Gå til innhold

Hvorfor dra til dyrelege for avlivning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 timer siden, frekvens skrev:

Har brukt dyrlege en gang. Aldri mer! 

For meg som har endel erfaring med den slags så er det bedre å gjøre det selv uten at hunden ser det komme. Verre for meg å utføre, men å se hunden slite med å holde seg våken og sovne mot sin vilje etter at en fremmed har stukket han klarer jeg ikke igjen.

Vi har vært til dyrelege og avlivet hundene våre når disse var kommet til sjels år og alder og det ikke var forsvarlig å la de leve lengre. Dyreklinikken vi brukte var helt fantastisk. De hadde et eget rom til avliving, der det var blomster, stearinlys, bilder og dikt. I dette rommet var vi en god stund før hunden fikk den første sprøyten. Dette gjorde vi fordi den skulle føle seg trygg. Alle snakket lavt og vi satt på gulvet med hunden i fanget.

Hunden var ikke redd. Den var helt rolig og jeg tror kanskje den var glad for å få slippe smertene. Da den sovnet, kom dyrelegen inn og satte den siste sprøyten. Vi holdt rundt han til det siste åndedrettet og vi fikk være der inne sålenge vi hadde behov for det.

Aldri, ALDRI om jeg hadde avlivet et dyr selv.


Jeg har selv jobbet på dyreklinikk og der gjorde vi vårt beste for at dyret skulle føle seg trygt og vi gjorde ingenting før dyret var rolig og avslappet. Vi brukte lang tid og det er det beste for både eier og dyr. Avlivingen skal foregå med kjærlighet og respekt og da tar man den tiden som dyr og eier har behov for. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, frekvens skrev:

Har brukt dyrlege en gang. Aldri mer! 

For meg som har endel erfaring med den slags så er det bedre å gjøre det selv uten at hunden ser det komme. Verre for meg å utføre, men å se hunden slite med å holde seg våken og sovne mot sin vilje etter at en fremmed har stukket han klarer jeg ikke igjen.

 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også brukt dyrlege et par ganger og det er ikke noe fint. Dyret skjønner jo at noe er galt og kjemper for å holde seg våken. I tillegg blir svært mange dyr kvalme og kaster opp av narkosen. Den ene gangen måtte hunden vår ha to sprøyter, for den døde ikke. Den sov da, men man vet ikke hva de egentlig kjenner og føler.

Vi har en venn som er jeger og som avliver hundene sine selv. De får noe godt å spise på bakken og så skyter han dem mens de er opptatt med å spise. Det høres mer humant ut.

Anonymkode: 50ecf...2d3

Hunden min var veldig redd hos veterinær, så da hun ble gammel og veldig syk, avtalte vi avlivning hjemme hos oss. Det kostet litt ekstra, men det bar det verdt. Hun lå på teppet sitt på gulvet og fikk yndlingsgodbitene sine mens vi koset og snakket til henne. Hun var helt rolig, og sovnet stille inn.

I tilfeller hvor man forlenger forferdelige lidelser ved å vente på eller reise langt til veterinær synes jeg det er helt innefor å avlive selv, så lenge det er etisk forsvarlig, og man vet hva man driver med. Mannen min har guts til å avlive selv, men vi har likevel valgt å ta med både katt og kanin til veterinær for avlivning. Det eneste mannen min har avlivet hjemme var en (veldig syk) undulat. 

Vi måtte avlive hest for noen år siden, og det ble gjort av veterinær hjemme. Å reise med hest til et slakteri, og oppleve skrik fra livredde dyr som allerede befinner seg der, og en nokså stram lukt av blod, vekker dødsangst, og er virkelig dyreplageri.

Anonymkode: 37e46...327

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

... og det er ULOVLIG, du har jo selv nettopp postet reglene for avlivning! 

Anonymkode: 6eeec...e9b

For hund og katt, ikke for avlivning av kanin i næring slik jeg først trodde vi snakket om.  Vedkommende er en drittsekk ikke som og burde meldes til politiet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Honey Dew skrev:

Vi har vært til dyrelege og avlivet hundene våre når disse var kommet til sjels år og alder og det ikke var forsvarlig å la de leve lengre. Dyreklinikken vi brukte var helt fantastisk. De hadde et eget rom til avliving, der det var blomster, stearinlys, bilder og dikt. I dette rommet var vi en god stund før hunden fikk den første sprøyten. Dette gjorde vi fordi den skulle føle seg trygg. Alle snakket lavt og vi satt på gulvet med hunden i fanget.

