Gå til innhold

Hanne(18) doede som foelge av overdose på institusjon


Mari Y

Anbefalte innlegg

Helt forferdelig. Her ble en knapt atten år gammel jente så rusavhengig at hun doede knapt atten år gammel. Dette skjedde under Barnevernets omsorg. 

 

Foer hun kom dit var hun ikke rusavhengig. Så fikk hun tilbud om rus av en annen beboer. Jeg tenker som så at de ansatte burde ha vist litt mer ansvar her, selv om de nekter for det. Mulig at jeg tar feil, og at de ikke hadde kontroll. Men det får meg til å lure på hvor de voksne var hen? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men kan de fotfølges? Lagt i reim? Tvangsavruses? Hvor går grensen? Hvilken behandling kan slike få? Så dere bildene de selv la ut på instagram? De levde utagerende liv. Ja det er fryktelig, men hva kunne de gjort? 

Anonymkode: f0879...0c7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er umulig å konkludere i denne saken uten å kjenne detaljene. Slik pressen vinkler det, ser det veldig stugt ut. Imidlertid har vi ikke innsyn i sakens fakta og dokumenter.

Jeg maner til forsiktighet med å spekulere. Saken er tragisk nok, så vi kan la tilsynsmyndighetene konkludere uten å spre rykter om forhold vi ikke kjenner til.

Anonymkode: 0a729...e39

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte når jeg leste artikkelen at disse ungdommene har dårlig innflytelse på hverandre. Også deler de rom.

Hadde sikkert vært bedre å ha enerom, innetid. Og kanskje at institusjonen er i gokk, så de ikke kan rømme noen meter og få tak i dop.

Og at de vekt la så mye at hun ville være dær, enn å overføre hun til en annen institusjon er dumt. Selvfølgelig ville hun det, hun fikk jo ikke konsekvenser. Og rømte fra problemene sine med dop.

Blir som i den saken dær hun jenten døde på hytta, når man har anoreksi så vil man ikke spise. Og man vil ikke bli behandlet.

 

Anonymkode: 950cd...a57

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du narkoman så går det til slutt galt uansett. Var ikke mye håp i utgangspunktet. Kan ikke skylde på institusjoner alle har vi fri vilje.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns denne saken er forferdelig. Det har jo vist seg at denne instutisjonen har fungert mer som et hospits, der rusing ikke har gitt noen konsekvenser, og de er frie til å gå inn og ut som de omtrent vil hver dag.

To jenter under 20 år har dødd av overdose de siste månedene, og steder har dyrket og opprettholdt rusbrus hos mange andre også.

Jeg vokste opp i et belastet miljø selv, og et par gikk det galt med, og en del havnet på avrusing og instutisjoner. Jeg klarte meg uten å havne på det nivået, men ble skremt og sjokkert over hvordan de samme på hver permisjon dro rett til gamle dopleiligheten og rusa seg så mye de kunne på permen. Da bør man ikke få gå på perm!
Det var heller ingen kontroll av besøkende, jeg var der på besøk og kunne lett levert noe til de, for de ble heller ikke ransaket etter besøk.
De som var på disse type instutisjonene sliter fortsatt med rus i dag, mens de som havnet i fengsel eller på lukket instutisjon er rusfrie og lever normale  liv i dag.

Det er helt klart noe feil og groteskt uansvarlig med måten denne instutisjonen blir drevet på og jeg håper virkelig de ansatte får konsekvenser for dette. Jobben deres er å beskytte ungdommen og det de har gjort er å gi dem et tak de fritt kan ruse seg under!

Anonymkode: 69d5f...14f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns denne saken er forferdelig. Det har jo vist seg at denne instutisjonen har fungert mer som et hospits, der rusing ikke har gitt noen konsekvenser, og de er frie til å gå inn og ut som de omtrent vil hver dag.

To jenter under 20 år har dødd av overdose de siste månedene, og steder har dyrket og opprettholdt rusbrus hos mange andre også.

