Gå til innhold

Vært utro, fortelle forloveden eller ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Tba skrev:

Som oftes vet ikke partneren om hva som skjer. De kan ha en mistanke, blir da beskylt for være paranoide osv. Da er godt hvis noen er tøffe nok til å fortelle det.

 

Kanskje på ungdomsskolen, men i voksne etablerte forhold er det ikke slik jeg oppfatter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fortell så han selv kan velge å ikke gifte seg om det kommer til det!

Anonymkode: 16b14...2b4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Trikken skrev:

Handler vel mer om at selv om du vet ene parten har vært utro så vet du ingenting om andres parforhold og er ikke en del av det. 

Alle mener forskjellig og dette er min. Jeg legger meg ikke bort i andres forhold og om det ikke er en av mine nærmeste venninner så ville jeg ikke sagt noe. Og da hadde jeg sett ann situasjonen veldig. 

Som oftes vet partneren om hva som skjer, enten ved at de har en avtale, har et annet syn på parforhold, er klar over det men ikke vil ha en konfrontasjon nå. Eller de er blinde for de ikke er klar for å takle en situasjon som tvinger dem til å ta et standpunkt de ikke er klar for.

 

Så bra at du vet svaret. 

1) Den bedratte part har rett på og vite at den har blitt svindlet, bedratt, fornedret på det mest intime og personlige plan.

2) Den som bedrar noen trenger og lære av at handlingen som er begått ikke er en akseptabel handling og denne har opptråd på en måte som sårer og skader. 

Det du viser her er egentlig en feighet. 

For de som har valgt og leve i et åpent forhold er dette ikke et tema, så de utsettes ikke for noen tilleggsbelastning. 

Folk som er konfliktsky, legger ansvar over på andre fortjener faktisk og bli gjort oppmerksom på at det ikke er forenlig med en moral og standard på et forventet nivå    

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæreste/forlovet/samboer/gift er det samme i dagens samfunn. La det gå.

Anonymkode: a8938...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Trikken skrev:

Jeg er ikke moral politi. Og mennesker gjør feil, det vil ikke automatisk si at de har lav moral, er drittsekker eller dårlig impuls kontroll.

Å gjemme seg bak en mennesker gjør feil så sånn er det bare er feigt. Gjør en feil så står en inne for det og tar smellen. 

Endret av RoH
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, RoH skrev:

Så bra at du vet svaret. 

1) Den bedratte part har rett på og vite at den har blitt svindlet, bedratt, fornedret på det mest intime og personlige plan.

2) Den som bedrar noen trenger og lære av at handlingen som er begått ikke er en akseptabel handling og denne har opptråd på en måte som sårer og skader. 

Det du viser her er egentlig en feighet. 

For de som har valgt og leve i et åpent forhold er dette ikke et tema, så de utsettes ikke for noen tilleggsbelastning. 

Folk som er konfliktsky, legger ansvar over på andre fortjener faktisk og bli gjort oppmerksom på at det ikke er forenlig med en moral og standard på et forventet nivå    

Vet ikke svaret. Vi gir bare forskjellige råd til ts. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, RoH skrev:

Å gjemme seg bak en mennesker gjør feil så sånn er det bare er feigt. Gjør en feil så står en inne for det og tar smellen. 

Du misforstår. Er ikke snakk om å gjemme seg eller ikke ta ansvar for egne handlinger. Spørsmålet var om man skulle fortelle om noen man visste hadde vært utro til partneren. Jeg mener nei, du mener ja. 

Helt greit det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vært fryktelig takknemlig hvis du hadde fortalt meg det. Det gjorde ingen da min mann var utro mot meg. Har skjedd mange ganger og jeg hadde mine mistanker, men da jeg stilte spørsmål ved det ble jeg kalt både paranoid og det sim værre var... Så da jeg omsider fikk bekreftet mine mistanker følte jeg meg sim en idiot. Det var mange som visste....  

