Gå til innhold

Overspising


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har matplan som går ukentlig, middager i fryseren for de dagene jeg ikke vil lage mat og går ikke i matbutikker selv. La på meg 25 kg som jeg jobber med å få av meg, og har gått 2 mnd uten overspising. "stolt" 

Anonymkode: 4218a...eb6

Så utrolig bra! Flink. Heier på deg 😊

Anonymkode: c710f...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, Skadeskutt skrev:

Du bør få hjelp for dette, som de andre sier. 

Sånn ellers så gjelder det å kutte ut alt av drittmat. Også i helgene. Lag deg heller et sunt og godt måltid i helgene når du skal belønne deg selv. De første to ukene er jævlig. Men etter tredje uken er kroppen fysisk avvent det med å spise masse sukkerholdig mat. 

Fokuser ellers på små og mer hyppige måltider. Det verste for meg er å bli skikkelig mett. Uansett om det er på sunn mat eller usunn mat. 

Jeg unner meg kanskje en kanelsnurr i helgene nå, men i starten måtte jeg være veldig streng. Jeg koser meg med sukkerfri iskaffe noen ganger i uken, men siden jeg ikke spiser junkfood, potetgull og godteri så går jeg gradvis ned i vekt. Er nå 4 kg unna målet mitt. Jeg var undervektig pga anoreksi, så la jeg på meg 30 kg pga bulumi. Når jeg har gått ned de siste 4 kg så har jeg gått ned 21 kg igjen og er på det som alltid har vært min normalvekt før jeg fikk spiseforstyrrelse. 

Så blir utfordringen å stoppe opp og stabilisere vekten. For etter at jeg ble kvitt sukkeravhengigheten og vent kroppen til at det er unødvendig å bli stappmett så har jeg gradvis gått ned i vekt uten at jeg føler jeg sulter meg. 

Også trener jeg. Det regulerer matlysten min. Trener jeg ikke blir jeg mer fysen på noe godt. 

Jeg har uspesifisert spiseforstyrrelse, men føler jeg har god kontroll nå for tiden. Men det har tatt tid å komme dit jeg er nå. Og jeg plages daglig av tanker om hva og hvor mye jeg skal spise. Men har klart å ta kontroll og finne en balanse nå. Og det er veldig deilig. 

Hold deg opptatt med ting når du får cravings. Gå en tur eller noe annet. Det er verst de første ukene, også må du klare å bryte den psykiske vanen om at helg = masse godis. 

Det er ikke det at du aldri kan unne deg noe. Men min erfaring er at i starten så må en holde seg unna alt. Så kan en slippe litt opp når en har hatt kontroll over lengre tid.

Men det er det som er så vanskelig. Klarer ikke holde meg unna. Har prøvd. Men jeg får så lyst på at hodet mitt sier "kjør på, det er ikke så farlig. Jaja så blir du tykk, hvem bryr seg" jeg klarer ikke si til meg selv "dette klarer du, ta deg sammen, gå deg en tur" det er her jeg sliter. Det kobler helt ut i hodet.

Anonymkode: c710f...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære trådstarter, jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få. Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

Du kan også ta kontakt med  Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon, slik du beskriver. Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjenner om problemene, det er vondt å sitte med slike ting alene. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her. Håper du får hjelp til å bli frisk, ingen skal måtte ha det sånn som du har det nå.

Lykke til,

Kragebein, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...