Gå til innhold

Har han rett til noe støtte noe sted. Er drittlei av å betale alt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vel nå vet du hvordan vi menn har følt det i årtusener.

Anonymkode: 0fcec...79a

Tenkte faktisk det samme. Jeg tror ikke det er mange menn som hadde skrevet det samme.  Det er mye mer akseptert at menn forsørger kvinnen enn motsatt. Ts får det til å høres ut som om samboeren ikke vil jobbe. Mannen jobber tydeligvis det han kan gjennom bemanningsbyrået og samboeren hans truer med å gå i fra ham.

Jeg mener at man må som familie og partner jobbe sammen og det blir feil for meg når noen snakker om min og din del når de bor sammen.
Det heter seg så fint at samboere ikke har forsørgerplikt ovenfor hverandre, men det praktiseres ikke av NAV, lovlig eller ikke. De fleste får jo nei hvis den ene har inntekt.

"onkli" jobber er ikke så lett å få nå til dags, hva med å støtte partneren din ts istedet. Det må da være bedre å slite litt økonomisk nå enn at barnet ditt skal vokse opp med skilte foreldre, og delt bosted.

Før eller siden så får samboeren din ordentlig arbeid og sikker inntekt, inntil det skjer så synes jeg du skal støtte ham. Han jobber faktisk 100% for en lønn på 16000 kr istedet for å gå arbeidsledig, er ikke akkurat en mann som ikke vil noe dette. Han ønsker sikkert ikke å ha det slik han heller.

Men altså. NAV er den samboeren din må kontakte for å høre hvilke rettigheter han har,

 

Anonymkode: cdabe...dd5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du ikke engang fått jobb som vikar i helsevesenet nå i sommer? Hvor mange enhetsledere har du ringt til?

Anonymkode: 38645...a6d

Hvor får du og andre det i fra at det er så lett å få jobb i helsevesenet? Har en nær slektning med Bachelor innen fagfeltet og vedkommende har søkt dusinvis av jobber. Vedkommende har også søkt vikariater og sommerjobber.Uten å få jobb. Men du og veldig mange andre har denne vrangforestillingen at det er så lett å få jobb der at selv ufaglærte blir kastet jobber etter. Vel, glem det, det er ikke slik lenger nå. Det er mulig det var slik en gang i tiden, men ikke nå.

Anonymkode: cdabe...dd5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor får du og andre det i fra at det er så lett å få jobb i helsevesenet? Har en nær slektning med Bachelor innen fagfeltet og vedkommende har søkt dusinvis av jobber. Vedkommende har også søkt vikariater og sommerjobber.Uten å få jobb. Men du og veldig mange andre har denne vrangforestillingen at det er så lett å få jobb der at selv ufaglærte blir kastet jobber etter. Vel, glem det, det er ikke slik lenger nå. Det er mulig det var slik en gang i tiden, men ikke nå.

Anonymkode: cdabe...dd5

''En bachelor innen fagfeltet'' kan jo være så mangt. En med bachelor i psykologi får ikke automatisk jobb i psykiatrien selv om bacheloren høres relevant ut for utenforstående. 

Anonymkode: 6e078...77f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere er ikke gift, dermed har du ikke forsørgelsesplikt, og han anses rettslig som enslig. Han må kontakte NAV og se om han enten har rett på arbeidsledighetstrygd eller supplerende sosialstønad. I begge tilfeller må han registrere seg på NAV som arbeidssøker. 

Anonymkode: ed756...71b

Dette er feil! Om de er registrerte samboere er det ikke noe å hente for han alene på nav! 

Mange snylter dessverre systemet pga slike situasjoner, oppgir feil adresse og lignende, for å kunne motta egen stønad.

Skjønner deg ts, at det er fryktelig kjedelig situasjon! For nav er det likevel slik, at de ser på det slik at dere klarer dere ok med begge inntektene til sammen. Selv om ikke samboeren din kunne forsørget seg selv eller barna med sin inntekt alene. 

