Gå til innhold

Helt ærlig, hva syns du om datteren din...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Trolltunge said:

Jeg hadde ikke likt at min datter ble ekstrem i noen retninger. Samtidig vet jeg at det er en alder der man kan bli veldig intens, om det er kristendom, miljøvern, islam, kosthold, og så videre, uten at man fortsetter å være like ekstrem senere i livet. 

Jeg hadde noen venner som ble ekstremkristne i den alderen. De har lagt av seg det for mange år siden, for å si det mildt. 

Så jeg håper at jeg hadde klart å ha litt is i magen og. Ikke gått så tungt mot det at jeg skjøv henne helt fra meg, og dermed selv bidro til at det ble en slik kampsak mellom oss at hun på en måte ikke kunne ombestemme seg, uten å miste ansikt. 

 

1 hour ago, Maleficenta said:

Det hadde ikke jeg gjort. Hadde blitt som å kaste henne rett inn i "løvens gap".

dette

Anonymkode: c2f87...2da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

49 minutter siden, Jolene said:

Vet bare med meg selv at jeg hadde gjort det.

Håper ikke du har barn, og hvis du har barn at de aldri gjør noe du er i mot.

Du er vel en av de foreldrene som hadde kastet ut sønnen om han homofil.

Anonymkode: c2f87...2da

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde to venninder som gjorde dette i den alderen, de begynte med hijab og deltok i religiøse studiegrupper for kvinner, og opplevde gode vennskap med sunne og reflekterte samtaler og mye personlig utvikling. Det var bare en fase for begge to og jeg syntes det er viktig at man lar ungdommen få finne ut av seg selv uten at man skal dømme de. Man har ikke feilet i noe oppdragelse, men det gjør man om man plutselig begynner å dømme sitt barn for å gå den veien som føles riktig for en. Det gjelder alle områder, enten det er studieretning, klesstil, hårfarge, kjærligheten,eller livssyn.

Din datter er nok mer redd enn deg for hvordan venner, skole osv skal reagere, og derfor er det ekstra viktig som mor at du ikke mobber eller ser ned på hun. Når hun er bestemt på valget så er det åpenbart mye mer viktig for hun akuratt nå enn hva andre skulle mene (og det er stort!), så jeg tror ikke du kan stoppe hun uansett, og mange reagerer jo på den måten at jo mer motstand de får fra foreldrene jo mer opprør skal de gjøre så da inspirerer du hun bare til å ta enda større avstand fra deg og gå enda mere inn i dette her. Uansett, jeg tror nok det bare er en fase som går over om et år eller to. La hun få finne ut av det selv :)

Anonymkode: c1805...406

denne

Anonymkode: c2f87...2da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Carrot said:

Jeg tenker at som mor håper jeg at jeg ville klart å støtte datteren min i de valg hun tar som jeg ikke skjønner på en god måte, slik at hennes vei videre etter de valgene ikke blir ekstra vanskelige - eller om de blir det, at hun vet at jeg alltid er der for henne. Jeg håper jeg ville vært den mamma`n som gav henne styrke til å gå sin egen vei, mot til å følge hjertet sitt og overbevisning nok til å stå imot presset fra andre, meg inkludert. Og at jeg hadde gitt henne den oppveksten og oppdragelsen på veien som gjør henne i stand til å være lykkelig i seg og sine valg, også om hun innser de var feil og endrer kurs - og at denne lykken da bringer lærdom. Den moren vil jeg være for min datter - eller sønn... 

denne

Anonymkode: c2f87...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde håpet at det bare var for en periode med ungdomsopprør. Jeg hadde sagt klart ifra at hun gjør som hun vil og vil ikke høre noe snakk om det.

Samtidig får hun akseptere å se alt av svineprodukter hjemme. Av prinsipp holder jeg meg langt borte fra all halalmat.

Hun fikk skaffe seg hijab med egne penger. Har hun ikke råd til den første hijaben, så får hun ikke ei krone av meg til det.

Heldigvis så er de voksne nå og har svært lite til overs for noen som helst religion.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fordi hun har truffet en fyr, så er det ikke greit. Er det fordi hun føler hun har funnet sin plass er det greit. Det man gjør som 16åring holder sjeldent livet ut.

Anonymkode: 91297...87e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ikke noe feil i å konvertere til islam. Mye mye værre ting som kan skje henne enn akkurat dét for å si det sånn. Værre og mer bekymringsfullt er andres holdninger til det...inkludert dine egne. (Jeg er ikke selv muslim, men har flere venner som er det)

 

Anonymkode: 84648...326

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Carrot skrev:

Jeg tenker at som mor håper jeg at jeg ville klart å støtte datteren min i de valg hun tar som jeg ikke skjønner på en god måte, slik at hennes vei videre etter de valgene ikke blir ekstra vanskelige - eller om de blir det, at hun vet at jeg alltid er der for henne. Jeg håper jeg ville vært den mamma`n som gav henne styrke til å gå sin egen vei, mot til å følge hjertet sitt og overbevisning nok til å stå imot presset fra andre, meg inkludert. Og at jeg hadde gitt henne den oppveksten og oppdragelsen på veien som gjør henne i stand til å være lykkelig i seg og sine valg, også om hun innser de var feil og endrer kurs - og at denne lykken da bringer lærdom. Den moren vil jeg være for min datter - eller sønn... 

