Gå til innhold

Overvektige barn, hvordan slanke dem uten at merker det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 17.4.2018 den 18.10, AnonymBruker skrev:

 så lurer på hvordan jeg skal få ham slankere uten at han blir bevisst på dette. Erfaringer?

Anonymkode: b3b91...504

Svaret er veldig enkelt, du lar ham vokse seg inn i vekten sin.

Som flere har sagt, han er normalvektig, og barn vokser i rykk og napp.  Av og til i høyden, og av og til i bredden.  Dette er normalt!
Og som jeg sa i en annen tråd, barn må ha en viss fettprosent for å komme i puberteten, hormonene er avhengig av det.
Gutten din er prepuberal, han vil komme i puberteten i løpet av de neste 2-3 årene, og endringer i kroppen vil skje, også når det kommer til fettprosent.

Slanking av barn skjer bare når barnet er så tungt at det ikke har mulighet til å vokse inn i vekten, og for at det skulle være siste mulighet måtte han være 20 -30 kg tyngre, og vektreduksjon måtte da skjedd i samråd med barnelege.

Det burde oppfordres til økt aktivitet, en passiv livsstil er ikke bra hverken for barn eller voksne, men så lenge barnet er normalvektig (som TS sitt barn er)  handler det om helse, ikke størrelse.

Anonymkode: 7b10b...259

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På ‎17‎.‎04‎.‎2018 den 18.10, AnonymBruker skrev:

Har en sønn på 10 år, som alltid har vært ganske passiv av seg i forhold til idrett. Han sier han liker gym på skolen, men vil absolutt ikke være på aktiviteter som fotball eller friidrett, svømming e.l. på fritiden. Han har alltid vært høy for alderen, så jeg har tenkt at han vokser overvekten av seg. Men nå er jeg ikke like sikker lenger. 

Han er nå 153 cm og 47 kg. Han har bittelitt mage, og jeg vil ikke at han skal bli "tjukkere" nå. Da han var 7 år, var han veldig slank, men har altså vokst mer vektmessig enn høydemessig de siste par årene.

Noen som har barn med lignende forhold mellom høyde og vekt, altså ikke veldig overvektig men noe overvektig? 

Han er ikke så glad i godteri heldigvis, og vi i familien spiser lite godteri og kun i helgene om vi spiser godteri. Han drikker veldig sjelden brus, egentlig kun i bursdager og til jul, påske etc. Han spiser stort sett vanlig mat, så jeg tenker at kanskje det er aktivitetsnivået som må opp, men ønsker ikke at han skal få et usunt og negativt forhold til egen kropp og vekt, så lurer på hvordan jeg skal få ham slankere uten at han blir bevisst på dette. Erfaringer?

Anonymkode: b3b91...504

Minst 1 times daglig aktivitet er det som anbefales i den alderen.

Ellers kan man bli skikkelig fet også på sunn mat. Du blir like fet av for mye vanlig mat som junkfood.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.4.2018 den 8.01, Belima skrev:

Jeg vokste opp da barns vekt ble funnet ved at: Høyden etter 1 m - vekt delt på 10 var normen. Eks: 123 høy - dvs 23kg - 2,3 kg = 20,7 kg. Da var vi normalvektige. Vi ble veid ofte på skolen, for det var mange som hadde dårlig råd rett etter krigen og mange undervektige barn. Derfor startet Oslofrokosten.
Ingen foreldre klaget på at barna deres ble veid den gangen. Nå skal ingen barn veies for det er farlig at noen vet hva barnet ditt veier.

Det stemmer ikke. Helsedirektoratet anbefaler veiing og de fleste skoler gjennomfører det. Her blir barna veid i 3. eller 4. klasse. Foreldrene får beskjed dersom barnet er under- eller overvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har mine barn blitt veid jevnlig gjennom barneskolen, så det er helt normalt.

Og her fikk vi beskjed om å slanke en normalvektig unge, som trente daglig, var utrolig sterk, og nesten ikke hadde fett på kroppen. Så er ikke så fornøyd med den veiingen. Altså ta en titt på barna, og se hvordan de ser ut.

Anonymkode: b267d...c97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...