Gå til innhold

Har lyst til å bli vegetarianer, men hater belgfrukter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne ha tips til vegetariske oppskrifter uten belgfrukter. Jeg ønsker, som TS, å spise mer vegetarmat, men jeg er allergisk mot belgfrukter. Kan ikke spise en ert eller en linse uten at jeg merker det. Noen som har tips til alternativer til belgfruktene?

Anonymkode: 10380...281

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Geirfuglen

Det er veldig positivt å bruke belgvekster, men det er ikke absolutt nødvendig. Men da bør du være flink til å bruke f.eks. soyaprodukter (tofu, soyamelk osv), quinoa, frø (hamp, solsikke osv), nøtter, kornvarer som byggryn m.m.

Edit: Glemte at du tenkte vegetar, og ikke vegan, og da er det enda enklere. Ulike typer ost som feta, halloumi, mozzarella, en fried rice med (tofu og) egg, en indisk palak paneer, pad thai med tofu, fajitas med tofustrimler og mye mer.

Endret av Geirfuglen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.4.2018 den 23.48, AnonymBruker skrev:

Har spist linser, bønner, erter, kikerter... Ja til alt. Jeg har virkelig prøvd å like det, jeg prøver å lage det selv, jeg har bestilt det ofte på restaurant, men det er bare ett eller annet med det jeg ikke takler, uansett hvordan det er tilberedt. 

Anonymkode: 529bf...322

Jeg er vegetarianer og har aldri spist dette. Har spist et par veggisburgere, men ikke noe kosten min er vant til.

Du klarer fint å kutte ut kjøtt uten å spise dette :)
 

På 19.4.2018 den 0.06, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i helvete vil du bli vegetarianer når du ikke liker belgfrukter?

Høres usannsynlig dumt ut.

Anonymkode: c6aef...a5a

Det er vel ikke på grunn av maten man velger å bli veggis? De vanligste årsakene er dyrevern, miljø og helse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:rolleyes:

Om man må/vil spise vegansk i en periode på grunn av helse er det vel midlertidig...

Veganisme/vegetarianisme er ikke religioner, selv om noen ser ut til å tro det, og det finnes mange, mange grunner til å avstå fra animalske produkter.

Anonymkode: 18a2a...e7e

Da spiser man plantebasert, man er likevel ikke veganer. Veganisme er likestilt med et livssyn og handler om mer enn kun hva man putter i kroppen. 

Anonymkode: 910a6...c5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:rolleyes:

Om man må/vil spise vegansk i en periode på grunn av helse er det vel midlertidig...

Veganisme/vegetarianisme er ikke religioner, selv om noen ser ut til å tro det, og det finnes mange, mange grunner til å avstå fra animalske produkter.

Anonymkode: 18a2a...e7e

Det er forskjell på å si at man er veganer vs det å spise vegansk. Og veganisme er anerkjent som et livssyn 

Anonymkode: 3df1a...49f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Da spiser man plantebasert, man er likevel ikke veganer. Veganisme er likestilt med et livssyn og handler om mer enn kun hva man putter i kroppen. 

Anonymkode: 910a6...c5c

 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er forskjell på å si at man er veganer vs det å spise vegansk. Og veganisme er anerkjent som et livssyn 

Anonymkode: 3df1a...49f

Det er ikke en distinksjon de fleste vet noe om, så man kan like godt si at man er veganer for enkelhets skyld. Det er ikke som om man diskuterer filosofi med alle man møter, det er et ord man bruker for å si at man ikke spiser kjøtt og dyreprodukter

Anonymkode: 3c9c4...d98

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Det er ikke en distinksjon de fleste vet noe om, så man kan like godt si at man er veganer for enkelhets skyld. Det er ikke som om man diskuterer filosofi med alle man møter, det er et ord man bruker for å si at man ikke spiser kjøtt og dyreprodukter

Anonymkode: 3c9c4...d98

Nei, man kan ikke si at man er veganer fordi man kutter ut animalske produkter for et par uker. Nå vet du forskjellen og da kan du rette på andre, for dette er faktisk et reellt problem veganere møter. Veganisme er ingen diett i likhet med at laktoseintoleranse heller er ingen diett, å si at man er veganer fordi det enten høres kult ut eller fordi man ikke spiser animalske produkter er med på å bygge opp denne misoppfatningen. 

Anonymkode: 910a6...c5c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, man kan ikke si at man er veganer fordi man kutter ut animalske produkter for et par uker. Nå vet du forskjellen og da kan du rette på andre, for dette er faktisk et reellt problem veganere møter. Veganisme er ingen diett i likhet med at laktoseintoleranse heller er ingen diett, å si at man er veganer fordi det enten høres kult ut eller fordi man ikke spiser animalske produkter er med på å bygge opp denne misoppfatningen. 

Anonymkode: 910a6...c5c

Word!

