Gå til innhold

Hvorfor dra til dyrelege for avlivning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest boblebrist

Så sant man har kunnskapen til det synes jeg ikke det er problematisk å avlive kjæledyr selv. En venn av meg er eksempelvis jeger. Når hunden hans ble gammel, blind og full av gikt så endte han opp med å skyte den selv, fremfor å ta den med til dyrlegen og stresse dyret mer enn nødvendig. Når det er sagt, de fleste innehar ikke denne kunnskapen, og burde overlate det til profesjonelle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men man avliver ikke en løpende kanin.. Og skal man drive med dyr i noen grad utenom vanlig kjæledyrhold så bør en sette seg inn i ting, Har noen for vane å avlive kaniner så regner jeg med at vedkommende har opplæring i det. Kaniner er i ro og teknikken er enkel og effektiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, frekvens skrev:

Har brukt dyrlege en gang. Aldri mer! 

For meg som har endel erfaring med den slags så er det bedre å gjøre det selv uten at hunden ser det komme. Verre for meg å utføre, men å se hunden slite med å holde seg våken og sovne mot sin vilje etter at en fremmed har stukket han klarer jeg ikke igjen.

Jeg har også brukt dyrlege et par ganger og det er ikke noe fint. Dyret skjønner jo at noe er galt og kjemper for å holde seg våken. I tillegg blir svært mange dyr kvalme og kaster opp av narkosen. Den ene gangen måtte hunden vår ha to sprøyter, for den døde ikke. Den sov da, men man vet ikke hva de egentlig kjenner og føler.

Vi har en venn som er jeger og som avliver hundene sine selv. De får noe godt å spise på bakken og så skyter han dem mens de er opptatt med å spise. Det høres mer humant ut.

Anonymkode: 50ecf...2d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart at det er et kontroversielt tema. Det er mye følelser med dyra og det er bra. Det skal ikke være lett å avlive.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, frekvens said:

Men man avliver ikke en løpende kanin.. Og skal man drive med dyr i noen grad utenom vanlig kjæledyrhold så bør en sette seg inn i ting, Har noen for vane å avlive kaniner så regner jeg med at vedkommende har opplæring i det. Kaniner er i ro og teknikken er enkel og effektiv. 

Nå lever vi ikke i en verden der alle gjør det de burde og er flinke og snille. Vi lever i en verden der folk overvurderer egne evner og gjør mye feil. 

Anonymkode: c07cb...63c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Idioter vil alltid finnes. Ingen grunn til å forby alt eller mistro folk. Jeg stoler på folk og lar ofte tvilen komme folk til gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Merk: om man gjør det riktig

Tror du er litt for optimistisk når det gjelders menneske oppfattelse av seg selv, hvor bra de kan drepe et annet dyr, og hvor vanskelig det er å være uheldig selv om man skulle være født med høy grad av presisjon. Kaniner er kjappe dyr 

Anonymkode: c07cb...63c

Det er de neppe hvis bena er brukket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, frekvens said:

Joda. Idioter vil alltid finnes. Ingen grunn til å forby alt eller mistro folk. Jeg stoler på folk og lar ofte tvilen komme folk til gode.

Når det handler om noe så viktig som dyrevelferd, så burde man absolutt være føre var. Og jeg mener mennesker flest ikke er i stand til å avlive dyra sine på en forsvarlig og smertefri måte. 

Om du mener alt burde være lov fordi noen mennesker er fornuftige, så burde det være lov å røyke hasj i mindre doser

Anonymkode: c07cb...63c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det handler om noe så viktig som dyrevelferd, så burde man absolutt være føre var. Og jeg mener mennesker flest ikke er i stand til å avlive dyra sine på en forsvarlig og smertefri måte. 

Om du mener alt burde være lov fordi noen mennesker er fornuftige, så burde det være lov å røyke hasj i mindre doser

Anonymkode: c07cb...63c

Hvilken sammenheng har hasjbruk med dyrevelferd?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Arabella said:

Hvilken sammenheng har hasjbruk med dyrevelferd?

Logikken

De fleste mennesker klarer drepe dyr på en bra måte, derfor burde det være lov

De fleste klarer røyke hasj uten at det fører til negative konsekvenser, derfor burde det være lov

Man kan ikke bruke det argumentet, som du ser når du bruker den samme logikken i en annen sammenheng

Anonymkode: c07cb...63c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på bygda hvor jeg bor har dyrlegen sett an tilfeller og folk når hun rådgir om å avlive hjemme.  Vår gamle katt fikk nyresvikt og led veldig, det er en times kjøretur til dyrlegen og han hadde aldri sittet i bil før. Han fikk all kontakt han trengte med dyrlegen når hun var på gården for andre tilfeller. Så dyrlegen kan ikke komme på lenge, hun sa at i stede for å plage katten i hel med biltur, dyrlegens venterom, den harde sprøyta ,  så ta å kakk ham hardt i hodet på et sted hvor han føler trygghet og kjærlighet, og la ham slippe å lide. Etter det jeg skjønner har mange her, som vet hva de gjør ,  avlivet sine og andres dyr basert på det rådet hennes. 

