Gå til innhold

Stort matinntak?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor alene sammen med to tenåringsjenter. Jeg har et sunt og greit forhold til mat, og spiser frokost, lunch, middag og et eller annet til kvelds. Kos i helgene. (Brus, chips og litt smågodt)

Frokost kan være 2-3 knekkebrød eller skiver, samme med lunch, til middag prøver jeg å spise fisk 1-2 ganger i uka, ellers kylling eller kjøtt. Spiser ca 1 porsjon, som tilsvarer feks en kyllingfilet, 50/60g ris, litt saus og resten grønnsaker. Til kvelds kan jeg spise en omelett eller ta meg et ostesmørbrød. Taco/hjemmelaget pizza i helgene når jentene er hos meg og vi spiser sammen.

Jeg har en jobb der jeg er i aktivitet, trener  et par ganger i uka og ellers liker jeg å gå tur.

Tenåringsjentene mine har ca samme kosthold som meg når de bor hos meg, bortsett fra at de drikker endel brus.

Vi bruker ca 3-3500kr i mat i måneden, og gjør innkjøp et par ganger i uka.

 

Jeg har truffet en flott og snill mann, som jeg trives godt sammen med. Han er normalvektig, muskuløs og ser sunn og frisk ut. Han har også en jobb som krever styrke og at han er aktiv. Han har en hjemmeboende sønn, som er aktiv i idrett, men som også liker dataspill og sitter mye og spiller på fritiden. De liker godt å være med på tur i helgene og nyte natur og frisk luft.

Når vi er sammen, så reagerer jeg på et veldig stort matinntak og på såkalt usunn mat. Sønnen er veldig kresen, så lettvinte løsninger som kjøttdeigmat er det som blir spist til vanlig. Ingen grønnsaker. Frokost spises ikke, men det spises kanskje et helt brød etter skoletid, og sen middag. Da ofte i 9-tiden på kvelden og 3-4 porsjoner hver. Poteter er nesten et must og 5-6 poteter pr pers med masse saus, evt en hel pakke pasta på de to. 

Blir det bestilt pizza, så spiser de hver sin store 40cm pizza, og det på null komma niks. (8 stk) I tillegg til ca 2 6 pkn brus i uka.

Til frokost i helgen spises det 4-5 speilegg hver inkl bacon, bønner og brødskiver.

Regner med at de har et stort matbudsjett, for det blir brukt mye penger på brus og fastfood (pizza, burgere, kebab osv.)

Jeg er glad i kjæresten min og sønnen hans, men kjenner at jeg er urolig for matinntaket og type mat de spiser. Jeg kjenner også at jeg blir påvirket av deres spisevaner når jeg er hos dem, og er redd for å legge på meg (har allerede lagt på meg 5 kg etter at vi ble sammen, som jeg sliter med å ta av) Ingen av dem er tykke eller overvektige, så de må ha en veldig god forbrenning. 

Hvordan kan jeg få dem til å endre kostholdet sitt/ påvirke dem til å spise sunnere mat?

Kjenner at jeg kommer til å ha problemer med dette om vi flytter sammen om et års tid, om ikke dette endrer seg. Spesielt med tanke på store forskjeller i matbudsjettet.

Noen andre her inne som har samme problem/ reager på kjærestens matinntak, eller er jeg helt tullete som reagerer på dette?

Anonymkode: dc925...a5e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er tullete. Pass heller på deg selv. Man trenger ikke å ha like matvaner. 

Anonymkode: 3ed48...9e1

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Noen andre her inne som har samme problem/ reager på kjærestens matinntak, eller er jeg helt tullete som reagerer på dette?

Er det et problem for deg at menn trenger mer kalorier enn kvinner?

Fjollete innlegg.

Anonymkode: 65f3b...38d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte

Selv spiser jeg dobbelt så mye som mannen min, og jeg liker "min" mat. Han derimot, legger på seg bare han ser en kalori. Han spiser det samme som meg, siden det er jeg som lager maten i huset. Jeg kan spise alt jeg vil og hvor mye jeg vil, uten å legge på meg et gram. 

Han spiser samme mat som meg, bare mye mindre. Er også jeg som betaler for maten her. Den dagen han bryr seg om mine matvaner, får han jaggu lage sin egen mat og betale for sin egen mat. Det er turn off om han hadde lagt seg opp i hva jeg som voksen vil spise. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det et problem for deg at menn trenger mer kalorier enn kvinner?

Fjollete innlegg.

Anonymkode: 65f3b...38d

Jeg er fullt klar over at menn trenger flere kalorier enn kvinner, så nei, men det er problem for meg at han propper i seg usunn mat hele tiden. Jeg tenker på helsa hans.