Anonymkode: 291a5...e82

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor får du og andre det i fra at det er så lett å få jobb i helsevesenet? Har en nær slektning med Bachelor innen fagfeltet og vedkommende har søkt dusinvis av jobber. Vedkommende har også søkt vikariater og sommerjobber.Uten å få jobb. Men du og veldig mange andre har denne vrangforestillingen at det er så lett å få jobb der at selv ufaglærte blir kastet jobber etter. Vel, glem det, det er ikke slik lenger nå. Det er mulig det var slik en gang i tiden, men ikke nå.

Anonymkode: cdabe...dd5

Både jeg selv og mange jeg kjenner, uten noe som helst kompetanse eller erfaring innen helse, får så mye vakter vi orker. Lurer egentlig på hvordan de som ikke får slike jobber søker. I alle kommunene jeg vet om rundt her får alle som ringer komme til samtale og de som oppfattes som skikket får opplæringsvakter og blir så satt på ringeliste. Hvor mye vakter man så får kommer an på hvor flink man er og hvor villig man er til å ta vakter.

 

Anonymkode: 38645...a6d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ild skrev:

Som familie er man en enhet, og kan vel ikke forvente at "noen andre" kommer på banen og betaler for dere.

Synes denne tankegangen er merkelig, og det undergraver vårt velferdssystem.

I folketrygdloven behandles samboere med felles barn på lik linje som ektefeller.

Så fint at det ikke er folketrygdloven som omhandler sosialstønad, og at du uansett ikke har forsørgelsesplikt ovenfor samboere. 

Velferdssystemet er jo laget for nettopp slike tilfeller som dette. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

''En bachelor innen fagfeltet'' kan jo være så mangt. En med bachelor i psykologi får ikke automatisk jobb i psykiatrien selv om bacheloren høres relevant ut for utenforstående. 

Anonymkode: 6e078...77f

Nei, men her snakker vi om at folk tror at noen som ikke har utdannelse innenfor feltet lett får jobb i helsevenesenet

Anonymkode: cdabe...dd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Både jeg selv og mange jeg kjenner, uten noe som helst kompetanse eller erfaring innen helse, får så mye vakter vi orker. Lurer egentlig på hvordan de som ikke får slike jobber søker. I alle kommunene jeg vet om rundt her får alle som ringer komme til samtale og de som oppfattes som skikket får opplæringsvakter og blir så satt på ringeliste. Hvor mye vakter man så får kommer an på hvor flink man er og hvor villig man er til å ta vakter.

 

Anonymkode: 38645...a6d

Det vil da i praksis si at der du bor er det ingen arbeidsledige. Det er ikke slik de fleste steder, da hadde det neppe vært så stor arbeidsledighet som det er. For da kunne jo bare alle de som ikke får jobb, melde seg som ringevakter. 
Er ikke slik her...

Anonymkode: cdabe...dd5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spark han på hue og ræva ut døra. Få deg overgangsttønad og bidragsforskudd.

Hvorfor i alle dager har du ikke kvittet deg med denne parasitten for lenge siden?

Anonymkode: 9b3fc...ace

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte faktisk det samme. Jeg tror ikke det er mange menn som hadde skrevet det samme.  Det er mye mer akseptert at menn forsørger kvinnen enn motsatt. Ts får det til å høres ut som om samboeren ikke vil jobbe. Mannen jobber tydeligvis det han kan gjennom bemanningsbyrået og samboeren hans truer med å gå i fra ham.

Jeg mener at man må som familie og partner jobbe sammen og det blir feil for meg når noen snakker om min og din del når de bor sammen.
Det heter seg så fint at samboere ikke har forsørgerplikt ovenfor hverandre, men det praktiseres ikke av NAV, lovlig eller ikke. De fleste får jo nei hvis den ene har inntekt.

