Gå til innhold

Pengegaver


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er invitert i et bryllup i sommer, og brudeparet har veldig mye penger. La oss si at de havner i toppsjiktet når skattelistene publiseres.
Det eneste dette paret har ønsket seg er (utenom at vi kommer) er penger. Jeg vil gjerne gi dem noe, men jeg vet at mitt tusenlappbidrag er et sandkorn i ørkenen for dem. 

Er det greit, eller innafor å gi penger til veldedighet i stedet?

Anonymkode: e6370...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg personlig ville ikke gitt penger til veldedighet som en gave til brudeparet, hvis det var det du mente. Om jeg feks. skulle giftet meg og ikke ville brukt pengene på en fest, så kunne jeg kanskje funnet på å sende et kort til alle de vi ellers hadde invitert og skrevet at pengene går til veldedighet i stedenfor fest. 

Om du ønsker å gi dem penger siden det er det eneste de ønsker seg, så gir du Skkurat det du har råd til eller som du syntes er greit å gi. Jeg har aldri likt det opplegget med ønskelister osv, for den situasjonen du er i nå, den er det altfor mange som er i. Jeg kommer aldri til å gi ønskeliste og det er fordi gavene er det minste jeg kommer til å ha fokus på. Den dagen skal vi feire meg og min kjære og det er ikke gavene som gleder oss, men de som har kommet for å feire dagen vår.

Anonymkode: 49953...7dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gir da ikke penger til veldedighet i gave. Hvis de ønsker seg penger ja så gi det du kan gi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart at de ønsker seg penger? 

Vi var nylig gjester i et bryllup hvor den ene av dem har veldig mye penger,  både i lønn og formue.  På ønskelisten deres sto det lavvo og utstyr til lavvo og tur.  Vi kjøpte saueskinn fra sau i området i gave., og det var de veldig glad for.   

Det er ikke vanlig at man gir pengegave i bryllup her jeg bor, men skikker er forskjellige.  Synes da at dere gir pengegave, men at det er opp til brudeparet å bestemme hva pengene skal gå til. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om de er i toppsjiktet skattemessig, betyr ikke det at de har mange penger til "overs". Her er det mye som spiller inn.

Om de ønsker seg penger.. Hvorfor skal man ikke gi det? 

Vi skal gifte oss i sommer, og jeg har vært redd for akkurat dette. Vi har helt grei økonomi, men har også gjeld, og faste utgifter. Derfor ønsker vi oss penger for å få råd til bryllupsreise.

Jeg håper virkelig at folk ikke reagerer slik på vårt ønske. Vi trenger ikke ting, for det har vi mer enn nok av. Vi ønsker oss opplevelser, for det betyr mest for oss. 

Anonymkode: e006c...6f7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Catalina Culès
8 timer siden, O.G. skrev:

DE er øverst i skattelistene og ønsker seg enda mere penger?`

Mye vil ha mer, vet du ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi i gave til de at du gir til veldedighet! Det må være noe av det rareste jeg har hørt noen foreslå å gi i beyllupsgave. Da virker det jo som om dere virkelig mener at de har nok penger og bør begynne å gi bort.. 

Anonymkode: def49...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rene pengegaver ville jeg bare gitt til de som ikke har mye penger, typisk unge nyetablerere. Egentlig kun de som har mindre enn meg selv. Ellers ville jeg gitt gave, enten fra ønskeliste eller noe personlig, evt gavekort. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi til veldedighet i gave. Da er det bedre å kjøpe noe de ikke har behov for :P Mange har veldig sterke meninger om de forskjellige veldedighetsorganisasjonene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, da vet jeg det. Jeg mener ikke at de burde begynne å gi bort sine penger, men jeg mener at det hadde vært bedre om pengegaven hadde gått et sted der den faktisk kunne utgjøre en forskjell. Mine antagelser om hvor mye de har er ikke bare basert på skattelistene, det var noe jeg skrev for å illustrere hvor mye de har. Det er snakk om langt mer enn et par millioner i inntekt i året.

Men kom gjerne med forslag til noe jeg kan kjøpe til dem. En fin flaske vin/champagne? Gavekort på en restaurant? Det eksisterer forøvrig ingen ønskeliste.

Anonymkode: e6370...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:



Men kom gjerne med forslag til noe jeg kan kjøpe til dem. En fin flaske vin/champagne? Gavekort på en restaurant? Det eksisterer forøvrig ingen ønskeliste.

Anonymkode: e6370...acb

Ufine disse menneskene, men nok om det. 

