Gå til innhold

Samboeren min sier at jeg jobber lite


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her

Du som skrev at jeg burde kunne strekke meg langt og ikke klage fordi jeg elsker han: Jeg strekker meg langt hver eneste dag. Jeg gjør alt her i huset.

Og burde ikke han strekke seg like langt for å gjøre meg glad? Er det bare jeg som skal føye meg etter han, og passe på at han ikke blir sliten? Hva med meg?

Det er helt greit å gjøre det av og til, men når det blir alt husarbeidet og hver eneste dag , mens samboeren jobber seg ihjel for å tjene penger til seg selv så går det utover irritasjonen jo. 

Og Joline: jeg har aldri sagt at jeg bare jobber 4 dager i uken, det er alt fra 4-5, og av og til overtid om det er krise. For meg er det mye nok.

Og vi har IKKE felles økonomi.

Måtte bare oppklare dette.

Anonymkode: 5317b...196

Du får det til å virke som om at du driver et hotel når du ikke er på jobb. Verken gulv, kjøkken eller bad trenger å vaskes hver dag. Jeg tar det for gitt at du bruker redskaper(støvsuger, mopp, vaske/oppvaskemaskin) til å gjøre de faktiske oppgavene, og det tar ikke den lange tiden.
Så lenge dere ikke har 2+ barn, eller syke foreldre som krever daglig omsorg, så har du ikke noe særlig å klage over. Dersom oppgavene hjemme er sååå "overveldende" for deg, og i mangelen på økonomisk kompensasjon,  er det ikke verre enn å ta deg en ekstrajobb slik at du også sjelden er hjemme. Når dere da er sjelden hjemme, blir det mindre rot, mer i inntekt for begge, men samtidig mindre husholdningsoppgaver. Ingen som føler seg snurt da :) 

Anonymkode: 325ae...73e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts og samboer leier en leilighet og har ingen barn :)

Anonymkode: 0c210...4cc

Ja, jeg vet det! Jeg gjentar: Det var ikke Ts jeg siterte. Jeg siterte en AB som mente man kunne få unna alt ukentlig husarbeid på én time. Noe jeg mener er komplett umulig. 

Anonymkode: 44140...0e4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts og samboer leier en leilighet og har ingen barn :)

Anonymkode: 0c210...4cc

Er du mindre begavet, siden du gjentar den samme tingen om og om igjen, som papegøye? Hva har det med ts sin problemstilling å gjøre? 

Anonymkode: 7fe43...34e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tirben skrev:

Det spørs hvor lange arbeidsdager man har. Jobber man turnus, har man gjerne lengre arbeidsdager  og flere fridager. Betyr ikke at man jobber mindre. 

Den som er mest hjemme, gjør også mest i hjemmet. Enkel regel å følge det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, marihuet skrev:

Det har du rett i! Jeg fortalte ts  om hvordan jeg gikk fram for å få likestilling i vårt forhold. Da jeg og min samboer ble sammen "glemte" han sine plikter. Så jeg droppet rett og slett å gjøre de for ham- og nå husker han (det mesre). Det at vi er likestilte i forhold til husarbeid fungerer veldig fint for oss. Jeg er aldri for sliten for sex, lenger ;)

Det burde ikke være nødvendig å være passiv aggresiv for å bli likestilt i et forhold. Eksempler på passiv aggressivitet er de tingene du beskriver: skifte på halve senga OG bestille take away kun til seg selv. En annen ting; trist når det går så langt at man gjør sine egne ting mens man spiser, slik som du gjør (leser et magasin mens du spiser sushi fordi mannen din glemte å kjøpe mat). Det å spise sammen kan bygge forholdet opp fordi man bruker tid sammen og snakker sammen. Leser man magasiner, ser på TV eller henger på internett (KG :fnise:) gjør at man går glipp av denne viktige samhandlingen. 

Til TS: håper du ikke følger slike elendige råd som dette. Snakk heller med samboeren din, evt bestill time hos en samlivsterapeut. Ikke bedriv silent treatment eller bli passiv aggresiv. Dersom du gjør det så kommer forholdet til å råtne før eller siden. 

