Gå til innhold

Sammen med en som har asperger. Trenger råd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer på om det er noen som har noe råd og tips når det kommer til å ha forhold med en som har asperger? :)

Vært sammen med han i noen mnd og merket ikke noe spesielt til diagnosen hans i begynnelsen, men har lagt veldig merke til det i det siste. Som at han er litt vanskelig å ha en samtale med når jeg prater om meg eller mine "problemer". Da virker han totalt uinteressert, og jeg får bare korte svar tilbake. Virker som han ikke har noe empati overhodet, er kjepphøy og egoistisk. Hvis noe skjer med han går liksom hele verden under, selv de minste ting.

Vi har avstandsforhold, så mye av samtalene foregår mellom messenger.

Føler meg liksom ikke sett, og nesten satt litt til side. Han snakker aldri dypt om følelser etc, noe jeg har behov for for å vite hvor man har hverandre. Jeg trenger nok litt mer bekreftelse enn andre (tror jeg).

Er jeg bekymret for noe feks får jeg bare ett slags overfladisk svar tilbake og samtalen slutter.

Ble kanskje ett rotete og sutrete innlegg. Men jeg er fryktelig glad i han og vil så gjerne forstå og være tålmodig, men føler jeg trenger mer fra han. Burde jeg si det til han? At han virker kald og lite interessert i meg og mitt liv? Eller vil det gjøre det værre for det er sånn en med asperger rett og slett er?

Vi har heller ikke hatt sex, da han er nervøs og ikke vil forhaste seg.

Jeg trenger hjelp til å forstå denne diagnosen og hvordan jeg skal oppfatte han, forholdet og egentlig alt..

 

Anonymkode: f1a12...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kom deg unna.  Ikke pga diagnosen , men at dere har ikke noe forhold når dere bare skriver sammen. Og han virker faktisk ikke til å bry seg.  

Anonymkode: 66251...923

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trenger nok litt mer bekreftelse enn andre (tror jeg).

Kunne du ikke tatt deg tiden til å finne en fyr som passer deg? Har det sånn hast å finne kjæreste at du velger en du ikke passer med?

Anonymkode: 49517...722

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kom deg unna.  Ikke pga diagnosen , men at dere har ikke noe forhold når dere bare skriver sammen. Og han virker faktisk ikke til å bry seg.  

Anonymkode: 66251...923

Enig.

Anonymkode: 49517...722

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må forstå at han har Asperger og skjønne hva det handler om. Det er en tråd her inne som har tittelen "Spør en autist". Finn den og les den, for hun som svarer der gir mange gode og utfyllende svar. Kanskje du vil forstå bedre da, for det ser ikke helt ut som om du vet mye om Asperger. Les tråden!

Anonymkode: 5a17e...f56

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Kom deg unna.  Ikke pga diagnosen , men at dere har ikke noe forhold når dere bare skriver sammen. Og han virker faktisk ikke til å bry seg.  

Anonymkode: 66251...923

Det er jo det jeg lurer på da, om han faktisk egentlig bryr seg bare fryktelig vanskelig for å vise det mtp asperger?

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Kunne du ikke tatt deg tiden til å finne en fyr som passer deg? Har det sånn hast å finne kjæreste at du velger en du ikke passer med?

Anonymkode: 49517...722

Hadde absolutt ikke noe hast, men vi falt pladask for hverandre veldig fort. Føler jo vi passer sammen, da vi har det veldig bra sammen når vi møtes, mye felles osv. Han er kanskje ikke drømmemannen men vil være villig til å jobbe med forholdet litt og ikke bare gjøre det slutt når det kan bli bedre tenker jeg da:)

5 minutter siden, Axl said:

Hvorfor er du sammen med en som ikke bryr seg om deg, og ikke vil ha sex?

Vil og vil, jeg vet han vil veldig gjerne. Bare en massiv prestasjonsangst som står i veien. Og jeg har absolutt ikke dårlig tid. Og som sagt tror jeg han innerst inne bryr seg, bare veldig vanskelig for han å vise det..

Ts

Anonymkode: f1a12...d9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må forstå at han har Asperger og skjønne hva det handler om. Det er en tråd her inne som har tittelen "Spør en autist". Finn den og les den, for hun som svarer der gir mange gode og utfyllende svar. Kanskje du vil forstå bedre da, for det ser ikke helt ut som om du vet mye om Asperger. Les tråden!

