Gå til innhold

Hvorfor dra til dyrelege for avlivning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, det lurer jeg på, i stedet for å kaste penger ut av vinduet, ved å avlive dyret hos dyrelege, hvorfor ikke gjøre det selv, helt gratis?

Anonymkode: e50ed...504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest N-Nøff

Fordi det ikke er lov. Det skal gjøres på spesielle måter, du kan ikke bare slenge hunden din i veggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Neinøff skrev:

Fordi det ikke er lov. Det skal gjøres på spesielle måter, du kan ikke bare slenge hunden din i veggen.

Ok, hva gjør jeg da med min ex-svoger, som knekker nakken på kattene sine, når han er lei av dem?

Anonymkode: e50ed...504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, det lurer jeg på, i stedet for å kaste penger ut av vinduet, ved å avlive dyret hos dyrelege, hvorfor ikke gjøre det selv, helt gratis?

Anonymkode: e50ed...504

Skjønner at du vil provoserer her men: 

Avliving skal skje der ingenting annet kan gjøres for å bedre livssituasjon for dyret. Det skal gjøres så skånsomt og sikkert som mulig.  Det kan gjøres ved at veterinær kommer hjem til deg avhengig av hvilket dyr det gjelder.  Veterinærer har mer kunnskap enn hvermannsen når det gjelder dyrevelferd....også i livets avslutning. Hvis hvemsom helst skal kunne avlive dyr vil du risikere grusomme feil og ulidelig smerte i verste fall....

Jeg kjenner en trygghet med å ha veterinær i nærheten den dagen vår pelsdott eventuelt må avlives...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ok, hva gjør jeg da med min ex-svoger, som knekker nakken på kattene sine, når han er lei av dem?

Anonymkode: e50ed...504

Du kontakter Mattilsynet om dyreholdet hans.

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok, hva gjør jeg da med min ex-svoger, som knekker nakken på kattene sine, når han er lei av dem?

Anonymkode: e50ed...504

Anmelder han

Anonymkode: 4b471...e33

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, hva gjør jeg da med min ex-svoger, som knekker nakken på kattene sine, når han er lei av dem?

Anonymkode: e50ed...504

Du anmelder han så klart.

Anonymkode: fab6c...eed

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de fleste er det helt grusomt å måtte avlive dyret sitt og fordi man er glad i og respekterer dyret sitt og ønsker ikke at det skal måtte lide unødvendig får man en veterinær til å gjøre det slik at dyret får sovne inn. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anmelder han

Anonymkode: 4b471...e33

Enig. Han der skal ikke ha dyr i det hele tatt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kattugla skrev:

Enig. Han der skal ikke ha dyr i det hele tatt.

Ts. Skal ikke ha dyr!

Anonymkode: 28b4d...76f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke kvele bestemor med en pute i stedet for å gi hennes smerelindring og hjelp på sykehus? Altså, hallo! :bond: 

De færeste er istand til å gjøre avlivningen skånsomt nok, og følelsesmessig er det også en stor belastning. Du kan heller la veterinæren komme hjem til deg, så blir det mindre stress og vondt for alle parter.

Anonymkode: bba81...d82

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har brukt dyrlege en gang. Aldri mer! 

For meg som har endel erfaring med den slags så er det bedre å gjøre det selv uten at hunden ser det komme. Verre for meg å utføre, men å se hunden slite med å holde seg våken og sovne mot sin vilje etter at en fremmed har stukket han klarer jeg ikke igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de aller fleste ikke har verktøy til å avlive dyr forsvarlig og på en trygg måte der det ikke lider. Om alle skulle avlive egne dyr hadde mange tydd til drukning, knusing av hodet, vri nakken i 5 minutter til det "endelig" fungerte, skjære dyret med kniv feil der det overlever i 15 minutter. Osv

Det hadde ført til drastisk økning i lidelse hos dyr

Om svogeren din dreper egne katter kan han meldes til politiet og bli straffet. Melde fra til mattilsynet kan være en ide. 