Jeg vokste opp i et belastet miljø selv, og et par gikk det galt med, og en del havnet på avrusing og instutisjoner. Jeg klarte meg uten å havne på det nivået, men ble skremt og sjokkert over hvordan de samme på hver permisjon dro rett til gamle dopleiligheten og rusa seg så mye de kunne på permen. Da bør man ikke få gå på perm!
Det var heller ingen kontroll av besøkende, jeg var der på besøk og kunne lett levert noe til de, for de ble heller ikke ransaket etter besøk.
De som var på disse type instutisjonene sliter fortsatt med rus i dag, mens de som havnet i fengsel eller på lukket instutisjon er rusfrie og lever normale  liv i dag.

Det er helt klart noe feil og groteskt uansvarlig med måten denne instutisjonen blir drevet på og jeg håper virkelig de ansatte får konsekvenser for dette. Jobben deres er å beskytte ungdommen og det de har gjort er å gi dem et tak de fritt kan ruse seg under!

Anonymkode: 69d5f...14f

Når en person er innlagt eller bor på en institusjon, har institusjonen fullt ansvar for alt som skjer med vedkommende. Dersom klienten dør av overdose, må dette være institusjonens fulle ansvar, og dette må anses som et drap. Selv om klienten går ut og blir påkjørt av en bil eller omkommer i en brann annensteds, eventuelt om vedkommende begår kriminelle handlinger, er også dette institusjonens ansvar.

Anonymkode: 4a341...c9d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Når en person er innlagt eller bor på en institusjon, har institusjonen fullt ansvar for alt som skjer med vedkommende. Dersom klienten dør av overdose, må dette være institusjonens fulle ansvar, og dette må anses som et drap. Selv om klienten går ut og blir påkjørt av en bil eller omkommer i en brann annensteds, eventuelt om vedkommende begår kriminelle handlinger, er også dette institusjonens ansvar.

Anonymkode: 4a341...c9d

Døsfallet skjedde ikke på institusjonen.

Glem heller ikke at taushetsplikten hindrer institusjonen i å uttale seg isakens anledning, og at de derfor ikke kan nyansere eller presisere påstandene som er fremsatt.

Ja, saken FREMSTÅR som veldig stygg - men vi bør være uhyre forsiktige med å trekke konklusjoner inntil tilsynsmyndighetene har konkludert. De har fullt innsyn i saken. Vi har bare fått den ene siden.

Anonymkode: 0a729...e39

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dødsfallet skjedde ikke på institusjonen.

Glem heller ikke at taushetsplikten hindrer institusjonen i å uttale seg isakens anledning, og at de derfor ikke kan nyansere eller presisere påstandene som er fremsatt.

Ja, saken FREMSTÅR som veldig stygg - men vi bør være uhyre forsiktige med å trekke konklusjoner inntil tilsynsmyndighetene har konkludert. De har fullt innsyn i saken. Vi har bare fått den ene siden.

Anonymkode: 0a729...e39

Så lenge hun bor på institusjonen, er institusjonen fullt ut ansvarlig for hennes helse uansett hvor hun måtte befinne seg. Dette blir derfor uansett et drap.

Anonymkode: 4a341...c9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Så lenge hun bor på institusjonen, er institusjonen fullt ut ansvarlig for hennes helse uansett hvor hun måtte befinne seg. Dette blir derfor uansett et drap.

Anonymkode: 4a341...c9d

Dette er feil. Hvis hun er på permisjon, har ikke institusjonen anvar for hva hun gjør, med mindre det er klart uforsvarlig å innvilge permisjon.

Sånne som deg gjør det svært vanskelig å hjelpe folk. Du har misforstått lovverket, og nører opp under irrasjonelle forestillinger om hvordan institusjoner fungerer.

Det er ikke klarlagt hva som er omstendighetene i denne saken. Kan vi ikke forholde oss til at vi inntil videre ikke vet hva som er sakens fakta, og at vi derfor ikke kan konkludere?

