Gå til innhold

Hva tenker du om folk so utnytter religion?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det var jo derfor religion ble oppfunnet?
Da kunne en liten elite kontrollere "bermen", og på den måten bli rike.

Det mest geniale politiske verktøyet mennesket noen gang har funnet opp.

Endret av FactsOverFeelings
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 hours ago, omarel said:

Jeg ser nemlig det motsatte heldigvis🌷😁

Og siden du bor i et KRISTENT land med YTRINGSFRIHET så har du har du HELDIGVIS retten til å "se" ting sånn du vil.

En enkel catch 22.

Anonymkode: 86dbe...c80

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og siden du bor i et KRISTENT land med YTRINGSFRIHET så har du har du HELDIGVIS retten til å "se" ting sånn du vil.

En enkel catch 22.

Anonymkode: 86dbe...c80

Bare det var.....😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, den1m said:

NB: Det TIDLIGERE kristne, som vi riktignok lever godt på enda.

NB: Nope.

70% av befolkningen er medlem i den norske kirke. 42% prosent svarer i 2017 at de mener Norge er et kristent land, mot 34% som mener vi ikke er det. Vi har paragraf 2 i grunnloven, så godt som alle blir begravd på kirkegården, vi feirer de kristne høytidene og vi har det hellige korset i flagget vårt.

Enn så lenge er vi et kristent land. Vi beveger oss utvilsomt bort fra det, men grunnmuren står enda.

Anonymkode: 86dbe...c80

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NB: Nope.

70% av befolkningen er medlem i den norske kirke. 42% prosent svarer i 2017 at de mener Norge er et kristent land, mot 34% som mener vi ikke er det. Vi har paragraf 2 i grunnloven, så godt som alle blir begravd på kirkegården, vi feirer de kristne høytidene og vi har det hellige korset i flagget vårt.

Enn så lenge er vi et kristent land. Vi beveger oss utvilsomt bort fra det, men grunnmuren står enda.

Anonymkode: 86dbe...c80

Jeg tror de tallene der tegner et alt for optimistisk bilde, foreldrene mine er med i statskirken men det var JEG som fikk min mor troende. Men norge lå på verdenstoppen i å sende misjonærer ut i verden på 60 tallet, så i forhold til resten av europa ser det faktisk ganske greit ut. Men jeg synes postmodernisme gir seg mer og mer utrykk her og. Ville bare få fram det, for jeg er litt bekymret for retningen dette landet går, ellers skriver du veldig bra :)

Vi er jordens salt og vår tro har vært med på å forme kulturen og det vestlige samfunnet til å bli det som det er i dag, det stemmer, og med det, velsignelser. Individuell frihet er en del av det.

Endret av den1m
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, den1m said:

Jeg tror de tallene der tegner et alt for optimistisk bilde, foreldrene mine er med i statskirken men det var JEG som fikk min mor troende. Men norge lå på verdenstoppen i å sende misjonærer ut i verden på 60 tallet, så i forhold til resten av europa ser det faktisk ganske greit ut. Men jeg synes postmodernisme gir seg mer og mer utrykk her og. Ville bare få fram det, for jeg er litt bekymret for retningen dette landet går, ellers skriver du veldig bra :)

Vi er jordens salt og vår tro har vært med på å forme kulturen og det vestlige samfunnet til å bli det som det er i dag, det stemmer, og med det, velsignelser. Individuell frihet er en del av det.

Vi er nok begge bekymret for retningen landet beveger seg mot, med god grunn. Og jeg skriver hverken "bra eller dårlig". Jeg prøver bare å formidle det Gud har lagt på mitt hjerte. Jeg kunne poengtert at det er ikke DEG som fikk din mor troende, for deretter å si at utenom det "så skriver du bra". Personlig ville jeg ville følt at det var en nedlatende sjargong ovenfor deg, men du mente det nok ikke sånn.

Anyways. All good.

Anonymkode: 86dbe...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er nok begge bekymret for retningen landet beveger seg mot, med god grunn. Og jeg skriver hverken "bra eller dårlig". Jeg prøver bare å formidle det Gud har lagt på mitt hjerte. Jeg kunne poengtert at det er ikke DEG som fikk din mor troende, for deretter å si at utenom det "så skriver du bra". Personlig ville jeg ville følt at det var en nedlatende sjargong ovenfor deg, men du mente det nok ikke sånn.

Anyways. All good.

Anonymkode: 86dbe...c80

Ok, mente ikke at du skrev dårlig, rette ordet var kanskje "forøvrig". Og ja, Gud var såklart egentlig den som gjorde det, men det gikk igjennom meg.

Kos deg videre på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/20/2018 at 1:16 PM, KuMannen said:

Feks Islam !

Samt kristendom. 

Anonymkode: 85fa8...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen misbruker  religion for å rettferdiggjøre rasisme, hat og ekskludering av andre.

