Gå til innhold

Stort matinntak?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når det gjelder matbudsjett så kan dere føre inn penger på en konto, hvor dere betaler like mye/litt mindre enn dere betaler i dag. Handler dere fra den kontoen vil ingen av dere betale mer enn dere gjør i dag for maten. Om de må spise haugevis med brød, så får de vel spise det? Jeg spiser en brødskive om dagen, samboeren min spiser åtte. Jeg spiser en kyllingfilet, samboer spiser to. Pengene som går inn på  konto gjenspeiler at han spiser mye mer enn meg. Du MÅ ikke spise det samme eller like mye som dem. Lag sunne middager, og hvis de ikke spiser grønnsaker, så får de heller spise ekstra mye potet da. Poteter er ikke dyrt. 

Anonymkode: 74779...41e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis de ikke liker maten din, er du sikkert en dårlig kokk. Hvordan tilbereder du grønnsaker, for eksempel? Koker du opp frossenblandinger, så smaker de jo dritt. Hvis fiskemåltid består av fiskeboller fra coop, så forstår jeg også hvorfor de ikke spiser dem. 

Anonymkode: 64a01...e7c

Jeg bruker ofte ferske råvarer, fisk eller kjøtt fra ferskvaredisk, kyllingfileter osv. Har også tilgang til slaktekjøtt (gris, lam eller vilt) og selvfisket fisk i sesonger.

Krydrer tilbereder, og lager somregel en god saus til.

Grønsakene er også fra grønnsaksdisken, jeg bruker nesten aldri frossenblandinger.

Problemet her er at maten heter «fisk» eller «kylling» og serveres med «grønnsaker».

Kjæresten spiser og liker dette, guttungen ikke, så ja-det er et problem at gutten er kresen.

Kjæresten velger enkleste utvei og heller kjøpe inn ferdigmat istedenfor å lage selv.

Jeg liker å lage mat, så jeg gjør det gjerne, men det er ikke særlig gøy når noen rynker på nesen og ikke liker maten.

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis de har adskilt økonomi, har hun ingenting med hans forbruk å gjøre. 

Anonymkode: 64a01...e7c

Jeg har strengt tatt ikke det, men det er jeg som må høre på at de ikke har så god råd til andre ting, som ville ha løst seg ved å kutte drastisk i matbudsjettet.

Anonymkode: dc925...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det gjelder matbudsjett så kan dere føre inn penger på en konto, hvor dere betaler like mye/litt mindre enn dere betaler i dag. Handler dere fra den kontoen vil ingen av dere betale mer enn dere gjør i dag for maten. Om de må spise haugevis med brød, så får de vel spise det? Jeg spiser en brødskive om dagen, samboeren min spiser åtte. Jeg spiser en kyllingfilet, samboer spiser to. Pengene som går inn på  konto gjenspeiler at han spiser mye mer enn meg. Du MÅ ikke spise det samme eller like mye som dem. Lag sunne middager, og hvis de ikke spiser grønnsaker, så får de heller spise ekstra mye potet da. Poteter er ikke dyrt. 

Anonymkode: 74779...41e

Når den tid kommer og vi evt flytter sammen, så vil det bli snakk om separat økonomi, og det er vel også rettferdig at han betaler mer inn på matkontoen enn meg, men den diskusjonen får vi ta når den tid kommer.😊 Lurt med matkonto, ja!

Jeg ønsker også å bidra med å handle inn mat når jeg er hos ham, for jeg synes ikke det er rettferdig at han skal betale alt heller, men jeg får jo hetta hver gang vi handler og summen på handlelappen viser langt over 1000 hver gang, eller at jeg skal betale i dyre dommer på et gatekjøkken for ofte. Det har ikke jeg råd til...

TS

Anonymkode: dc925...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor alene sammen med to tenåringsjenter. Jeg har et sunt og greit forhold til mat, og spiser frokost, lunch, middag og et eller annet til kvelds. Kos i helgene. (Brus, chips og litt smågodt)

Frokost kan være 2-3 knekkebrød eller skiver, samme med lunch, til middag prøver jeg å spise fisk 1-2 ganger i uka, ellers kylling eller kjøtt. Spiser ca 1 porsjon, som tilsvarer feks en kyllingfilet, 50/60g ris, litt saus og resten grønnsaker. Til kvelds kan jeg spise en omelett eller ta meg et ostesmørbrød. Taco/hjemmelaget pizza i helgene når jentene er hos meg og vi spiser sammen.

