Gå til innhold

Hus med livsfarlig utkjørsel - for bil og mennesker. Hva gjør jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi kjøpte et hus for noen år siden. Vi var så klar over problematikken vedr veien men ikke at det var så ille. Huset er alene så ingen andre berøres av problemet. Utkjørselen er rett ned i riksveien og delvis i en sving. Her er det 60 sone. På den ene siden av utkjørselen min er det en elv med siderabatt - umulig å krysse, på den andre siden er det åker. Det er ingen kant eller fortau på siden huset mitt ligger. Krysser man veien må man over en liten dump med gress før man kommer til fortau hvor man kan gå bortover mot senter og andre siden bussholdeplass. 

Selv krysser jeg veien gående daglig for å komme til bussholdeplassen. Det er med livet som innsats. Biler kjører fort og siden det er sving har man liten oversikt. Fartsgrense holdes ikke. Når det er vinter og store mengder snø blir den måkt til den lille gressflekken og dermed kan ikke veien krysses og man må gå langs med. Enda mer farlig. 

Ved bruk av bil kjører man rett ut i veien og det er heller ikke gunstig men føles tryggere enn å være gående. Å kjøre inn til Oss er derimot mer farlig fordi vi må stoppe opp i svingen for å svinge av og man kan måtte stå der og vente på klar bane Pga motgående biler. Da kan man fort få noen i rumpa! 

Nå ser jeg med gru på barna mine som skal krysse veien for buss til skole og lek. Det er livsfarlig! I den forbindelse har jeg kontaktet statens vegvesen for hjelp men de har totalt avblåst meg Med at dette valget tok jeg selv ved kjøp av huset. For å lage fotgjenger må det være er visst antall mennesker gående i timen. Dette tilfredsstiller ikke vi alene. Da jeg spurte om de ville ha et liv på samvittigheten var det ikke mer hjelp å få. 

Hva gjør vi nå? Jenta skal begynne på skolen snart og hun kan ikke gå alene her. Det vil ende dårlig en dag. Eneste løsningen er å måtte selge huset for det finnes ikke andre håp om trygg overgang enn feks en liten bru eller annet. Jeg trenger hjelp - alt som er av hjelp om tips råd dommer eller annet. 

Anonymkode: b2ddd...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta problemet opp med vegvesenet og kommunen. I beste fall oppnår du å få satt fokus på problemet og få utkjørslene stengt når den er livsfarlig.

Anonymkode: c7cab...6c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde faktisk flyttet. 

Barnas sikkerhet kommer først. 

Anonymkode: e9a69...e53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte ikke helt hvordan veien ser ut, men er det mulig å sette opp speil slik dere ser om biler kommer rundt svingen? Og slik biler ser dere? Om det er lov da. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har dere mulighet til å gjøre selv? Kan dere etablere en alternativ trasé, med for eksempel bru? Det er mulig å sette opp speil, det krever vel bare søknad til SVV. Forgjengerfelt vil bare være en falsk trygghet, slik du beskriver situasjonen.

Anonymkode: 1af60...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna har krav på skoleskyss hvis veien er farlig.

http://n247.no/?nyhet=4615

http://barneombudet.no/dine-rettigheter/pa-skolen/om-a-ha-det-bra-pa-skolen/skoleskyss/

Og så burde det være speil sånn at det er mulig å ha en viss oversikt. Har ellers sett at det er skiltet med "fareskilt utkjørsel" i lignende tilfeller, men det høres ekstremt ekkelt ut hos dere og hvis det hadde vært meg og jeg hadde hatt mulighet til det så ville jeg ha flyttet.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...