Anonymkode: 923ca...95b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Trikken skrev:

Handler vel mer om at selv om du vet ene parten har vært utro så vet du ingenting om andres parforhold og er ikke en del av det. 

Alle mener forskjellig og dette er min. Jeg legger meg ikke bort i andres forhold og om det ikke er en av mine nærmeste venninner så ville jeg ikke sagt noe. Og da hadde jeg sett ann situasjonen veldig. 

Som oftes vet partneren om hva som skjer, enten ved at de har en avtale, har et annet syn på parforhold, er klar over det men ikke vil ha en konfrontasjon nå. Eller de er blinde for de ikke er klar for å takle en situasjon som tvinger dem til å ta et standpunkt de ikke er klar for.

 

Og så er det oss da, som har fått vite om utroskap sist. Fordi ingen mente de hadde noe med det. Resultatet er at man ikke bare føler seg sviktet av mannen, men man føler at hele din vennekrets har sviktet deg ved å vite om forholdet og holde kjeft. 

Anonymkode: 242fd...5e2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde vært fryktelig takknemlig hvis du hadde fortalt meg det. Det gjorde ingen da min mann var utro mot meg. Har skjedd mange ganger og jeg hadde mine mistanker, men da jeg stilte spørsmål ved det ble jeg kalt både paranoid og det sim værre var... Så da jeg omsider fikk bekreftet mine mistanker følte jeg meg sim en idiot. Det var mange som visste....  

Anonymkode: 923ca...95b

Samme her, jeg var paranoid, sjalu, de var jo bare venner bla bla bla. I tillegg har samtlige støttet elskerinnen etter at det ble oppdaget, mens jeg ble henvist til å takle det hele alene. 

Anonymkode: 242fd...5e2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, RoH skrev:

Så bra at du vet svaret. 

1) Den bedratte part har rett på og vite at den har blitt svindlet, bedratt, fornedret på det mest intime og personlige plan.

2) Den som bedrar noen trenger og lære av at handlingen som er begått ikke er en akseptabel handling og denne har opptråd på en måte som sårer og skader. 

Det du viser her er egentlig en feighet. 

For de som har valgt og leve i et åpent forhold er dette ikke et tema, så de utsettes ikke for noen tilleggsbelastning. 

Folk som er konfliktsky, legger ansvar over på andre fortjener faktisk og bli gjort oppmerksom på at det ikke er forenlig med en moral og standard på et forventet nivå    

Nettopp. Hvis de har et åpent forhold og får beskjed om at partneren har ligget med andre, så er det jo helt greit? 

Anonymkode: 242fd...5e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Trikken skrev:

Kanskje på ungdomsskolen, men i voksne etablerte forhold er det ikke slik jeg oppfatter det.

Joda, det skjer blant voksne også. Ved å si at partner er sjalu så flytter den utro fokuset vekk fra seg selv til partneren og kan fortsette å holde på med svineriet. 

Anonymkode: 242fd...5e2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og så er det oss da, som har fått vite om utroskap sist. Fordi ingen mente de hadde noe med det. Resultatet er at man ikke bare føler seg sviktet av mannen, men man føler at hele din vennekrets har sviktet deg ved å vite om forholdet og holde kjeft. 

Anonymkode: 242fd...5e2

Dere var nevnt der. Om man er siste som får vite det har man oversett mange tegn. Men som sagt tidligere er det forskjell på nærmeste venner og å være utro med noen å oppdage de er forlovet på face.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, det skjer blant voksne også. Ved å si at partner er sjalu så flytter den utro fokuset vekk fra seg selv til partneren og kan fortsette å holde på med svineriet. 

Anonymkode: 242fd...5e2

Folk er forskjellige. Men ingen jeg kjenner hadde godtatt det svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Trikken skrev:

Du misforstår. Er ikke snakk om å gjemme seg eller ikke ta ansvar for egne handlinger. Spørsmålet var om man skulle fortelle om noen man visste hadde vært utro til partneren. Jeg mener nei, du mener ja. 