Det er også et problem å lage mat og tilrettelegge måltider med passe mengde mat når det spises så mye og når gutten er så kresen. Jeg blir usikker, og når jeg jager mat til oss 3 (meg, kjæresten og gutten) så lager jeg mat beregnet til 7-8 personer)

Anonymkode: dc925...a5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle stå lager, ikke jager😂

TS

Anonymkode: dc925...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om de ikke er overvektige spiser de ikke for mye, så ville ikke bekymret meg for det. Men et annet spørsmål er om de får nok næringsstoffer gjennom det kostholdet. 

En ting er kostholdet en voksen mann velger å ha. Men når det er barn involvert har man jo et ansvar for å legge til rette for at de har et OK kosthold. Så forstår godt at du reagere.

Hva slags mat lager du hos dem? Hva med å lage sunnere mat, kanskje de bare trenger å utvide horisonten litt? 

Anonymkode: 173b7...c34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er fullt klar over at menn trenger flere kalorier enn kvinner, så nei, men det er problem for meg at han propper i seg usunn mat hele tiden. Jeg tenker på helsa hans.

Det er også et problem å lage mat og tilrettelegge måltider med passe mengde mat når det spises så mye og når gutten er så kresen. Jeg blir usikker, og når jeg jager mat til oss 3 (meg, kjæresten og gutten) så lager jeg mat beregnet til 7-8 personer)

Anonymkode: dc925...a5e

Det er sånn det er! Man må jo bare tilpasse seg når man blir sammen med noen. 

Anonymkode: 3ed48...9e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kvinne og jeg hadde rast ned i vekt av det du spiser på en dag. 

Anonymkode: 3ed48...9e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om de ikke er overvektige spiser de ikke for mye, så ville ikke bekymret meg for det. Men et annet spørsmål er om de får nok næringsstoffer gjennom det kostholdet. 

En ting er kostholdet en voksen mann velger å ha. Men når det er barn involvert har man jo et ansvar for å legge til rette for at de har et OK kosthold. Så forstår godt at du reagere.

Hva slags mat lager du hos dem? Hva med å lage sunnere mat, kanskje de bare trenger å utvide horisonten litt? 

Anonymkode: 173b7...c34

Når jeg er hos dem, så lager jeg ofte taco, noe som alle liker og kan forsyne seg selv med, og som også er ganske sunt, men vi kan jo ikke ha taco hver dag heller...

Gutten liker hverken fisk eller kylling, og er svært måteholden med grønnsaker.

Når jeg lager mat, prøver jeg å ikke blande sammen maten, for da blir det galt og gutten velger å ikke spise, så ofte er det gutten som får bestemme hva han vil ha, og da foretrekkes junkfood. Tror også dette er noe av grunnen til at kjæresten min spiser dette, da han vanligvis er altspisende.

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er kvinne og jeg hadde rast ned i vekt av det du spiser på en dag. 

Anonymkode: 3ed48...9e1

Jeg er ganske normal tror jeg. Er 170 cm og veier 70 kg (optimalvekt på 65 kg)

Legger fort på meg, og må passe meg hva jeg spiser hvis jeg skal holde vekten.

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sånn det er! Man må jo bare tilpasse seg når man blir sammen med noen. 

Anonymkode: 3ed48...9e1

Man kan vel tilpasse seg begge veier?

Skal jeg begynne å spise usunt og risikere å legge på meg fordi han gjør det? 

Ville det ikke vært bedre å få til et sunnere kosthold for alle, slik at helsa forhåpentligvis holder lengre, og matbudsjettet senkes?

TS

Anonymkode: dc925...a5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor alene sammen med to tenåringsjenter. Jeg har et sunt og greit forhold til mat, og spiser frokost, lunch, middag og et eller annet til kvelds. Kos i helgene. (Brus, chips og litt smågodt)

Frokost kan være 2-3 knekkebrød eller skiver, samme med lunch, til middag prøver jeg å spise fisk 1-2 ganger i uka, ellers kylling eller kjøtt. Spiser ca 1 porsjon, som tilsvarer feks en kyllingfilet, 50/60g ris, litt saus og resten grønnsaker. Til kvelds kan jeg spise en omelett eller ta meg et ostesmørbrød. Taco/hjemmelaget pizza i helgene når jentene er hos meg og vi spiser sammen.

Jeg har en jobb der jeg er i aktivitet, trener  et par ganger i uka og ellers liker jeg å gå tur.

Tenåringsjentene mine har ca samme kosthold som meg når de bor hos meg, bortsett fra at de drikker endel brus.

Vi bruker ca 3-3500kr i mat i måneden, og gjør innkjøp et par ganger i uka.

