Gå til innhold

Overvektige barn, hvordan slanke dem uten at merker det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Beklager at jeg spør, men jeg skjønner ikke skjemaet. Hvor ligger mitt barn som er 126 cm og 23 kg?

Anonymkode: 48bd4...956

Du må ikke se på høyde/vekt, men på alder. Finn ditt barns alder, og følg deretter den vertikale linjen til du kommer til de horisontale/skrå strekene. Det er percentilene. Den tjukkeste streken i midten er gjennomsnittet, og så er de ytterste stiplede linjene i hver ende øvre og nedre percentil. Alle som er innenfor disse er "normale". 

Eks. Er barnet ditt 5 år, ser du at gjennomsnittsvekten er ca 20 kg, men det er normalt å veie helt ned til 15 og helt opp til 25.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Du må ikke se på høyde/vekt, men på alder. Finn ditt barns alder, og følg deretter den vertikale linjen til du kommer til de horisontale/skrå strekene. Det er percentilene. Den tjukkeste streken i midten er gjennomsnittet, og så er de ytterste stiplede linjene i hver ende øvre og nedre percentil. Alle som er innenfor disse er "normale". 

Eks. Er barnet ditt 5 år, ser du at gjennomsnittsvekten er ca 20 kg, men det er normalt å veie helt ned til 15 og helt opp til 25.

Ah, han er 9.. men da skjønte jeg. Takk.

Anonymkode: 48bd4...956

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn er forskjellig... noen er veldig muskuløse og tunge, mens andre er tynne... Man må se det an tenker jeg, men har barnet mye «fett» på magen, så ville jeg gjort noe.

Anonymkode: f66c2...eaa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ah, han er 9.. men da skjønte jeg. Takk.

Anonymkode: 48bd4...956

Var bare et eksempel.

Bare hyggelig :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ungen din er ikke overvektig. Hvis matinntaket er så normalt som du sier så synes jeg egentlig at det er ganske skandaløst å ta opp dette på kvinneguiden, da det er snakk om, etter hva jeg kan skjønne, et normalvektig barn som ikke engang har kommet i puberteten.

Anonymkode: 234d1...3bf

Dersom man tar utgangspunkt i denne tabellen: https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/bmi-kalkulator-kroppsmasseindeks/ ,så ser man faktisk at gutten er i grenseland til å klassifiseres som overvektig, alt avhengig av hvorvidt han er 10 eller 10,5 år gammel. Jeg synes det er bra at foreldrene følger med på både matinntak og aktivitetsnivå for å forhindre en negativ utvikling. Det er fort gjort å "se seg blind" når det kommer til egne barn, og vi vet jo i dag at utviklingen dessverre går i feil retning med tanke på overvekt og fysisk aktivitet. Jeg synes i likhet med flere andre her at man også bør gå veldig forsiktig frem for at ikke barnet skal få et negativt forhold til egen kropp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville sett på kostholdet og tenkt næring og metthetsfølelse. Man kan gjerne spise uendelig mange brødskiver, men blir fortere mett (og holder seg mett) av en god omelett med litt rømme i + grønnsaker. Havregrøt med melk, banan og peanøttsmør inneholder masse næring, og man blir ikke sulten igjen så fort. Eller hva med skinkesalat med hjemmelaget dressing og noen kokte egg?

Du kan også bytte ut pasta og ris med ekstra grønnsaker til middagen.

Lettprodukter skal du styre unna, der er gjerne fett erstattet med sukker, som gjør blodsukkeret mer ustabilt. Barn (og voksne) trenger fett både fordi det er essensielt for kroppen, og fordi man blir mer mett av det.

Det er bra at du tar tak i dette uten å vise det for barnet ditt.

Anonymkode: c7bc6...3d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker det kan være lurt å få ham med på en aktivitet. Jeg ble tvunget til å være med på en eller annen aktivitet, men kunne velge fritt hvilken. Kjeftet med foreldrene, men er glad for det i etterkant. Å holde på med en aktivitet er sosialt og det kan være lurt i forhold til voksenlivet. Han er normalvektig nå, men om han fortsetter å være passiv når han er voksen, vil det før eller siden bli litt vanskelig, ikke bare med tanke på vekt men på helse og velvære.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han veier mindre enn min datter som er en cm lavere enn ham. Hun er 12.

