Gå til innhold

Sykemeldt og dating


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har begynt å date igjen. Til alle hittil har jeg bare løyet og sagt at jeg jobber med xx når spørsmålet om hva man jobber/studerer dukker opp. Synes det er vondt å få det spørsmålet når man er sykemeldt, menmen. 

Det jeg funderer på er om jeg heller bør være ærlig med nye mennesker jeg møter før en date? Si at man er sykemeldt uten å fortelle årsaken? Hva tenker dere? Er sykmelding noe man bør være ærlig om, eller er det en dealbreaker?

Anonymkode: a3a35...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sier det jeg drev med før jeg ble sykemeldt , på nettdating, og sier etterhvert som vi dater og møtes en del ganger at jeg sliter med helsa for tiden. Om jeg er sykemeldt , går på aap, er ufør eller har jobbinntekt har ingen noe med så lenge jeg har fast inntekt. 

Anonymkode: c7266...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess

Du er jo sykmeldt fra noe så du kan bare si du er sykmeldt fra det. Nei, en sykmelding er ikke noe å snakke om og slett ingen dealbreaker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier det jeg drev med før jeg ble sykemeldt , på nettdating, og sier etterhvert som vi dater og møtes en del ganger at jeg sliter med helsa for tiden. Om jeg er sykemeldt , går på aap, er ufør eller har jobbinntekt har ingen noe med så lenge jeg har fast inntekt. 

Anonymkode: c7266...049

«har ingen noe med»? Hvorfor dater du egentlig? Poenget med å date er vel å finne ut om man har kjemi og felles verdier osv. Dersom du aggressivt skal skjule sider ved deg selv, blir du umulig å bli kjent med. 

Anonymkode: 24805...bdc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg har begynt å date igjen. Til alle hittil har jeg bare løyet og sagt at jeg jobber med xx når spørsmålet om hva man jobber/studerer dukker opp. Synes det er vondt å få det spørsmålet når man er sykemeldt, menmen. 

Det jeg funderer på er om jeg heller bør være ærlig med nye mennesker jeg møter før en date? Si at man er sykemeldt uten å fortelle årsaken? Hva tenker dere? Er sykmelding noe man bør være ærlig om, eller er det en dealbreaker?

Anonymkode: a3a35...10b

Vær ærlig. 

Anonymkode: 24805...bdc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

«har ingen noe med»? Hvorfor dater du egentlig? Poenget med å date er vel å finne ut om man har kjemi og felles verdier osv. Dersom du aggressivt skal skjule sider ved deg selv, blir du umulig å bli kjent med. 

Anonymkode: 24805...bdc

Man blir da godt kjent med et menneske ved å snakke om og dele andre ting.  Er hvilken jobbstilling man har så avgjørende er man ikke noe annet enn en golddigger. Jobbstilling sier ikke noe om en som person nødvendigvis heller for mange jobber ikke med det de brenner for eller interesserer seg for. 

Man flagger ikke med at man er ute av jobb på nettdating der ting stort sett vurderes etter en sjekkliste og ikke personlighet. Da lar jeg de bli kjent med personligheten min først. Det er ikke å aggressivt skjule hvem man er å unnlate  å fortelle om enkelte private ting de første gangene man møtes. Man ikke nødt til å dele private ting med en man knapt kjenner, enten det er f.eks sexpartnere, økonomi, oppvekst, overgrep, adresse eller helse. 

Anonymkode: c7266...049

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier det jeg drev med før jeg ble sykemeldt , på nettdating, og sier etterhvert som vi dater og møtes en del ganger at jeg sliter med helsa for tiden. Om jeg er sykemeldt , går på aap, er ufør eller har jobbinntekt har ingen noe med så lenge jeg har fast inntekt. 