Melder  meg ut av den kristne rasistiske diskusjonen deres.

Endret av omarel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, omarel said:

Noen misbruker  religion for å rettferdiggjøre rasisme, hat og ekskludering av andre.

Melder  meg ut av den kristne rasistiske diskusjonen deres.

Føl deg fri.

Men for en utrolig cheesy og svak stråmann du prøver å sette opp med din siste kommentar her. Latterlig.

Anonymkode: 86dbe...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

NB: Nope.

70% av befolkningen er medlem i den norske kirke. 42% prosent svarer i 2017 at de mener Norge er et kristent land, mot 34% som mener vi ikke er det. Vi har paragraf 2 i grunnloven, så godt som alle blir begravd på kirkegården, vi feirer de kristne høytidene og vi har det hellige korset i flagget vårt.

Enn så lenge er vi et kristent land. Vi beveger oss utvilsomt bort fra det, men grunnmuren står enda.

Anonymkode: 86dbe...c80

Jeg er en av disse 70 % som er medlem av den norske kirke. Det er de fleste av dem jeg kjenner også, ingen av oss er det spor kristne, men er medlem fordi vi ikke har rotet oss til å melde oss ut enda, eller fordi vi ønsker å beholde stemmeretten i kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, prt90 said:

Jeg er en av disse 70 % som er medlem av den norske kirke. Det er de fleste av dem jeg kjenner også, ingen av oss er det spor kristne, men er medlem fordi vi ikke har rotet oss til å melde oss ut enda, eller fordi vi ønsker å beholde stemmeretten i kirken.

Dere er "kristne" nok til å bli gravlagt på kirkegården, kanskje gifte dere i kirken eller døpe ungene deres. Jeg sier på ingen som helst måte at 70% av befolkningen er troende. Men skikkene våre, tradisjonene, grunnloven og korset i flagget vårt tilsier at vi enda er et kristent land. Majoriteten av det norske folk er også enig i dette.

Anonymkode: 86dbe...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 22.4.2018 den 19.34, AnonymBruker skrev:

Dere er "kristne" nok til å bli gravlagt på kirkegården, kanskje gifte dere i kirken eller døpe ungene deres. Jeg sier på ingen som helst måte at 70% av befolkningen er troende. Men skikkene våre, tradisjonene, grunnloven og korset i flagget vårt tilsier at vi enda er et kristent land. Majoriteten av det norske folk er også enig i dette.

Anonymkode: 86dbe...c80

Når man er død spiller det da ingen rolle om man blir gravlagt på en kirkegård. Barnedåp dreier seg om kaker og familie og kirken er et staselig bygg, betalt av mine skattekroner som egner seg godt til bryllup og slikt. Kan lett benytte meg av disse fasilitetene uten å være det spor kristen.

Kristendommen er en uting, men gratis lokaler er gratis lokaler :)

Anonymkode: 4b8fb...d26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Når man er død spiller det da ingen rolle om man blir gravlagt på en kirkegård. Barnedåp dreier seg om kaker og familie og kirken er et staselig bygg, betalt av mine skattekroner som egner seg godt til bryllup og slikt. Kan lett benytte meg av disse fasilitetene uten å være det spor kristen.

Kristendommen er en uting, men gratis lokaler er gratis lokaler :)

Anonymkode: 4b8fb...d26

Det er nok faktisk fåtallet som har en såpass "grunn" holdning til det hele. Men du bekrefter bare det jeg sa og trodde. Jeg påsto aldri at alle som er medlemmer i statskirken er kristne. Det er et underordnet element i argumentet. Men vi følger høytidene, tradisjonene og ritualene. Det er grunnmuren i vår nasjonale og kollektive identitet.

Man kan jo lure på hvorfor de kristne landene er de rikeste, frieste og mest suksessfulle landene i verden, hvis kristendommen er sånn en "uting", men heldigvis trenger man hverken å være belest eller opplyst for å nyte godene av det.

Anonymkode: 86dbe...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man kan jo lure på hvorfor de kristne landene er de rikeste, frieste og mest suksessfulle landene i verden, hvis kristendommen er sånn en "uting", men heldigvis trenger man hverken å være belest eller opplyst for å nyte godene av det.

Det skyldes ikke kristendommen, men politikk, borgerenes revolusjon og frigjørelse fra staten og kirkemakten.

Hadde kristendommen styrt vesten hadde vi ligget lenger bak u-landene. Vi er et i-land på grunn av den industrielle revulosjonen og ikke den religiøs revulosjon alene. Løsrivelse fra kristendommen var en sosial, akademisk, intelektuell og politisk løsrivelse som har skjedd gradvis. Den siste fasen av denne løsrivelsen i Norge var da kirken ble separert fra staten i lov nå nylig.

Vesten dominans skyldes flere faktorer enn bare kristendommen. Skal man gi æren til noen så kan man gi æren til samtlige sivilisasjoner som har lagt fundamentet for vår utvikling i vesten i dag.