Anonymkode: c5e3b...520

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det burde ikke være nødvendig å være passiv aggresiv for å bli likestilt i et forhold. Eksempler på passiv aggressivitet er de tingene du beskriver: skifte på halve senga OG bestille take away kun til seg selv. En annen ting; trist når det går så langt at man gjør sine egne ting mens man spiser, slik som du gjør (leser et magasin mens du spiser sushi fordi mannen din glemte å kjøpe mat). Det å spise sammen kan bygge forholdet opp fordi man bruker tid sammen og snakker sammen. Leser man magasiner, ser på TV eller henger på internett (KG :fnise:) gjør at man går glipp av denne viktige samhandlingen. 

Til TS: håper du ikke følger slike elendige råd som dette. Snakk heller med samboeren din, evt bestill time hos en samlivsterapeut. Ikke bedriv silent treatment eller bli passiv aggresiv. Dersom du gjør det så kommer forholdet til å råtne før eller siden. 

Anonymkode: c5e3b...520

Meg igjen. Bare for å spesifisere; jeg snakker om rådene som Marihuet gav deg på første side. Don`t follow them!

Anonymkode: c5e3b...520

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

58 minutter siden, Jolene skrev:

Den som er mest hjemme, gjør også mest i hjemmet. Enkel regel å følge det.

Enig

Anonymkode: c5e3b...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jolene skrev:

Den som er mest hjemme, gjør også mest i hjemmet. Enkel regel å følge det.

Så det er også en regel hvis en av partene har tidkrevende hobby? At den andre gjør alt hjemme siden han eller hun er mest i hjemmet? 

Anonymkode: 7fe43...34e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så det er også en regel hvis en av partene har tidkrevende hobby? At den andre gjør alt hjemme siden han eller hun er mest i hjemmet? 

Anonymkode: 7fe43...34e

Hobby er fritid. Det blir noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Jolene skrev:

Hobby er fritid. Det blir noe annet.

Vel, denne mannens jobb er også hobby. Siden overtid ikke er noe han må jobbe  for å forsørge familien, og pengene han får går i hans egen lomme. Hans overtid gagner ikke familien i det hele tatt, og kan derfor ses på linje med en hobby. 

Anonymkode: 7fe43...34e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, denne mannens jobb er også hobby. Siden overtid ikke er noe han må jobbe  for å forsørge familien, og pengene han får går i hans egen lomme. Hans overtid gagner ikke familien i det hele tatt, og kan derfor ses på linje med en hobby. 

Anonymkode: 7fe43...34e

Nei. Jobb er jobb og hobby er hobby. To forskjellige ting. Har man mye å gjøre på jobben, kan man faktisk ikke bare gå klokka 16:00.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jolene skrev:

Nei. Jobb er jobb og hobby er hobby. To forskjellige ting. Har man mye å gjøre på jobben, kan man faktisk ikke bare gå klokka 16:00.

Jeg har en hobby som krever minst 40t innsats i uken, jeg kunne tatt ut lønn av hobbyen så hvor havner den i skalaen da?

Har full jobb utenom

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Jolene skrev:

Nei. Jobb er jobb og hobby er hobby. To forskjellige ting. Har man mye å gjøre på jobben, kan man faktisk ikke bare gå klokka 16:00.

Ingen i Norge må jobbe 30 timer overtid hver uke. 

Anonymkode: 7fe43...34e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Jolene skrev:

Nei. Jobb er jobb og hobby er hobby. To forskjellige ting. Har man mye å gjøre på jobben, kan man faktisk ikke bare gå klokka 16:00.

Denne mannen har jo to jobber. Det er ikke hovedjobben som er så krevende at han må jobbe overtid, han har selv valgt å skaffe seg en jobb til, det er ikke pålagt fra arbeidsgiver nr.1, og det er ikke nødvendig for å få økonomien til å gå rundt. Hver krone går i hans egen lomme og blir ikke delt med Ts. Samtidig forventer enkelte av dere at Ts skal ta 100% av husarbeidet? Husarbeid er både kjedelig og tidskrevende, og ikke noe man tjener et rødt øre på. Jeg syns virkelig ikke dette er noe å diskutere en gang! Hvis fyren er avhengig av å ha en samboere for å få husarbeidet unna, så burde han ikke ha to jobber. Den dagen Ts går må han faktisk si opp jobb nr.2.

