Gå til innhold

Har lyst til å bli vegetarianer, men hater belgfrukter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, som overskriften sier ønsker jeg å bli, om ikke 100% vegetarianer, så i hvertfall kutte ut 80% av kjøttet jeg spiser til vanlig. Problemet er da at jeg hater det meste av belgfrukter, og det virker som det er en ganske stor del av vegetarisk kosthold. Hva kan jeg da spise i stedet for dette? Er i utgangspunktet ikke særlig kresen, det er bare konsistensen på belgfrukter som gjør at jeg føler for å spytte det ut.

Og når jeg først er inne på det, er det noen som kan anbefale noen gode retter (med oppskrift) uten dette? 

Anonymkode: 529bf...322

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva har du spist av belgfrukter da? Synes du konsistensen på f.eks. falafel, hummus, indisk dal, bønneburgere, osv er ekkelt?

Anonymkode: 910a6...c5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har du spist av belgfrukter da? Synes du konsistensen på f.eks. falafel, hummus, indisk dal, bønneburgere, osv er ekkelt?

Anonymkode: 910a6...c5c

Har spist linser, bønner, erter, kikerter... Ja til alt. Jeg har virkelig prøvd å like det, jeg prøver å lage det selv, jeg har bestilt det ofte på restaurant, men det er bare ett eller annet med det jeg ikke takler, uansett hvordan det er tilberedt. 

Anonymkode: 529bf...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har spist linser, bønner, erter, kikerter... Ja til alt. Jeg har virkelig prøvd å like det, jeg prøver å lage det selv, jeg har bestilt det ofte på restaurant, men det er bare ett eller annet med det jeg ikke takler, uansett hvordan det er tilberedt. 

Anonymkode: 529bf...322

Da har du ikke prøvd nok. Røde linser, for eksempel, forsvinner jo når du koker dem lenge i for eksempel en grønnsakssuppe. Da har de rett og slett ingen konsistens. Ingen smak heller. 

Har du virkelig prøvd en god kremet bønnedip? Moste hvite bønner i tomatsuppa? Svart bønnemel i browniesen? 

Anonymkode: 487bd...779

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i helvete vil du bli vegetarianer når du ikke liker belgfrukter?

Høres usannsynlig dumt ut.

Anonymkode: c6aef...a5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i helvete vil du bli vegetarianer når du ikke liker belgfrukter?

Høres usannsynlig dumt ut.

Anonymkode: c6aef...a5a

For et usannsynlig dumt spørsmål. Skal prøve å svare på ditt nivå.

Dyr er venner. Ikke spise venner. Venner blir triste når man spiser dem.

Anonymkode: 529bf...322

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har du ikke prøvd nok. Røde linser, for eksempel, forsvinner jo når du koker dem lenge i for eksempel en grønnsakssuppe. Da har de rett og slett ingen konsistens. Ingen smak heller. 

Har du virkelig prøvd en god kremet bønnedip? Moste hvite bønner i tomatsuppa? Svart bønnemel i browniesen? 

Anonymkode: 487bd...779

Liker ikke røde linser heller :( Har prøvd bønnedip, syns ikke noe særlig om det, men har ikke prøvd bønner i tomatsuppa eller i browniesen, så jeg kan forsøke det. 

Anonymkode: 529bf...322

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Liker ikke røde linser heller :( Har prøvd bønnedip, syns ikke noe særlig om det, men har ikke prøvd bønner i tomatsuppa eller i browniesen, så jeg kan forsøke det. 

Anonymkode: 529bf...322

Så det er smaken på linsene du ikke liker? 

Hvordan lagde du bønnedipen? 

Anonymkode: 487bd...779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever for tiden som veganer uten å spise belgfrukter. Ikke nøtter og frø noe særlig heller for den del, og ikke korn. Dette er bare midlertidig pga helseproblemer, men det går helt fint. Spiser frukt, bær og grønnsaker, bladgrønnsaker og urter. Går mye i bananer som basis for smoothies på dagtid, og på kveldstid blir det mere kokt mat, mye poteter og søtpoteter. Utfordringen er å spise nok, og å spise ofte nok. Kjøtt og korn og belgfrukter er mere konsentrert næring mens frukt og grønnsaker selvsagt inneholder mere vann, så derfor blir det en omstilling å spise sånn. Det er også en utfordring at man ikke har lært det. Men man trenger altså ikke å spise belgfrukter, man får nok protein likevel. Jeg har faktisk fått mere muskler på denne dietten, tro det eller ei.

