Gå til innhold

Hvordan skal jeg klare å slutte med alkohol?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har mer eller mindre drukket sammenhengende i 3 år. Det har vært dager uten, men jevnt og trutt. Det er ikke snakk om de store mengdene, men jeg MÅ drikke hver eneste kveld. Dette hemmer meg i min hverdag; vil ikke være med venner, isolasjon, inaktivitet osv. Dette har ført til at jeg har utviklet moderat til alvorlig depresjon, og er delvis sykemeldt fra en fulltidsjobb. Jeg mener selv at drikkingen startet med ensomhet. Har verken mann eller barn, og et fåtall venner som stort sett er opptatt mesteparten av tiden. Dagene ble da veldig lange, og jeg har erstattet ensomhet og kjedsomhet med alkohol, bare for å få kvelden til å gå. Liker ikke fester, byturer ol, men liker å sitte for meg selv og pimpe. Har vært i dialog med lege, som mest sannsynlig krever avholds/måtenholden med alkohol en god stund fremover for å bevare førerkortet. Har dog ikke blitt henvist til psykolog eller andre. Jeg vet veldig godt at alkohol er selvmedisinering, men det er så fryktelig vanskelig å slutte! Vet at mange klarer f.eks en uke uten alkohol, men det gjør ikke jeg. Jobben min har medleverturnus, som innebærer 1-3 døgn på for så en lengre friperiode. Jeg går da og bare venter på å komme hjem for å sprette cideren, og får en vanvittig lykkerus der og da. Men så går det en dag eller to med alkohol, og da kommer ensomheten og følelsen av total mislykkethet tilbake. Så nå sitter jeg her, på en helt vanlig onsdag og drikker. Andre som har vært i lignende situasjon, eller har noen råd? Vet jeg bør finne meg en hobby eller noe å gjøre, men er liksom ikke noe som interesserer meg noe særlig, bortsett fra dyr. Men kan ikke skaffe meg et levende vesen før jeg klarer å ta vare på meg selv. 

Ble langt dette, men håper noen tar seg tid til å lese, og gi meg noen råd :) 

Anonymkode: 922d6...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du vet jo svarene selv. Du må finne en annen hobby. Ja du blir verre om du fortsetter. Begynn å gå tur. Vær med venner ect. Ville byttet lege om du ikke blir henvist til psykolog. Håper du stopper i tide.

Anonymkode: 64e3f...b4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke nok driv for deg å ikke miste førerkortet? Er det ikke så viktig for deg å få beholde det?  Har vært der du er, vet godt hvordan det føles. Jeg ble tvunget til å slutte pga jobben min, jeg var åpen om drikkingen og til slutt handlet det om min egen æresfølelse på en måte, det gjorde alt jeg klarte det.  Jeg begynte å gå litt mer tur, være sammen med min søster (som jeg hadde forsømt). Begynte å følge med på serier på tv, begynte å strikke.  Det skal egentlig bare små enkle ting til.

Var på en klinikk i tre måneder, det hjalp, for det var ikke et lystbetont opphold, så jeg hadde et forsett om aldri å komme tilbake dit.  Du må ville det da, og du må holde ut tanker og kjedsomhet.

 

Anonymkode: 38eaa...ad7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Jeg går tur hver eneste dag på 2 timer, dette er noe jeg bare har innprintet i hverdagen min for mange år siden, som jeg faktisk har fulgt. Men 2 timer i løpet av et døgn er ikke mye. Legger meg tidlig og står opp tidlig. Men når man går hjemme i 1 uke i strekk uten å gjøre noe verdens ting, blir dagene veldig lange. Ikke for å forsvare meg selv, men bare sier det. Og ja, det er først og fremst dette med førerkortet som virkelig har åpnet øynene opp, har alltid vært snill pike og livredd for å gjøre noe galt. 

Anonymkode: 922d6...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du rett og slett skulle hatt en annen jobb? 

 

Ellers: be om henvisning til ruspoliklinikk. Der kan du få kompetent behandling av både depresjon og alkoholbruken. Du har kommet veldig langt når du har såpass innsikt som du har nå, og det er gode forutsetninger for å lykkes. Dette kan du klare!  Men det kan være vanskelig helt alene. 