"onkli" jobber er ikke så lett å få nå til dags, hva med å støtte partneren din ts istedet. Det må da være bedre å slite litt økonomisk nå enn at barnet ditt skal vokse opp med skilte foreldre, og delt bosted.

Før eller siden så får samboeren din ordentlig arbeid og sikker inntekt, inntil det skjer så synes jeg du skal støtte ham. Han jobber faktisk 100% for en lønn på 16000 kr istedet for å gå arbeidsledig, er ikke akkurat en mann som ikke vil noe dette. Han ønsker sikkert ikke å ha det slik han heller.

Men altså. NAV er den samboeren din må kontakte for å høre hvilke rettigheter han har,

 

Anonymkode: cdabe...dd5

Ts her.

Nå er det sånn at samboer har jobbet for dette bemanningsbyrået i litt over ett år. Før det jobber han i 3,5 år som vikar. Så inntektene hans har vært sånn her gjennom mange år. Så jeg tenker at når et menneske ikke klarer å skaffe seg en fast jobb med normal inntekt i 5 år så blir faktisk jeg som samboer veldig lei. På toppen av det hele har han nektet å selge bilen i alle disse årene som har vært ett pengesluk. Jeg har da brukt hele lønna mi gjennom alle disse årene på mine regninger, hans regninger, bilen og ungen. Hva mer mener du at jeg skal gjøre? Fortsette å punge ut i 10 åt til. Ikke dra på noe som helst ferie i 10 åt.  Aldri ha råd til å skjemme meg selv bort en eneste gang. Og bare tenke på regninger som skal betales, og økonomisk bekymring livet ut? 

Anonymkode: 8e207...7ad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i alle dager tjener man bare 16000 kr etter skatt i 100% stilling? Jeg tjente ca. det samme når jeg var 16 år, og klippet gress for kommunen. 16000 * 1.2 = 19200 kr brutto / 150 t = 128 kr / t. 

Kan ikke komme på en eneste jobb som betaler så kjipt, spesielt ikke til voksne folk med noen som helst erfaring. 

Ikke for å være frekk altså...men name and shame, så vet vi hvilke bemanningsbyrå / arbeidsgiver å holde oss unna. 

Anonymkode: 27d74...597

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Vi er i samme situasjon, får ingen støtte eller hjelp, selv om det er kun min mann som har inntekt, jeg får kun barnetrygd for 2 barn.

Anonymkode: 22a2a...75b

Det kommer helt an på hvor mye dere har å rutte med utenom boutgifter, og hva sosialhjelpsatsene i kommunen din er.

Det gjelder også TS og hennes samboer. Der blir det ekstra vanskelig å beregne budsjett pga. hans ustabile inntekt. Nav ville ha argumentert med at han får sette av penger de månedene han tjener godt, for å ha dem til de månedene han tjener mindre.

Endret av Ichiko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor i alle dager tjener man bare 16000 kr etter skatt i 100% stilling? Jeg tjente ca. det samme når jeg var 16 år, og klippet gress for kommunen. 16000 * 1.2 = 19200 kr brutto / 150 t = 128 kr / t. 

Kan ikke komme på en eneste jobb som betaler så kjipt, spesielt ikke til voksne folk med noen som helst erfaring. 

Ikke for å være frekk altså...men name and shame, så vet vi hvilke bemanningsbyrå / arbeidsgiver å holde oss unna. 

Anonymkode: 27d74...597

Man har sjelden 100 % fast stilling med fastlønn i bemanningsbyrå. TS sier jo at inntekten varierer, noe som ikke er unormalt. Bedrifters behov for vikarer varierer jo, spesielt i noen yrker.

Anonymkode: 6e078...77f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her.