Helt enig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det jo heller ikke lovlig å kaste ut en 16 åring. Det er direkte omsorgssvikt.

Anonymkode: 3520e...783

Finnes mange veier til rom.

13 timer siden, chisandra skrev:

3 «liker» har du fått på avgjørelsen din om at du hadde begått omsorgssvikt. Gratulerer med det. 

Takk

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper ikke du har barn, og hvis du har barn at de aldri gjør noe du er i mot.

Du er vel en av de foreldrene som hadde kastet ut sønnen om han homofil.

Anonymkode: c2f87...2da

Homofili har jeg ingen problemer med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jolene skrev:

 

Homofili har jeg ingen problemer med.

Men prinsippet er faktisk det samme. Selv om du nok ikke er i stand til å se det.

Anonymkode: 56217...9ba

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Jolene skrev:

Hadde kastet henne ut med beskjed om at hun hadde vært velkommen når det tullet hadde gitt seg. Hadde med andre ord ikke godtatt det.

Jeg vet du har rasistiske holdninger, men dette var jammen drøyt!

Anonymkode: fc810...46c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Jolene said:

Finnes mange veier til rom.

Takk

Homofili har jeg ingen problemer med.

Jadabada, overser.

Anonymkode: c2f87...2da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Men prinsippet er faktisk det samme. Selv om du nok ikke er i stand til å se det.

Anonymkode: 56217...9ba

selvsagt. det var det som var poenget mitt,

Anonymkode: c2f87...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet du har rasistiske holdninger, men dette var jammen drøyt!

Anonymkode: fc810...46c

Det har blitt stilt et spørsmål, og når en sier at hun ville kastet datteren ut hvis hun konverterte til islam, så får hun MYE pepper. Men hvis man vil at folk skal svare ærlig på et spørsmål, så må man godta de svarene som kommer, selv om ,man er uenig selv.

Anonymkode: 85b8a...d8d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men prinsippet er faktisk det samme. Selv om du nok ikke er i stand til å se det.

Anonymkode: 56217...9ba

Nei, man velger ikke å være homofil.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet du har rasistiske holdninger, men dette var jammen drøyt!

Anonymkode: fc810...46c

Nei, er ikke rasist. Realist derimot.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jadabada, overser.

Anonymkode: c2f87...2da

Nei

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det har blitt stilt et spørsmål, og når en sier at hun ville kastet datteren ut hvis hun konverterte til islam, så får hun MYE pepper. Men hvis man vil at folk skal svare ærlig på et spørsmål, så må man godta de svarene som kommer, selv om ,man er uenig selv.

Anonymkode: 85b8a...d8d

Nettopp!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke neg barn, men...

Bruker man hijab er man såpass hjernevasket av religion, det hadde aldri blitt godtatt i min familie. Hadde i grunn sett på det som ungdomsopprør, men jeg har hørt så mange stygge historier om de som konverterer til islam, at jeg hadde satt hardt mot hardt. Hadde vurdert å flytte, så hun fikk en annen omgangskrets.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg og hadde blittt litt urolig på vegne av min datters ve og vel. Men så er hun kun 16 år også, så hmm... hadde lurt litt på den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er vi hardbarka ateister, så hadde blitt mildt sagt overrasket. Hun måtte gjerne fått bli muslim om hun ønsket det, men ikke uten at vi hadde snakket grundig om hva de holdningene og meningene faktisk betyr. Hos en nyfrelst ungdom vil jeg tippe at de holdningene kommer av uvitenhet. Jeg kjenner flere oppegående og respekterte muslimske kvinner uten hijab :) 

Barnet mitt er barnet mitt uansett. 

Anonymkode: ec481...fbe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være søken eller det kan være ungdomsopprør. Uansett ville jeg satt meg skikkelig inn i islam selv slik at jeg kunne ha ordentlige samtaler med henne om det.

Men ja, hun hadde fått lov til å prøve det ut. Å nekte henne ville bare skjøvet henne fra meg, og i en slik situasjon ville jeg hatt henne ekstra nær og fortrolig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet du har rasistiske holdninger, men dette var jammen drøyt!

Anonymkode: fc810...46c

Er man rasist fordi man ikke vil at barnet sitt skal konvertere til Islam? Ganske mange nordmenn som er muslimer.. 

Skjønner hva du mener, men du bør ordlegge deg på en annen måte.

Anonymkode: 4a167...645

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...