Jeg har en jobb der jeg er i aktivitet, trener  et par ganger i uka og ellers liker jeg å gå tur.

Tenåringsjentene mine har ca samme kosthold som meg når de bor hos meg, bortsett fra at de drikker endel brus.

Vi bruker ca 3-3500kr i mat i måneden, og gjør innkjøp et par ganger i uka.

 

Jeg har truffet en flott og snill mann, som jeg trives godt sammen med. Han er normalvektig, muskuløs og ser sunn og frisk ut. Han har også en jobb som krever styrke og at han er aktiv. Han har en hjemmeboende sønn, som er aktiv i idrett, men som også liker dataspill og sitter mye og spiller på fritiden. De liker godt å være med på tur i helgene og nyte natur og frisk luft.

Når vi er sammen, så reagerer jeg på et veldig stort matinntak og på såkalt usunn mat. Sønnen er veldig kresen, så lettvinte løsninger som kjøttdeigmat er det som blir spist til vanlig. Ingen grønnsaker. Frokost spises ikke, men det spises kanskje et helt brød etter skoletid, og sen middag. Da ofte i 9-tiden på kvelden og 3-4 porsjoner hver. Poteter er nesten et must og 5-6 poteter pr pers med masse saus, evt en hel pakke pasta på de to. 

Blir det bestilt pizza, så spiser de hver sin store 40cm pizza, og det på null komma niks. (8 stk) I tillegg til ca 2 6 pkn brus i uka.

Til frokost i helgen spises det 4-5 speilegg hver inkl bacon, bønner og brødskiver.

Regner med at de har et stort matbudsjett, for det blir brukt mye penger på brus og fastfood (pizza, burgere, kebab osv.)

Jeg er glad i kjæresten min og sønnen hans, men kjenner at jeg er urolig for matinntaket og type mat de spiser. Jeg kjenner også at jeg blir påvirket av deres spisevaner når jeg er hos dem, og er redd for å legge på meg (har allerede lagt på meg 5 kg etter at vi ble sammen, som jeg sliter med å ta av) Ingen av dem er tykke eller overvektige, så de må ha en veldig god forbrenning. 

Hvordan kan jeg få dem til å endre kostholdet sitt/ påvirke dem til å spise sunnere mat?

Kjenner at jeg kommer til å ha problemer med dette om vi flytter sammen om et års tid, om ikke dette endrer seg. Spesielt med tanke på store forskjeller i matbudsjettet.

Noen andre her inne som har samme problem/ reager på kjærestens matinntak, eller er jeg helt tullete som reagerer på dette?

Anonymkode: dc925...a5e

Siden de begge er aktive i idrett og jobb, vil jeg tro at de trenger  mye mer kalorier enn dere. Menn trenger mer mat enn kvinner, og siden ingen av de er overvektige tyder det på at de ikke overspiser. Men jeg stusser jo over alt det usunne og ikke mengdene, iallefall om de spiser fastfood daglig. Det er jo ikke sunt og du kan jo forsiktig ta det opp med kjæresten din?

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er kvinne og jeg hadde rast ned i vekt av det du spiser på en dag. 

Anonymkode: 3ed48...9e1

Jeg hadde lagt på meg av det der, må ligge på et veldig lavt kaloriinntak for å holde vekten :) Dette beviser jo bare at vi er forskjellige :)

Kjæresten min spiser store mengder av mat, mye mye mer enn meg. Jeg lager ofte annen mat til han og spiser mer sunt selv, han er aktiv og trener så han trenger mye mer enn meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke verre enn at du tilpasser din egen porsjon og grønnsaker/salat kan du jo fint lage til og de som vil ha spiser... Det er i hvertfall sånn det foregår her i huset. 

Ellers kan du jo vurdere hva de liker å spise mot hva du lager og tenke på om det finnes sunnere retter som kanskje også sønnen spiser? Om du lager fajitas med kylling eller bruker sunnere typer kjøttdeig i lasagne etc, så er det kanskje et kompromiss?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis de har adskilt økonomi, har hun ingenting med hans forbruk å gjøre. 