Anonymkode: 0a729...e39

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.4.2018 den 21.16, AnonymBruker skrev:

Syns denne saken er forferdelig. Det har jo vist seg at denne instutisjonen har fungert mer som et hospits, der rusing ikke har gitt noen konsekvenser, og de er frie til å gå inn og ut som de omtrent vil hver dag.

Tja, har institusjonen hjemmel til å nekte dem å komme og gå som de selv vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge hun bor på institusjonen, er institusjonen fullt ut ansvarlig for hennes helse uansett hvor hun måtte befinne seg. Dette blir derfor uansett et drap.

Anonymkode: 4a341...c9d

Det kommer an på hvordan lovverket er lagt opp. Hvis de skal ha fullt ansvar så må de også ha full kontroll. Det vil si at de i teorien skal kunne putte ungdommen i et mørkt kott til evig tid. For det er det eneste som vil være 98% sikkert.

Så lenge lovverket hindrer institusjonen fra å iverksette tiltak så kan det ikke være slik at institusjonen holdes fullt ut ansvarlig for absolutt alt som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.4.2018 den 0.17, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte når jeg leste artikkelen at disse ungdommene har dårlig innflytelse på hverandre. Også deler de rom.

Hadde sikkert vært bedre å ha enerom, innetid. Og kanskje at institusjonen er i gokk, så de ikke kan rømme noen meter og få tak i dop.

Og at de vekt la så mye at hun ville være dær, enn å overføre hun til en annen institusjon er dumt. Selvfølgelig ville hun det, hun fikk jo ikke konsekvenser. Og rømte fra problemene sine med dop.

Blir som i den saken dær hun jenten døde på hytta, når man har anoreksi så vil man ikke spise. Og man vil ikke bli behandlet.

 

Anonymkode: 950cd...a57

Enig. De burde vaert atskilt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun døde vel ikke av overdose?

Anonymkode: 16222...957

Ikke akkurat, men hun var så dopa at hun falt fra taket. Så på en måte, jo 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 timer siden, Mari Y skrev:

Ikke akkurat, men hun var så dopa at hun falt fra taket. Så på en måte, jo 

Det er to forskjellige ting uansett. Blir feil å si hun døde av overdose når hun døde i en fallulykke, selvom rusen hadde en medvirkende faktor til at hun falt. 

Anonymkode: 16222...957

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er to forskjellige ting uansett. Blir feil å si hun døde av overdose når hun døde i en fallulykke, selvom rusen hadde en medvirkende faktor til at hun falt. 

Anonymkode: 16222...957

Uansett hva som skjedde, må de ansvarlige ved institusjonen tiltales og dømmes for uaktsomt drap! De (u)ansvarlige som lar slikt skje, fortjener å leve resten av livet i fengsel.

Anonymkode: 4a341...c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/19/2018 at 2:38 PM, Gjerrigknark said:

Er du narkoman så går det til slutt galt uansett. Var ikke mye håp i utgangspunktet. Kan ikke skylde på institusjoner alle har vi fri vilje.

Erm... du snakker om fri vilje når man ikke er blitt voksen engang. Dette er et barn, og det trenger beskyttelse. Håper du er en barnslig liten fjott, for ellers så synes jeg synd på hvor snevert menneskesyn du har.

Anonymkode: 9101f...b01

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.4.2018 den 8.07, AnonymBruker skrev:

Når en person er innlagt eller bor på en institusjon, har institusjonen fullt ansvar for alt som skjer med vedkommende. Dersom klienten dør av overdose, må dette være institusjonens fulle ansvar, og dette må anses som et drap. Selv om klienten går ut og blir påkjørt av en bil eller omkommer i en brann annensteds, eventuelt om vedkommende begår kriminelle handlinger, er også dette institusjonens ansvar.

Anonymkode: 4a341...c9d

Helt enig, jeg håper virkelig det blir en skikkelig oppvask i ordningene og reglene på hele landets institusjoner, og at de ansatte ved denne instutisjonen får konsekvenser!
 

Anonymkode: 69d5f...14f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...