Anonymkode: 3df1a...49f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må da ikke spise belgfrukter for å bli vegetarianer/veganer. Reagerer litt på en "anonym bruker" litt lengre opp her, som avhører deg pga du ikke liker dette. Ærlig talt, hvis TS ikke liker det så liker hun det ikke, ferdig med den saken. 

Alle typer grønnsaker, salatblader, urter, nøtter, tofu, bær, frukt, ris f.eks.. Skal du kutte ut egg? Hvis ikke kan du bruke egg også.

Du har jo en del å velge imellom, hvis du er veldig glad i salater og grønnsaker tipper jeg at det ikke blir et problem, eneste du må være ops på er jo å få i deg nok mineraler og vitaminer som man ellers får fra kjøtt, meieri og fisk. Kalsium, kalium, b-vitaminer, JOD, jern.. Det er noen av de viktigste vitaminene vi trenger :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/20/2018 at 4:15 PM, AnonymBruker said:

Nei, man kan ikke si at man er veganer fordi man kutter ut animalske produkter for et par uker. Nå vet du forskjellen og da kan du rette på andre, for dette er faktisk et reellt problem veganere møter. Veganisme er ingen diett i likhet med at laktoseintoleranse heller er ingen diett, å si at man er veganer fordi det enten høres kult ut eller fordi man ikke spiser animalske produkter er med på å bygge opp denne misoppfatningen. 

Anonymkode: 910a6...c5c

Har vært veganer i 10 år og dette har aldri vært et problem

Om du seriøst mener dette er et problem tipper jeg du er en skinnhellig type som vil at det å være vegenaer skal være "spesielt"

Det viktigste er at flere forsøker å spise plantebasert. Ville aldri falt meg inn å prike på noen som genuint ønsker å endre seg. De fleste som begynner på plantebasert mat ender opp med å kutte ut dyreprodukter i andre produkter også, så dette er flisespikkeri uten hensikt eller positive konsekvenser annet enn å skremme bort mennesker fra å prøve noe nytt

Anonymkode: 3c9c4...d98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har vært veganer i 10 år og dette har aldri vært et problem

Om du seriøst mener dette er et problem tipper jeg du er en skinnhellig type som vil at det å være vegenaer skal være "spesielt"

Det viktigste er at flere forsøker å spise plantebasert. Ville aldri falt meg inn å prike på noen som genuint ønsker å endre seg. De fleste som begynner på plantebasert mat ender opp med å kutte ut dyreprodukter i andre produkter også, så dette er flisespikkeri uten hensikt eller positive konsekvenser annet enn å skremme bort mennesker fra å prøve noe nytt

Anonymkode: 3c9c4...d98

Da lurer jeg på hvor du har vært boende for jeg opplever titt og stadig spørsmål om når jeg er ferdig med dietten min, om jeg er allergisk mot gluten også eller bare melk, om jeg spiser gelatin for det gjør kusinen til naboen som er vegetarianer, eller at jeg kan jo bare spise vanlig julemiddag på julaften siden det bare er én dag i året og det gjør jo "alle", å få servert mat på restaurant dyppet i smør selv om jeg ba om å få uten melkeprodukter, alle gangene man får servert noe uvegansk siden folk ikke er klar over hva man spiser, å få skinnsko skinnveske i gave, og generelt masse annet. Ull og honning er mer kontroversielt, så det skal gå greit. 

Det handler ikke om å "ta" andre eller å få andre til å føle seg dårlige. Å kutte ut bare litt animalsk og holde seg unna dyretestet sminke er kjempe bra og noe jeg applauderer, men å kalle seg veganer eller vegetarianer når man ikke er det synes jeg ikke er OK. Veganer skal ikke være et motebegrep eller en diett, men et livssyn som går ut på etiske prinsipper. Om man også er veganer for miljøet og helsens skyld så er det ok og fantastisk, men det er først og fremst det etiske perspektivet som er grunnleggende her. Dersom du synes at det er greit å vanne ut definisjoner så står det på egen regning, men jeg har min fulle rett til å si at jeg ikke synes at det er like greit. 

Anonymkode: 910a6...c5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Da lurer jeg på hvor du har vært boende for jeg opplever titt og stadig spørsmål om når jeg er ferdig med dietten min, om jeg er allergisk mot gluten også eller bare melk, om jeg spiser gelatin for det gjør kusinen til naboen som er vegetarianer, eller at jeg kan jo bare spise vanlig julemiddag på julaften siden det bare er én dag i året og det gjør jo "alle", å få servert mat på restaurant dyppet i smør selv om jeg ba om å få uten melkeprodukter, alle gangene man får servert noe uvegansk siden folk ikke er klar over hva man spiser, å få skinnsko skinnveske i gave, og generelt masse annet. Ull og honning er mer kontroversielt, så det skal gå greit. 