Anonymkode: 64a01...e7c

Det handler ikke om forbruk, det handler om å stappe drittmat i egen unge. Noe som er viktig og smo man burde reagere på

Anonymkode: 0213d...b00

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når den tid kommer og vi evt flytter sammen, så vil det bli snakk om separat økonomi, og det er vel også rettferdig at han betaler mer inn på matkontoen enn meg, men den diskusjonen får vi ta når den tid kommer.😊 Lurt med matkonto, ja!

Jeg ønsker også å bidra med å handle inn mat når jeg er hos ham, for jeg synes ikke det er rettferdig at han skal betale alt heller, men jeg får jo hetta hver gang vi handler og summen på handlelappen viser langt over 1000 hver gang, eller at jeg skal betale i dyre dommer på et gatekjøkken for ofte. Det har ikke jeg råd til...

TS

Anonymkode: dc925...a5e

Vi laget felles matkonto før vi flyttet sammen av den grunn. Han spiste for mye mer enn meg, og jeg synes ikke det var rettferdig at det skulle bli så mye mer billigere for han å spise med meg, og at det skulle bli så veldig mye dyrere for meg. Så vi valgte å sette inn et beløp på felles konto til de gangene vi skulle ha felles utgifter. I starten hadde vi kino-billetter og slike ting også fra den kontoen, men det er nok mest oversiktlig om man bare har mat. Da er det også veldig lett å se hvor mye penger man faktisk bruker på mat. 

Anonymkode: 74779...41e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må jo bli problematisk ved et samboerskap? Jeg tenker mest på at det er "dine og mine" barn involvert her. Skal TS og døtrene spise sin vanlige middagsmat og de to andre dytte innpå kebab da? Det vil jo ikke fungere. Samtidig blir det jo veldig vanskelig for TS å skulle endre kostholdet til kjærestens tenåringssønn, det er en svært sårbar situasjon. En løsning kan selvsagt være at alle spiser det samme og at sønnen får spise det han liker, men det høres litt vrient ut. 

Jeg ville ha diskutert det med kjæresten og hørt hva han synes. Rett og slett sagt at du vet det ikke er din sak pr nå, men at det ved samboerskap vil bli vanskelig for deg og jentene at det spises så mye junk. De kan jo fort oppfatte det som urettferdig hvis denne sønnen får burger i tide og utide mens de får vanlig mat, og jeg ville i alle fall ikke at mine barn skulle få slike spisevaner. Og ærlig talt, ingen trenger fem speilegg til frokost, det er jo helt vilt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner dette provoserer meg litt 

Anonymkode: 3ed48...9e1

Enig.

Det ts spiser er ikke sunn kost en gang. Altfor mye kjøtt og grønnsaker fra ferskvaren som har ligget der og tapt vitaminer. Høres ut som noe fra en kafeteria. Da blir det for dumt å skulle briske seg.

Anonymkode: 50be7...1d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Guidet Kvinne said:

Jeg hadde ikke taklet et slikt kosthold og skjønner godt at du reagerer. Jeg hadde raskt følt meg syk uten grønnsaker og fisk.

TS spiser ikke så veldig sunt heller. Kostholdet er ensformig og hun spiser ikke frukt eller grønt verken til frokost, lunsj eller kveldsmat. Kun knekkebrød og ostesmørbrød.

Anonymkode: 65f3b...38d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig.

Det ts spiser er ikke sunn kost en gang. Altfor mye kjøtt og grønnsaker fra ferskvaren som har ligget der og tapt vitaminer. Høres ut som noe fra en kafeteria. Da blir det for dumt å skulle briske seg.

Anonymkode: 50be7...1d0

 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS spiser ikke så veldig sunt heller. Kostholdet er ensformig og hun spiser ikke frukt eller grønt verken til frokost, lunsj eller kveldsmat. Kun knekkebrød og ostesmørbrød.