Nå er det sånn at samboer har jobbet for dette bemanningsbyrået i litt over ett år. Før det jobber han i 3,5 år som vikar. Så inntektene hans har vært sånn her gjennom mange år. Så jeg tenker at når et menneske ikke klarer å skaffe seg en fast jobb med normal inntekt i 5 år så blir faktisk jeg som samboer veldig lei. På toppen av det hele har han nektet å selge bilen i alle disse årene som har vært ett pengesluk. Jeg har da brukt hele lønna mi gjennom alle disse årene på mine regninger, hans regninger, bilen og ungen. Hva mer mener du at jeg skal gjøre? Fortsette å punge ut i 10 åt til. Ikke dra på noe som helst ferie i 10 åt.  Aldri ha råd til å skjemme meg selv bort en eneste gang. Og bare tenke på regninger som skal betales, og økonomisk bekymring livet ut? 

Anonymkode: 8e207...7ad

Blir det noe bedre som alenemor? 

Det virker ikke som om du bryr deg spesielt mye om ham for å være ærlig.
Angående dette med ferie og økonomiske bekymringer så det mange som har det slik i mange flere år enn du har hatt det. Hvis du elsker ham og vil bevare familien for barnet dere har sammen så står du i det og støtter ham.

Anonymkode: cdabe...dd5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han må jo registrere seg som arbeidssøker hos nav! Så kan han få dagpenger de periodene han ikke arbeider/arbeider lite

Hovedvilkårene for å få dagpenger er at du

  • har fått redusert arbeidstiden din med minst halvparten (50 prosent)
  • har hatt en minsteinntekt fra lønnet arbeid på minst 1,5 ganger folketrygdens grunnbeløp (G) i året som gikk, eller minst 3 G i løpet av de 3 siste avsluttede kalenderårene
  • er registrert som arbeidssøker og sender meldekort hver 14. dag
  • er reell arbeidssøker
  • oppholder deg lovlig i Norge

1G=  93 634

 

Anonymkode: 738c8...491

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Om han mistet tidligere jobb, så kan han ha rett på dagpenger hvis han i realiteten er minst 50% arbeidsløs. Det kan være grunnlag for bostøtte, og du kan ha rett på dobbel barnetrygd osv. Sjekk NAV sine sider. 

Og så må han utdanne seg videre hvis han ikke får noe annet enn vikarbyrå. Dessverre er det stadig mer vanlig med et løsarbeidersamfunn i Norge, og i fremtiden vil dessverre nesten alle i jobb jobbe på denne måten (som følge av at man stemmer borgerlig). Så man må kjempe for å komme seg til toppen av samfunnet NÅ gjennom utdannelse osv. før det innføres skolepenger. 

Anonymkode: 6e988...0ff

For det første: ingen får dobbel barnetrygd! Men aleneforeldre får barnetrygd for ett barn mer enn de faktisk har. Hvis du f.eks. er alene med ett barn, får du barnetrygd for to barn; det er ikke det dobbelte beløpet, men litt mindre. Er du alene med tre barn, får du barnetrygd for fire, osv. For hvert barn du har, blir dessuten tillegget mindre.

For det andre: Når foreldrene til barnet/barna lever sammen, slik TS og hennes samboer gjør, utbetales ordinær barnetrygd.

TS, jeg kan ikke tenke meg noen bedre løsning enn at samboeren din gjør alt han kan for å finne seg en mer stabil jobb og inntekt. Der kan NAV være til hjelp med utdanning og kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her.

Nå er det sånn at samboer har jobbet for dette bemanningsbyrået i litt over ett år. Før det jobber han i 3,5 år som vikar. Så inntektene hans har vært sånn her gjennom mange år. Så jeg tenker at når et menneske ikke klarer å skaffe seg en fast jobb med normal inntekt i 5 år så blir faktisk jeg som samboer veldig lei. På toppen av det hele har han nektet å selge bilen i alle disse årene som har vært ett pengesluk. Jeg har da brukt hele lønna mi gjennom alle disse årene på mine regninger, hans regninger, bilen og ungen. Hva mer mener du at jeg skal gjøre? Fortsette å punge ut i 10 åt til. Ikke dra på noe som helst ferie i 10 åt.  Aldri ha råd til å skjemme meg selv bort en eneste gang. Og bare tenke på regninger som skal betales, og økonomisk bekymring livet ut? 

