Gå til innhold

For lite salt.


tussi680

Anbefalte innlegg

Fikk svar fra legen min om at jeg har for lite salt i kroppen min - at det er derfor jeg føler meg sliten og slapp. Nå har jeg begynt å salte middagsmaten og har faktisk spist en håndfull med saltede peanøtter. Det smaker ikke så godt for min gane akkurat, men må man så må man. Er det noen som har vært borti samme prbl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får begynne å spise potetgull på fredagene

Anonymkode: 88f6b...b18

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det kun var meg. Ja, eller legen min sa diverse mineraler inkludert salt. 

Anonymkode: ae660...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener han med at du mangler salt? Mangler du mineraler? Eller er det for blodtrykket?

Evt. så inneholder vanlig bordsalt bare natrium og klor, så om du mangler noe annet enn det vil det ikke hjelpe å salte med vanlig salt. 

Anonymkode: 48bea...739

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farris er bra om man mangler salter (ikke bare "salt").

Noen leger tipser om salt om man har lavt blodtrykk. Å mangle salter er uvanlig, om du spiser vanlig kost og ikke har vært nylig syk. 

Anonymkode: 47f58...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Overrasket

Det hørtes jo merkelig ut? Kanskje legen mente at du har hyponatremi, men da skulle jeg tro at han anbefalte deg noe annet enn bare å spise peanøtter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke har jeg hverken lavt eller høyt blodtrykk, men det  var dette med salt. Ha mer på maten så slipper jeg slappheten. Alt normalt med det lave stoffskiftet. Men.... jeg fikk vite nå at det er saltet for epilepsien min som det har betydning for.  Ikke spør meg hvorfor, jeg aner ikke. Men det gjør kanskje ikke dere heller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan evt. ta salttabletter om det ikke hjelper å salte maten (men spør legen først). 

Anonymkode: 13028...dfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at du ikke misforstod legen? Kan han ha ment at du må spise mer jod-beriket salt? Har du fått utført en undersøkelse der du måtte samle opp all urinen iløpet av et døgn? 

Anonymkode: f329b...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kronisk lave natriumsverdier, men de er såpass lave at jeg må ta natriumstabletter, etter ordre fra legen min

Anonymkode: bd36e...83a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Er du sikker på at du ikke misforstod legen? Kan han ha ment at du må spise mer jod-beriket salt? Har du fått utført en undersøkelse der du måtte samle opp all urinen iløpet av et døgn? 

Anonymkode: f329b...bef

Det finnes mennesker som unngår salt fordi de tror det er usunt. De salter aldri maten og kjøper ikke produkter med salt i. Uvanlig, men det kan skje

Men nå nevnte TS epilepsi, så kanskje økt saltinntak kan hjelpe på symptomene når det gjelder den sykdommen

Ellers så håper jeg at dersom legen mente noe annet enn vanlig bordsalt, så hadde han vett nok til å ikke bruke setningen "du trenger mer salt". Leger må da forstå at de fleste pasienter vil ta det bokstavlig?

Anonymkode: 88f6b...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Salt" høres litt upresist ut. Etterhvert nevner du epilepsi. Googlet det og ser det er en del diskusjon angående epson salt pga. magnesium og epilepsi. Du må nok bare google og lese deg frem. 

Anonymkode: 1ef51...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde en periode der jeg fikk i meg for lite salt, spesielt når jeg var aktiv på varme dager. Årsaken var ganske enkelt at jeg ikke spiste salt snacks og ikke likte farris, kombinert med at jeg kom fra et hjem med lite saltbruk.

Løsningen var å være obs på at jeg fikk i meg noe salt når det var varmt eller jeg skulle være veldig aktiv. I tillegg måtte jeg alltid ha med meg en liten pose salt og en vannflaske så jeg kunne lage litt saltvann for krisetilfeller. Dette skulle jeg drikke før jeg besvimte.

Jeg fikk også en oppskrift på en drikk jeg skulle ha med på harde gymtimer, intensiv trening og som jeg skulle drikke når det var varmt: 1 ts salt, 1 ts sukker, 1 dl appelsinjus og 9 dl vann. Sukker og appelsinjus kan byttes ut med saft, det viktigste er at det blir en smak, siden vann med salt smaker grusomt. En halvliter med denne drikken per dag er nok, med mindre blodtrykket mitt sier noe annet.

