Gå til innhold

Spørsmål til dere med afrikansk opprinnelse


Thyra

Anbefalte innlegg

Inspirert av en annen tråd spør jeg: Er det en fornærmelse når "hvite" mennesker har dreads? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dreads tilhører afrikansk kultur, og mange syns det er hyklersk at hvite etterligner afrikansk kultur på utvalgte områder når de på så mange andre områder fordømmer den når det kommer til de afrikanske selv. Jeg syntes også det er hyklersk og teit, men tar meg ikke nær av det på no måte.

Anonymkode: eb5f7...0a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er hyklersk, er man hvit så er man hvit. Er en grunn til at afrikanere har dreads, de har sykt med hår. Å lage dreads ut av tynt nordisk hår ser bare tett ut. 

Anonymkode: fa577...9b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dreads tilhører afrikansk kultur, og mange syns det er hyklersk at hvite etterligner afrikansk kultur på utvalgte områder når de på så mange andre områder fordømmer den når det kommer til de afrikanske selv. Jeg syntes også det er hyklersk og teit, men tar meg ikke nær av det på no måte.

Anonymkode: eb5f7...0a7

 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er hyklersk, er man hvit så er man hvit. Er en grunn til at afrikanere har dreads, de har sykt med hår. Å lage dreads ut av tynt nordisk hår ser bare tett ut. 

Anonymkode: fa577...9b0

🤣

Anonymkode: 806b8...c42

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er rastafarier som ofte har dreads da. De er fra Jamaica, og det har ingenting med afrikansk opprinnelse å gjøre!! Alle kan bruke dreads selv om de svarte har brukt det mer enn hvite. 

Anonymkode: 6f2ce...7fe

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dreads tilhører afrikansk kultur, og mange syns det er hyklersk at hvite etterligner afrikansk kultur på utvalgte områder når de på så mange andre områder fordømmer den når det kommer til de afrikanske selv. Jeg syntes også det er hyklersk og teit, men tar meg ikke nær av det på no måte.

Anonymkode: eb5f7...0a7

 

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er hyklersk, er man hvit så er man hvit. Er en grunn til at afrikanere har dreads, de har sykt med hår. Å lage dreads ut av tynt nordisk hår ser bare tett ut. 

Anonymkode: fa577...9b0

Jeg vet ikke om dere troller eller ikke.... Hva er hyklersk med dreads? Vet dere hva ordet betyr?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dreads tilhører afrikansk kultur, og mange syns det er hyklersk at hvite etterligner afrikansk kultur på utvalgte områder når de på så mange andre områder fordømmer den når det kommer til de afrikanske selv. Jeg syntes også det er hyklersk og teit, men tar meg ikke nær av det på no måte.

Anonymkode: eb5f7...0a7

Men er det ofte slik at hvite med dreads fordømmer deler av afrikansk kultur eller ser ned på afrikanere, da? At en hvit person har dreads og en annen hvit person ser ned på (deler av) afrikansk kultur, er ikke relevant. Hvite er ikke en ensartet gruppe hvor alle hvite har kollektivt andvar for hva alle andre hvite sier, tenker og gjør.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er hyklersk, er man hvit så er man hvit. Er en grunn til at afrikanere har dreads, de har sykt med hår. Å lage dreads ut av tynt nordisk hår ser bare tett ut. 

Anonymkode: fa577...9b0

Alle hvite har ikke tynt "nordisk" hår, da ...

Jeg synes det er merkelig at man i år 2018 ikke er kommet lenger enn at hudfarge skal bestemme hva slags frisyre man skal få "lov" å ha ...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Såg en neger i bunad en gang :ac:

Anonymkode: daf1a...bf8

Og hvordan er det sammenlignbart? Afrikanere har ikke en nedlatende holdning til hvite og hvites kultur og utestenger hvite fra jobb osv

Anonymkode: eb5f7...0a7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Peaches skrev:

 

Jeg vet ikke om dere troller eller ikke.... Hva er hyklersk med dreads? Vet dere hva ordet betyr?

Det er hyklersk fordi hvite rakker ned på afrikansk kultur og afrikanere på andre måter og systematisk undertrykker dem i samfunnet og verden

Anonymkode: eb5f7...0a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Thyra skrev:

Men er det ofte slik at hvite med dreads fordømmer deler av afrikansk kultur eller ser ned på afrikanere, da? At en hvit person har dreads og en annen hvit person ser ned på (deler av) afrikansk kultur, er ikke relevant. Hvite er ikke en ensartet gruppe hvor alle hvite har kollektivt andvar for hva alle andre hvite sier, tenker og gjør.

Nei, men sånn er det. Og sånn er det jo klart og tydelig andre veien, om en afrikansk er skitten eller overgriper så er liksom alle det. Eller om en muslim er terrorist er alle det.  Hvite dømmer fargede som en ensartet gruppe og da mener jeg ikke ethvert hvitt individ men det hvite systemet som systematisk har negative holdninger til afrikanere og andre fargede. Og det er systemet som påvirker samfunnet, verden og folk, ikke hva Espen Liberal eller Kari Afrodigger syntes

Anonymkode: eb5f7...0a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er rastafarier som ofte har dreads da. De er fra Jamaica, og det har ingenting med afrikansk opprinnelse å gjøre!! Alle kan bruke dreads selv om de svarte har brukt det mer enn hvite. 