Anonymkode: 58401...e89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Logikken

De fleste mennesker klarer drepe dyr på en bra måte, derfor burde det være lov

De fleste klarer røyke hasj uten at det fører til negative konsekvenser, derfor burde det være lov

Man kan ikke bruke det argumentet, som du ser når du bruker den samme logikken i en annen sammenheng

Anonymkode: c07cb...63c

Merkelig sammenligning. Jeg synes argumentet er langt sterkere når du setter det opp på den måten. Selvsagt burde mennesker ha råderett over sin egen kropp, enten de vil nyte cannabis eller alkohol. At alle skal kunne gå rundt å avlive dyr anser jeg som langt mer alvorlig. 

Anonymkode: a2882...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, frekvens skrev:

Ok, kan gi meg jeg. 

Ja, når du møter såpass tåpelige og uopplyste argumenter som denne AB'n kom med så er nok det like greit. 

Anonymkode: a2882...4bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, frekvens skrev:

Om man er i stand til å forkorte lidelsene til dyret så er man en drittsekk om man velger å vente på veterinær.
Kaniner er enkle å avlive og som du sier bruker man en jernstang mot bakhodet. Slaget er momentant lammende og dyret lider ikke om man gjør det riktig. 

Nå har det seg slik at jeg tviler sterkt på at disse kaninene ikke lider hos han, eller led under avlivingen. Da han ikke har peiling på dyrehold. Han har mange kaniner i små bur, og kaninene er redde og mennesksky. De er tynne og blir støtt og stadig plaget av barn som ikke vet hvordan man oppfører seg rundt dyr. At kaninene har det vondt, og at den kaninen brakk bakbena var nok på grunn av hans dyrehold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte

Vet om flere jegere som har skutt bikkja si i skogen når de blir gamle/syke og det ikke er noen vei tilbake. Noe som er helt ok. Men de vet hvor de skal sette skuddet og hunden merker ikke noe. Ellers er det en fin ting at veterinær kan komme hjem og avlive kjæledyret hjemme. 

En annen ting er om man finner et dyr som lider etter en stygg skade, da er det greit å bruke noe for å gjøre slutt på lidelsene. Feks etter en påkjørsel eller lignende. Tror man vet når sånt skal gjøres om man havner i riktig situasjon, det er ofte lett å se om et dyr bør få slippe eller ei. Innerst inne vet man når et dyr bør få slippe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, frekvens skrev:

Om man er i stand til å forkorte lidelsene til dyret så er man en drittsekk om man velger å vente på veterinær.
Kaniner er enkle å avlive og som du sier bruker man en jernstang mot bakhodet. Slaget er momentant lammende og dyret lider ikke om man gjør det riktig. 

... og det er ULOVLIG, du har jo selv nettopp postet reglene for avlivning! 

Anonymkode: 6eeec...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er litt rart, er at nesten ingen bryr seg om hvordan kuer, sauer, griser osv lider før slakt. Hvor mange bruddskader griser har etter timer på slaktebil. Eller hva slags liv disse dyrene lever før de blir slaktet, ingen i Norges land ville behandlet hundene sine på samme måte. Det er det svært få som tenker på. Da er det liksom greit? Kun for at man ønsker å spise kjøtt. 

Anonymkode: 8e9b1...e41

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, aell skrev:

Nå har det seg slik at jeg tviler sterkt på at disse kaninene ikke lider hos han, eller led under avlivingen. Da han ikke har peiling på dyrehold. Han har mange kaniner i små bur, og kaninene er redde og mennesksky. De er tynne og blir støtt og stadig plaget av barn som ikke vet hvordan man oppfører seg rundt dyr. At kaninene har det vondt, og at den kaninen brakk bakbena var nok på grunn av hans dyrehold. 

Anmeld ham.

Anonymkode: 6eeec...e9b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Anmeld ham.

Anonymkode: 6eeec...e9b

Ganske sikker på at han allerde er meldt til mattilsynet. Dog er det en god stund siden jeg så ham sist, og har derfor ingen anelse  om hvordan det går med kaninene for tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...