Anonymkode: c07cb...63c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner til avliver selv kaninene sine faktisk, hvis de f.eks har brukket begge bena e.l. Tror han bruker en metallstang og slår dem over nakken/hodet (?), om jeg ikke husker helt feil. Personlig synes jeg at det er ganske grusomt. Man bør ikke ta saken i egne hender når det kommer til å avlive dyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts. Skal ikke ha dyr!

Anonymkode: 28b4d...76f

Jeg har ikke dyr. TS

Anonymkode: e50ed...504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 1.Formålet med forskriften er å sikre at avliving av hund og katt utføres på en slik måte at dyrene ikke kommer i fare for å lide unødig.

Forskriften gjelder for dyr av artene hund (Canis familiaris) og katt (Felis catus).

Ved avliving av hund og katt i forbindelse med sanering gjelder forskriften i tillegg til forordning (EF) nr. 1099/2009 som er gjennomført i forskrift 13. januar 2013 nr. 60 om avliving av dyr.

0Endret ved forskrift 21 jan 2013 nr. 62 (i kraft 1 feb 2013).

§ 2.Avliving kan bare foretas med:

1)Skudd mot dyrets hjerne – fortrinnsvis med haglgevær, eventuelt annet dertil egnet skytevåpen – som avfyres på en avstand tilpasset det våpen som anvendes, og mens dyret er i ro. Avlivingen må foretas av person som er kyndig i bruk av vedkommende skytevåpen.

2)Elektrisk apparat som er godkjent av Mattilsynet, som kan sette vilkår for godkjenningen. Før godkjenning gis, må apparatet m.v. og eventuell installasjon av det være godkjent av de myndigheter som fører kontroll og tilsyn med materiell og apparater for elektriske anlegg og installasjon av slike.

3)Medikament eller annet giftstoff, herunder gasser. Slik avliving må foretas av veterinær eller med veterinær til stede. Veterinær kan ikke skrive ut resept på bedøvingsmiddel for at andre personer skal bruke det til avliving av dyr, f.eks. ved utlegging av åtegift.

0Endret ved forskrift 9 jan 2004 nr. 52.

§ 3.Uten hinder av bestemmelsene i § 2 kan inntil 8 dager gammel hund og katt avlives ved slag mot hjernekassen (pannen eller bakhodet) av slik styrke at det påfører dyret øyeblikkelig bevisstløshet og umiddelbar død.

§ 4.Hvis avblødning ikke foretas etter avlivingen, skal den som har foretatt avlivingen, forvisse seg om at dyret er dødt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, aell skrev:

En jeg kjenner til avliver selv kaninene sine faktisk, hvis de f.eks har brukket begge bena e.l. Tror han bruker en metallstang og slår dem over nakken/hodet (?), om jeg ikke husker helt feil. Personlig synes jeg at det er ganske grusomt. Man bør ikke ta saken i egne hender når det kommer til å avlive dyr. 

Om man er i stand til å forkorte lidelsene til dyret så er man en drittsekk om man velger å vente på veterinær.
Kaniner er enkle å avlive og som du sier bruker man en jernstang mot bakhodet. Slaget er momentant lammende og dyret lider ikke om man gjør det riktig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, frekvens said:

Om man er i stand til å forkorte lidelsene til dyret så er man en drittsekk om man velger å vente på veterinær.
Kaniner er enkle å avlive og som du sier bruker man en jernstang mot bakhodet. Slaget er momentant lammende og dyret lider ikke om man gjør det riktig. 

Merk: om man gjør det riktig

Tror du er litt for optimistisk når det gjelders menneske oppfattelse av seg selv, hvor bra de kan drepe et annet dyr, og hvor vanskelig det er å være uheldig selv om man skulle være født med høy grad av presisjon. Kaniner er kjappe dyr 

Anonymkode: c07cb...63c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...