Hun har ikke "renserikleshengerfasong", men er heller ikke tykk. Hun trener så svetten renner og hun blir skikkelig anpusten tre ganger i uka, pluss gym på skolen, pluss fysisk aktivitet på skolen, pluss en til to kamper i helgene. I tillegg kommer sykling til skole og venner, sykling til trening, tur med hundene, ballspill ute i gata, svømmehall med venninner i helga, osv... Hun sitter veldig lite stille.

Hun har hatt "godtestopp" siden jul (hennes forslag, hun tjener penger på det) og spiser IKKE usunt og spiser ikke mye generelt. Sukkerbrus på lørdag, ett glass... Det eneste hun kunne bli flinkere til er å spise grønnsaker...

Vi har ikke noe sted vi kan kutte føler vi, og allikevel er hun altså ikke pipestilk, men ser HELT normal ut med klær... Uten ser jeg at hun har en ørliten mage, den har hun hatt i årevis. Hun har strekt seg litt nå de siste mnd, uten at den har forsvunnet.

Poenget mitt er at hvis kostholdet er greit og det er mye aktivitet, så har jeg tro på at det går seg til. Så da vil jeg råde dere til å øke aktiviteten. Ikke spør om dere skal ut på tur, si at dere skal på tur!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så hysteriske folk har blitt med barn og overvekt.  Jeg er ofte i svømmehallen og mange av de jentene der er så tynne at jeg er redd de knekker. Men jagu  hører  jeg mor klage på at de passe på hva de eter. Altså jeg mener ikke at man skal la ungen bli stor . Men antydnng til en mage er ikke stor . Det er det de skal vokse på  og dessuten mage har vi alle.

Anonymkode: d9738...f7b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur du skal bekymre deg over deg selv og din egen livsførsel jeg TS. Ungene tar gjerne opp de vaner vi voksne har på godt og vondt. Spiser vi sånn omtrentlig sunt, beveger oss sånn passe mye (og har med barna) er dette sjelden noe stress. Guttungen min er 10 år og veier 42-45 kg og er vel 155 høy. Flott liten fyr 

Endret av RoH
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Herregud så hysteriske folk har blitt med barn og overvekt.  Jeg er ofte i svømmehallen og mange av de jentene der er så tynne at jeg er redd de knekker. Men jagu  hører  jeg mor klage på at de passe på hva de eter. Altså jeg mener ikke at man skal la ungen bli stor . Men antydnng til en mage er ikke stor . Det er det de skal vokse på  og dessuten mage har vi alle.

Anonymkode: d9738...f7b

Jeg er også mye i svømmehallen med ungene, og har motsatt erfaring. Skummelt mange av barna er overvektige allerede som 5-6-7-åringer. Utrolig trist.

Å snakke om mat og vekt foran barn er derimot ikke ok. Vi snakker om at kroppen trenger skikkelig mat for å være sterk og frisk. Vi snakker ikke negativt om egen eller andres kropp.

Anonymkode: c7bc6...3d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi barnet forstore porsjoner, evnt masse grønnsaker om barnet ikke blir mett. Trampolinelek er en bra aktivitet for de som ikke beveger seg så mye ellers

Anonymkode: 51d14...45a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke gi barnet forstore porsjoner, evnt masse grønnsaker om barnet ikke blir mett. Trampolinelek er en bra aktivitet for de som ikke beveger seg så mye ellers

Anonymkode: 51d14...45a

 

Men det kommer vel litt an på hvilken type mat det er. Hos oss har det alltid vært slik at vi bare setter frem alle kasseroller på bordet og at alle forsyner seg med den porsjonen man vil.