Det handler ikke om å "ta" andre eller å få andre til å føle seg dårlige. Å kutte ut bare litt animalsk og holde seg unna dyretestet sminke er kjempe bra og noe jeg applauderer, men å kalle seg veganer eller vegetarianer når man ikke er det synes jeg ikke er OK. Veganer skal ikke være et motebegrep eller en diett, men et livssyn som går ut på etiske prinsipper. Om man også er veganer for miljøet og helsens skyld så er det ok og fantastisk, men det er først og fremst det etiske perspektivet som er grunnleggende her. Dersom du synes at det er greit å vanne ut definisjoner så står det på egen regning, men jeg har min fulle rett til å si at jeg ikke synes at det er like greit. 

Anonymkode: 910a6...c5c

Uff, så fælt liv du har hatt :P 

Anonymkode: 3c9c4...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/19/2018 at 12:11 AM, AnonymBruker said:

For et usannsynlig dumt spørsmål. Skal prøve å svare på ditt nivå.

Dyr er venner. Ikke spise venner. Venner blir triste når man spiser dem.

Anonymkode: 529bf...322

Døde dyr blir ikke triste, din idiot. Jeg er selv vegetarianer, og det der høres helt høl i huet ut. 

Anonymkode: 187ee...612

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Rosatoast skrev:

Du må da ikke spise belgfrukter for å bli vegetarianer/veganer. Reagerer litt på en "anonym bruker" litt lengre opp her, som avhører deg pga du ikke liker dette. Ærlig talt, hvis TS ikke liker det så liker hun det ikke, ferdig med den saken. 

Alle typer grønnsaker, salatblader, urter, nøtter, tofu, bær, frukt, ris f.eks.. Skal du kutte ut egg? Hvis ikke kan du bruke egg også.

Du har jo en del å velge imellom, hvis du er veldig glad i salater og grønnsaker tipper jeg at det ikke blir et problem, eneste du må være ops på er jo å få i deg nok mineraler og vitaminer som man ellers får fra kjøtt, meieri og fisk. Kalsium, kalium, b-vitaminer, JOD, jern.. Det er noen av de viktigste vitaminene vi trenger :) 

Hvorfor forslå tofu til noen som mener de ikke liker noen belgfrukter i noen som helst form. 

Anonymkode: 487bd...779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da lurer jeg på hvor du har vært boende for jeg opplever titt og stadig spørsmål om når jeg er ferdig med dietten min, om jeg er allergisk mot gluten også eller bare melk, om jeg spiser gelatin for det gjør kusinen til naboen som er vegetarianer, eller at jeg kan jo bare spise vanlig julemiddag på julaften siden det bare er én dag i året og det gjør jo "alle", å få servert mat på restaurant dyppet i smør selv om jeg ba om å få uten melkeprodukter, alle gangene man får servert noe uvegansk siden folk ikke er klar over hva man spiser, å få skinnsko skinnveske i gave, og generelt masse annet. Ull og honning er mer kontroversielt, så det skal gå greit. 

Det handler ikke om å "ta" andre eller å få andre til å føle seg dårlige. Å kutte ut bare litt animalsk og holde seg unna dyretestet sminke er kjempe bra og noe jeg applauderer, men å kalle seg veganer eller vegetarianer når man ikke er det synes jeg ikke er OK. Veganer skal ikke være et motebegrep eller en diett, men et livssyn som går ut på etiske prinsipper. Om man også er veganer for miljøet og helsens skyld så er det ok og fantastisk, men det er først og fremst det etiske perspektivet som er grunnleggende her. Dersom du synes at det er greit å vanne ut definisjoner så står det på egen regning, men jeg har min fulle rett til å si at jeg ikke synes at det er like greit. 

Anonymkode: 910a6...c5c

Og det er sånn flertallet med veganere tenker

Anonymkode: 3df1a...49f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor forslå tofu til noen som mener de ikke liker noen belgfrukter i noen som helst form. 

Anonymkode: 487bd...779

Ja tofu e rlagd av soyabønner,men det er jo helt smakløst og når man mariner det er det ingen ting som kan minne om belgfrukt

Anonymkode: 3df1a...49f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/20/2018 at 12:43 PM, AnonymBruker said:

Veganisme er et livssyn. Det er en måte å leve på som omhandler mer enn kosthold. Det handler ikke om personlig vinning (helse)  og ikke noe man er midlertidig 

Anonymkode: 3df1a...49f

Nåh....kan jeg si at jeg spiser vegansk da uten at veganerne spiser meg? ;) 

Anonymkode: 2947a...afe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja tofu e rlagd av soyabønner,men det er jo helt smakløst og når man mariner det er det ingen ting som kan minne om belgfrukt

Anonymkode: 3df1a...49f

Det gjelder jo utrolig mange ulike belgfrukter og tilberedingsmetoder. Hva gjør tofu så annerledes? 

Anonymkode: 487bd...779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...