Gå til innhold

Hvordan få en koselig veranda


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en veranda som har potensiale for å bli veldig koselig, men jeg trenger tips til hvordan vi kan få det til. Den har fantastisk utsikt og bra str, men litt stygge fliser på "gulvet", og per i dag er det bare noen hagemøbler der. Null stæsj! Tar gjerne imot tips til pynt. Bilder, tips til butikker etc. 

Anonymkode: 63a7b...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Krukker i ulike størrelser (ha gjerne noen ordentlig store) med planter, urter og blomster. Fyll opp og lag en grønn oase. Verandakasser. Om mulig, ha gjerne noe som kan klatre på veggen eller i et espalje, f.eks. erteblomst (god duft og pen å se på). Har du veldig stor plass, kan du plante et lite tre i en stor krukke. Sølyleepletre er smalt og gir frukt, om du har lite plass i bredden. Store lykter som du kan ha lys i, er også stemningsskapende. Tekstiler (og et smart og lett tilgjengelig oppbevaringssted) er også koselig.

Jeg synes trefliser man legger oppå verandaen, er fine og behagelig å gå på.

Om du har mulighet, kan du lage små lykter av syltetøyglass med ståltråd som hank. Mal gjerne glassene i ulike farger. Skaper god stemning.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @Grønt blad skriver - masse planter, lykter og tekstiler. Et alternativ til trefliser er tepper for utebruk, det finner du for en rimelig penge hos f.eks. Ikea, Jotex og Jysk.

Gostei desse banco em L.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bruk farger!  Triste greier at til og med blomstene må være i skitne pasteller for å kunne brukes på terrassen. Jeg er så lei av uteplasser i beige, brunt, grått og hvitt. Håper på en fargesprakende vår og sommer.

Slipp fargene fri, det er vår!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avhengig av om du har tak over, innglasset e.l., men puter med farger i utemøblene, evt ekstra puter med farger, fargerike fleecepledd til det bli kjølig, duk på bordet, lyslykter/vindlykter, krukker i ulike størrelser med planter,  og gjerne uteteppe  om altanen er innglasset (min erfaring er at det fungerer dårlig om den ikke er det). Jeg har beige utemøbler med lyse puter som hører til, men frisker opp med pledd og puter i blått og grønt. Har masse krukker med blomster i lilla, blått, hvitt og rosa, samt noen helgrønne planter. Har et par lykter på gulvet og telysestaker på bordet, samt sånn solcellelampe i krukkene som lyser opp om kvelden. Får i alle fall høre av naboene at det ser så koselig ut hos meg, og folk som er på besøk elsker å sitte ute. 

Anonymkode: 0576d...d1f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på pintrest, masse gode tips. Kommer helt ann på hva du liker selv 😊

Anonymkode: 3251b...ceb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for tips! Planlegger IKEA i kveld!

Anonymkode: 63a7b...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag flere rom om du har plass til det. Tepper eller ryer på gulvet. Blomster. 

Og ett generelt tips er å ikke lage terasse/ veranda like store som fotballbaner. Det er det mange som gjør her. Lager de så store at de blir ukoselige.

Anonymkode: 2bc27...b17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store potter med store planter. Gjerne noen som er litt høye. Masse farger på blomster og evt puter i livlige farger. Heng opp planter på vegg, evt i tak hvis du har. Du kan bruke en 'bokhylle' i metall, det har de på ikea, fyll opp med småblomster og urter.

Har du ikke tak, ville jeg satt opp en paviljong eller strekke en duk over noe av terrassen. Heng opp lyslykter. Uteteppe/ryer på gulvet kanskje? 

Nå skulle jeg ønske at jeg hadde en terrasse i stedet for en liten balkong!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tepper blir bare bløte om det kommer regn og du ikke fjerner det i tide, og tørker ikke på en stund.

 

Denne grønne matten blir også bløt lenge og er uhygenisk.

20151_odca04a_outdoor_flooring_PE656499.

 

 

 

Vi har gått for slikt gulv som nedenfor. Savner en grønn oase, så vi valgte grønn. Finnes i mange farger.

732bc2ef1101558ddd4c74c4fb895599.jpg

 

 

 

 

baf241b4f2cefe67e5bae62e8d4de2e0.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potter med hjul under, så du kan flytte litt på ting. Vet ikke hvor stor plass du har, men her er litt.

 

1eb438bc35354fcd1f7a330d261b4bf3.jpg

 

0360efaf48a35b0e3500b36fc973bd91.jpg

 

Jeg har sansen for en form for bar med sittestoler...5ea23ece5b822a30e41586dce136a7d5.jpg

 

f80618ce9c83f0eed9d08cda24b23441.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.4.2018 den 9.49, Frida skrev:

Og bruk farger!  Triste greier at til og med blomstene må være i skitne pasteller for å kunne brukes på terrassen. Jeg er så lei av uteplasser i beige, brunt, grått og hvitt. Håper på en fargesprakende vår og sommer.

Slipp fargene fri, det er vår!

Noen av oss liker nøytrale farger, selv får jeg "barnehagevibber" av mye sterke farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...