Det flere også glemmer er hvordan koloniseringen av Asia og Afrika bidro til vestens rikdom. Dette er en av vestens mørke kapitler man ikke innrømmer eller tenker på.

Endret av omarel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, omarel skrev:

Det skyldes ikke kristendommen, men politikk, borgerenes revolusjon og frigjørelse fra staten og kirkemakten.

Hadde kristendommen styrt vesten hadde vi ligget lenger bak u-landene. Vi er et i-land på grunn av den industrielle revulosjonen og ikke den religiøs revulosjon alene. Løsrivelse fra kristendommen var en sosial, akademisk, intelektuell og politisk løsrivelse som har skjedd gradvis. Den siste fasen av denne løsrivelsen i Norge var da kirken ble separert fra staten i lov nå nylig.

Vesten dominans skyldes flere faktorer enn bare kristendommen. Skal man gi æren til noen så kan man gi æren til samtlige sivilisasjoner som har lagt fundamentet for vår utvikling i vesten i dag.

Det flere også glemmer er hvordan koloniseringen av Asia og Afrika bidro til vestens rikdom. Dette er en av vestens mørke kapitler man ikke innrømmer eller tenker på.

Mye av det kolonimaktene hadde av land på 18-1900 tallet var jo tidl. muslimske kolonier (det ottomanske riket f.eks) som drev utstrakt slavehandel. Det var vesten som stoppet slavehandelen, mens muslimske land holder slaver til dags dato, saudi arabia var slaveri lovlig til godt innpå 1960-tallet.

Mener du vestlige land har blitt rike pga kolonisering, så skulle en jo tro det samme gjelder muslimske land, noe det ikke gjør. Og det som drev kristne land til å kolonisere u-land var jo faktisk muslimsk krigføring, det ga og opphav til rasisme ("blått blod" som ble en betegnelse fra spania etter at de drev muslimene ut).

Så det her er mao. tull. Det kristendommen gjorde, var å gjennombløte samfunnet med verdier som tillit, nestekjærlighet osv, som gjorde at borgerne kunne stole på hverandre, man hadde lav kriminalitet, kultur for å dele etc. Vestens storhetstid var da det var vanlig å ha en bibel og lese den hjemme. Common law fra england var en del av dette her med at bibelske ideer ble satt ut i praksis, og det samme den amerikanske (og norske) grunnloven, med frihetsidealer man hentet ifra bl.a bibelen, for kristendommen preget tankegangen sterkt. Dette her ble kopiert av ateister og rebrandet som "humanisme" litt seinere som så kollapset i postmodernisme og relativisering av sannheter, dvs en sannhet for meg trenger ikke være sant for deg, så hvis jeg sier at jeg har 50 milliarder på bank kontoen og vil ta de ut, mens du som bankansatt sier det bare er 50 kroner der, så kan begge ha rett.

Også slipper man inn islam, for islam kan jo ikke være galt, når rett og galt uansett er relativt. Også kan man godt piske seg selv litt for kolonitid og slaveri som norge ikke akkuratt var så tungt involvert i (mer eller mindre en koloni selv under dansk styre, uten at vi trenger gjøre noe nummer ut av det), og ignorere det faktum at arabisk/muslimsk slavehandel var av minst like stort omfang som den transatlantiske og inkluderte ivertfall 1 million europeiske slaver, men gi muslimene free pass for det og synes synd på dem, utelukkende fordi de har brun hudfarge, noe som er rasistisk i seg selv.

Endret av den1m
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, den1m skrev:

Mye av det kolonimaktene hadde av land på 18-1900 tallet var jo tidl. muslimske kolonier (det ottomanske riket f.eks) som drev utstrakt slavehandel. Det var vesten som stoppet slavehandelen, mens muslimske land holder slaver til dags dato, saudi arabia var slaveri lovlig til godt innpå 1960-tallet.

Du har tydeligvis ikke hatt kilonisme og impeialisme som pensum på skolen.

 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Kolonimakt

De fremste kolonimaktene i verdenshistorien var Spania, Portugal, Frankrike og Storbritannia. Men også andre stater som Nederland, Belgia, Italia og Tyskland var kolonimakter. I motsetningen til de nevnte landene som hadde kolonier i andre verdensdeler koloniserte stormaktene Russland og Japan sine nærområder. USA var en tidligere koloni som formelt var imot kolonialisme (skjønt de hersket over Filippinene), og amerikansk ekspansjon tok derfor form av ren erobring av tidligere indianske og meksikanske områder, kjøp av land fra Russland, eller uformell, men svært reell dominans over andre land, spesielt i Latin-Amerika, såkalt nykolonialisme. Kolonialisme og nykolonialisme kalles også for imperialisme, og imperialisme har ført til mange millioner dødsfall rundt om i verden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...