Gå til innhold

Bo sammen med noen som får bostøtte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og en venninne har vurdert å flytte sammen. Problemet er at jeg er student og mottar derfor penger fra lånekassen, mens hun får sosial stønad og bostøtte. Jeg trodde egentlig ikke dette skulle være noe problem så lenge begge betaler sin del, men etter litt research ser det ut som det kan bli et problem med at vår inntekt legges sammen, og hun vil da få redusert bostøtte. Er det noen som kan reglene på dette? Om jeg forstår det rett så kan man unntas for regelen om man har helse- eller sosialfaglige grunner, men jeg lurer på om noen kan spesifisere dette? Synes og jeg leste noe om at kommunen må goodkjenne "kollektivet", men jeg synes dette er veldig vanskelig å forstå. 

 

Anonymkode: b474d...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stemmer det. Får ikke bostøtte videre da. Da reduseres jo hennes boutgifter. Hun må gi beskjed til husbanken. Dere regnes sammen da ja.

Anonymkode: 8e2c6...0cd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun får ikke bostøtte når dere bor sammen.

Anonymkode: 0efd5...710

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bostøtte utbetales/utregnes per husstand, ikke per enkeltperson. Altså tar de hele husstandens inntekt med i beregninga. Hvis husstandens samlede inntekt er på mer enn ca. 23.000 kr (hvis jeg husker rett tall), får man ikke bostøtte. Det er også andre faktorer som kan føre til at man ikke får bostøtte selv om husstandens inntekt er lavere enn det. Dette varierer også litt fra kommune til kommune.

Endret av Nicathv
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs om dere leier en leilighet sammen, eller om dere flytter inn i et kollektiv. Flytter man inn i kollektiv regnes man ikke som samboere, men er man to som sammen leier en leilighet regnes man som samboere, og da er det sammenlagt inntekt som regnes ut om man får bostøtte eller ikke.  Men så lenge hun har råd til å betale så spiller det jo ingen rolle for deg om hun får en andel av pengene fra bostøtte eller ikke. Hvis hun har bostøtte nå og råd til å leie alene, så vil hun ha råd til å dele leilighet uten bostøtte, for bostøtten er ikke hele leien, kun en andel uansett, og å dele leilighet er jo uansett billigere enn å leie alene.
Har hun ikke råd, så kan man skaffe seg en deltidsjobb og fint få råd til å finansiere halvparten av en vanlig leilighetsleie i samboerskap.

Anonymkode: af1e9...397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bor sammen med en student får du ikke bostøtte. Har søkt selv og fått avslag, selvom vi er i en ekstraordinær situasjon.

Anonymkode: 62b33...2e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.4.2018 den 2.11, AnonymBruker skrev:

Det spørs om dere leier en leilighet sammen, eller om dere flytter inn i et kollektiv. Flytter man inn i kollektiv regnes man ikke som samboere, men er man to som sammen leier en leilighet regnes man som samboere, og da er det sammenlagt inntekt som regnes ut om man får bostøtte eller ikke.  Men så lenge hun har råd til å betale så spiller det jo ingen rolle for deg om hun får en andel av pengene fra bostøtte eller ikke. Hvis hun har bostøtte nå og råd til å leie alene, så vil hun ha råd til å dele leilighet uten bostøtte, for bostøtten er ikke hele leien, kun en andel uansett, og å dele leilighet er jo uansett billigere enn å leie alene.
Har hun ikke råd, så kan man skaffe seg en deltidsjobb og fint få råd til å finansiere halvparten av en vanlig leilighetsleie i samboerskap.

Anonymkode: af1e9...397

Men om hun eventuelt hadde mistet bostøttet, hadde hun fått mer sosialpenger? For uten bostøtte hadde hun nok hatt utrolig lite penger.. Hun får hele leien dekket, men så er det bare 6000 kr hennes leilighet koster i mnd.

 

 

uansett, takk for alle svarene :) Dumt det skal være så tungvindt egentlig, spesielt når jeg bare lever av lånekassen(så inntekten vår sammenlagt blir ikke særlog høy uansett). Hun er under ettervern(barnevernet) om det har noe å si, men det er vel husbanken som gir bostøtte uansett.

Anonymkode: b474d...882

Innlegget er ryddet for sitering av slettet innlegg. Blod, mod

Endret av Blod
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Men om hun eventuelt hadde mistet bostøttet, hadde hun fått mer sosialpenger? For uten bostøtte hadde hun nok hatt utrolig lite penger.. Hun får hele leien dekket, men så er det bare 6000 kr hennes leilighet koster i mnd.

 

Nei, hun får ikke mer i sosialstøtte om hun mister bostøtten. Bostøtten dekker hele husleien nettopp fordi hun lever på sosialpenger.