Anonymkode: 44140...0e4

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts og samboer leier en leilighet og har ingen barn :)

Anonymkode: 0c210...4cc

Riktig ;)

Anonymkode: c18fe...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Samtidig forventer enkelte av dere at Ts skal ta 100% av husarbeidet? 

Anonymkode: 44140...0e4

#Hilsen en som har lest dårlig, og ikke fått med seg hva folk skriver...

Anonymkode: c18fe...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

#Hilsen en som har lest dårlig, og ikke fått med seg hva folk skriver...

Anonymkode: c18fe...d7c

Jeg tror det heller er du som har lest dårlig. De jeg svarer, støtter jo samboeren til TS, som per nå gjør 0% av husarbeidet. 

Anonymkode: 44140...0e4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror det heller er du som har lest dårlig. De jeg svarer, støtter jo samboeren til TS, som per nå gjør 0% av husarbeidet. 

Anonymkode: 44140...0e4

:balltre:

Anonymkode: 97ece...f22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Rosatoast skrev:

Jeg er forsåvidt helt enig med han, det er relativt innafor at du gjør mer husarbeid enn han, siden du er mer hjemme enn det han er. Det er for det første, helt naturlig at det blir slik, den som er mest hjemme gjør mest hjemme. Hva er egentlig problemet med det om jeg kan spørre? Samboeren min jobber nesten hver dag, alt fra 4-9 timer. (80%). Jeg er fulltidsstudent uten jobb, jeg gjør alt husarbeid her hjemme. Foruten når jeg er på skolen, hvis han er hjemme, eller kvelder jeg er sliten så vasker han opp og henger opp klær/setter på en vask etc. Så han gjør jo litt, og jeg har ikke noe problem med det :) Syntes ikke du skal legge deg så mye opp i detaljene her, hvis du elsker denne fyren så gjør du ekstra husarbeid for han også. Hvis det er vanskelig for deg, kanskje det er du som har problemer. 

Men når han jobber og du studerer, så bidrar kanskje han mest økonomisk.

Jeg fatter ikke at dette er vanskelig å forstå.

I et hus finnes det en mengde ting som må gjøres, enten det er én, to eller flere som bor der. Bor man alene, tar man det selv, samme hvor høy stillingsprosent man har. Er man flere, så yter alle. Én kan ikke forvente å være gratispassasjer, verken økonomisk eller på andre måter.

Hvor travelt man har det er ofte snakk om prioriteringer. Noen ønsker ikke mer enn 100 % jobb fordi de verdsetter fritid høyt. Andre velger krevende jobber fordi de synes det er givende. La oss si jeg velger normal arbeidsmengde fordi jeg er glad i fritiden og vil bruke den på tur i skogen. Da er det ikke rettferdig om min partner velger en krevende jobb og forlanger at jeg tar alt husarbeidet, da har jo godene han får ødelagt for mine goder.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, CamillaCollett said:

Men når han jobber og du studerer, så bidrar kanskje han mest økonomisk.

Jeg fatter ikke at dette er vanskelig å forstå.

I et hus finnes det en mengde ting som må gjøres, enten det er én, to eller flere som bor der. Bor man alene, tar man det selv, samme hvor høy stillingsprosent man har. Er man flere, så yter alle. Én kan ikke forvente å være gratispassasjer, verken økonomisk eller på andre måter.

Hvor travelt man har det er ofte snakk om prioriteringer. Noen ønsker ikke mer enn 100 % jobb fordi de verdsetter fritid høyt. Andre velger krevende jobber fordi de synes det er givende. La oss si jeg velger normal arbeidsmengde fordi jeg er glad i fritiden og vil bruke den på tur i skogen. Da er det ikke rettferdig om min partner velger en krevende jobb og forlanger at jeg tar alt husarbeidet, da har jo godene han får ødelagt for mine goder.

Ts og samboer leier en leilighet, de har ikke barn.

Anonymkode: 0c210...4cc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...