Gå til innhold

Overvektige barn, hvordan slanke dem uten at merker det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en sønn på 10 år, som alltid har vært ganske passiv av seg i forhold til idrett. Han sier han liker gym på skolen, men vil absolutt ikke være på aktiviteter som fotball eller friidrett, svømming e.l. på fritiden. Han har alltid vært høy for alderen, så jeg har tenkt at han vokser overvekten av seg. Men nå er jeg ikke like sikker lenger. 

Han er nå 153 cm og 47 kg. Han har bittelitt mage, og jeg vil ikke at han skal bli "tjukkere" nå. Da han var 7 år, var han veldig slank, men har altså vokst mer vektmessig enn høydemessig de siste par årene.

Noen som har barn med lignende forhold mellom høyde og vekt, altså ikke veldig overvektig men noe overvektig? 

Han er ikke så glad i godteri heldigvis, og vi i familien spiser lite godteri og kun i helgene om vi spiser godteri. Han drikker veldig sjelden brus, egentlig kun i bursdager og til jul, påske etc. Han spiser stort sett vanlig mat, så jeg tenker at kanskje det er aktivitetsnivået som må opp, men ønsker ikke at han skal få et usunt og negativt forhold til egen kropp og vekt, så lurer på hvordan jeg skal få ham slankere uten at han blir bevisst på dette. Erfaringer?

Anonymkode: b3b91...504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta kontakt med helsesøster. ''Slanking'' av barn skal man være veldig forsiktig med. Både med tanke på ernæring, men ikke minst selvbilde og spiseforstyrrelser. Helsesøster kan gi dere veiledning og råd i forhold til dette.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn elsker jo trampoliner, og det er jo god trening. Kanskje det kan være lurt å invistere i en slik, om dere har hage til det? :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tibbie skrev:

Barn elsker jo trampoliner, og det er jo god trening. Kanskje det kan være lurt å invistere i en slik, om dere har hage til det? :)

Eller eventuelt trampolinepark dersom man ikke har plass til det :) Eventuelt vise han noen triks på youtube først i tillegg også fir å motivere 

Klatring er også kjempe gøy! 

Anonymkode: e17ca...1bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kosthold! Og lystbetont aktivitet.  Og ta tiden til hjelp ☺ barn kommer i alle fasonger 😊

Anonymkode: db8e9...0ae

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Tibbie skrev:

Barn elsker jo trampoliner, og det er jo god trening. Kanskje det kan være lurt å invistere i en slik, om dere har hage til det? :)

Vi har trampoline, men han er veldig lite interessert. Lillesøsteren elsker den, men ikke han dessverre. 

Anonymkode: b3b91...504

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går og henter ungene, og tar de gjerne med ut og spiser middagen ute.

Men ofte vanlig at barn legger på seg en del før de får en vekstspurt når de kommer i puberteten også. 

Anonymkode: 6fad6...876

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 15 åring er 47 kg og 1,65 høy. Ja må nok øke aktivitet. 

Anonymkode: c8c03...fa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min 15 åring er 47 kg og 1,65 høy. Ja må nok øke aktivitet. 

Anonymkode: c8c03...fa2

Ser ikke noe galt med dette?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en periode så vokser barna enten i høyden eller i bredden. 

Det høres ut som sønnen din nå har vpkst litt i bredden. Da kan du regne med at i løpet av sommeren/høsten kommer han til å strekke seg godt i høyden.

 

Anonymkode: 96ae1...5ef

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sønn, som heller ikke vil gå på noe idrett, vi har da prøvd det meste. Men vi spiller pokemon GO, da får vi jo gått en del, så liker han seg i svømmehallen. Ellers så har vi sunn mat hjemme, kun godteri på lørdager. Min var undervektig da han var yngre, nå er han normalvektig, men med antydning til litt mage. Han er 11 år.

Anonymkode: b267d...c97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en sønn på 10 år, som alltid har vært ganske passiv av seg i forhold til idrett. Han sier han liker gym på skolen, men vil absolutt ikke være på aktiviteter som fotball eller friidrett, svømming e.l. på fritiden. Han har alltid vært høy for alderen, så jeg har tenkt at han vokser overvekten av seg. Men nå er jeg ikke like sikker lenger. 

Han er nå 153 cm og 47 kg. Han har bittelitt mage, og jeg vil ikke at han skal bli "tjukkere" nå. Da han var 7 år, var han veldig slank, men har altså vokst mer vektmessig enn høydemessig de siste par årene.

