Gå til innhold

Tak av trebord?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi leide nylig en hytte som hadde et tak av trebord. Flere i samme felt som hadde dette. Det virket som om solen hadde klart å svette ut tjære eller tilsvarende, se bilde:

20180415_104533.thumb.jpg.47bd8ea4757c981dc6d8678724db5209.jpg

Det jeg lurer på: Var dette vanlig en gang? Hvordan treverk er dette? Hvordan er det behandlet? Hvordan er det festet (spiker-/skruhull må jo være en svakhet)? Pleide det å være takpapp under? Og hva er forventet levealder på slikt?

Jeg skal lafte en koie i skogen en gang, og et slikt tak kan jo være et alternativ til å dra plater, plast og tull i skogen.

Anonymkode: cb176...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest padawan

Det der ser ut som lerk. Det blir grå etter et par år og har så mye olje i seg at det ikke trengs å bli behandlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var dette vanlig en gang? Ja, tretak er en tradisjonell byggemetode

Hvordan treverk er dette? Lerk eller furu er mitt tips

Hvordan er det behandlet? Hvis lerk - trolig ubehandlet. Furu og andre tresorter kan være impregnert, beiset, oljet eller tjærebredd

Hvordan er det festet (spiker-/skruhull må jo være en svakhet)? Her er en av flere monteringsanvisninger som finnes på nett: http://www.moelven.com/no/Produkter-og-tjenester/Bygge-og-bo/Ovrige-produkter/Montering-av-tretak/ Og her er enda en beskrivelse: https://www.gaus.no/tips-og-rad/tett-tak-selv-med-tre/

Pleide det å være takpapp under? Det gjør i alle fall det i dag. Når takpappen ble oppfunnet vet jeg ikke, men det vil være fornuftig å ha fukt- og vindsperre.

Og hva er forventet levealder på slikt? I følge litteraturen: flere tiår hvis godt og riktig vedlikehold er gjennomført. Til sammenlikning har vel takshingel og takplater en levetid på 30 år og betongtakstein 30-40 år. Tretak har dermed  levetid helt på linje med mange andre taktekker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...