Gå til innhold

internett på bygda


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som bor eller har bodd på bygda. Hvordan er internettmulighetene der? Det varierer sikkert veldig, men vil danne meg et lite inntrykk.

Har en liten drøm om å bo på et småbruk med 2 km til nærmeste nabo, men er avhengig av internett. Uten internett er drømmen uoppnåelig. Og da snakker jeg ikke om 500 kbits linje til 15.000 kr i måneden. Men vanlig internetthastighet til vanlig pris. Og gjerne en relativt stabil linje. Kan tåle litt nedetid, men ikke flere uker av gangen.

Hva slags erfaringer har dere?

Anonymkode: 9d960...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bor på "bøgda". Her er det fiber.....

Anonymkode: 62d04...d43

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor på bygda og har fiber via koaxkabel.

Men i et slik tilfelle som 2km unna nærmeste nabo, begynner det å bli veldig grisgrendt, og neppe noen bra hastighet å oppdrive. Det bygges nå ut mye av både Telenor og lokale aktører, men det er nok ei grense for hvor langt unna siste husklynge de går. Du må nesten undersøke litt i området der du ønsker å slå deg ned.

Endret av tdm900
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygda her også, fiber ble bygget ut for de fleste for mange år siden. I løpet av våren får selv de mest utilgjengelige husstander i kommunen fiber, og utbyggingen er da komplett.

Har aldri hatt bedre nett, det er nede maks et par timer i året og hastigheten er upåklagelig.

Endret av applestories
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen steder er det fiber, andre steder ikke. Dette kan du sjekke på nettsidene til operatørene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor i en bygd på en liten øy. Vi har hatt fiber i flere år, og 4g+ har vi også.

Anonymkode: 6d877...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, tdm900 said:

Bor på bygda og har fiber via koaxkabel.

Du mener vel bredbånd via koaxialkabel. Fiber er en egen kabeltype.

Anonymkode: 298d7...876

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i midten av ingenting, har fiber. Kan ikke huske siste nedetid. 

Anonymkode: 8bc0c...2d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer veldig, ja, men det blir gradvis bygd ut mer og mer

Noen steder tror jeg fikk prioritert fiber fordi de ville lokke folk til å flytte dit. Det stedet jeg kjenner til er enda mer ute på landet enn her jeg bor- der er det fiber, her ikke

Anonymkode: bd231...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i en gudsforlatt avkrok i Sogn og Fjordane, men fiber, det har vi (Sognenett/Get).

Anonymkode: 261bc...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bedre nett da jeg bodde på bygda enn det jeg har nå. Gikk mye kjappere.

Anonymkode: afff0...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bredbånd midt inne i skauen, 6/7mbps (er det slik det blir skrevet?). Fungerer til hjemmekontor, streaming av netflix, youtube etc. Blir noe tregere ved tunge opplastninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kan ikke annet enn å tro det er en trådstarter som vil terge opp bygdefolket, og har lite tro at det har blitt noe utvikling der.

Anonymkode: fe704...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du ikke det finnes moderne teknologi på bygda? 😂

Anonymkode: 062ed...d23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bor på bygda, uten mobildekning og uten ADSL. 

Vi har fasttelefon, men det er ikke mye å skryte av. Vi hadde den gamle løsningen til ICE, den fungerer ikke lenger etter at de gjorde et teknisk skifte for noen år siden.

Det eneste som duger for oss er internett via satellitt. Fungerer fint til det aller meste, men er en god del dyrere enn alt annet på markedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian d'Ibelin

Jeg bodde på bygda i ca 20 måneder for snart 2 år siden. Var god Internet forbindelse der jeg bodde ihvertfall. Like bra og rask som det er i byen jeg bor i nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du mener vel bredbånd via koaxialkabel. Fiber er en egen kabeltype.

Anonymkode: 298d7...876

Det ER fiber før den kommer til koaxen! Hvor vanskelig vsr det å skjønne det? Vet at fiber og kan legges helt inn da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i alle dager bor dere? Vi lette etter hus på Østlandet og alle hus vi fant ble utelukket fordi nettet var elendig.. Vi snakker 2 Mbit linje, og mange plasser hadde ikke engang internett.

Anonymkode: 91dfd...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...