Anonymkode: 65f3b...38d

Alt er relativt som man sier. Jeg leser TS dithen at hun slett ikke prøver å briske seg, men snarere vise til at hun spiser helt vanlig eller hva man skal si. Hun skriver for eksempel at hennes barn drikker en del brus. Så jeg forstår TS slik at selv med hennes helt vanlige kosthold finner hun kjæresten og sønnens kosthold problematisk. Og svindyrt. 

Jeg forstår henne godt. Jeg hadde følt nærmest avsky ved å se folk spise fem speilegg pluss bønner pluss bacon pluss brødskiver til frokost. Jeg hadde videre funnet det problematisk at hver eneste middag enten er kjøttdeigbasert, take-away-junk og/eller basert på kjøtt og poteter med saus, helt uten grønnsaker. Men dette handler jo ikke om meg. :) 

 

Nå ber jo TS om forslag til løsning, og dt å legge seg opp i hva andre spiser til frokost er nok ingen god idé, så det får hun vel holde for seg selv. Jeg ville diskutert middagene i første omgang. slik TS beskriver kjæresten må han da ha reflektert over dette kostholdet? Jeg ville jo så godt jeg kunne forsøkt å ikke kritisere, men jeg ville virkelig tenkt litt mitt om den barneoppdragelsen som blir praktisert her. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig.

Det ts spiser er ikke sunn kost en gang. Altfor mye kjøtt og grønnsaker fra ferskvaren som har ligget der og tapt vitaminer. Høres ut som noe fra en kafeteria. Da blir det for dumt å skulle briske seg.

Anonymkode: 50be7...1d0

Jeg tenker at jeg har et normalt og sunt forhold til mat, slik de aller fleste har, og jeg prøver ikke å briske meg. Problemet mitt er all den usunne blandingsmaten og mengdene.

 

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS spiser ikke så veldig sunt heller. Kostholdet er ensformig og hun spiser ikke frukt eller grønt verken til frokost, lunsj eller kveldsmat. Kun knekkebrød og ostesmørbrød.

Anonymkode: 65f3b...38d

Jo, frukt spiser jeg en god del av, og grønt nytes på knekkebrødene mine til både frokost og lunch sammen med fiskepålegg eller annet godt pålegg. Hvis det var så utrolig viktig for deg å vite. Jeg spiser også mest grove kornprodukter, bytter ut vanlig pasta med fullkornspasta, eller hvetemel med feks. spelt innimellom. 

 

22 minutter siden, Guidet Kvinne skrev:

 

Alt er relativt som man sier. Jeg leser TS dithen at hun slett ikke prøver å briske seg, men snarere vise til at hun spiser helt vanlig eller hva man skal si. Hun skriver for eksempel at hennes barn drikker en del brus. Så jeg forstår TS slik at selv med hennes helt vanlige kosthold finner hun kjæresten og sønnens kosthold problematisk. Og svindyrt. 

Jeg forstår henne godt. Jeg hadde følt nærmest avsky ved å se folk spise fem speilegg pluss bønner pluss bacon pluss brødskiver til frokost. Jeg hadde videre funnet det problematisk at hver eneste middag enten er kjøttdeigbasert, take-away-junk og/eller basert på kjøtt og poteter med saus, helt uten grønnsaker. Men dette handler jo ikke om meg. :) 

 

Nå ber jo TS om forslag til løsning, og dt å legge seg opp i hva andre spiser til frokost er nok ingen god idé, så det får hun vel holde for seg selv. Jeg ville diskutert middagene i første omgang. slik TS beskriver kjæresten må han da ha reflektert over dette kostholdet? Jeg ville jo så godt jeg kunne forsøkt å ikke kritisere, men jeg ville virkelig tenkt litt mitt om den barneoppdragelsen som blir praktisert her. 

Takk for et godt svar.

Jeg skal prøve å prate med ham om dette, uten å virke kritiserende og overstyrende. Jeg tror også han er veldig klar over hvor problemene ligger, og at vi sammen kan prøve å snu dette små skritt av gangen. 

Jeg kunne tenke meg at de to sammen laget en liste over hvilke matvarer gutten liker, og ta det som utgangspunkt- lære å lage enkle retter som gutten kan spise, men de må selvfølgelig være med på dette selv.

TS

Anonymkode: dc925...a5e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at jeg har et normalt og sunt forhold til mat, slik de aller fleste har, og jeg prøver ikke å briske meg. Problemet mitt er all den usunne blandingsmaten og mengdene.