Anonymkode: c7266...049

Jeg prøvde å si at er sykemeldt men det føles mer behagelig å si at jeg jobber med det jeg gjorde før jeg ble sykemeldt, men samtidig så vil man jo være ærlig. Vanskelig dilemma

Anonymkode: a3a35...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det kommer an på grunnen til at du er sykemeldt som avgjør om en sier det eller ei. Det er jo helt forståelig om en f.eks er midlertidig sykemeldt på grunn av fysisk skade som et knekt ben eller arm. Det har jeg selv vært, og det har ikke vært noe hindring i dating. Er det psykiske grunner til at en er sykemeld forstår jeg at en vil holde det mer for seg selv fordi det er lettere å avskrive noen tidlig i datingsituasjonen pga akkurat det. Samtidig er det ikke noe særlig å starte datingen på en slags løgn. De fleste forventer ikke at en skal forklare grunnen til at en er sykemeldt, så det burde jo holde. Men presiser heller at det er midlertidig om det er det.

Endret av Moonwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker du bør si det. Kanskje ikke i de to første meldingene, men det bør komme fram etterhvert. Noen vil da avvise deg, andre ikke. De fleste av de som avviser deg, ville nok gjort det uansett når de fant ut av det. Det er uten tvil best å starte et forhold ærlig og åpent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar ærlig, som brukeren over deg sier -så vil noen avise deg uansett, og da er det vel ikke en type du i utgangspunktet burde falle for.

Jeg opplever også å bli avvist noen ganger, av de samme typene som slenger med leppa om at jeg ikke er ansatt, men får betalt for å `leke` i mitt eget firma. Gjerne fra menn uten utdanning, i dårligere betalte jobber. Mens menn i høyere stillinger synes jeg er tøff som får det til. De får jeg respekt fra. Merkelig nok. 

Jeg bryr meg ikke om hva andre gjør, eller tjener, men blir jo turned off når mitt virke er en issue. Det har jo i teorien null niks med de å gjøre i en tidlig datingfase.

Anonymkode: 13d43...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg må si jeg synes å avvise noen pga en midlertidig sykemelding når man har ambisjoner og skal studere til høsten er fryktelig synd da? Finnes det folk som stiller slike krav ?

Anonymkode: a3a35...10b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dating kan virke så kynisk, alt skal være 100% på stell og slik er jo ikke livet. Regner med du vil ha ett varig forhold og da må jo noe av vitsen med dating være å luke ut de som ikke er beredt på å takle livets utfordringer sammen med en partner. 

Anonymkode: 38e43...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som er med at om man sier man er sykemeldt på nettdating, så dabber interessen av hos mange med en gang. Og ved å si noe sånt på nettdating eller første date så vil første naturlige spørsmål være hvorfor man er sykemeldt, og helse er en privatsak som fremmede man ikke kjenner så godt nødvendigvis har noe med, og når man ikke vil utdype hvorfor så begynner folk å anta, og mange antar at det er psykisk og tenker enten at personen må være helt gæren, eller lat som ikke jobber med psykisk sykdom.
De kan også begynne å spekulere i hva ellers det kan være og lage antydninger som bare sitter i hodet dems, eller krisemaksimere å tenke for eksempel "Å nei hvis hun/han er så syk , fysisk, så må det jo være alvorlig og da kan sikkert ikke personen ha sex engang!" og mange trekker seg før man i det hele tatt har blitt kjent.

Det er mye bedre da å heller møtes flere ganger, så fortelle det når personen har sett at Okei, dette virker som en oppegående person med bra interesser og verdier, og tilsynelatende frisk siden vi er på dater og går tur og gjør vanlige ting sammen - og da fortsette å gi personen en sjanse og ikke se sykdom som en hindring eller anta masse som ikke stemmer og kanskje stiller den syke i enda dårligere lys. For det er naturlig å gjøre det når man hører ordet "syk".

 

Anonymkode: c7266...049

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si hva du jobber med,  men st du for tiden er sykemeldt.  Ser ingen problem med det. 

Anonymkode: c0a92...03c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...