Anonymkode: 8e207...7ad

En sånn mann hadde jeg aldri vært sammen med, barn eller ei.

Anonymkode: a6cd1...498

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk bostøtte, nå regner de mnd for mnd ikke årslønn. Så noen måneder kan dere få og andre ikke. 

Også må han slutte i den jobben og finne seg noe annet. Og registrere seg som arbeidsledig på NAV.

Anonymkode: 5f3c3...0ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fjompen skrev:

Så fint at det ikke er folketrygdloven som omhandler sosialstønad, og at du uansett ikke har forsørgelsesplikt ovenfor samboere. 

Velferdssystemet er jo laget for nettopp slike tilfeller som dette. 

Har du dokumentasjon på dette med at det ikke er forsørgerplikt? Hvordan kan det da ha seg at namnsfogden tok hele husholdningsinntekten under ett da min venninnes daværende samboer (uten felles barn) kom under gjeldsordning? Han fikk utbetalt 8000kr i mnd som skulle gå til alle utgifter som husleie, mat, klær osv, mens det var forventet at min venninne skulle forsørge han med sin inntekt på ca. 24000? Og dette er fakta, jeg hjalp til med å få gang på søknad og var oppdatert i hele løpet. Det endte med at hu gikk i fra han fordi det gikk utover hennes familie at hun måtte forsørge ham pga hans idiotiske tidligere økonomiske valg (som hun heller ikke visste noe om før de ble samboere men la merke til da hun fant en pose med uåpnet post) og det tærte ekstremt på forholdet. 

Anonymkode: d4d92...976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her.

Nå er det sånn at samboer har jobbet for dette bemanningsbyrået i litt over ett år. Før det jobber han i 3,5 år som vikar. Så inntektene hans har vært sånn her gjennom mange år. Så jeg tenker at når et menneske ikke klarer å skaffe seg en fast jobb med normal inntekt i 5 år så blir faktisk jeg som samboer veldig lei. På toppen av det hele har han nektet å selge bilen i alle disse årene som har vært ett pengesluk. Jeg har da brukt hele lønna mi gjennom alle disse årene på mine regninger, hans regninger, bilen og ungen. Hva mer mener du at jeg skal gjøre? Fortsette å punge ut i 10 åt til. Ikke dra på noe som helst ferie i 10 åt.  Aldri ha råd til å skjemme meg selv bort en eneste gang. Og bare tenke på regninger som skal betales, og økonomisk bekymring livet ut? 

Anonymkode: 8e207...7ad

Det er ikke meg du siterte, men hva du kan gjøre? Ikke annet å gjøre, enn at enten han jobber mer eller ikke, må du bare holde ut og godta situasjonen slik den er. Med ingen ferie osv. Eller så må du revurdere forholdet, rett og slett. 

Som sagt i et innlegg tidligere, så forstår jeg frustrasjonen din! Nå må du bare få samle tankene, og finne ut av hva du kan orke å leve med, og handle ut i fra det.

Det er veldig vanskelig på mange måter når det er barn involvert. Er ikke bare å pakke sakene og dra, selv om mange mener det. Samtidig må du se fremover, på hvordan fremtiden vil se ut med samboeren din. Er nok en uutholdelig tanke å aldri kunne skjemme seg selv bort litt, eller kunne reise på ferie.:klem:

Kan du gi et slags ultimatum til kjæresten? At han må finne seg et annet sted å jobbe, og se an hvordan det blir? Hvordan er han ellers, en flott kjæreste og far? Ville vurdert alt, for og imot!

Anonymkode: 291a5...e82

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...