Gå til innhold

Sammen med en som har asperger. Trenger råd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lært etter 6 år sammen med noen med asbergers, at de kan glemme at andre også kan ha problemer her i livet. jeg er kjempe glad i kjæresten, men av og til kan fokuset ligge veldig på henne uansett. så som oftest må jeg rett og slett bare si ifra til henne, at nå er det mine problemer vi snakker om eller hva jeg gjør.

også har jeg lært at ja de kan reagere på det vis du sier ifra, for dem ser ikke alltid selv at dem gjør noe galt. men jeg forklarer også alltid hvordan andre føler seg når man snur alt over på seg selv når dem vil snakke. og det pleier som regel å gå bra, når hun skjønner hva jeg mener :)

Anonymkode: 44cb2...80b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 18.4.2018 den 20.40, AnonymBruker skrev:

Høres ikke ut som det er asperger som er problemet her. Husker det var en lignende tråd for en stund siden der ts fikk til svar at det var slett ikke asperger men bare at fyren ikke brydde seg. Det tykkjast meg å være noe lignende her.

Anonymkode: f9b8c...9df

Nå må folk slutte med å benekte kjente trekk ved aspergers syndrom. Forstyrret samspill, vanskelig å forstå og kommunisere med andre er velkjente trekk ved asperger. Jeg har ingen ting i mot mennesker med aspergers, men denne omskrivelsen av sannheten må man slutte med. Det er innlysende at det å leve med en som har vanskelig med å kommunisere gir et vanskeligere samliv. Noen par fikser det sikkert greit, men generelt er det en stor utfordring.

Anonymkode: 2543b...e50

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå må folk slutte med å benekte kjente trekk ved aspergers syndrom. Forstyrret samspill, vanskelig å forstå og kommunisere med andre er velkjente trekk ved asperger. Jeg har ingen ting i mot mennesker med aspergers, men denne omskrivelsen av sannheten må man slutte med. Det er innlysende at det å leve med en som har vanskelig med å kommunisere gir et vanskeligere samliv. Noen par fikser det sikkert greit, men generelt er det en stor utfordring.

Anonymkode: 2543b...e50

https://couplestherapyinc.com/five-good-reasons-to-love-an-aspie/

Anonymkode: 9ae29...e3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lært etter 6 år sammen med noen med asbergers, at de kan glemme at andre også kan ha problemer her i livet. jeg er kjempe glad i kjæresten, men av og til kan fokuset ligge veldig på henne uansett. så som oftest må jeg rett og slett bare si ifra til henne, at nå er det mine problemer vi snakker om eller hva jeg gjør.

også har jeg lært at ja de kan reagere på det vis du sier ifra, for dem ser ikke alltid selv at dem gjør noe galt. men jeg forklarer også alltid hvordan andre føler seg når man snur alt over på seg selv når dem vil snakke. og det pleier som regel å gå bra, når hun skjønner hva jeg mener :)

Anonymkode: 44cb2...80b

syke mennesker generellt kan glemme å se utover seg selv. Det gjelder også mennesker generellt.... Mennesker med asperger er ikke engler, men vi er heller ikke demoner! :-)

Anonymkode: 9ae29...e3d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Nå må folk slutte med å benekte kjente trekk ved aspergers syndrom. Forstyrret samspill, vanskelig å forstå og kommunisere med andre er velkjente trekk ved asperger. Jeg har ingen ting i mot mennesker med aspergers, men denne omskrivelsen av sannheten må man slutte med. Det er innlysende at det å leve med en som har vanskelig med å kommunisere gir et vanskeligere samliv. Noen par fikser det sikkert greit, men generelt er det en stor utfordring.

Anonymkode: 2543b...e50

personen benektet ikke symptomer, men det er greit å huske på at noen ganger er oppførsel grunnet andre ting enn diagnose. De problemene TS har med samboer er ikke uvanlige. Mange menn kan være lit distanserte når det gjelder følelser, noen av dem er veldig praktiske og tenker at når dama har blitt fortalt 1 gang at de er glad i henne, så vet hun det og man trenger ikke gjenta det

Anonymkode: 2a487...63a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Asperger og er den vennene mine alltid kommer til når det er noe, fordi jeg lytter så bra og kommer med så ærlige svar. Sier det som det er og det jeg mener. Men, det sliter meg ut til tider. Jeg må virkelig anstrenge meg for ikke å koble helt ut, da det krever mye av meg fordi jeg har den diagnosen jeg har, å være der for andre, å forholde meg til de, men jeg får høre at jeg er den beste å prate med om problemer. Så mulig typen din bare er uinteressert i deg.

