Gå til innhold

Er du helt fri?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er du helt fri, hva bruker du din frihet til? 

Anonymkode: 54d7e...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke fri, har gjeld. Når den er borte skal jeg slutte jobben og leve fritt.

Anonymkode: f08b9...d38

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo hva du mener med det, men er de fleste er vel ikke helt fri? Jeg mener med tanke på jobb og andre forpliktelser. Eller kanskje du regner frihet i forhold til det å være singel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, langt i fra. Er lønnsslave.

Anonymkode: f3c2e...eb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frihet har like mye ansvar rundt seg som arbeid.

Her kan kanskje sosiologier og sosialantropologer gripe inn?

Eksempel:

Til hverdags er det en PLIKT å stå opp tidlig.

Til helg er det en PLIKT å sove lenge. Hvorfor? Prøv å ring og vekk slektninger kl. 6 på en lørdag og søndag.

Eksempel 2:

Til arbeid er det en plikt å arbeide for å få lønn.

Til fritid er det en plikt å bruke lønnen på forbruk. Det å ha fri (gå på kafe, shopping, kjøpe en kaffe på søndagsmorgen) er alt det motsatte av reell frihet.

Anonymkode: 6284a...cfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må jo gå på jobb for å tjene penger, men føler meg fri. Jeg føler meg dog like fri i et forhold som singel. 

Anonymkode: 856eb...952

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I'm freeeeeeee, free fallin'.

Har ingen store forpliktelser utover studier og en bolig å betale leie på. Altså ganske fri sammenlignet med mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er vel aldri helt fri...Da jeg reiste over enn lengre periode, bekymret jeg meg for penger. Nå bekymrer jeg meg ikke for penger, men jeg har eiendom, gjeld og jobb. Jeg har fortsatt bekymringer her og der, men som en som har vokst opp i et iland hvor jeg aldri vil oppleve å ikke ha tak over hodet eller mat, føler jeg at jeg ikke forstår hva det vil si å virkelig bekymre seg.

Anonymkode: 5cc0a...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler i stor grad at jeg er fri, men samtidig er det mye sant i sitatet "freedom's just another word for nothin' left to lose". Jeg har verken kjæreste, barn, jobb eller eiendommer jeg kan miste, så på den måten er jeg fri. Det som binder meg mest er ansvaret og omsorgen for gamle og syke mennesker rundt meg.

Endret av Perelandra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette ligger på singelforumet, forstår jeg ikke helt hva du er ute etter. Kan du forklare nærmere? 

Anonymkode: cc0b0...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siden dette ligger på singelforumet, forstår jeg ikke helt hva du er ute etter. Kan du forklare nærmere? 

Anonymkode: cc0b0...3e5

Det som du definerer som friheten

Det er forskjellig frihet mennesker opplever. 

Derfor tenker jeg at når du kan være deg selv og samtidig kunne utvikle deg sammen dem du omgås, så vil jeg si du har en frihet.

Og i et forhold skjer det skader, noen blir lei seg, og tar med seg sorger, og vet ikke liksom hvilken retning dem skal se, dermed spør jeg er du helt fri? lykkelig om du vil.

 

TS

Anonymkode: 54d7e...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil definere meg selv som ganske fri. Er ung og singel og barnløs uten noe behov for barn - eller tidsmessig rush for det heller. Eier egen bolig med lavt lån som lett kan betjenes selv med lav inntekt, men har nok inntekt til at jeg har alburom, kan kjøpe maten jeg vil ha og reise når jeg vil. Ingen venter på meg og ingen er avhengige av meg. 

Når det er sagt er det vel sjelden man er 100% fri. Moren min vil stadig snakke med meg, og er avhengig av kontakt for ikke å bli vanskelig. Jeg må møte opp på jobb i hvert fall en gitt mengde tid. Har flexitid og mye til overs, samt rom for hjemmekontor, men helt fri er jeg ikke.

Vil man være HELT fri? Det tror jeg ikke. Jeg tror heller ikke jeg kjenner noen som er det.

Anonymkode: 3b20d...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg fri i den forstand at jeg aldri bryr meg om hva ukjente tenker og tror. Føler jeg kan gjøre akkurat hva jeg vil, og gjør det. Men jeg er heldig da jeg sjelden møter annet enn allrighte mennesker. Får stort sett positiv bekreftelse. 

Ble faktisk kalt en fri sjel i dag! :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, SoWhat? said:

Jeg føler meg fri i den forstand at jeg aldri bryr meg om hva ukjente tenker og tror. Føler jeg kan gjøre akkurat hva jeg vil, og gjør det. Men jeg er heldig da jeg sjelden møter annet enn allrighte mennesker. Får stort sett positiv bekreftelse. 

Ble faktisk kalt en fri sjel i dag! :laugh:

Det er bra du er har funnet din ''gjeng'' av alle gjenger man kan delta i.

Det triste er jo når friheten som blir hyllet i en gjeng forsøkes å overføres til en annen gjeng, ja.

Anonymkode: 6284a...cfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bra du er har funnet din ''gjeng'' av alle gjenger man kan delta i.

Det triste er jo når friheten som blir hyllet i en gjeng forsøkes å overføres til en annen gjeng, ja.

Anonymkode: 6284a...cfc

Gjeng? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...