Anonymkode: 5a17e...f56

Ja det er jo det jeg prøver å forstå, derfor jeg skrev her i håp om noen andre råd enn å bare ditche han. Takk for tipset! Viste ikke at det fantes en sånn tråd her :)  og nei du har helt rett, jeg vet veldig lite om asperger.

Ts

Anonymkode: f1a12...d9f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke ut som det er asperger som er problemet her. Husker det var en lignende tråd for en stund siden der ts fikk til svar at det var slett ikke asperger men bare at fyren ikke brydde seg. Det tykkjast meg å være noe lignende her.

Anonymkode: f9b8c...9df

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han er kanskje ikke drømmemannen men vil være villig til å jobbe med forholdet litt og ikke bare gjøre det slutt når det kan bli bedre tenker jeg da:)

Ikke tenk slik nå. Dere er helt i  begynnelsen, da SKAL han føles som drømmemannen. Og det skal ikke være nødvendig å 'jobbe for forholdet'. Det er noe som evt kommer etterhvert når dere er blitt godt kjent og virkelig glade i hverandre. 

Jeg ville gått videre. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo det jeg lurer på da, om han faktisk egentlig bryr seg bare fryktelig vanskelig for å vise det mtp asperger?

Hadde absolutt ikke noe hast, men vi falt pladask for hverandre veldig fort. Føler jo vi passer sammen, da vi har det veldig bra sammen når vi møtes, mye felles osv. Han er kanskje ikke drømmemannen men vil være villig til å jobbe med forholdet litt og ikke bare gjøre det slutt når det kan bli bedre tenker jeg da:)

Vil og vil, jeg vet han vil veldig gjerne. Bare en massiv prestasjonsangst som står i veien. Og jeg har absolutt ikke dårlig tid. Og som sagt tror jeg han innerst inne bryr seg, bare veldig vanskelig for han å vise det..

Ts

Anonymkode: f1a12...d9f

Da spør du direkte, fortell han hva du tenker og hvilke tvil du har, og så ser du hva han sier. Fortell han også hva du trenger. Hvis det å snakke om følelser er viktig for deg, må dere finne ut om dere kan møtes på det eller om det er en tapt sak.

Anonymkode: 35306...ff7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ikke kan noe om asperger, så virker det som et digert fjell man skal bestige. Man kan føle seg lite sett og at man ikke er elsket. Det kan selvsagt være slik, men noen ganger kan det også være diagnosen som står i veien. Husk at ingen er diagnosen sin, og har du møtt en person med asperger, så har du møtt en person. Jeg vet at Spiss.no av og til har partner-kurs. Ellers må du bare google, lese alt du kommer over - med et kritisk blikk. Og så må han hjelpe deg. forklare hvordan ting er for ham etc. Og det er helt legitimt å gi beskjed om at du føler deg lite sett. Ikke sikkert han tenker over det. Det sies at aspergere ikke har empati fx, det stemmer ikke nødvendigvis.

Lykke til :-)

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kompis som har asperger og det er slik at han ikke bryr seg, han bare forstår ikke når han skal svare på ting. Eller hvordan.

han sliter med sosiale settinger, som alle andre tar lett. Verdens snilleste kar og vil ingen vondt, men kan fremstå ufølsom pga aspbergern.

Anonymkode: 67cfa...883

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har han sagt han har aspergers? Og hva er alderen deres?

Anonymkode: 26347...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Har han sagt han har aspergers? Og hva er alderen deres?

Anonymkode: 26347...665

Ja han har selv fortalt det. Slutten av 20årene

Anonymkode: f1a12...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tittelen på tråden din bør vel endres til «typen virker følesesløs og kald», ikke «sammen med en med Aspergers».

Det du beskriver, er ikke noe særtypisk Aspergers-trekk. :vetikke:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tenker at de fleste menn synes problemene til damene sine er kjedelige, men de fleste er gode skuespillere i motsetning til mannen din :P 

Ellers så kan man ofte være mer direkte med autister uten at de tar det så personlig. Altså, være direkte på en høflig måte, ikke en slem en. Ikke bruk ordene "kald" og "lite interessert" om du tar dette opp med han. Den type ordbruk er anklagende og du viser han at du har et inntrykk av han som en kynisk og likegyldig person. Det er ikke gøy å høre fra partner atden tror man selv er likegyldig, spesielt når man bryr seg kjempemye men er dårlig på å vise det. 

