Gå til innhold

Hva gies intravenøst etter overdose på sovetabletter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tok en overdose sovetabletter og da jeg kom på mottak på sykehuset satt de en kanyle i hånden min og ville gi meg noe intravenøst. Det var klar væske i en slags blank pose av plast. Hva var det? Bare intravenøs væske, eller?

Anonymkode: fb762...136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan du snakke med din fastlege om som kan sjekke hva du fikk. 

Anonymkode: ee84b...53c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kan du snakke med din fastlege om som kan sjekke hva du fikk. 

Anonymkode: ee84b...53c

Jeg fikk det ikke da jeg ikke ville ha det.

Anonymkode: fb762...136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sann en antidote av en eller annen slag. En som passer akkurat de tablettene du har tatt. Når man gir iv medisin så gir man enten i en sprøyte over 3-5 min, eller blander det i en "flaske" med blank saltvann, og gir som infusjon over 15-20 min, eller lengre. 

Hva som var i posen blir bare gjetning dessverre. 

Anonymkode: 95cbb...9f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk det ikke da jeg ikke ville ha det.

Anonymkode: fb762...136

Hva var hensikten med å ta overdose med tabletter? Du overlevde tydeligvis selv om du nektet hjelp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sann en antidote av en eller annen slag. En som passer akkurat de tablettene du har tatt. Når man gir iv medisin så gir man enten i en sprøyte over 3-5 min, eller blander det i en "flaske" med blank saltvann, og gir som infusjon over 15-20 min, eller lengre. 

Hva som var i posen blir bare gjetning dessverre. 

Anonymkode: 95cbb...9f9

Jepp, :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sannsynligvis noe som heter ringer acetat. Som bare er intravenøs veske. 

Er overdosen alvorlig nok ville de forsøkt med ventrikkeltømming (pumping) og flytende kull. Forutsatt at du fortsatt var våken. 

Så du har nok bare fått væske for å "skylle ut " raskere og ligget til observasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange forskjellige strategier ved forgiftninger, avhengig av hva man har tatt, hvor lenge det er siden det ble tatt, og hvilken mengde man har fått i seg, og vi kan ikke si noe helt bestemt.

Dersom man har fått i seg veldig store doser benzodiazepiner (mange sovemedisiner går under denne gruppen), kan det gis en soesifikk antidot som heter flumazenil. Benzodiazepiner er som en annen skrev, lite toksiske, og dermed kan væsketerapi være tilstrekkelig. 

Anonymkode: f0393...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt umulig å si. Kan være alt fra vanlig saltvann eller glukose til ''motgift''. Kontakt fastlegen din, så finner du ut av det. 

Anonymkode: 39932...a22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sann en antidote av en eller annen slag. En som passer akkurat de tablettene du har tatt. Når man gir iv medisin så gir man enten i en sprøyte over 3-5 min, eller blander det i en "flaske" med blank saltvann, og gir som infusjon over 15-20 min, eller lengre. 

Hva som var i posen blir bare gjetning dessverre. 

Anonymkode: 95cbb...9f9

Nei nei nei. De fleste som intoksikerer seg får ikke antidot, og om det skal gis trenger det ikke blandes ut slik du beskriver. Hvorfor svare når du ikke vet?

TS høyst sannsynlig har du kun fått intravenøst saltvann for å hjelpe nyrene med å skille ut hva enn du har tatt (de fleste stoffer skilles ut i urinen via nyrene). .

Anonymkode: a5e6a...fc0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok en overdose sovetabletter og da jeg kom på mottak på sykehuset satt de en kanyle i hånden min og ville gi meg noe intravenøst. Det var klar væske i en slags blank pose av plast. Hva var det? Bare intravenøs væske, eller?

Anonymkode: fb762...136

Når du skriver sovetabletter hva mener du da,- sånne allergi greier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, waco skrev:

Når du skriver sovetabletter hva mener du da,- sånne allergi greier?

Imovane.

Anonymkode: fb762...136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg tok overdose, riktignok ikke på sovemedisiner, men antipsykotikum, ble jeg først pumpet, så fikk jeg kalium og væske intravenøst. Lå også på hjertemåling i 24 timer og måtte ha oksygen. Usikker på hva du fikk, men var kanskje det samme?

Anonymkode: 37c02...70e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for krenkende innlegg, personangrep, brukerdebatt, helseskadelige råd og svar til dette.

Kjære trådstarter - Jeg må dessverre stenge tråden din fordi vi ikke tillater at man skriver om selvmordstanker på Kvinneguiden, og vi vet ikke hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege. Dette er ikke for å tabubelegge disse følelsene, men fordi vi ikke kan vite hvem som har kompetanse til å hjelpe og hvilke svar som kan være skadelige (les mer her om hvorfor vi har denne regelen). 

Vi vil oppfordre deg til å ta kontakt med din fastlege/lege for samtale eller henvisning videre. Hvis du opplever at situasjonen er akutt, oppfordrer vi deg å kontakt med legevakt på tlf 116117 eller ringe nødnummer 113.

Alternative kan du også ta kontakt med en hjelpetelefon hvor du vil treffe mennesker du kan prate med, som ønsker å hjelpe deg og som kan gi råd i den situasjonen du er i.

  • Mental Helse: 116 123
  • Røde Kors: 800 33 321 (man-fre 14-22 for de under 18 år)
  • Kirkens SOS: 22 40 00 40

Kragebein, mod

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...