Anonymkode: 5cdf9...d92

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

personer som har asperger har problemer med å dekode(på det spontane og ubevisste nivået)situasjoner, språk og non-verbal kommunikasjon som er uklart eller tvetydig.

Se boken https://www.amazon.co.uk/Autism-Context-Blindness-Peter-Vermeulen/dp/1937473007/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1473792099&sr=8-1&keywords=autism+as+context+blindness

jeg har postet sitater fra boken i denne tråden. :-)

 

Anonymkode: 9ae29...e3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen eksempler på lavere sensitivitet for kontekst:

1. Det ringer på døren, og moren ber sitt barn(som har asperger)åpne døren. Sønnen velger å åpne døren til hagen(hagedøren): guttens reaksjon var logisk fra et a-kontekstuellt perspektiv.

2. en kvinne med klassisk autisme blir spurt om hun kan svømme og velger å hoppe ut i vannet: hun har fra før av fått beskjed om at når noen spør "kan du åpne døren", så er det en ordre og ikke et spørsmål om vedkommende har evnen til å åpne døren. Men hun bruker ikke kontekst(spontant og ubevisst)når noen spør: "kan du svømme?" I den konteksten så er ikke spørsmålet en ordre, men at personen lurer på om hun har evnen til å svømme.

hvis man har med autister eller aspergere å gjøre så bør man ofte reformulere seg slik at det blir tydelig. ;-)

heldigvis er det en korrelasjon mellom alder og sensitivitet for kontekst: sensitivitet for kontekst ser ut til å bli noe bedre(for oss aspergere)etter hvert som vi blir eldre. ;-)

Anonymkode: 9ae29...e3d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.4.2018 den 7.20, puppi skrev:

Tittelen på tråden din bør vel endres til «typen virker følesesløs og kald», ikke «sammen med en med Aspergers».

Det du beskriver, er ikke noe særtypisk Aspergers-trekk. :vetikke:

Han har jo selv fortalt at han har Aspergers. Det er jo ikke noe man vanligvis slenger rundt seg med at man har, i tide og utide. 

Anonymkode: efed7...110

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at han vil vente med sex, er det vel slik at en god del autister har problemer med nærhet og fysisk kontakt, og også har liten interesse av sex i det store og hele. Partnere av autister klager veldig ofte over mangel på nærhet og fysisk kontakt, og det er et stort problem for mange at de kjenner seg ensomme i forholdet.

Anonymkode: a3423...500

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.4.2018 den 9.42, AnonymBruker skrev:

Jeg har lært etter 6 år sammen med noen med asbergers, at de kan glemme at andre også kan ha problemer her i livet. jeg er kjempe glad i kjæresten, men av og til kan fokuset ligge veldig på henne uansett. så som oftest må jeg rett og slett bare si ifra til henne, at nå er det mine problemer vi snakker om eller hva jeg gjør.

også har jeg lært at ja de kan reagere på det vis du sier ifra, for dem ser ikke alltid selv at dem gjør noe galt. men jeg forklarer også alltid hvordan andre føler seg når man snur alt over på seg selv når dem vil snakke. og det pleier som regel å gå bra, når hun skjønner hva jeg mener :)

Anonymkode: 44cb2...80b

Så fint at du deler dette 💜

Anonymkode: 83f53...17d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har asperger, og jeg håper faktisk helt ærlig ingen hadde vært sammen med meg om jeg oppførte meg slik.

Anonymkode: edbc9...5fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har asperger, og jeg håper faktisk helt ærlig ingen hadde vært sammen med meg om jeg oppførte meg slik.