Anonymkode: 2947a...afe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i helvete vil du bli vegetarianer når du ikke liker belgfrukter?

Høres usannsynlig dumt ut.

Anonymkode: c6aef...a5a

Mange grunner.

Helse, bevare utseendet, miljø og dyrevelferd er tre gode grunner.

Smaker venner man seg til etterhvert.
 

Anonymkode: 5cc8d...2c6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så det er smaken på linsene du ikke liker? 

Hvordan lagde du bønnedipen? 

Anonymkode: 487bd...779

Jeg vet ikke helt hva det er, tror det er en kombinasjon av smak og konsistens.

Bønnedipen var noe jeg fikk servert, vet ikke hvordan den ble laget, men den var visstnok veldig god i følge de andre som spiste den. 

Bare for å påpeke en ting, så spiser jeg det om jeg får servert det hos venner osv, jeg er ikke så sær at jeg ikke får til det, men jeg vet med meg selv at det aldri er noe jeg kommer til å frivillig lage til meg selv, fordi jeg ikke liker det. Så derfor ber jeg om råd til alternativer :) 

Anonymkode: 529bf...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lever for tiden som veganer uten å spise belgfrukter. Ikke nøtter og frø noe særlig heller for den del, og ikke korn. Dette er bare midlertidig pga helseproblemer, men det går helt fint. Spiser frukt, bær og grønnsaker, bladgrønnsaker og urter. Går mye i bananer som basis for smoothies på dagtid, og på kveldstid blir det mere kokt mat, mye poteter og søtpoteter. Utfordringen er å spise nok, og å spise ofte nok. Kjøtt og korn og belgfrukter er mere konsentrert næring mens frukt og grønnsaker selvsagt inneholder mere vann, så derfor blir det en omstilling å spise sånn. Det er også en utfordring at man ikke har lært det. Men man trenger altså ikke å spise belgfrukter, man får nok protein likevel. Jeg har faktisk fått mere muskler på denne dietten, tro det eller ei.

Anonymkode: 2947a...afe

Har du noe lesestoff om dette, en slags, eh, bruksanvisning? :P 

Anonymkode: 529bf...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Denne er med grønne, ferske erter, vet ikke om du misliker det også. Kan byttes ut med grønne bønner vil jeg tro: https://www.vegrecipesofindia.com/aloo-matar-curry-aloo-matar-gravy/

Anonymkode: 2947a...afe

Setter veldig pris på oppskriften, tusen takk. Men erter er også forferdelig. :P Men det så jo godt ut da. Kan jo hende jeg kunne erstattet ertene med noe som ikke er belgfrukt. Skal uansett ta vare på oppskriften!

Anonymkode: 529bf...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

For et usannsynlig dumt spørsmål. Skal prøve å svare på ditt nivå.

Dyr er venner. Ikke spise venner. Venner blir triste når man spiser dem.

Anonymkode: 529bf...322

Du snakker som om de som ikke er vegaterianerer spiser mennesker, hunder og katter. 

Hvordan kan en gris du aldri har sett før og som du aldri har eller vil få mulighet til å knytte relasjon til bli omtalt som venner?

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange grunner.

Helse, bevare utseendet, miljø og dyrevelferd er tre gode grunner.

Anonymkode: 5cc8d...2c6

Dette er jo bare tull og et luftslott.

Helsen er ikke bedre med et kosthold hvor man må ta B12 sprøyte som tilskudd fordi kostholdet mangler dette. I tillegg reduserer vegans kosthold tilgangen på omega fettsyrer som er viktig for hjerne . 

