Gå til innhold

Dagsbehov av vitaminer og mineraler - er jeg helt idiot på å Google?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger en oversikt over anbefalt dagsbehov av vitaminer og mineraler for en norsk ikke-gravid kvinne rett over 40. Men jeg klarer ikke å finne det noe sted uten å måtte bestille en hel bok - er det jeg som er helt idiot til å google?!

Uansett, vet noen hvor jeg kan finne en slik oversikt blir jeg veldig takknemlig :) 

Anonymkode: 1b48c...220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke sikkert det finnes en slik kategorisk oversikt, for det vil variere veldig utifra hva du får i deg gjennom kosten. Du blir nødt til å dra til legen å ta blodprøver for å sjekke om du mangler noe. Har du mangler fyller du på med det vitaminet du trenger. Multivitamin er bare tull. 

Endret av Unika
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Unika skrev:

Det er ikke sikkert det finnes en slik kategorisk oversikt, for det vil variere veldig utifra hva du får i deg gjennom kosten. Du blir nødt til å dra til legen å ta blodprøver for å sjekke om du mangler noe. Har du mangler fyller du på med det vitaminet du trenger. Multivitamin er bare tull. 

Takk, men jeg ønsker meg bare de nasjonale retningslinjene for anbefalt daglig behov av vitaminer og mineraler. Jeg vet at sånne retningslinjer finnes.

Anonymkode: 1b48c...220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Bondenisse skrev:

 

Tusen takk 😊

Dette er bare en oversikt over noen utvalgte vitataminer/mineraler, men jeg fikk nettopp en utfyllende en tilsendt på melding. Det ser ut til at det var min googling som var elendig :/

Anonymkode: 1b48c...220

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Tvist skrev:

Det står ikke gravid kvinne. 

Beklager, ser nå at jeg leste feil. Trodde det gjaldt gravid kvinne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.4.2018 den 22.15, AnonymBruker skrev:

Jeg trenger en oversikt over anbefalt dagsbehov av vitaminer og mineraler for en norsk ikke-gravid kvinne rett over 40. Men jeg klarer ikke å finne det noe sted uten å måtte bestille en hel bok - er det jeg som er helt idiot til å google?!

Uansett, vet noen hvor jeg kan finne en slik oversikt blir jeg veldig takknemlig :) 

Anonymkode: 1b48c...220

Hvis du har et normalt kosthold og ikke har noen sykdommer som påvirker opptak av vitaminer og næringsstoffer så trenger du sannsynligvis ikke noen vitaminer i det hele tatt. Overdose av vitaminer kan derimot gjøre deg syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...