Bare gi opp dette, TS.

Anonymkode: 0efd5...710

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studenter har ikke krav på bostøtte. Du kan søke om bostøtte for din andel TS.

Anonymkode: 5e2aa...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/20/2018 at 1:58 AM, AnonymBruker said:

Det jeg leser mellom linjene at du ber om er opplysninger som muliggjør en omgåelse av lovverket mht bostøtte. Det får du ikke her fra. 

Anonymkode: cacd9...d3e

Jo, det gjør hun, Venninnen kan bo "alene".

Anonymkode: ed0a5...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hun får ikke mer i sosialstøtte om hun mister bostøtten. Bostøtten dekker hele husleien nettopp fordi hun lever på sosialpenger.

Bare gi opp dette, TS.

Anonymkode: 0efd5...710

Kan du utdype dette? Det er ikke min erfaring, og jeg har hatt mye med både bostøtte og sosialhjelp å gjøre de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.4.2018 den 2.04, Nicathv skrev:

Bostøtte utbetales/utregnes per husstand, ikke per enkeltperson. Altså tar de hele husstandens inntekt med i beregninga. Hvis husstandens samlede inntekt er på mer enn ca. 23.000 kr (hvis jeg husker rett tall), får man ikke bostøtte. Det er også andre faktorer som kan føre til at man ikke får bostøtte selv om husstandens inntekt er lavere enn det. Dette varierer også litt fra kommune til kommune.

23000? Er ikke det veldig høyt? Men det er muligens det taket er brutto hvis de er 2. Selv en enslig på mistesats uføre får ikke bostøtte i dag. Og de har rundt 15000 utbetalt i mnd.

Anonymkode: dbe80...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

23000? Er ikke det veldig høyt? Men det er muligens det taket er brutto hvis de er 2. Selv en enslig på mistesats uføre får ikke bostøtte i dag. Og de har rundt 15000 utbetalt i mnd.

Anonymkode: dbe80...6e9

Tror det er brutto ja.

Det andre du sier er ikke riktig, iallefall ikke for alle. Ei enslig venninne av meg får ung ufør-stønad, altså omtrent 22.500 brutto og 17.300 netto (utbetalt). Ho får 751 kr i bostøtte hver måned.

Husk at satsene varierer fra kommune til kommune. Og har man mer enn litt formue (200.000-300.000), så er det mindre sannsynlig at man får bostøtte (eller man får mindre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20. april 2018 den 2.11, AnonymBruker skrev:

Det spørs om dere leier en leilighet sammen, eller om dere flytter inn i et kollektiv. Flytter man inn i kollektiv regnes man ikke som samboere, men er man to som sammen leier en leilighet regnes man som samboere, og da er det sammenlagt inntekt som regnes ut om man får bostøtte eller ikke.  Men så lenge hun har råd til å betale så spiller det jo ingen rolle for deg om hun får en andel av pengene fra bostøtte eller ikke. Hvis hun har bostøtte nå og råd til å leie alene, så vil hun ha råd til å dele leilighet uten bostøtte, for bostøtten er ikke hele leien, kun en andel uansett, og å dele leilighet er jo uansett billigere enn å leie alene.
Har hun ikke råd, så kan man skaffe seg en deltidsjobb og fint få råd til å finansiere halvparten av en vanlig leilighetsleie i samboerskap.

Anonymkode: af1e9...397

Dette stemmer ikke. Så lenge du bor sammen med noen,så mister du bosøtten om man går over inntektsgrensen. Jeg hadde selv bostøtte og mistet den da jeg flyttet i kollektiv i håp om å spare penger. Kranglet med husbanken i det uendelige, men de stod på sitt. Jeg hadde fire "samboere" som ble medregnet i felles inntekspott....

Anonymkode: c9b41...498

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei aboslutt ikke :) Hadde jeg vært villig til å bryte loven, hadde jeg nok bare gjort det og ikke spurt her.

Men om hun eventuelt hadde mistet bostøttet, hadde hun fått mer sosialpenger? For uten bostøtte hadde hun nok hatt utrolig lite penger.. Hun får hele leien dekket, men så er det bare 6000 kr hennes leilighet koster i mnd.

 

 

uansett, takk for alle svarene :) Dumt det skal være så tungvindt egentlig, spesielt når jeg bare lever av lånekassen(så inntekten vår sammenlagt blir ikke særlog høy uansett). Hun er under ettervern(barnevernet) om det har noe å si, men det er vel husbanken som gir bostøtte uansett.