Hunden var ikke redd. Den var helt rolig og jeg tror kanskje den var glad for å få slippe smertene. Da den sovnet, kom dyrelegen inn og satte den siste sprøyten. Vi holdt rundt han til det siste åndedrettet og vi fikk være der inne sålenge vi hadde behov for det.

Aldri, ALDRI om jeg hadde avlivet et dyr selv.


Jeg har selv jobbet på dyreklinikk og der gjorde vi vårt beste for at dyret skulle føle seg trygt og vi gjorde ingenting før dyret var rolig og avslappet. Vi brukte lang tid og det er det beste for både eier og dyr. Avlivingen skal foregå med kjærlighet og respekt og da tar man den tiden som dyr og eier har behov for. 

Jeg er helt sikker på at bikkja di satt pris på blomster, stearinlys og bilder på veggen, men vår hund er totalt uinteressert i interiør. Og at dere plutselig pratet lavt og oppførte dere annerledes enn vanlig gjorde ikke nødvendigvis hunden tryggere. Og at dere satt der med han etter at han var død kan jeg love deg at han var totalt likegyldig til. Du skjønner vel at dette gjør at DERE føler dere bedre, ikke hunden.

Jeg sier ikke at jeg ikke skal la dyrlege avlive hunden min (hjemme), men jeg tenker at dette er skånsomt for oss og ikke nødvendigvis hunden. Jeg har opplevd at flere av dyrene mine kaster opp av narkose, og selv om jeg føler at jeg er døden nær når jeg har omgangssyke, så er ikke det en måte jeg vil dø på. Vi vet heller ikke med sikkerhet at dette er smertefritt. Se på alle skandalene i USA med henrettelse med giftsprøyte....

Anonymkode: 50ecf...2d3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt sikker på at bikkja di satt pris på blomster, stearinlys og bilder på veggen, men vår hund er totalt uinteressert i interiør. Og at dere plutselig pratet lavt og oppførte dere annerledes enn vanlig gjorde ikke nødvendigvis hunden tryggere. Og at dere satt der med han etter at han var død kan jeg love deg at han var totalt likegyldig til. Du skjønner vel at dette gjør at DERE føler dere bedre, ikke hunden.

Jeg sier ikke at jeg ikke skal la dyrlege avlive hunden min (hjemme), men jeg tenker at dette er skånsomt for oss og ikke nødvendigvis hunden. Jeg har opplevd at flere av dyrene mine kaster opp av narkose, og selv om jeg føler at jeg er døden nær når jeg har omgangssyke, så er ikke det en måte jeg vil dø på. Vi vet heller ikke med sikkerhet at dette er smertefritt. Se på alle skandalene i USA med henrettelse med giftsprøyte....

Anonymkode: 50ecf...2d3

Har aldri opplevd det med min hund, eller dyr vi har hatt inne til avliving.

Når du svarer i slike tråder, settes det pris på at du er litt respektfull når du svarer andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Honey Dew skrev:

Har aldri opplevd det med min hund, eller dyr vi har hatt inne til avliving.

Når du svarer i slike tråder, settes det pris på at du er litt respektfull når du svarer andre

?

Anonymkode: 50ecf...2d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 hours ago, aell said:

En jeg kjenner til avliver selv kaninene sine faktisk, hvis de f.eks har brukket begge bena e.l. Tror han bruker en metallstang og slår dem over nakken/hodet (?), om jeg ikke husker helt feil. Personlig synes jeg at det er ganske grusomt. Man bør ikke ta saken i egne hender når det kommer til å avlive dyr. 

Hvorfor brekker kaniner begge bena?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjøre det selv når det skjer av seg selv, er det store spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, hva gjør jeg da med min ex-svoger, som knekker nakken på kattene sine, når han er lei av dem?

Anonymkode: e50ed...504

Du anmelder ham selvsagt!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk naboen til å ta hunden vår. Han lå og gnagde på godbein i hagen, og ble skutt. Han døde tvert, mens han var fornøyd og avslappet i sola. Kan ikke tenke meg en bedre måte å gå på. 

Anonymkode: e6118...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, MajorasMaske said:

Hvorfor gjøre det selv når det skjer av seg selv, er det store spørsmålet.

Du mener virkelig ikke det der? Å vente til dyret dør på naturlig vis er ikke humant!

Anonymkode: 13269...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du mener virkelig ikke det der? Å vente til dyret dør på naturlig vis er ikke humant!