 

Jo, frukt spiser jeg en god del av, og grønt nytes på knekkebrødene mine til både frokost og lunch sammen med fiskepålegg eller annet godt pålegg. Hvis det var så utrolig viktig for deg å vite. Jeg spiser også mest grove kornprodukter, bytter ut vanlig pasta med fullkornspasta, eller hvetemel med feks. spelt innimellom. 

 

Takk for et godt svar.

Jeg skal prøve å prate med ham om dette, uten å virke kritiserende og overstyrende. Jeg tror også han er veldig klar over hvor problemene ligger, og at vi sammen kan prøve å snu dette små skritt av gangen. 

Jeg kunne tenke meg at de to sammen laget en liste over hvilke matvarer gutten liker, og ta det som utgangspunkt- lære å lage enkle retter som gutten kan spise, men de må selvfølgelig være med på dette selv.

TS

Anonymkode: dc925...a5e

Sliter litt med siteringen, men i alle fall, løsningen din synes jeg høres veldig bra ut. Det er jo viktig å ha i bakhodet at stemor/stebarnproblematikken kan være et minefelt, og det er jo ikke guttens feil, heller. Å lage en slik liste høres lurt ut, håper kjæresten din kan klare å ta i mot dette og ikke gå i forsvar (det er fort gjort og veldig forståelig, vær lur!). Heier på deg som er så konstruktiv! Kanskje sønnen etterhvert finner større glede i god mat også? Og gjennom en slik liste viser du jo interesse for at han skal få ting han liker og interesse for at han skal ha det bra. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo, frukt spiser jeg en god del av, og grønt nytes på knekkebrødene mine til både frokost og lunch sammen med fiskepålegg eller annet godt pålegg.

En skive agurk på et knekkebrød er vel ikke så mye å skryte av.

Kosten du beskriver er utrolig ensformig.

Anonymkode: 65f3b...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En skive agurk på et knekkebrød er vel ikke så mye å skryte av.

Kosten du beskriver er utrolig ensformig.

Anonymkode: 65f3b...38d

Jeg synes ikke dt virker som om du har forstått essensen her. Konstruktiv much?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En skive agurk på et knekkebrød er vel ikke så mye å skryte av.

Kosten du beskriver er utrolig ensformig.

Anonymkode: 65f3b...38d

Ok, fortell hva du spiser som er så mye mer variert, da?

Anonymkode: db871...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, fortell hva du spiser som er så mye mer variert, da?

Anonymkode: db871...000

Det er jo ikke det dette handler om. Ts spiser helt greit. Sønnen til kjæresten og kjæresten gjør det ikke. Det kan du da ikke mene? 

Jeg hadde ikke taklet det kostholdet og barna hadde virkelig ikke fått junk flere ganger i uken. Det er mitt ansvar som forelder. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Guidet Kvinne skrev:

Jeg synes ikke dt virker som om du har forstått essensen her. Konstruktiv much?

Konstruktivt? Her har vi snakk om et menneske som mener at hennes kosthold overlegent et annet menneskes kosthold. Det vi sier er at det er det ikke. Hun tar feil. 

Det er ikke konstruktivt, det er bare et forsøk på å si at vi ikke er enig. Hun sitter og skryter av et kjøttrikt kosthold, og ser ned på et annet kjøttrikt kosthold. Hun sitter og skryter av at hun kjøper grønnsaker i grønnsaksdisken, det er ikke så mye bedre enn å spise sylteagurk på burgeren.

Skal hun hjelpe noen med kostholdet, så bør de for det første be henne om hjelp, og for det andre bør hun ha peiling.

Anonymkode: 50be7...1d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet mitt er all den usunne blandingsmaten og mengdene.

Nei, det er ikke problemet ditt mer enn ditt kosthold er noen andres problem. Her lukter det lettstekt kontrollbehov med dill og majones.

Anonymkode: 50be7...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke problemet ditt mer enn ditt kosthold er noen andres problem. Her lukter det lettstekt kontrollbehov med dill og majones.

Anonymkode: 50be7...1d0

Enig 👍🏻

 

Anonymkode: 3ed48...9e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...