Det å gå ned i porsjonstørrelse ikke nødvendigvis rette veien å gå. Å gå rundt sulten eller ikke få lov å spise seg helt mett gjør at man blir slapp og forbrenningen går ned. Porsjonen må være slik at man blir mett i magen. Det som kan hjelpe er å se på hva måltidet består av, og erstatte ingredienser som er energitette med magrere ting. All aktivitet er bra, og det er ingenting negativt med aktivitet, men den største vektnedgangen oppnås faktisk på kjøkkenet, ikke med aktivitet.

Jeg har inntrykk av at veldig mye mat som lages i dag er basert på kjøttdeig, og gjerne toppet med ost på en eller annen måte, og da kan man lett gjøre endringer som å bruke magrere karbonadedeig, kyllingkjøttdeig, kyllingfilet eller annet magert kjøtt istedenfor fet kjøttdeig i maten. En mindre dæsj fløte og rømme i alt. Ofte kan det være slik at sausen gir flere kalorier enn hele måltidet ellers. Det er ikke alt som trenger å steke i smør. Mange produkter har så mye fett at de kan stekes uten ekstra fett, og magre ting som bør stekes i smør, kan gjerne tilberedes i stekeovn på bakepapir eller i langpanne uten bruk av smør istedet.

Gjør en vri på måltidene slik at ikke alt trenger å toppes med ost. Hvis man f.eks. tenker å lage lasagne med et ostelokk på toppen en dag, så kan man istedenfor lage f.eks. spaghetti bolognese med stort sett de samme ingrediensene, hvor man river litt ost som man topper forsiktig med når man har forsynt seg. Eventuelt hvis man skal ha en lasagne med ost, dropp pastaplatene og ha heller i grønnsaker istedet. Det skal ikke store endringer til, og maten trenger ikke være kjip for at man skal gå ned i vekt.

Jeg synes generelt at folk har for mye hvete i middagsmaten. Enten det er i form av pasta, pizzabunn, tortilla eller annet. Det er ikke alltid dette er nødvendig. Tacomat kan spises fra tallerken med gaffel uten at det trenger å være i en tortilla og dermed bli et veldig sunt måltid. Mye av det man har pasta til eller pasta i, trenger ikke nødvendigvis pasta hvis man heller har mer grønnsaker.

 

Nå legger jeg meg ikke opp i selve diskusjonen rundt om barnet bør gå ned i vekt eller ikke i utgangspunktet, det får være et tema uavhengig av selve slankerådene som gies. Rådene forutsetter at barnet faktisk bør gå ned i vekt.

Anonymkode: 58163...e8f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med en helsesøster som noen her skriver. Du skal være veldig forsiktig med å starte slanking av et barn når du ikke vet hva du holder på med, eller om det i det hele tatt er nødvendig. 

Anonymkode: b3877...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Men det kommer vel litt an på hvilken type mat det er. Hos oss har det alltid vært slik at vi bare setter frem alle kasseroller på bordet og at alle forsyner seg med den porsjonen man vil.

Det å gå ned i porsjonstørrelse ikke nødvendigvis rette veien å gå. Å gå rundt sulten eller ikke få lov å spise seg helt mett gjør at man blir slapp og forbrenningen går ned. Porsjonen må være slik at man blir mett i magen. Det som kan hjelpe er å se på hva måltidet består av, og erstatte ingredienser som er energitette med magrere ting. All aktivitet er bra, og det er ingenting negativt med aktivitet, men den største vektnedgangen oppnås faktisk på kjøkkenet, ikke med aktivitet.

Jeg har inntrykk av at veldig mye mat som lages i dag er basert på kjøttdeig, og gjerne toppet med ost på en eller annen måte, og da kan man lett gjøre endringer som å bruke magrere karbonadedeig, kyllingkjøttdeig, kyllingfilet eller annet magert kjøtt istedenfor fet kjøttdeig i maten. En mindre dæsj fløte og rømme i alt. Ofte kan det være slik at sausen gir flere kalorier enn hele måltidet ellers. Det er ikke alt som trenger å steke i smør. Mange produkter har så mye fett at de kan stekes uten ekstra fett, og magre ting som bør stekes i smør, kan gjerne tilberedes i stekeovn på bakepapir eller i langpanne uten bruk av smør istedet.