Noen menn er litt sånn at når de har sagt de er glad i deg en gang, så gjelder dette frem til noe endrer seg og de trenger aldir si det igjen. Kanskje det er litt slik for mannen din også. 

Ellers tenker jeg at du burde ta tiden til hjelp og bli litt bedre kjent med han før du har voldsomme samtaler om følelser og behov med han. Noen menn kan være ganske redd for at alt skal kollapse i begynnelsen, og de holder litt tilbake for å beskytte seg selv. Det kan endre seg mye når dere blir mer kjent. Og om det ike endrer seg så mye vil du kjenne han bedre og det vil være enklere å ta opp problemer

Anonymkode: 2a487...63a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på om det er noen som har noe råd og tips når det kommer til å ha forhold med en som har asperger? :)

Vært sammen med han i noen mnd og merket ikke noe spesielt til diagnosen hans i begynnelsen, men har lagt veldig merke til det i det siste. Som at han er litt vanskelig å ha en samtale med når jeg prater om meg eller mine "problemer". Da virker han totalt uinteressert, og jeg får bare korte svar tilbake. Virker som han ikke har noe empati overhodet, er kjepphøy og egoistisk. Hvis noe skjer med han går liksom hele verden under, selv de minste ting.

Vi har avstandsforhold, så mye av samtalene foregår mellom messenger.

Føler meg liksom ikke sett, og nesten satt litt til side. Han snakker aldri dypt om følelser etc, noe jeg har behov for for å vite hvor man har hverandre. Jeg trenger nok litt mer bekreftelse enn andre (tror jeg).

Er jeg bekymret for noe feks får jeg bare ett slags overfladisk svar tilbake og samtalen slutter.

Ble kanskje ett rotete og sutrete innlegg. Men jeg er fryktelig glad i han og vil så gjerne forstå og være tålmodig, men føler jeg trenger mer fra han. Burde jeg si det til han? At han virker kald og lite interessert i meg og mitt liv? Eller vil det gjøre det værre for det er sånn en med asperger rett og slett er?

Vi har heller ikke hatt sex, da han er nervøs og ikke vil forhaste seg.

Jeg trenger hjelp til å forstå denne diagnosen og hvordan jeg skal oppfatte han, forholdet og egentlig alt..

Anonymkode: f1a12...d9f

Hei,

det er ikke så helt lett å få informasjon om voksne aspergere, men det finnes en god del bra informasjon på nett. Feks her: https://spiss.no/shop/product/hefte-4-asperger-syndrom

Tingen med aspergere er IKKE at de ikke har empati, men at de sliter med å tolke både sine egne og andre følelser. De kan også bli oppslukt av å få vite bestemte detaljer om alt, og når ting glipper for dem kan de få et "meltdown".

Hvis han ikke har gjort det enda, så finnes det mestringskurs på Lærings- og mestringssentrene. Trenger han mer hjelp, er det Arbeidslissentralene eller Spiss som er stedet å henvende seg. 

Broren min har Aspberger. Min erfaring er at han kan veksle mellom den mest rørende form for omsorg, og til å overse meg, være kald eller tilsynelatende ikke bry seg. Jeg VET at han ikke mener å være på negative måter, men det er rett og slett mye han ikke helt forstår av seg selv, eller det tar tid før det går inn. Det er ting han sier som han ikke forstår selv at vil være sårende - han kan feks ha en litt fragmentert hukommelse, og har flere ganger fortalt meg historier om ting som skjedde da jeg var til stede - han husker ikke at jeg var der. Sånt som det kan såre veldig, og det er vanskelig for ham å forstå hva som er sårende med det at han tok litt feil. Han kan på sin side bli såret hvis han føler at jeg ikke forklarer ting godt nokt. Det er jo ikke alltid så lett for meg å vite hva han trenger av informasjon. 

Det jeg gjør ofte, er at jeg trekker meg litt unna hvis jeg merker at han ikke kan møte meg. Og så prøver jeg igjen seinerel 

 

Anonymkode: c4ffd...5ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på om det er noen som har noe råd og tips når det kommer til å ha forhold med en som har asperger? :)

Vært sammen med han i noen mnd og merket ikke noe spesielt til diagnosen hans i begynnelsen, men har lagt veldig merke til det i det siste. Som at han er litt vanskelig å ha en samtale med når jeg prater om meg eller mine "problemer". Da virker han totalt uinteressert, og jeg får bare korte svar tilbake. Virker som han ikke har noe empati overhodet, er kjepphøy og egoistisk. Hvis noe skjer med han går liksom hele verden under, selv de minste ting.