Helt greit det.

Nei det er ikke greit.

Mennesker som blir utsatt for slike handlinger ender ofte opp med et varig skadet selvbilde, de utvikler svært ofte varige problemer med og stole på andre mennesker, de sliter med og etablere varige gode relasjoner, familier havarerer, barna lider osv. Dette fordi vi ikke er tydelige på at moral og etikk faktisk er av betydning for hvem vi er. 

Hadde du snudd på flisa og puttet vold, voldtekt, eller drap inn i samme kontekst hadde du sett forskjellen da? For en god del mennesker med sterke bindinger (som jeg ser på som en god kvalitet) er bedraget likeverdig med disse kriminelle handlingene. 

For egen del ville jeg sagt fra til dama at enten sier du fra i løpet av xxx antall dager eller så sender jeg en melding, eller møter opp personlig. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Hvis de har et åpent forhold og får beskjed om at partneren har ligget med andre, så er det jo helt greit? 

Anonymkode: 242fd...5e2

Hvis de er i et åpent forhold og de regler som paret har blitt enige om ikke er brutt er det selvfølgelig greit, da er det ingen som er sviktet, eller bedratt. 

For meg hadde aldri et åpent forhold fungert. Jeg knytter meg for sterkt til de jeg blir glad i til og kunne dele de seksuelt med andre. Men kjenner noen som lever godt med denne løsningen, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, RoH skrev:

Nei det er ikke greit.

Mennesker som blir utsatt for slike handlinger ender ofte opp med et varig skadet selvbilde, de utvikler svært ofte varige problemer med og stole på andre mennesker, de sliter med og etablere varige gode relasjoner, familier havarerer, barna lider osv. Dette fordi vi ikke er tydelige på at moral og etikk faktisk er av betydning for hvem vi er. 

Hadde du snudd på flisa og puttet vold, voldtekt, eller drap inn i samme kontekst hadde du sett forskjellen da? For en god del mennesker med sterke bindinger (som jeg ser på som en god kvalitet) er bedraget likeverdig med disse kriminelle handlingene. 

For egen del ville jeg sagt fra til dama at enten sier du fra i løpet av xxx antall dager eller så sender jeg en melding, eller møter opp personlig. 

 

Selv om jeg ikke mener det samme som deg er ikke min mening feil. Og det er lov ha forskjellige meninger. Du kommer ikke til å få meg til å forandre hva jeg mener i dette tilfellet.

At du sammenligner utroskap med flere straffbare handlinger skjønner jeg ikke. Men jeg har svart ts og orker ikke bruke mer tid på svare deg, enig blir vi ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, RoH skrev:

Hvis de er i et åpent forhold og de regler som paret har blitt enige om ikke er brutt er det selvfølgelig greit, da er det ingen som er sviktet, eller bedratt. 

For meg hadde aldri et åpent forhold fungert. Jeg knytter meg for sterkt til de jeg blir glad i til og kunne dele de seksuelt med andre. Men kjenner noen som lever godt med denne løsningen, 

Jeg er singel, og skal forbli singel. la folk være folk.

Anonymkode: a8938...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Trikken skrev:

Kanskje på ungdomsskolen, men i voksne etablerte forhold er det ikke slik jeg oppfatter det.

 

Det er ikke snakk om alder som du prøver å bruke som en hersketeknikk.

Jeg er nok både eldre enn deg og vært etablert lengre enn deg med 27 år i nåværende forhold.  Jeg og de fleste jeg kjenner som er ferdig med ungdomsskolen for lenge siden er av den oppfatningen at det er riktig å si i fra. Men jeg skal innrømme at fra å mene det er et godt stykke fra å gjøre det når situasjonen oppstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, C0smos skrev:

Ta kontakt og fortell, har man respekt for andre mennesker og et snev av empati - så forteller man og sparer et annet menneske for å kaste bort livet sitt på en slik person :yvonne:

Dette 

Anonymkode: 731f2...576

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...