 

Jeg har truffet en flott og snill mann, som jeg trives godt sammen med. Han er normalvektig, muskuløs og ser sunn og frisk ut. Han har også en jobb som krever styrke og at han er aktiv. Han har en hjemmeboende sønn, som er aktiv i idrett, men som også liker dataspill og sitter mye og spiller på fritiden. De liker godt å være med på tur i helgene og nyte natur og frisk luft.

Når vi er sammen, så reagerer jeg på et veldig stort matinntak og på såkalt usunn mat. Sønnen er veldig kresen, så lettvinte løsninger som kjøttdeigmat er det som blir spist til vanlig. Ingen grønnsaker. Frokost spises ikke, men det spises kanskje et helt brød etter skoletid, og sen middag. Da ofte i 9-tiden på kvelden og 3-4 porsjoner hver. Poteter er nesten et must og 5-6 poteter pr pers med masse saus, evt en hel pakke pasta på de to. 

Blir det bestilt pizza, så spiser de hver sin store 40cm pizza, og det på null komma niks. (8 stk) I tillegg til ca 2 6 pkn brus i uka.

Til frokost i helgen spises det 4-5 speilegg hver inkl bacon, bønner og brødskiver.

Regner med at de har et stort matbudsjett, for det blir brukt mye penger på brus og fastfood (pizza, burgere, kebab osv.)

Jeg er glad i kjæresten min og sønnen hans, men kjenner at jeg er urolig for matinntaket og type mat de spiser. Jeg kjenner også at jeg blir påvirket av deres spisevaner når jeg er hos dem, og er redd for å legge på meg (har allerede lagt på meg 5 kg etter at vi ble sammen, som jeg sliter med å ta av) Ingen av dem er tykke eller overvektige, så de må ha en veldig god forbrenning. 

Hvordan kan jeg få dem til å endre kostholdet sitt/ påvirke dem til å spise sunnere mat?

Kjenner at jeg kommer til å ha problemer med dette om vi flytter sammen om et års tid, om ikke dette endrer seg. Spesielt med tanke på store forskjeller i matbudsjettet.

Noen andre her inne som har samme problem/ reager på kjærestens matinntak, eller er jeg helt tullete som reagerer på dette?

Anonymkode: dc925...a5e

Det vil mest sannsynlig regulere seg selv.  De to spiser jo for 6 mennesker, det vil vise seg på vekta ganske fort om de går ned i treningsmengde.  Forbrenningen går også bra ned når samboeren bikker 40. 

Fatter ikke hvordan noen greier å spise en svær pizza alene eller et HELT brød, utrolig!  Her er vi 3 voksne på en stor pizza. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg er hos dem, så lager jeg ofte taco, noe som alle liker og kan forsyne seg selv med, og som også er ganske sunt, men vi kan jo ikke ha taco hver dag heller...

Gutten liker hverken fisk eller kylling, og er svært måteholden med grønnsaker.

Når jeg lager mat, prøver jeg å ikke blande sammen maten, for da blir det galt og gutten velger å ikke spise, så ofte er det gutten som får bestemme hva han vil ha, og da foretrekkes junkfood. Tror også dette er noe av grunnen til at kjæresten min spiser dette, da han vanligvis er altspisende.

Jeg er ganske normal tror jeg. Er 170 cm og veier 70 kg (optimalvekt på 65 kg)

Legger fort på meg, og må passe meg hva jeg spiser hvis jeg skal holde vekten.

Man kan vel tilpasse seg begge veier?

Skal jeg begynne å spise usunt og risikere å legge på meg fordi han gjør det? 

Ville det ikke vært bedre å få til et sunnere kosthold for alle, slik at helsa forhåpentligvis holder lengre, og matbudsjettet senkes?

TS

Anonymkode: dc925...a5e

Så du mener at han skal spise mindre fordi du gjør det? 

Jeg hadde aldri skifta ut matvanene mine fordi en ny partner ønsket det. Jeg er voksen og bestemmer både hvor mye og hva jeg skal spise. 

Anonymkode: 3ed48...9e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de er veldig aktive forbrenner det jo maten, selv om de spiser mye. Men det er jo selvsagt fortsatt problematisk at sønnen lærer å spise så mye drittmat, det gir høyere sjanse for å utvikle mageproblemer og enda senere i livet livsstilsykdommer. Når barna er unge, så har man ansvar for å bidra til en god helse ved å gi dem sunn mat. 

Anonymkode: 0213d...b00

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg er hos dem, så lager jeg ofte taco, noe som alle liker og kan forsyne seg selv med, og som også er ganske sunt, men vi kan jo ikke ha taco hver dag heller...

Gutten liker hverken fisk eller kylling, og er svært måteholden med grønnsaker.

