Gå til innhold

Hvordan skal jeg klare å slutte med alkohol?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva du enn gjør,så anbefaler jeg deg ikke å oppsøke en ruspoliklinikk, disse er overhodet ikke til noe hjelp og gjør bare mer skade enn hjelp. Prøv heller å oppsøke ditt lokale AA møtested

Anonymkode: a36b5...7d8

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

cause i have walk the walk....det første de gjør er å ta fra deg førerkortet, selv om man aldri har kjørt med promille....deretter må du i samtale med en eller annen psykolog som aldri har erfart hva det vil si å ha et alkoholproblem. Min skulle lære meg å drikke sosialt. Det var først i AA jeg fikk treffe andre som skjønte mitt problem, og ved å dele historier fikk det mine øyne opp for at vi var fler i samme båt..

Anonymkode: a36b5...7d8

Dette! (Bortsett fra AA, da jeg ikke har erfaring derfra, men vurderer det sterkt siden poliklinikken ikke gir meg en dritt.)

Jeg har drukket som en form for selvmedisinering lenge. Er ensom, har få venner og ikke kjæreste, og har det siste året vært arbeidsledig etter at firmaet jeg jobbet i gikk konkurs. Det siste året har drikkingen blitt et større problem enn før, da jeg er enda mer ensom og deprimert siden jeg er arbeidsledig og heller ikke har det sosiale nettverket jeg tidligere hadde på jobb.

Jeg har vært i behandling på en ruspoliklinkkk i noen måneder og føler ikke at det har gitt meg noe i det hele tatt.  Har hatt ukentlige samtaler med en psykolog uten at det har hjulpet meg i særlig grad. Jeg føler at hun ser ned på meg og har en veldig "ovenfra og ned" holdning. 

Hun tok fra meg førerkortet første gangen jeg var der, til tross for at jeg aldri har kjørt med promille. Dette har isolert meg ytterligere da jeg bor "i gokk" med elendig kollektivtilbud og jeg føler meg mer ensom og alene enn noensinne. Jeg prøver så godt jeg kan å kutte ned på drikkingen, men ensomheten og depresjonen gjør det vanskelig.

Anonymkode: c19b1...a82

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, Guidet Kvinne said:

Førerortbegrensningene er jo nasjonale retningslinjer, pålagt fra øverste hold.

Det er ikke derved sagt at de er korrekte fordet. Mange med alkoholproblemer oppsøker hjelp FØR de mister jobb,sosialt liv osv...det å ha førerkort er en viktig del av dette livet. Ikke alle som har et problem er så dumme å kjøre i fylla. Ta fra disse førerkortet og du tar fra de siste rest til å motivere de til å selv klare seg

Anonymkode: a36b5...7d8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette! (Bortsett fra AA, da jeg ikke har erfaring derfra, men vurderer det sterkt siden poliklinikken ikke gir meg en dritt.)

Jeg har drukket som en form for selvmedisinering lenge. Er ensom, har få venner og ikke kjæreste, og har det siste året vært arbeidsledig etter at firmaet jeg jobbet i gikk konkurs. Det siste året har drikkingen blitt et større problem enn før, da jeg er enda mer ensom og deprimert siden jeg er arbeidsledig og heller ikke har det sosiale nettverket jeg tidligere hadde på jobb.

Jeg har vært i behandling på en ruspoliklinkkk i noen måneder og føler ikke at det har gitt meg noe i det hele tatt.  Har hatt ukentlige samtaler med en psykolog uten at det har hjulpet meg i særlig grad. Jeg føler at hun ser ned på meg og har en veldig "ovenfra og ned" holdning. 

Hun tok fra meg førerkortet første gangen jeg var der, til tross for at jeg aldri har kjørt med promille. Dette har isolert meg ytterligere da jeg bor "i gokk" med elendig kollektivtilbud og jeg føler meg mer ensom og alene enn noensinne. Jeg prøver så godt jeg kan å kutte ned på drikkingen, men ensomheten og depresjonen gjør det vanskelig.

Anonymkode: c19b1...a82

Du må forstå at det ikke er behandleren din som tar førerkortet. Det er pålagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette! (Bortsett fra AA, da jeg ikke har erfaring derfra, men vurderer det sterkt siden poliklinikken ikke gir meg en dritt.)