Jeg var ute for det samme for noen år tilbake og jeg kjøpte nydelig sengesett i kvalitetsbomull til dem. Hvorfor? Jo, fordi pengemas fra mennesker som allerede har mer enn nok penger fra før irriterer meg. Hadde det vært et ungt par som ikke var helt etablert så hadde jeg kunnet gi noen tusen kroner i gave, men ikke voksne folk med mer å rutte med enn meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, O.G. skrev:

Ufine disse menneskene, men nok om det. 

Jeg var ute for det samme for noen år tilbake og jeg kjøpte nydelig sengesett i kvalitetsbomull til dem. Hvorfor? Jo, fordi pengemas fra mennesker som allerede har mer enn nok penger fra før irriterer meg. Hadde det vært et ungt par som ikke var helt etablert så hadde jeg kunnet gi noen tusen kroner i gave, men ikke voksne folk med mer å rutte med enn meg. 

For en holdning. Syntes du det er bedre å kjøpe noe de ikke har bruk for da? Som vel-etablerte har de vel nok sengetøy også? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, LadyLa skrev:

For en holdning. Syntes du det er bedre å kjøpe noe de ikke har bruk for da? Som vel-etablerte har de vel nok sengetøy også? 

Alternativet hadde blitt å ikke gitt dem noe, for folk med mer enn nok fra før får ikke av mine penger. Og til din opplysning: De ble kjempeglade for sengesettet siden den matchet den "interiørinteresserte" venninna mi med sans for såkalt "skandinavisk landlig interiør". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, O.G. skrev:

Alternativet hadde blitt å ikke gitt dem noe, for folk med mer enn nok fra før får ikke av mine penger. Og til din opplysning: De ble kjempeglade for sengesettet siden den matchet den "interiørinteresserte" venninna mi med sans for såkalt "skandinavisk landlig interiør". 

At de likte det er jo helt greit, og selvfølgelig sier man ikke noe annet uansett. Men om noen ønsker seg penger så kjøper man ikke noe annet på "trass" . Det var grunnlaget for hvorfor det ble gitt sengetøy, og ikke sengetøyet i seg selv jeg reagerte på. Folk som har nok penger, har stort sett nok av alt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

55 minutter siden, LadyLa skrev:

At de likte det er jo helt greit, og selvfølgelig sier man ikke noe annet uansett. Men om noen ønsker seg penger så kjøper man ikke noe annet på "trass" . Det var grunnlaget for hvorfor det ble gitt sengetøy, og ikke sengetøyet i seg selv jeg reagerte på. Folk som har nok penger, har stort sett nok av alt.

 

jeg ser vel mer på det sånn at jeg prøvde å lære venninnen min folkeskikk siden invitasjonen lød "vi har alt vi trenger, men her har du vårt kontonr". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/20/2018 at 7:47 AM, AnonymBruker said:

Selv om de er i toppsjiktet skattemessig, betyr ikke det at de har mange penger til "overs". Her er det mye som spiller inn.

Om de ønsker seg penger.. Hvorfor skal man ikke gi det? 

Vi skal gifte oss i sommer, og jeg har vært redd for akkurat dette. Vi har helt grei økonomi, men har også gjeld, og faste utgifter. Derfor ønsker vi oss penger for å få råd til bryllupsreise.

Jeg håper virkelig at folk ikke reagerer slik på vårt ønske. Vi trenger ikke ting, for det har vi mer enn nok av. Vi ønsker oss opplevelser, for det betyr mest for oss. 

Anonymkode: e006c...6f7

 

Er så enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.4.2018 den 7.47, AnonymBruker skrev:

Selv om de er i toppsjiktet skattemessig, betyr ikke det at de har mange penger til "overs". Her er det mye som spiller inn.

Om de ønsker seg penger.. Hvorfor skal man ikke gi det? 

Vi skal gifte oss i sommer, og jeg har vært redd for akkurat dette. Vi har helt grei økonomi, men har også gjeld, og faste utgifter. Derfor ønsker vi oss penger for å få råd til bryllupsreise.

Jeg håper virkelig at folk ikke reagerer slik på vårt ønske. Vi trenger ikke ting, for det har vi mer enn nok av. Vi ønsker oss opplevelser, for det betyr mest for oss. 

Anonymkode: e006c...6f7

Overforbruk antageligvis.

Akkurat det der, det er den der vil ha i både pose og sekk holdningen jeg ikke liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 19.4.2018 at 11:53 PM, Zienna said:

Så rart at de ønsker seg penger? 

Er det rart at de heller vil ha et bidrag til dekning av utgiftene til bryllupsfesten enn enda en gjenstand de har fra før? 

Anonymkode: 43bd0...325

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...