Gå til innhold

Helt ærlig, hva syns du om datteren din...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis datteren din på 16 år fortalte deg at hun vil bli muslim fordi hun har funnet ''den rette veien'' i livet og er lykkelig med å leve en ny livsstil. Hun mener at sex før ekteskap er umoralsk, vil kle seg anstendig med hijab, vil holde seg unna alkohol og svin, osv.

Jeg har en sånn jenta som plutselig sa at hun skal konvertere seg til Islam, med eller uten min velsignelse. Jeg er egentlig redd for hva vennekretsen hennes, skolen hennes, naboene, og samfunnet generelt vil reagere på dette, spesielt da vi nordmennene ikke er så særlig glad i Islam. For min del syns jeg at det er dumt at hun skal konvertere seg fordi hun kommer til å møte såpass motstand, både i arbeidslivet, sosiale sammenhenger, utdanning, osv.  

Hva hadde du innerst inne tenkt om det?

Anonymkode: ac5f6...fd4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tanten min konverterte da hun var sånn 30 og hadde møtt en mann. Det var meget spesielt. Hun var modell så hun gikk fra å være avkledd til meget dekket. Vi syntes ikke særlig om det på grunn av fremmedfrykt, men da de for noen år siden holdt på å tvangsgifte søskenbarnet mitt kuttet jeg kontakt. Søskenbarnet mitt kom seg heldigvis unna og satte seg aldri på flyet ned. Hun kuttet også all kontakt da og flyttet hit. Heldigvis bor de ikke her sammen med oss andre så vi trenger ikke å ha noe med de å gjøre.

Anonymkode: 2385c...635

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tenkt at det var et slags ungdomsopprør eller en måte å prøve og finne seg selv på. Jeg hadde ikke ville ha likt det! Jeg ville ha snakket grundig rundt det og vært ærlig om hva jeg mente! 

Hva andre ville sagt hadde jeg ikke tenkt så mye på. Hun er jo fullstendig klar over at det vil gi henne masse fokus, men det tror jeg nesten at hun bare vil være stolt over. Sånn fungerer vel ungdom. 

Jeg har ingen datter på 16 år, men husker godt mitt eget ungdomsopprør og det å finne ut hvem jeg var.

Grunnen til at jeg ikke ville likt det er fordi jeg måtte ha brukt mye tid på å sette meg inn i. Veldig mye tid og mange spørsmål jeg måtte ha hatt svar på. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Jeg hadde helt ærlig ikke likt det noe særlig, for da hadde jeg følt at jeg mislyktes i oppdragelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tråd. Jeg vil se hva nordmenn tenker når barna deres virkelig velger en annerledes vei. Er dere like åpne og inkluderende? Fritt valg og alt det der. Eller er dere som mange utlendinger som vil holde barna sine unna ¨det fremmede¨?

Anonymkode: 6b198...0cb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Overrasket skrev:

Jeg hadde helt ærlig ikke likt det noe særlig, for da hadde jeg følt at jeg mislyktes i oppdragelsen.

Den må jeg bare kommentere. Jeg tok mine valg og ble veldig selvstendig! Foreldrene mine så hva de mente, og oppsto meg til å finne mye ut av ting selv. Jeg ser ikke hva som var galt med det?

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner at det er vanskelig, men jeg tenker at hun bør få velge dette hvis hun vil. Så får du evnt krysse fingrene for at det er en fase ;) 

Anonymkode: 2ebf0...11f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok først og fremst tenkt at det var en form for ungdomsopprør.

Konvertitter (uansett religion) blir jo ofte mer intense og strenge enn dem som har oppvokst med religionen, slitsomme greier... Men tipper det går over når nyhetens interesse har lagt seg?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kastet henne ut med beskjed om at hun hadde vært velkommen når det tullet hadde gitt seg. Hadde med andre ord ikke godtatt det.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sannsynligvis tenkt at hun var forelsket i en muslimsk gutt og ventet på at det gikk over..

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet hun så mye om Islam? Jeg ville kanskje pratet litt med henne om Islam, og spørre henne hva som er grunnen til at hun ønsker dette?

Anonymkode: 5a0fa...53b

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke til å stikke under en stol at mange nordmenn som konverterer til Islam (uten å gifte seg) ikke er normale religiøse. Det er gjerne fordi de føler seg utenfor og vil være en del av noe større. Det farlige er at de lett blir ekstremister. 