Lykke til! 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om å begynne på antabus. Tro meg, da klarer du ikke å drikke! Et par slurker og du blir skikkelig dårlig. Bare for en periode slik at du får kommet deg av det. 

Også gjelder det å få hjelp til å håndtere årsaken til at du drikker. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du ikke har noe særlig sosialt nettverk, kanskje du kunne fått en støttekontakt?

Det er vel egentlig ikke så mange tilbud for de som har falt utenfor sosialt og som har mistet evnen til å være sosial. Er ikke abre bare bli kjent med mennesker om man har vært isolert i 1 år. Man mister evnen til å bli kjent, og man mister troa på at man vil få venner

Anonymkode: e404c...956

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess

Hva med å gå litt og litt ned på inntaket? Trenger ikke være så mye med en gang, men passe på at du har kontroll på at det blir en nedgang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Skadeskutt skrev:

Be om å begynne på antabus. Tro meg, da klarer du ikke å drikke! Et par slurker og du blir skikkelig dårlig. Bare for en periode slik at du får kommet deg av det. 

Også gjelder det å få hjelp til å håndtere årsaken til at du drikker. 

Godt forslag, spesielt dette med årsakene, og da tenker jeg terapi. Det blir en støtte og også reell behandling. For meg virker det mest som ts kjeder seg. Antabus/medisin i kombinasjon med depresjonsbehandling? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

Hva med å gå litt og litt ned på inntaket? Trenger ikke være så mye med en gang, men passe på at du har kontroll på at det blir en nedgang

Men det virker som om ts trenger hjelp. På ruspoliklinikker bruker man ofte såkalt motiverende intervju for eksempel, jeg tror det kan være nyttig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du ikke har noe særlig sosialt nettverk, kanskje du kunne fått en støttekontakt?

Det er vel egentlig ikke så mange tilbud for de som har falt utenfor sosialt og som har mistet evnen til å være sosial. Er ikke abre bare bli kjent med mennesker om man har vært isolert i 1 år. Man mister evnen til å bli kjent, og man mister troa på at man vil få venner

Anonymkode: e404c...956

For meg virker det ikke som om ts er her i det hele tatt. Jeg tror hun trenger mer mening i livet sitt og hun trenger å få behandlet sin depresjon (eller omvendt). 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må kutte tvert, slutte å oppsøke steder du drikker. Slutte å se på det som et alternativ å kjøpe alkohol, og slutte å være med venner i sammenhenger der dere drikker eller snakker om alkohol.

I værstefall kan du få hjelp med antabus via lege, et legemiddel for alkoholmisbrukere som gjør deg fysisk dårlig av noen slurker alkohol så du ikke får fortsatt å drikke og aldri får lyst til å drikke igjen.

Det som hjalp meg å slutte var å se hvordan man eldes av alkohol, hvor stygg man faktisk ble. Og jeg fikk meg kjæreste og tenkte at nei, jeg vil holde meg fin så lenge som mulig og ikke skrumpe inn som en rosin og dø av leversvikt når jeg er 48

Anonymkode: aa7a2...c94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før det så slutta jeg tvert med rusmidler også som jeg brukte i depresjon som eneste fri fra elendigheten, hver dag, hjemme ensom og isolert. Var sosial kanskje 5 ganger ila året.
I stedet begynte jeg å se DIY youtube videor og begynte med hobbysaker og fikk inspirasjon og noe annet å gjøre, sorterte i klesskap og hyller og permer, en hylle av gangen f.eks.
Ryddet i harddisken og gikk gjennom alt av bilder osv og det tok jo mange måneder.
Så man finner noe å gjøre , men å sette seg et mål, f.eks denne uken skal jeg rydde tre hyller eller sortere en perm, eller her er det 30.000 sanger på harddisken så jeg skal gå gjennom 800 i måneden og slette så jeg får mer oversikt. Osv . Er bra. Da blir ikke hverdagen like meningsløs som når man bare sitter å venter på å kunne ruse seg/drikke.

Anonymkode: aa7a2...c94

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du ikke har noe særlig sosialt nettverk, kanskje du kunne fått en støttekontakt?