Etterhvert har jeg klart å bruke mer salt i kostholdet, så jeg har ikke lengre problemer med saltmangel.

Anonymkode: 1cd60...27b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

"Salt" høres litt upresist ut. Etterhvert nevner du epilepsi. Googlet det og ser det er en del diskusjon angående epson salt pga. magnesium og epilepsi. Du må nok bare google og lese deg frem. 

Anonymkode: 1ef51...c8d

NEI!!!!

Ikke google og lese seg frem. Her skal man snakke med legen sin om hva som er kliniske funn og fakta, og hva man skal gjøre med det. Hvorfor er folk allergiske mot å få svar fra den som behandler dem, sitter med fagkunnskap og prøvesvar?

Hvorfor gir man slike livsfarlige råd, når det faktisk er en lege inne i bildet, som skal følge opp pasienten?

Og hvorfor vil kg ha et underforum som setter folks helse i fare?

Anonymkode: 0ddce...813

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort og gjør nå følgende, salter maten til middagen, og spiser litt mer saltholdig pålegg. Skinkepålegg f.eks.

Det var et nøye prøvetak som ble gjort, han vil til bunns, han har sagt som en før her sier, at jeg skal ta salt med jod. Den har ikke jeg fulgt opp så der har vi vel svaret. Men ikke visste jeg at dette med salt hadde noe med epilepsi å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mangler du salter får du det fra grønnsaker som selleri, avocado, tomater, asparges, artisjokk og grønne blader som grønnkål. Ligg unna vanlig bordsalt, men bruk himalayasalt, annet bergsalt, og havsalt om du skal bruke mere salt.

Anonymkode: b2d65...521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, tussi680 said:

Jeg har gjort og gjør nå følgende, salter maten til middagen, og spiser litt mer saltholdig pålegg. Skinkepålegg f.eks.

Det var et nøye prøvetak som ble gjort, han vil til bunns, han har sagt som en før her sier, at jeg skal ta salt med jod. Den har ikke jeg fulgt opp så der har vi vel svaret. Men ikke visste jeg at dette med salt hadde noe med epilepsi å gjøre.

Det beste jodet får du fra atlantiske sjøgrønnsaker som dulse, nori, kelp (som er blæretang) etc. De inneholder mye andre verdifulle mineraler og salter også.

Anonymkode: b2d65...521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.4.2018 den 21.06, tussi680 skrev:

ikke har jeg hverken lavt eller høyt blodtrykk, men det  var dette med salt. Ha mer på maten så slipper jeg slappheten. Alt normalt med det lave stoffskiftet. Men.... jeg fikk vite nå at det er saltet for epilepsien min som det har betydning for.  Ikke spør meg hvorfor, jeg aner ikke. Men det gjør kanskje ikke dere heller....

Bruker du epilepsimedisiner? Jeg fikk ekstremt lavt natriuminnhold i blodet av et par av epilepsimedisinene jeg har tatt, og måtte da spise så mye saltholdig mat som mulig pluss ta salttabletter. Man kan bli ekstremt slapp og dårlig av lavt saltinnhold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.4.2018 den 14.37, AnonymBruker skrev:

NEI!!!!

Ikke google og lese seg frem. Her skal man snakke med legen sin om hva som er kliniske funn og fakta, og hva man skal gjøre med det. Hvorfor er folk allergiske mot å få svar fra den som behandler dem, sitter med fagkunnskap og prøvesvar?

Hvorfor gir man slike livsfarlige råd, når det faktisk er en lege inne i bildet, som skal følge opp pasienten?

Og hvorfor vil kg ha et underforum som setter folks helse i fare?

Anonymkode: 0ddce...813

Kronisk syke pasienter har jo selvsagt kontakt med legen sin. Jeg har selv en haug med leger, som jeg har fast kontakt med, men virkeligheten er, som kanskje vil overraske deg hvis du får en kronisk sykdom som lander deg i spesialisthelsevesenet, at vi er i stor grad overlatt til oss selv, og til å lære mest mulig om sykdommen selv, gjennom bl.a Internet og støttegrupper, og ikke i hovedsak de 15-20min vi har med leger og spesialister. De fleste fastleger vet lite om spesialistområder, som mange avanserte sykdommer ligger under. Så rull in geipen og hysteriet.  

Anonymkode: 1ef51...c8d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...