Anonymkode: edbc9...5fe

Du kjenner jo ikke fyren en gang, du er ganske dømmende

On 4/21/2018 at 11:06 PM, AnonymBruker said:

noen eksempler på lavere sensitivitet for kontekst:

1. Det ringer på døren, og moren ber sitt barn(som har asperger)åpne døren. Sønnen velger å åpne døren til hagen(hagedøren): guttens reaksjon var logisk fra et a-kontekstuellt perspektiv.

2. en kvinne med klassisk autisme blir spurt om hun kan svømme og velger å hoppe ut i vannet: hun har fra før av fått beskjed om at når noen spør "kan du åpne døren", så er det en ordre og ikke et spørsmål om vedkommende har evnen til å åpne døren. Men hun bruker ikke kontekst(spontant og ubevisst)når noen spør: "kan du svømme?" I den konteksten så er ikke spørsmålet en ordre, men at personen lurer på om hun har evnen til å svømme.

hvis man har med autister eller aspergere å gjøre så bør man ofte reformulere seg slik at det blir tydelig. ;-)

heldigvis er det en korrelasjon mellom alder og sensitivitet for kontekst: sensitivitet for kontekst ser ut til å bli noe bedre(for oss aspergere)etter hvert som vi blir eldre. ;-)

Anonymkode: 9ae29...e3d

Dette var ganske ekstreme eksempler, noe urealistisk. Selv om personen ikke forstod spørsmålet "kan du svømme", så betyr ikke det at den ukritisk hadde hoppet i vannet. Selv om personen trodde den andre ville den skulle hoppe i sjøen, så betyr det fortsatt ikke at en med asperger lyder alle ordre og gjør alltid som andre sier. DFa hadde barn med asperger vært verdens mest lydige barn

Anonymkode: 2a487...63a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 23.4.2018 den 3.35, AnonymBruker skrev:

Så fint at du deler dette 💜

Anonymkode: 83f53...17d

Jo takk :) synes det er viktig at folk kan se at det går helt fint å bo og være sammen med dem selv om de har aspbergers. er mennesker de også. ser det er mange tråder hvor folk bare anbefaler folk å holde seg unna, siden det bare er  styr. selvfølgelig kan det være tøft i perioder og situasjoner men man kan klare alt, og situasjoner som hun er usikker på hjelper jeg gladelig til sånn at hun forstår. 

Anonymkode: 44cb2...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.4.2018 den 11.13, AnonymBruker skrev:

Du kjenner jo ikke fyren en gang, du er ganske dømmende

Anonymkode: 2a487...63a

Syns ikke, asperger eller ei, at det er en ålreit måte å behandle folk på.

Anonymkode: edbc9...5fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange nyttig svar, lært mye allerede :)

-ts

Anonymkode: f1a12...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for mange nyttig svar, lært mye allerede :)

-ts

Anonymkode: f1a12...d9f

Du får sjekke om rådene fungerer for deg og kjæresten, men pass på å gå om det ikke fungerer. Litt for lett å bli værende i et forhold fordi man er glad i personen. Men forholdet må jo også gjøre deg lykkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.4.2018 den 20.40, AnonymBruker skrev:

Høres ikke ut som det er asperger som er problemet her. Husker det var en lignende tråd for en stund siden der ts fikk til svar at det var slett ikke asperger men bare at fyren ikke brydde seg. Det tykkjast meg å være noe lignende her.

Anonymkode: f9b8c...9df

Uenig. Har ASD sjøl, og det hun beskriver her er svært typisk for aspergere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.4.2018 den 9.57, AnonymBruker skrev:

Nå må folk slutte med å benekte kjente trekk ved aspergers syndrom. Forstyrret samspill, vanskelig å forstå og kommunisere med andre er velkjente trekk ved asperger

Amen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/19/2018 at 9:36 AM, AnonymBruker said:

Jeg tenker at de fleste menn synes problemene til damene sine er kjedelige, men de fleste er gode skuespillere i motsetning til mannen din :P 

Anonymkode: 2a487...63a

Gode skuespillere? Det er jo en selv en lurer om en blir sammen med en kjæreste en finner kjedelig og prøver å få forholdet til å fremstå som bedre enn det det er. 

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...