 

Anonymkode: 30248...e1c

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke likt at min datter ble ekstrem i noen retninger. Samtidig vet jeg at det er en alder der man kan bli veldig intens, om det er kristendom, miljøvern, islam, kosthold, og så videre, uten at man fortsetter å være like ekstrem senere i livet. 

Jeg hadde noen venner som ble ekstremkristne i den alderen. De har lagt av seg det for mange år siden, for å si det mildt. 

Så jeg håper at jeg hadde klart å ha litt is i magen og. Ikke gått så tungt mot det at jeg skjøv henne helt fra meg, og dermed selv bidro til at det ble en slik kampsak mellom oss at hun på en måte ikke kunne ombestemme seg, uten å miste ansikt. 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Trolltunge skrev:

Jeg hadde ikke likt at min datter ble ekstrem i noen retninger. Samtidig vet jeg at det er en alder der man kan bli veldig intens, om det er kristendom, miljøvern, islam, kosthold, og så videre, uten at man fortsetter å være like ekstrem senere i livet. 

Jeg hadde noen venner som ble ekstremkristne i den alderen. De har lagt av seg det for mange år siden, for å si det mildt. 

Så jeg håper at jeg hadde klart å ha litt is i magen og. Ikke gått så tungt mot det at jeg skjøv henne helt fra meg, og dermed selv bidro til at det ble en slik kampsak mellom oss at hun på en måte ikke kunne ombestemme seg, uten å miste ansikt. 

Bra råd i slutten der. 

Anonymkode: 2385c...635

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt veldig skuffet om barna mine valgte en religion overhodet.

Anonymkode: 7f170...9bc

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis datteren din på 16 år fortalte deg at hun vil bli muslim fordi hun har funnet ''den rette veien'' i livet og er lykkelig med å leve en ny livsstil. Hun mener at sex før ekteskap er umoralsk, vil kle seg anstendig med hijab, vil holde seg unna alkohol og svin, osv.

Jeg har en sånn jenta som plutselig sa at hun skal konvertere seg til Islam, med eller uten min velsignelse. Jeg er egentlig redd for hva vennekretsen hennes, skolen hennes, naboene, og samfunnet generelt vil reagere på dette, spesielt da vi nordmennene ikke er så særlig glad i Islam. For min del syns jeg at det er dumt at hun skal konvertere seg fordi hun kommer til å møte såpass motstand, både i arbeidslivet, sosiale sammenhenger, utdanning, osv.  

Hva hadde du innerst inne tenkt om det?

Anonymkode: ac5f6...fd4

Jeg hadde blitt bekymret og tenkt at hun var blitt sammen med en muslimsk gutt som hadde overtak på henne. Rett og slett blitt redd for hennes ve og vel.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å være tøff nok til å velge sin egen religion som ungdom er greit nok og står stor respekt av, men å gå fra ingen religion (?) til å dekke seg helt til, påstå at sex utenfor ekteskapet er forkastelig, og generelt til den mer konservative og kontroversielle siden av islam eller hvilken som helst religion hadde fått meg til å bli bekymret. Jeg har ingen barn, men dersom dette var tilfelle så ville jeg nok forsøkt å skaffe henne hjelp i form av noen å snakke med og sjekke om det var noen betydelige endringer i miljøet rundt henne på skolen eller om det var en gutt/mann som påvirket henne. 

Anonymkode: 13e7c...f67

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Jolene skrev:

Hadde kastet henne ut med beskjed om at hun hadde vært velkommen når det tullet hadde gitt seg. Hadde med andre ord ikke godtatt det.

Det hadde ikke jeg gjort. Hadde blitt som å kaste henne rett inn i "løvens gap".

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke likt det. Ikke pga "fremmedfrykt", men pga kjentfrykt. 

Blir tullete å kalle det "fremmedfrykt". Folk vet svært godt hvordan islamske kukturer er nå. Og det er svært god grunn til at mange nordmenn misliker denne gruppen og ikke andre innvandrere. Muslimer har ene og alene ansvaret for det. Som man reder ligger man.

Anonymkode: 7dc04...987

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde synes det var helt greit. Vi har allerede åtte muslimer i familien, så en fra eller til? 😂

Anonymkode: 51d13...db3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...