Når jeg lager mat, prøver jeg å ikke blande sammen maten, for da blir det galt og gutten velger å ikke spise, så ofte er det gutten som får bestemme hva han vil ha, og da foretrekkes junkfood. Tror også dette er noe av grunnen til at kjæresten min spiser dette, da han vanligvis er altspisende.

TS

Anonymkode: dc925...a5e

Så problemet her er egentlig at sønnen er veldig kresen? Og at kjæresten din ikke tar tak i det? Kan det hende det ligger noe mer bak hvorfor han er så kresen? 

Jeg hadde vært usikker på hvor mye jeg skulle blande meg. Men det vil jo påvirke deg og barna når dere flytter sammen. Og selvfølgelig også sønnen hans. Så ville tatt en prat med ham tror jeg. 

Evt. meld dem på det programmet til Hellstrøm ;)

Anonymkode: 173b7...c34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener at han skal spise mindre fordi du gjør det? 

Jeg hadde aldri skifta ut matvanene mine fordi en ny partner ønsket det. Jeg er voksen og bestemmer både hvor mye og hva jeg skal spise. 

Anonymkode: 3ed48...9e1

Jeg mener ikke at han skal spise mindre, men jeg har et ønske om at både han og sønnen skal spise sunnere!

Lager man mat fra bunnen av, med rene råvarer, så metter vel dette mere, man trenger ikke å spise store mengder, og er bedre for helsa enn om man daglig skal trykke i seg brus og junkfood.

Jeg sier heller ikke at jeg skal nekte dem å spise junkfood, for jeg er glad i pizza selv, men heller spise det i moderate mengder.

Jeg ønsker å finne en positiv måte å snu dette på, og i forkant før vi evt flytter sammen, for jeg bryr meg om både ham, sønnen hans, meg selv og mine jenter, og ser at det blir feil om vi skal sitte der med hver vår middag.

TS

Anonymkode: dc925...a5e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke taklet et slikt kosthold og skjønner godt at du reagerer. Jeg hadde raskt følt meg syk uten grønnsaker og fisk. Mengdene høres også helt vanvittige ut.

Så lenge dere ikke bor sammen er det jo strengt tatt ikke din sak, men hvis det er snakk om samboerskap hadde jeg tatt det opp, både det helsemessige og økonomiske aspektet. Ikke minst, jeg hadde slitt med å spise så begrenset. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener ikke at han skal spise mindre, men jeg har et ønske om at både han og sønnen skal spise sunnere!

 

TS

Anonymkode: dc925...a5e

Kjenner dette provoserer meg litt 

Anonymkode: 3ed48...9e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener ikke at han skal spise mindre, men jeg har et ønske om at både han og sønnen skal spise sunnere!

Lager man mat fra bunnen av, med rene råvarer, så metter vel dette mere, man trenger ikke å spise store mengder, og er bedre for helsa enn om man daglig skal trykke i seg brus og junkfood.

Jeg sier heller ikke at jeg skal nekte dem å spise junkfood, for jeg er glad i pizza selv, men heller spise det i moderate mengder.

Jeg ønsker å finne en positiv måte å snu dette på, og i forkant før vi evt flytter sammen, for jeg bryr meg om både ham, sønnen hans, meg selv og mine jenter, og ser at det blir feil om vi skal sitte der med hver vår middag.

TS

Anonymkode: dc925...a5e

Men hvis de ikke liker maten din, er du sikkert en dårlig kokk. Hvordan tilbereder du grønnsaker, for eksempel? Koker du opp frossenblandinger, så smaker de jo dritt. Hvis fiskemåltid består av fiskeboller fra coop, så forstår jeg også hvorfor de ikke spiser dem. 

Anonymkode: 64a01...e7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner dette provoserer meg litt 

Anonymkode: 3ed48...9e1

Jepp. Jeg synes for eksempel det er direkte usunt å stappe i seg brød hele dagen hver dag. Men jeg driver ikke og nekter min mann å spise brød 3 ganger daglig. 

Anonymkode: 64a01...e7c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Guidet Kvinne skrev:

Jeg hadde ikke taklet et slikt kosthold og skjønner godt at du reagerer. Jeg hadde raskt følt meg syk uten grønnsaker og fisk. Mengdene høres også helt vanvittige ut.

Så lenge dere ikke bor sammen er det jo strengt tatt ikke din sak, men hvis det er snakk om samboerskap hadde jeg tatt det opp, både det helsemessige og økonomiske aspektet. Ikke minst, jeg hadde slitt med å spise så begrenset. 

Hvis de har adskilt økonomi, har hun ingenting med hans forbruk å gjøre. 

Anonymkode: 64a01...e7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...