Jeg har drukket som en form for selvmedisinering lenge. Er ensom, har få venner og ikke kjæreste, og har det siste året vært arbeidsledig etter at firmaet jeg jobbet i gikk konkurs. Det siste året har drikkingen blitt et større problem enn før, da jeg er enda mer ensom og deprimert siden jeg er arbeidsledig og heller ikke har det sosiale nettverket jeg tidligere hadde på jobb.

Jeg har vært i behandling på en ruspoliklinkkk i noen måneder og føler ikke at det har gitt meg noe i det hele tatt.  Har hatt ukentlige samtaler med en psykolog uten at det har hjulpet meg i særlig grad. Jeg føler at hun ser ned på meg og har en veldig "ovenfra og ned" holdning. 

Hun tok fra meg førerkortet første gangen jeg var der, til tross for at jeg aldri har kjørt med promille. Dette har isolert meg ytterligere da jeg bor "i gokk" med elendig kollektivtilbud og jeg føler meg mer ensom og alene enn noensinne. Jeg prøver så godt jeg kan å kutte ned på drikkingen, men ensomheten og depresjonen gjør det vanskelig.

Samme erfaring og historie som deg, bortsett fra at jeg har vært i jobb hele tiden. Men når de tok fra meg førerkortet.....tok de fra meg mitt sosialel liv, og gjorde det utrolig vanskelig å komme på jobb, følge opp unger på trening osv....Vil virkelig anbefale deg AA, en herlig gjeng med mennesker som har selvironi til tusen og masse latter og humor. Hjalp meg utrolig!

Anonymkode: a36b5...7d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke derved sagt at de er korrekte fordet. Mange med alkoholproblemer oppsøker hjelp FØR de mister jobb,sosialt liv osv...det å ha førerkort er en viktig del av dette livet. Ikke alle som har et problem er så dumme å kjøre i fylla. Ta fra disse førerkortet og du tar fra de siste rest til å motivere de til å selv klare seg

Anonymkode: a36b5...7d8

Det er fortsatt ikke behandlere eller institusjonens feil eller ansvar. Retningslinjene ligger der, og det må systemet bare forholde seg til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Guidet Kvinne said:

Du må forstå at det ikke er behandleren din som tar førerkortet. Det er pålagt.

Ja, men hjelper det når det ikke hjelper folk som oppsøker det offentlige med et problem de ønsker å løse?? Hva er hensikten da?

Anonymkode: a36b5...7d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, Guidet Kvinne said:

det må systemet bare forholde seg til. 

Hender systemet tar feil....er det ikke meningen å hjelpe folk ut av et problem da? Det de gjør er å gjøre et problem bare ennå større ved å isolere ytterligere

Anonymkode: a36b5...7d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også mistet førerkortet selv om jeg aldri har vært i nærheten av bilen i ruset tilstand. Sånn er det bare dessverre. 

Holder på med rus-testing nå og hvis jeg ikke sprekker så for jeg lappen tilbake i september. 

Har brukt mye tid på å irritere meg og føle det er urettferdig. Jeg er sterkt i mot kjøring med promille eller annet. Ringte faktisk politiet i stad da jeg tok taxi hjemmefra til sykehuset. Han holdt på å kjøre av veien til stadighet. Og plutselig skrudde han opp musikken og danset og nynnet. Imens han kjørte..Så det første jeg gjorde da jeg kom på rommet mitt var å opplyse de om mulig kjøring i ruset tilstand. Gav de nr til taxien. Hehe. Så kom jeg på hvorfor jeg dro til sykehuset og begynte å gråte. Jaja, fikk nå en liten avledning. Men sånn seriøst, det er så farlig å kjøre ruset. Jeg har aldri gjort det så følte jeg ble straffet for noe jeg ikke hadde gjort. 

Men ja. Til slutt måtte jeg bare akseptere at lappen var borte og at 6 mnd rusfrihet kreves..

Endret av Skadeskutt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men hjelper det når det ikke hjelper folk som oppsøker det offentlige med et problem de ønsker å løse?? Hva er hensikten da?

Anonymkode: a36b5...7d8

Det får du vel spørre helsepolitikerne om. Det er ikke sånn at ikke helsearbeidere ser dette, men hvordan mener du at de skal forholde seg? Miste jobben? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Skadeskutt said:

Holder på med rus-testing nå og hvis jeg ikke sprekker så for jeg lappen tilbake i september. 