Veganisme har heller ingen ting med utseende å gjøre, og redde miljøet gjør det heller ikke fordi det blir brukt store ressurser på å produsere tilsvarende vegans mat. 

Følelser og synsing er ikke 3 gode grunner.

Anonymkode: c6aef...a5a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du snakker som om de som ikke er vegaterianerer spiser mennesker, hunder og katter. 

Hvordan kan en gris du aldri har sett før og som du aldri har eller vil få mulighet til å knytte relasjon til bli omtalt som venner?

Dette er jo bare tull og et luftslott.

Helsen er ikke bedre med et kosthold hvor man må ta B12 sprøyte som tilskudd fordi kostholdet mangler dette. I tillegg reduserer vegans kosthold tilgangen på omega fettsyrer som er viktig for hjerne . 

Veganisme har heller ingen ting med utseende å gjøre, og redde miljøet gjør det heller ikke fordi det blir brukt store ressurser på å produsere tilsvarende vegans mat. 

Følelser og synsing er ikke 3 gode grunner.

Anonymkode: c6aef...a5a

1. I likhet som man kan si at man "elsker dyr", "bryr seg om menneskerettigheter", og diverse annet satt på spissen. Man trenger ikke å ha en personlig relasjon for å føle medlidenhet, empati og mene at ens egne vaner er unødvendige. Helt greit at du spiser kjøtt og det har jeg ingenting imot, men når vegetarianere og veganere klarer å forstå hvorfor andre ikke legger opp til samme kosthold som en selv så er det på tide og stikke fingeren ned i jorda.

2. Jeg mener personlig at griser er like mye verdt som hunder, begge er dyr, begge har følelser, kan føle smerte og stress, og har familiebånd. 

3. Man må absolutt ikke ta B12 sprøyte, men tilskudd ja, med mindre man spiser mye av produkter som er beriket med B12. Usikker på om du er klar over dette med det er estimert at rundt 1/3 av Norges befolkning har eller har tidligere hatt mangel på B12 og det er en av de mest normale manglene i likhet med vitamin D og jern. Husdyr får B12 gjennom kraftföret sitt, mao du får B12 indirekte gjennom kraftföret kjøttet ditt har spist. Å få i seg omega-3 fettsyrer gjennom er vegetarisk eller vegansk kosthold er heller ikke vanskelig, kosten er veldig rik på ALA fettsyrer som omdannes til EPA og DHA fettsyrer (de fettsyrene det er vanskeligere å få i seg gjennom plantebasrt kosthold). Selve omdannelsen er ikke like effektiv som å få i seg EPA og DHA gjennom animalske kilder som f.eks. fisk, men så lenge man spiser godt og variert med sunne fettkilder som vegetarianer eller veganer så skal ikke dette være et problem i det hele tatt. EPA og DHA kan for så vidt fåes gjennom algeprodukter. 

4. Å kutte ut f.eks. melkeprodukter kan ha god effekt på hudkvaliteten dersom man sliter med uren hud, og med å ha et variert kosthold hvor man substituerer animalske produkter med plantebaserte produkter vil også kunne gi gode resultater rett og slett fordi frukt, grønt og belgfrukter er bra for hud og hår. Det er nærmest umulig å kunne sammenligne kjøtt-, meieri-, fisk-, og eggindustrien med energien og utslippene som kommer fra å produsere såkalte "veganske produkter". Å bare se hvor mange tusen tonn soya fra regnskogen i Brasil som lille Norge importerer årlig for å brukes til kraftför til husdyr er hårreisende, i tillegg hvor mange titalls liter vann en ku trenger daglig og hvor mye metangass som den produserer. Det er estimert at husdyrindustrien produserer like mye CO2 som all verdens transport sammenlagt. Anbefaler deg å oppdatere deg litt. 

Anonymkode: 910a6...c5c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 hours ago, AnonymBruker said:

Har du noe lesestoff om dette, en slags, eh, bruksanvisning? :P 

Anonymkode: 529bf...322

Har ikke noen god bruksanvisning på det dessverre, jeg plukker oppskrifter fra de vegetarbøkene jeg har, og så har jeg funnet noen på nett. Siden grunnen til at jeg har gått veganer nå er helsa, har jeg brukt mye av oppskriftene på denne bloggen: http://www.medicalmedium.com/medical-medium-blog, jeg har også plukket fra oppskriftene til Fully Raw Kristina som er raw vegan: https://www.youtube.com/user/FullyRawKristina/videos. Et tips kan kanskje være å finne vegetar/veganerbøker på biblioteket og ta kopier av de oppskriftene som ikke inneholder belgfrukter og bruke dem.

Anonymkode: 2947a...afe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.4.2018 den 0.21, AnonymBruker skrev:

Jeg lever for tiden som veganer uten å spise belgfrukter. Ikke nøtter og frø noe særlig heller for den del, og ikke korn. Dette er bare midlertidig pga helseproblemer, men det går helt fint. Spiser frukt, bær og grønnsaker, bladgrønnsaker og urter. Går mye i bananer som basis for smoothies på dagtid, og på kveldstid blir det mere kokt mat, mye poteter og søtpoteter. Utfordringen er å spise nok, og å spise ofte nok. Kjøtt og korn og belgfrukter er mere konsentrert næring mens frukt og grønnsaker selvsagt inneholder mere vann, så derfor blir det en omstilling å spise sånn. Det er også en utfordring at man ikke har lært det. Men man trenger altså ikke å spise belgfrukter, man får nok protein likevel. Jeg har faktisk fått mere muskler på denne dietten, tro det eller ei.

Anonymkode: 2947a...afe

Veganisme er et livssyn. Det er en måte å leve på som omhandler mer enn kosthold. Det handler ikke om personlig vinning (helse)  og ikke noe man er midlertidig 

Anonymkode: 3df1a...49f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veganisme er et livssyn. Det er en måte å leve på som omhandler mer enn kosthold. Det handler ikke om personlig vinning (helse)  og ikke noe man er midlertidig 

Anonymkode: 3df1a...49f

:rolleyes:

Om man må/vil spise vegansk i en periode på grunn av helse er det vel midlertidig...

Veganisme/vegetarianisme er ikke religioner, selv om noen ser ut til å tro det, og det finnes mange, mange grunner til å avstå fra animalske produkter.

Anonymkode: 18a2a...e7e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser du soya?

 

On 4/19/2018 at 6:39 AM, AnonymBruker said:

 

Helsen er ikke bedre med et kosthold hvor man må ta B12 sprøyte som tilskudd fordi kostholdet mangler dette. I tillegg reduserer vegans kosthold tilgangen på omega fettsyrer som er viktig for hjerne . 

Veganisme har heller ingen ting med utseende å gjøre, og redde miljøet gjør det heller ikke fordi det blir brukt store ressurser på å produsere tilsvarende vegans mat. 

Følelser og synsing er ikke 3 gode grunner.

Anonymkode: c6aef...a5a

Kjøttspisere i Norge har fortsatt b12mangel, jernmangel, jodmangel og spiser for lite fiber. De har også økt risiko for hjerte- og karsykdommer, samt diabetes. Norge er et av landene i hele verdens med høyest andel osteoporose, samt at vi er feite. Så man er ikke automatisk sunn og frisk om man spiser kjøtt

Selv om det skulle være slik at veganere kan få noen type sykdommer lettere, så er man utsatt uansett hva man spiser. Det viktigste er at man er bevisst på kostholdet, da kan man leve fint og sunt som veganer. Veganere har også lavere/ sunnere BMI enn de som spiser kjøtt. 

Man kan få i seg omega fettsyrer fra algeolje, linfrø, rapsolje, hempfrø, chiafrø. Man kan ta tilskudd om man er veldig bekymra. Å ta b12 et par ganger i uken og omega tablett en gang om dagen eller et par dager i uka er null stress. Om man veier opp å drepe dyr vs å ta et par tabletter i uken så vinner det å ta tabletter, ass. Synes ikke "jeg gidder ikke ta to tabletter" er en god grunn for at dyr skal lide og blir drept. 

Anonymkode: 3c9c4...d98

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...