Anonymkode: 13269...09c

Noen dyr er faktisk helt friske og fine til de sovner inn av alderdom. Just som mange mennesker er. 

Anonymkode: e6118...574

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da avliver man dem så klart ikke. Det sier seg selv. Et dyr som lider og ikke har livskvalitet igjen blir noe annet 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 4/18/2018 at 4:11 PM, AnonymBruker said:

Her på bygda hvor jeg bor har dyrlegen sett an tilfeller og folk når hun rådgir om å avlive hjemme.  Vår gamle katt fikk nyresvikt og led veldig, det er en times kjøretur til dyrlegen og han hadde aldri sittet i bil før. Han fikk all kontakt han trengte med dyrlegen når hun var på gården for andre tilfeller. Så dyrlegen kan ikke komme på lenge, hun sa at i stede for å plage katten i hel med biltur, dyrlegens venterom, den harde sprøyta ,  så ta å kakk ham hardt i hodet på et sted hvor han føler trygghet og kjærlighet, og la ham slippe å lide. Etter det jeg skjønner har mange her, som vet hva de gjør ,  avlivet sine og andres dyr basert på det rådet hennes. 

Anonymkode: 58401...e89

Alle dyrleger er ikke like flinke eller smarte. Noen dyrleger forstår ikke hvor klønete og dårlige mennesker flest kan være på å avlive. De ser for seg et perfekt scenario der man slår et dyr i hodet og det dør. De ser ikke for seg det normale scenario der noen slår et dyr og det overlever og forsøker stikke av mens det føler mye angst og frykt. 

On 4/18/2018 at 5:12 PM, AnonymBruker said:

Merkelig sammenligning. Jeg synes argumentet er langt sterkere når du setter det opp på den måten. Selvsagt burde mennesker ha råderett over sin egen kropp, enten de vil nyte cannabis eller alkohol. At alle skal kunne gå rundt å avlive dyr anser jeg som langt mer alvorlig. 

Anonymkode: a2882...4bf

Ok, så du mener cannabis er en positiv greie. De aller fleste er uenige med deg og derfor vil de være uenige

Anonymkode: c07cb...63c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.4.2018 den 11.01, frekvens skrev:

Men man avliver ikke en løpende kanin.. Og skal man drive med dyr i noen grad utenom vanlig kjæledyrhold så bør en sette seg inn i ting, Har noen for vane å avlive kaniner så regner jeg med at vedkommende har opplæring i det. Kaniner er i ro og teknikken er enkel og effektiv. 

Er vell ikke uvanlig å jakte kanin med hagle og sånn sett skyte løpende kaniner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja i andre land der man har vill kanin men ingen som er riktig naglet jakter på kjæledyr eller tam kanin. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, frekvens skrev:

Ja i andre land der man har vill kanin men ingen som er riktig naglet jakter på kjæledyr eller tam kanin. 

 

En kanin som spurter avgårde høres ikke særlig syk ut, så jeg skjønner ikke hvorfor den skulle bli avlivet. Når det er sagt finnes det mange harejegere her til lands som fint kunne felt en løpende kanin på en forsvarlig måte.

Noen lurte tidligere i tråden på hvordan en kanin skulle klare å brekke to bein. Kaniner som sitter i for små bur blir benskjøre og da kan dette skje hvis de for eksempel hopper ned fra litt høyde.

Anonymkode: 50ecf...2d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jojo, skal innrømme jeg har noen hundretalls harer på samvittigheten så det hadde ikke vært noe problem å skyte en kanin. Men det er nå ikke slik jeg ville gjort det med tamme dyr. Det virker respektløst for meg. Det skal skje rolig og kontrollert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.4.2018 den 21.04, AnonymBruker skrev:

Vi fikk naboen til å ta hunden vår. Han lå og gnagde på godbein i hagen, og ble skutt. Han døde tvert, mens han var fornøyd og avslappet i sola. Kan ikke tenke meg en bedre måte å gå på. 

Anonymkode: e6118...574

Dere burde blitt anmeldt

Anonymkode: ae82e...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.4.2018 den 21.07, AnonymBruker skrev:

Du mener virkelig ikke det der? Å vente til dyret dør på naturlig vis er ikke humant!

Anonymkode: 13269...09c

 

Dette er en av de beste kommentarer jeg har lest her på KG! Du vet ikke hva human betyr, gjør du vel?  :ler:

Anonymkode: de830...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...