Gå til innhold

Bo sammen med noen som får bostøtte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og en venninne har vurdert å flytte sammen. Problemet er at jeg er student og mottar derfor penger fra lånekassen, mens hun får sosial stønad og bostøtte. Jeg trodde egentlig ikke dette skulle være noe problem så lenge begge betaler sin del, men etter litt research ser det ut som det kan bli et problem med at vår inntekt legges sammen, og hun vil da få redusert bostøtte. Er det noen som kan reglene på dette? Om jeg forstår det rett så kan man unntas for regelen om man har helse- eller sosialfaglige grunner, men jeg lurer på om noen kan spesifisere dette? Synes og jeg leste noe om at kommunen må goodkjenne "kollektivet", men jeg synes dette er veldig vanskelig å forstå. 

 

Anonymkode: b474d...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stemmer det. Får ikke bostøtte videre da. Da reduseres jo hennes boutgifter. Hun må gi beskjed til husbanken. Dere regnes sammen da ja.

Anonymkode: 8e2c6...0cd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun får ikke bostøtte når dere bor sammen.

Anonymkode: 0efd5...710

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bostøtte utbetales/utregnes per husstand, ikke per enkeltperson. Altså tar de hele husstandens inntekt med i beregninga. Hvis husstandens samlede inntekt er på mer enn ca. 23.000 kr (hvis jeg husker rett tall), får man ikke bostøtte. Det er også andre faktorer som kan føre til at man ikke får bostøtte selv om husstandens inntekt er lavere enn det. Dette varierer også litt fra kommune til kommune.

Endret av Nicathv
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider