Gå til innhold

Kaldsvetting lenge etter trening


Skadeskutt

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har allerede sendt spørsmål via elektronisk konsultasjon til fastlegen min, men spør her imens jeg venter på svar. 

Jeg har trent i alle år, men har vært litt av og på siste året på grunn av psykisk sykdom. 

Jeg sykler, løper og gjør styrketrening hjemme. 

Jeg venter alltid en stund med å gå i dusjen etter trening slik at ettersvetten gir seg. Men så kommer kaldsvettingen. I opp til to timer kaldsvetter jeg og den første timen er det så ille at det bokstavelig talt renner. Jeg må skifte klær. Tar på meg ull for å ikke fryse, men hendene mine blir iskalde selv om jeg ligger under dyna. 

Dette er utrolig irriterende og gjør at jeg må passe på å ha tid til å "svette meg ferdig" etter trening. Kan med andre ord ikke bare hoppe i dusjen og dra noen plass etterpå. 

Noen som har erfaring eller kunnskaper om hva dette kan skyldes? 

Jeg trener generelt sett hardt når jeg trener, men jeg er ikke overtrent. Vet noen får kaldsvette av det. 

Kan legge til at jeg har lavt blodtrykk. Overtrykket ligger på ca 97-100 og undertrykket på ca 60-65. Så er overtrykket som er verst. Vanligvis har undertrykket mitt ligget mellom 65-70. Så det stresser jeg ikke så mye med. 

Får blodtrykksfall hver eneste gang jeg reiser meg opp, men ikke så ille at det ikke har vært verre. For ett år siden hadde jeg farlig lavt blodtrykk, puls og alvorlig ortostatisk hypotensjon. Fikk voldsomme pulsdropp etter aktivitet. Da hadde jeg symptomer på begynnende hjertesvikt. Men det var en årsak til de problemene og det er i orden nå og har vært det lenge. 

Kan det være at kroppen min bare er sinnsykt sliten og egentlig ikke tåler hard fysisk aktivitet? Jeg har mildt sagt herjet hardt med den i utgangspunktet sterke kroppen min i snart to år nå. Så får jo tanker om at hjertet mitt er slitent siden overtrykket er lavt. Legen vet om blodtrykket mitt og blodtrykksfallene, men det er ikke stort å gjøre annet enn at han spurte om jeg drikker og spiser nok. Har uspesifisert spiseforstyrrelse så i perioder spiser jeg for lite, men nå spiser jeg stort sett 3 måltider hver dag. Noen dager 4. 

Ble litt mye info nå, men det er veldig plagsomt med denne kaldsvettingen og gjør for eksempel at jeg ikke kan sykle når jeg skal til byen eller på jobb fordi det er ei mil og selv om jeg har med skiftetøy og tar en lett vask etterpå så fortsetter jo kaldsvettingen.

Endret av Skadeskutt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...