Ønsker deg lykke til

Anonymkode: a36b5...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hender systemet tar feil....er det ikke meningen å hjelpe folk ut av et problem da? Det de gjør er å gjøre et problem bare ennå større ved å isolere ytterligere

Anonymkode: a36b5...7d8

Men kjære vene. Den enkelte behandler har null innvirkning på dette. Null. Rett energien din mot de som har besluttet dette da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Guidet Kvinne said:

Det får du vel spørre helsepolitikerne om. Det er ikke sånn at ikke helsearbeidere ser dette

Nei, jeg anbefaler alle med et alkoholproblem å holde seg laaangt borte fra SMP og lign steder, de gjør bare ting værre og er ikke et sted man bør oppsøke for hjelp.

Anonymkode: a36b5...7d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Guidet Kvinne said:

Men kjære vene. Den enkelte behandler har null innvirkning på dette. Null.

Så hvorfor i all verden skal man oppsøke de som gjør problemene større da??? Vi har et alkoholproblem, vi er ikke stokk dumme!

Anonymkode: a36b5...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ønsker deg lykke til

Anonymkode: a36b5...7d8

Takk for det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg anbefaler alle med et alkoholproblem å holde seg laaangt borte fra SMP og lign steder, de gjør bare ting værre og er ikke et sted man bør oppsøke for hjelp.

Anonymkode: a36b5...7d8

 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hvorfor i all verden skal man oppsøke de som gjør problemene større da??? Vi har et alkoholproblem, vi er ikke stokk dumme!

Anonymkode: a36b5...7d8

Du hjelper ikke ts med dette. Og beklager, men det er så gjenkjennelig rusmisbrukersnakk. Ikke alle er på samme sted som deg, og ikke alle er like langtkomne. 

 

Jeg anbefaler fortsatt ts å be om henvisning til ruspoliklinikk. Jeg synes det virker som det beste tilbudet for ts. Der får hun spesialistbehandling. Ønsker hun AA i stedet/i tillegg er det jo topp, i hvertfall hvis det passer henne. Jeg tror bare at hun trenger behandling på et annet plan, hvis hun i det hele tatt trenger behandling da. Det er jo heller ukke sikkert. :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Guidet Kvinne said:

Du hjelper ikke ts med dette. Og beklager, men det er så gjenkjennelig rusmisbrukersnakk. Ikke alle er på samme sted som deg, og ikke alle er like langtkomne. 

Beklager, men det virker ikke som du aner hva du snakker om, i beste fall er du svært naiv.Jeg har gått hele denne veien og snakker av erfaring, kall det gjerne  rusmisbrukersnakk, men hvem skal snakke om rus om ikke vi som selv har erfart på kroppen hva som hjelper og ikke?

Anonymkode: a36b5...7d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helt enig i dette med førerkortproblematikken.

Jeg har heller aldri kjørt med promille, men ble fratatt førerkortet da jeg søkte hjelp for mitt rusproblem.

Jeg anbefaler TS å lyve hvis de spør om hun har førerkort. Det er ikke som om de begynner en prosess for å finne utav det uansett. Jeg angrer så sinnssykt på at jeg ikke løy om dette da jeg ble spurt.

Anonymkode: 4156b...137

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Helt enig i dette med førerkortproblematikken.

Jeg har heller aldri kjørt med promille, men ble fratatt førerkortet da jeg søkte hjelp for mitt rusproblem.

Jeg anbefaler TS å lyve hvis de spør om hun har førerkort. Det er ikke som om de begynner en prosess for å finne utav det uansett. Jeg angrer så sinnssykt på at jeg ikke løy om dette da jeg ble spurt.

Anonymkode: 4156b...137

Må legge til, man får det jo tilbake etter en periode med rene urinprøver, men det er himla stress å drive på med det i opptil et år for å få tilbake noe man aldri har fortjent å ikke ha. 

Anonymkode: 4156b...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har heller aldri kjørt med promille, men ble fratatt førerkortet da jeg søkte hjelp for mitt rusproblem.

Jeg anbefaler TS å lyve hvis de spør om hun har førerkort. Det er ikke som om de begynner en prosess for å finne utav det uansett. Jeg angrer så sinnssykt på at jeg ikke løy om dette da jeg ble spurt.

enig

Anonymkode: a36b5...7d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Må legge til, man får det jo tilbake etter en periode med rene urinprøver, men det er himla stress å drive på med det i opptil et år for å få tilbake noe man aldri har fortjent å ikke ha. 

Pluss at det koster vannvittig mye med penger til taxi, prøver osv...

Anonymkode: a36b5...7d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...