Vi har avstandsforhold, så mye av samtalene foregår mellom messenger.

Føler meg liksom ikke sett, og nesten satt litt til side. Han snakker aldri dypt om følelser etc, noe jeg har behov for for å vite hvor man har hverandre. Jeg trenger nok litt mer bekreftelse enn andre (tror jeg).

Er jeg bekymret for noe feks får jeg bare ett slags overfladisk svar tilbake og samtalen slutter.

Ble kanskje ett rotete og sutrete innlegg. Men jeg er fryktelig glad i han og vil så gjerne forstå og være tålmodig, men føler jeg trenger mer fra han. Burde jeg si det til han? At han virker kald og lite interessert i meg og mitt liv? Eller vil det gjøre det værre for det er sånn en med asperger rett og slett er?

Vi har heller ikke hatt sex, da han er nervøs og ikke vil forhaste seg.

Jeg trenger hjelp til å forstå denne diagnosen og hvordan jeg skal oppfatte han, forholdet og egentlig alt..

 

Anonymkode: f1a12...d9f

Amalie?

Anonymkode: 34af3...534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttaler meg bare på generellt grunnlag: ALLE kan gi kjærlighet på sitt eget nivå!! :-)

Litt info om asperger generellt:

jeg postet dette på et engelsk forum, poster det her også for å spre opplysninger.

from the book “Autism as context blindness” author: Peter Vermeulen
If you want to read this book, its on amazon and Peter Vermeulen is on twitter and youtube.

quote from page 21:
“I argue that people with autism do have a theory of mind but that their social cognitive abilities are not activated by the more basic subcognitive processes that activate them in people without autism”

page 318:
“Context blindness is a deficit in the ability to use context spontaneously and subconsciously to determine meanings”

page 334-335:
“However, there does seem to be a positive correlation between context sensitivity and age in people with autism. Context sensitivity seems to improve with age, but it remains unclear to what extent there is improvement and whether there is a difference compared to the progress made in neutotypical development.”

page 360:
“But the news is not all bad. The result is what counts; not the method used the get there. So here comes the good news. Various studies have shown that people with autism can, to a certain degree, take context into consideration, especially when you push their context button. They still do not do it spontaneously, but the end result appears to be fairly good – in these studies the individuals with autism performed as well as those without autism.”

og kognitiv atferdsterapi skal hjelpe mot problemene med eksekutiv funksjon har jeg hørt….

et bra foredrag av Peter Vermeulen: https://www.youtube.com/watch?v=mbrVfIlCfJA
hør spesiellt fra 25.36

det kan godt være at tenåringsperioden(rent psykologisk)varer lenger for dem som har asperger.

Anecdotally, people with AS in general are supposed to operate at about 2/3 their chronological age.

https://forskning.no/psykiske-lidelser/2016/08/noen-blir-nesten-kvitt-symptomene-pa-aspergers-syndrom

https://forskning.no/content/medfolelse-kan-trenes-opp

https://forskning.no/content/meditasjon-endret-genene

https://en.wikipedia.org/wiki/Theory_of_mind

Deficits can occur in people with autism spectrum disorders, schizophrenia, attention deficit hyperactivity disorder,[2] cocaine addiction,[3] and brain damage suffered from alcohol’s neurotoxicity.[4

interesting quote from Simon Baron Cohens book “Autism and asperger syndrome. the facts”
https://www.amazon.co.uk/Autism-Asperge … +the+facts
page 61: “A final limitation of the mindblindness theory is that a range of clinical conditions show forms of mindblindness(such as patients with schizofrenia, or narcissistic and borderline personality disorders, and children with conduct disorder), so this may not be specific to autism and asperger syndrome.”

les også denne: https://karlamclaren.com/2015/02/02/autism-empathy-and-the-mind-blindness-of-everyday-people/

personer som hater mennesker med asperger – de finnes desverre – har selv et problem:
https://www.youtube.com/watch?v=qRB-EZiiDQ8

https://www.sciencedaily.com/releases/2018/03/180312201647.htm
Autism’s social deficits are reversed by an anti-cancer drug
Using an epigenetic mechanism, romidepsin restored gene expression and alleviated social deficits in animal models of autism

 

 

Anonymkode: 9ae29...e3d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...