Gjør en vri på måltidene slik at ikke alt trenger å toppes med ost. Hvis man f.eks. tenker å lage lasagne med et ostelokk på toppen en dag, så kan man istedenfor lage f.eks. spaghetti bolognese med stort sett de samme ingrediensene, hvor man river litt ost som man topper forsiktig med når man har forsynt seg. Eventuelt hvis man skal ha en lasagne med ost, dropp pastaplatene og ha heller i grønnsaker istedet. Det skal ikke store endringer til, og maten trenger ikke være kjip for at man skal gå ned i vekt.

Jeg synes generelt at folk har for mye hvete i middagsmaten. Enten det er i form av pasta, pizzabunn, tortilla eller annet. Det er ikke alltid dette er nødvendig. Tacomat kan spises fra tallerken med gaffel uten at det trenger å være i en tortilla og dermed bli et veldig sunt måltid. Mye av det man har pasta til eller pasta i, trenger ikke nødvendigvis pasta hvis man heller har mer grønnsaker.

 

Nå legger jeg meg ikke opp i selve diskusjonen rundt om barnet bør gå ned i vekt eller ikke i utgangspunktet, det får være et tema uavhengig av selve slankerådene som gies. Rådene forutsetter at barnet faktisk bør gå ned i vekt.

Anonymkode: 58163...e8f

Dietten du beskriver er jo sultefôring. Å kutte ut alt av fett er virkelig ikke bra for barn.

Anonymkode: c7bc6...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ta ham med på aktiviteter. Svømmehallen, skogstur, klatring osv. Ikke ha godteri og snacks i huset utenom på lørdager. Lag middag utfra hvor mange dere er. Enkelt å se at det blir tre kjøttkaker og to poteter til hver. Sørg for regelmessige måltider. 

Er ikke sikkert han er overvektig. Rådene mine gjelder uansett vekt og størrelse. Ihvertfall ikke snakk med han om at han må slanke seg!

Endret av solmåneogstjerner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.4.2018 den 18.34, AnonymBruker skrev:

Min 15 åring er 47 kg og 1,65 høy. Ja må nok øke aktivitet. 

Anonymkode: c8c03...fa2

Oi, tror kanskje du må lese deg opp på alder, høyde, vekt før du uttaler deg. Ganske farlig å uttale seg om sånt når man tydligvis ikke har peiling.

TS! Barnet ditt er normalvektig. Men det er selvsagt smart med fysisk aktivitet uansett. Så om du opplever at han er veldig inaktiv så prøv å finn noe han liker å gjøre. Hva med kampsport? Hadde selv stort utbytte av det som barn.

Barnet mitt er forresten ikke med på så mye idrett, bortsett fra ridning. Men hun er aktiv med vennene sine. På vinteren går de på ski eller aker og sommeren sykler de. Ellers er de også mye ute. Men de er selvsagt også endel inne og leker. Du skriver ingenting om din sønn er aktiv med venner. Er han det, ville jeg ikke bekymret meg så mye med at han ikke går på noe form for idrett heller.

Anonymkode: abf74...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp da barns vekt ble funnet ved at: Høyden etter 1 m - vekt delt på 10 var normen. Eks: 123 høy - dvs 23kg - 2,3 kg = 20,7 kg. Da var vi normalvektige. Vi ble veid ofte på skolen, for det var mange som hadde dårlig råd rett etter krigen og mange undervektige barn. Derfor startet Oslofrokosten.
Ingen foreldre klaget på at barna deres ble veid den gangen. Nå skal ingen barn veies for det er farlig at noen vet hva barnet ditt veier.

Endret av Belima
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi ungen kaninfor så går han nok ned. Tving han på fotball så renner fettet av skal du se. Smørbukk var både vis og klok han, selv om mor hans bakte og gav ham god mat. Så det å veie litt utover normalen trenger ikke være negativt, i gamle dager ble det sett på som et tegn på rikdom.

Endret av Gjerrigknark
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...