Gå til innhold

Hvorfor har ikke mennekser evolusjonert seg vekk fra søvn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja hvorfor har ingen levende arter på jorda klart å evolusjonere seg vekk fra behov for søvn? Tenk den fordelen en art som ikke behøver søvn vil ha?

Eller har ingen arter klart å overleve lenge nok til å komme så langt i utviklingen?

Anonymkode: b21b3...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo så deilig å hvile seg, så :laugh:

Anonymkode: fce3b...339

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst?

Hvordan mener du da at en skal lade seg opp og hente seg inn?

Plugge en ladekabel inn i rattata?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Forundret.. skrev:

Seriøst?

Hvordan mener du da at en skal lade seg opp og hente seg inn?

Plugge en ladekabel inn i rattata?

Hahaha tenk om vi funka sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant spørsmål. Jeg har ikke svaret, men gjetter på at det har med (sol)døgnet å gjøre. Dyr som er nattaktive, er veldig spesialisert, og det er sannsynligvis ikke hensiktsmessig med "dobbelt sett" av spesialisering; for dagaktivitet og nattaktivitet. Nå som vi har elektisk lys, kunne det selvsagt vært produktivt å være i aktivitet døgnet rundt, men det tar vel noen titusen år før mennesket eventuelt når dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Føler jeg holder på med det nå. Før sov jeg 8-10t. 8 timer var lite søvn og jeg var helt ødelagt resten av dagen. 3 barn på 6år, nå sover jeg max 6t, ofte sover jeg ikke mer en 4t. Føler meg ikke uthvilt, men er ikke helt ødelagt heller.  Fortsetter det sånn, så kan jeg snart gå uten søvn.. 

Anonymkode: 82077...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja  burde vi ikke evolusjonert oss vekk fra å spise også da i samme slengen? Søvn er en søpass livsviktig ting at den er nok en av de egenskapene som står sterkest og som minst kan endres sammen med behovene for mat, drikke og luft. 

Evolusjonsprosessen ville også vært vanskelig i og med at vi dør om vi sover for lite, så den evnen kan liksom ikke "trenes opp" eller dyrkes frem. De som sover godt lever lenger, er friskere, sikkert mer fruktbare også så i et evolusjonsperspektiv skal egentlig de som sover godt og mye ha en forrang i å være sterkere og mer tilpassningsdyktige.

Man skulle heller tro at vi ble flinkere til å sove via evolusjonen siden søvnen har så mange fordeler. Så nå undrer jeg over det, hvorfor er vi igrunn så dårlige til å sove når det er enn så stor helsegevinst for oss? Dumme evolusjon som har gjort meg for dårlig til å sove. 

Anonymkode: 1483e...159

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Evolusjonsprosessen ville også vært vanskelig i og med at vi dør om vi sover for lite, så den evnen kan liksom ikke "trenes opp" eller dyrkes frem.

Anonymkode: 1483e...159

Nå stammer vi jo sannsynligvis fra encellete organismer, og disse sover aldri. Så dette med søvnbehov har oppstått underveis i evolusjonsprosessen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, T-Rex skrev:

Nå stammer vi jo sannsynligvis fra encellete organismer, og disse sover aldri. Så dette med søvnbehov har oppstått underveis i evolusjonsprosessen.

Ja, nettopp, søvn er et nødvendig behov. Det er jo forskjell på at behovet har oppstått i en evolusjon og at evolusjonen skal kunne ta det vekk igjen.

Søvn er livsviltig for oss og mindre søvn hos mennesker vil da ikke kunne dannes via evolusjon fordi vi da vil bli svakere evnt dø, en hjerne vil ikke kunme virke uten søvn uten at arten totalt forandret seg. Skulle søvn vekk måtte vi i så fall tilbake til amøbestadiet da.  (Mammaen med fire timers søvn i tråden kjenner seg nok nettopp litt der allerede, hehe)

Anonymkode: 1483e...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvorfor har ingen levende arter på jorda klart å evolusjonere seg vekk fra behov for søvn

Fordi fordelene ved å kunne kjøre hurtig og grundig vedlikehold imens butikken er stengt har overveid fordelene ved å opererer i vedlikeholds og sparebluss-modus døgnet rundt, hele livet. . I alle fall for oss mennesker. Det finnes vel forresten en del dyr der man kan diskutere hvorvidt de sover eller ei. Kommer vel bare an på hva man legger i  ordet "søvn"... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, T-Rex skrev:

encellete organismer, og disse sover aldri

De sover ikke slik vi tenker det. Men også mikroorganismer har rytmer og sykluser. Sannsynligvis er det disse som i mer komplekse organismer ble til søvn. 

Siden det å ikke trenge mye søvn burde være en fordel i forhold til evolusjonen, må søvn være svært viktig. Fordelene med søvn er altså viktigere enn ulempene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enkelte mennesker sover ikke. De får selvsagt utrettet mye mer enn oss andre. Donald Trump, Obama, Bush, osv sov aldri eventuelt svært lite. En som sover ville aldri egnet seg som USAs president fordi jobben krever at man alltid er på jobb.  T

Anonymkode: b8cb5...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antakelig fordi det i grunnen ikke er noen fordel å ikke sove.

Ja man kunne være aktiv og produsere hele tida, men organismen holder fremdeles på med noe under søvnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har avansert hjerne som ikke bruker tid på å kvitte seg med avfallstoff. Søvnen brukes til nettopp dette. Om vi slutter å sove ender vi nok opp som tordivel eller noe annet dumt.

Anonymkode: c925d...2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enkelte mennesker sover ikke. De får selvsagt utrettet mye mer enn oss andre. Donald Trump, Obama, Bush, osv sov aldri eventuelt svært lite. En som sover ville aldri egnet seg som USAs president fordi jobben krever at man alltid er på jobb.  T

Anonymkode: b8cb5...9aa

 

På 17.4.2018 den 23.08, AnonymBruker skrev:

(...)Skulle søvn vekk måtte vi i så fall tilbake til amøbestadiet da.  (Mammaen med fire timers søvn i tråden kjenner seg nok nettopp litt der allerede, hehe)

Anonymkode: 1483e...159

Vil nå si at blant annet Donald er på god vei dit 🙄

Anonymkode: 7bc7a...c22

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Enkelte mennesker sover ikke. De får selvsagt utrettet mye mer enn oss andre. Donald Trump, Obama, Bush, osv sov aldri eventuelt svært lite. En som sover ville aldri egnet seg som USAs president fordi jobben krever at man alltid er på jobb.  T

Anonymkode: b8cb5...9aa

Dette er tull. At en del kan være produktive til tross for lite søvn er nok riktig, men å ikke sove medfører betydelig helsefare allerede etter ca. tre døgn. Søvnmengde er noe som hyppig underrapporteres.

Anonymkode: ad59e...fec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linker til alltid like grundige Quora. Ser ut til at søvn funker på akkurat samme måte som Vegvesenet, de stenger helt eller delvis ned når det trengs vedlikehold. Som regel på nattestid når det likevel er rolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...