Anonymkode: b474d...882

Jeg har aldri hørt om at bostøtte dekker hele leien. Er du sikker på at hun ikke får støtte fra nav til dette og at det er de som betaler leien i tillegg til sosialhjelp? Bostøtte dekker vanligvis en viss prosentdel av husleien. Har aldri hørt om at husbanken betaler 6000 i bostøtte noe sted i landet. 

Anonymkode: c9b41...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hun får ikke mer i sosialstøtte om hun mister bostøtten. Bostøtten dekker hele husleien nettopp fordi hun lever på sosialpenger.

Bare gi opp dette, TS.

Anonymkode: 0efd5...710

Bostøtten dekker aldri hele husleien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 hours ago, AnonymBruker said:

Nei aboslutt ikke :) Hadde jeg vært villig til å bryte loven, hadde jeg nok bare gjort det og ikke spurt her.

Men om hun eventuelt hadde mistet bostøttet, hadde hun fått mer sosialpenger? For uten bostøtte hadde hun nok hatt utrolig lite penger.. Hun får hele leien dekket, men så er det bare 6000 kr hennes leilighet koster i mnd.

 

 

uansett, takk for alle svarene :) Dumt det skal være så tungvindt egentlig, spesielt når jeg bare lever av lånekassen(så inntekten vår sammenlagt blir ikke særlog høy uansett). Hun er under ettervern(barnevernet) om det har noe å si, men det er vel husbanken som gir bostøtte uansett.

Anonymkode: b474d...882

Hvis hun mottar sosialhjelp må hun sette seg inn i hva det vil si for henne økonomisk å flytte inn med noen andre. Om hun ikke har krav på bostøtte vil hun få utbetalt dette som sosialhjelp i stedet, så det vil ikke ha noe å si for henne økonomisk. Når man mottar sosialhjelp skal man sitte igjen med et fastsatt beløp til livsopphold uansett. Men om man er samboer kan man oppleve å få en lavere livsoppholdssats, selv om man ikke har delt husstand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nicathv skrev:

Tror det er brutto ja.

Det andre du sier er ikke riktig, iallefall ikke for alle. Ei enslig venninne av meg får ung ufør-stønad, altså omtrent 22.500 brutto og 17.300 netto (utbetalt). Ho får 751 kr i bostøtte hver måned.

Husk at satsene varierer fra kommune til kommune. Og har man mer enn litt formue (200.000-300.000), så er det mindre sannsynlig at man får bostøtte (eller man får mindre).

Ja det er andre satser for ung uføre, det er også forskjell fra kommune til kommune. Det er også slik at hadde venninnen din bostøtte 1.1.15 da den nye reformen trådte i kraft er hun med i en overgangsordning og får fremdeles bostøtte. Mens nye søkere ikke får.

Anonymkode: dbe80...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Arth88 skrev:

Hvis hun mottar sosialhjelp må hun sette seg inn i hva det vil si for henne økonomisk å flytte inn med noen andre. Om hun ikke har krav på bostøtte vil hun få utbetalt dette som sosialhjelp i stedet, så det vil ikke ha noe å si for henne økonomisk. Når man mottar sosialhjelp skal man sitte igjen med et fastsatt beløp til livsopphold uansett. Men om man er samboer kan man oppleve å få en lavere livsoppholdssats, selv om man ikke har delt husstand. 

Hvor tar du det i fra. Bostøtte regnes også som en sosialstønad? 

Du må vite mer om hva du snakker om før du sier noe slikt altså. Jeg har ingen tro på at det er slik. 

Anonymkode: dbe80...6e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor tar du det i fra. Bostøtte regnes også som en sosialstønad? 

Du må vite mer om hva du snakker om før du sier noe slikt altså. Jeg har ingen tro på at det er slik. 

Anonymkode: dbe80...6e9

Det er NAV som betaler ut sosialhjelp og husbanken som betaler ut bostøtte. For å kunne motta sosialhjelp er det et krav om at du skal ha forsøkt alle andre muligheter først, det vil si at om du har rett på bostøtte, har du ansvar for å søke om det. Får du bostøtte innvilget, vil dette trekkes fra det som du får utbetalt i sosialhjelp. Det samlede beløpet du sitter igjen med er helt likt, forskjellen er at NAV har spart beløpet du får i bostøtte av sitt eget budsjett. Den som mottar sosialhjelp har rett på å få dekket livsopphold og husleie etter fastsatte satser. Så lenge du leier en bolig innenfor den gitte kommunens prisgrenser(vil variere veldig), vil du få denne dekket, i tillegg får du støtte til strøm, samt livsoppholdssats i din kommune. 

Veiledende livsoppholdssats for 2018 er 6050,- for enslige. For samboende derimot er den på 5050,-, og jeg er redd for at TS sin venninne kommer til å oppleve at hun får rundt 1000,- mindre i sosialhjelp om hun flytter inn med henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...