Anonymkode: 6f2ce...7fe

Rastafarier har det pga religionen sin, så å trekke inn det som et argument for å godkjenne det for hvite blir som at folk som ikke er kristne skal gå rundt med kors og maria magdalena. 

Som sagt personlig bryr jeg meg ikke tar meg ikke støtt av det men det er ingen tvil om at det er hyklersk at hvit kultur overtar noe fra en kultur de vanligvis fordømmer på andre områder. Kjenner noen hvite rastafarier og de har hvertfall religionen i hjertet som grunn og ikke bare det at det er trendy og at de røyker hasj og vil se kul ut som grunn som mange andre. Da blir det bare dumt

Anonymkode: eb5f7...0a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man skal være passe blåst om man tror kun forfedrene til svarte brukte dreads. Vikingene gjorde det blant annet.

Og man skal være passe blåst for å bli fornærmet selv om det ikke hadde vært tilfelle. 

Anonymkode: 034c4...230

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvordan er det sammenlignbart? Afrikanere har ikke en nedlatende holdning til hvite og hvites kultur og utestenger hvite fra jobb osv

Anonymkode: eb5f7...0a7

 

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er hyklersk fordi hvite rakker ned på afrikansk kultur og afrikanere på andre måter og systematisk undertrykker dem i samfunnet og verden

Anonymkode: eb5f7...0a7

Nei, "hvite" rakker ikke ned på og undertrykker afrikansk kultur og afrikanere. Jeg vet at svarte har blitt, og fortsatt blir undertrykt mange steder i verden, og at en del hvite ser ned på svarte.  Men dette gjelder ikke hvite generelt.

Om en hvit person som ser ned på og diskrimminerer afrikanere går med dreads, kan jeg være enig i at det er hyklersk. Men det tror jeg ikke skjer så ofte.

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men sånn er det. Og sånn er det jo klart og tydelig andre veien, om en afrikansk er skitten eller overgriper så er liksom alle det. Eller om en muslim er terrorist er alle det.  Hvite dømmer fargede som en ensartet gruppe og da mener jeg ikke ethvert hvitt individ men det hvite systemet som systematisk har negative holdninger til afrikanere og andre fargede. Og det er systemet som påvirker samfunnet, verden og folk, ikke hva Espen Liberal eller Kari Afrodigger syntes

Anonymkode: eb5f7...0a7

Nei, det er overhodet ikke slik at om en afrikaner er skitten eller overgriper, så er alle det. Eller at om en muslim er terrorist så er alle det. De som tenker slik er rimelig uopplyste. Hvite flest har ikke negative holdninger til afrikanere eller andre fargede. Ihvertfall ikke her til lands og i moderne tid. Jeg har aldri tenkt at noen folkeslag skulle være mer eller mindre verdt enn andre eller sett ned på noen pga deres etnisitet. Jeg har heller ikke noe ansvar for hva f.eks apharteidregimet i Sør-Afrika eller raseskillelovene i USA har stått for. Selv om jeg tilfeldigvis er født som hvit. Mulig jeg har tungt for det, men jeg skjønner faktisk ikke hva andres tanker og handlinger har med mitt eventuelke valg av frisyre å gjøre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Thyra skrev:

 

Nei, "hvite" rakker ikke ned på og undertrykker afrikansk kultur og afrikanere. Jeg vet at svarte har blitt, og fortsatt blir undertrykt mange steder i verden, og at en del hvite ser ned på svarte.  Men dette gjelder ikke hvite generelt.

Om en hvit person som ser ned på og diskrimminerer afrikanere går med dreads, kan jeg være enig i at det er hyklersk. Men det tror jeg ikke skjer så ofte.

Nei, det er overhodet ikke slik at om en afrikaner er skitten eller overgriper, så er alle det. Eller at om en muslim er terrorist så er alle det. De som tenker slik er rimelig uopplyste. Hvite flest har ikke negative holdninger til afrikanere eller andre fargede. Ihvertfall ikke her til lands og i moderne tid. Jeg har aldri tenkt at noen folkeslag skulle være mer eller mindre verdt enn andre eller sett ned på noen pga deres etnisitet. Jeg har heller ikke noe ansvar for hva f.eks apharteidregimet i Sør-Afrika eller raseskillelovene i USA har stått for. Selv om jeg tilfeldigvis er født som hvit. Mulig jeg har tungt for det, men jeg skjønner faktisk ikke hva andres tanker og handlinger har med mitt eventuelke valg av frisyre å gjøre.

Det gjelder systemet de hvite har skapt 

Anonymkode: eb5f7...0a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er hyklersk fordi hvite rakker ned på afrikansk kultur og afrikanere på andre måter og systematisk undertrykker dem i samfunnet og verden

Anonymkode: eb5f7...0a7

Det der er en ganske drøy og rasistisk påstand. Hvis du hater hvite så mye, så foreslår jeg at du bestiller deg en billett til Afrika og blir der.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...