Det er vel egentlig ikke så mange tilbud for de som har falt utenfor sosialt og som har mistet evnen til å være sosial. Er ikke abre bare bli kjent med mennesker om man har vært isolert i 1 år. Man mister evnen til å bli kjent, og man mister troa på at man vil få venner

Anonymkode: e404c...956

Hm ja kjenner meg litt igjen i det du sier her om å miste sosiale evner. Altså jeg har ikke noe problem å snakke med de få vennene jeg har, men har merket at det har blitt vanskeligere å treffe nye mennesker i edru tilstand (vært rusfri i litt over en måned, var langt tyngre rusmidler enn alkohol da, men det begynte med alkohol...). 

Så da opprettholdes ensomheten og isoleringen. Som gjorde at rusbruken hos meg eskalerte og til slutt var det så skadelig at jeg ble tvangsinnlagt på avrusning. Har vært hjemme i to uker nå og er fortsatt rusfri. Sier ikke at det vil bli sånn for ts, men det kan skje. Enten ved at alkoholbruken eskalerer eller at det blir helt galt slik som med meg. 

Så det er veldig bra ta at du vil få bukt med dette nå før det blir enda verre. For verre blir det. Enten det er alkohol eller andre substanser. Jeg vil aldri fanges i det fengselet rusen til slutt ble. Samtidig som jeg savner det noe enormt. 

Deler min erfaring til skrekk og advarsel. Hehe. 

Endret av Skadeskutt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du enn gjør,så anbefaler jeg deg ikke å oppsøke en ruspoliklinikk, disse er overhodet ikke til noe hjelp og gjør bare mer skade enn hjelp. Prøv heller å oppsøke ditt lokale AA møtested

Anonymkode: a36b5...7d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva du enn gjør,så anbefaler jeg deg ikke å oppsøke en ruspoliklinikk, disse er overhodet ikke til noe hjelp og gjør bare mer skade enn hjelp. Prøv heller å oppsøke ditt lokale AA møtested

Anonymkode: a36b5...7d8

dette er jeg fullstendig uenig i. Hvordan mener du at spesialisthelsetjenesten i Norge (TSB) påfører skade? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må kutte tvert, slutte å oppsøke steder du drikker. Slutte å se på det som et alternativ å kjøpe alkohol, og slutte å være med venner i sammenhenger der dere drikker eller snakker om alkohol.

I værstefall kan du få hjelp med antabus via lege, et legemiddel for alkoholmisbrukere som gjør deg fysisk dårlig av noen slurker alkohol så du ikke får fortsatt å drikke og aldri får lyst til å drikke igjen.

Det som hjalp meg å slutte var å se hvordan man eldes av alkohol, hvor stygg man faktisk ble. Og jeg fikk meg kjæreste og tenkte at nei, jeg vil holde meg fin så lenge som mulig og ikke skrumpe inn som en rosin og dø av leversvikt når jeg er 48

Anonymkode: aa7a2...c94

Har du i det hele tatt lest HI eller snakker du bare om deg selv? Ts er i arbeid. Hun drikker alene, ikke med venner, hun har faktisk ikke venner. Hun er ensom og drikker delvis pga det. Antabus er ikke "i verste fall". 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Guidet Kvinne said:
5 minutter siden, AnonymBruker said:

 

dette er jeg fullstendig uenig i. Hvordan mener du at spesialisthelsetjenesten i Norge (TSB) påfører skade? 

cause i have walk the walk....det første de gjør er å ta fra deg førerkortet, selv om man aldri har kjørt med promille....deretter må du i samtale med en eller annen psykolog som aldri har erfart hva det vil si å ha et alkoholproblem. Min skulle lære meg å drikke sosialt. Det var først i AA jeg fikk treffe andre som skjønte mitt problem, og ved å dele historier fikk det mine øyne opp for at vi var fler i samme båt..

Anonymkode: a36b5...7d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førerortbegrensningene er jo nasjonale retningslinjer, pålagt fra øverste hold. Det er ikke sånn at behandler finner egen glede i å frata folk lappen. 

Men bra du har fått hjelp av AA! Det er bare det at det er flere veier til målet, og mitt inntrykk er at HI vil ha godt utbytte av ruspoliklinikk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...