Noen som har barn med lignende forhold mellom høyde og vekt, altså ikke veldig overvektig men noe overvektig? 

Han er ikke så glad i godteri heldigvis, og vi i familien spiser lite godteri og kun i helgene om vi spiser godteri. Han drikker veldig sjelden brus, egentlig kun i bursdager og til jul, påske etc. Han spiser stort sett vanlig mat, så jeg tenker at kanskje det er aktivitetsnivået som må opp, men ønsker ikke at han skal få et usunt og negativt forhold til egen kropp og vekt, så lurer på hvordan jeg skal få ham slankere uten at han blir bevisst på dette. Erfaringer?

Anonymkode: b3b91...504

Ungen din er ikke overvektig. Hvis matinntaket er så normalt som du sier så synes jeg egentlig at det er ganske skandaløst å ta opp dette på kvinneguiden, da det er snakk om, etter hva jeg kan skjønne, et normalvektig barn som ikke engang har kommet i puberteten. Flott at du ikke ønsker at han skal få et negativt forhold til egen kropp og vekt, men da tror jeg du først bør ta en prat med lege eller helsesøster for å høre hva de sier om disse målene på en voksende gutt.

Anonymkode: 234d1...3bf

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mange ganger i uken er hele familien ute og beveger seg sammen? Gå tur, lek hauk og due, dra i svømmehallen, lag hinderbane, prøv orientering eller kajakkpadling m.m. Kom dere ut alle sammen og gjør noe gøy sammen. 

Anonymkode: 9a9b1...28b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fluffe skrev:

Ser ikke noe galt med dette?

Det var svar til trådstarter. De må øke aktivitet. Min er passelig vekt. 😊

Anonymkode: c8c03...fa2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veide 53 kg da jeg var 1.53 og begynte på u.skolen. Når jeg ser på bilder var jeg absolutt ikke rund i kantene. Valpefett hadde jeg jo for jeg hadde ikke trent styrke, men følte meg vanlig på stranda og jeg var helt vanlig. Jeg er jente så det jeg ikke gjorde ilp. av u.skolen var å skyte i været på høyden. Da jeg gikk på videregående var jeg 1.57 og enda 53 kg. 

Jeg synes du ikke skal bekymre deg mer enn å bytte ut lyst med grovt og erstatte det du kan med lett varer. 

Barn må få ha litt mage.

Anonymkode: 48bd4...956

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er faktisk mer bekymret for at du overfører dine bekymringer til barnet enn det at barnet ligger an til å bli overvektig, ut i fra det du skriver. 

Anonymkode: 48bd4...956

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips kan være å gi han mindre porsjoner evt kun en porsjon middag, og til frokost/lunsj kun 2 skiver brød. Og heller spe på med grønnsaker og frukt om han fortsatt er sulten :-)

Anonymkode: f66c2...eaa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er jo ikke overvektig. Med en høyde på 153 cm ligger han jo helt på den øverste percentilen på høyde, så da må han jo "få lov til" å ligge på den øverste på vekt også. Ifølge NHIs skjema er det 50 kg. https://nhi.no/imagevault/publishedmedia/vaq3zkzninln8xg37qic/4287-2-vekst-gutt-4-19.pdf

Han er altså helt normal. 

Min 10-åring er for øvrig 150 cm og drøye 40 kg, altså mål ikke så langt unna din. Ser på min som helt normal; høyere og tyngre enn gjennomsnittet, men ikke overvektig.

Endret av Anonymus Notarius
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Han er jo ikke overvektig. Med en høyde på 153 cm ligger han jo helt på den øverste percentilen på høyde, så da må han jo "få lov til" å ligge på den øverste på vekt også. Ifølge NHIs skjema er det 50 kg. https://nhi.no/imagevault/publishedmedia/vaq3zkzninln8xg37qic/4287-2-vekst-gutt-4-19.pdf

Han er altså helt normal. 

Min 10-åring er for øvrig 150 cm og drøye 40 kg, altså mål ikke så langt unna din. Ser på min som helt normal; høyere og tyngre enn gjennomsnittet, men ikke overvektig.

Beklager at jeg spør, men jeg skjønner ikke skjemaet. Hvor ligger mitt barn som er 126 cm og 23 kg?

Anonymkode: 48bd4...956

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...