Gå til innhold

Hetsing av voldtektsanklaget moldespiller.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Reagerer ikke så mye på supporterne. Mer den støtten de garantert har fra kvinner, som syns det er helt innenfor at en voldtektsanklaget spiller for eksempel ikke skal få lov å spille. 

Anonymkode: 67596...5c5

Er du seriøs nå?

Anonymkode: 073b7...ece

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De som lekket navnet hans til media, og media som spredte dette burde saksøkes og straffes.
Man er uskyldig til det motsatte er bevist, men dette hjelper lite når navn blir spredd (inter)nasjonalt av media.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PeleWasShite
10 minutter siden, FactsOverFeelings skrev:

De som lekket navnet hans til media, og media som spredte dette burde saksøkes og straffes.
Man er uskyldig til det motsatte er bevist, men dette hjelper lite når navn blir spredd (inter)nasjonalt av media.

Enig i dette. Det hviler et ansvar på de som først lekket navnet hans, men kun på dem. Supportere må få synge om hva de vil, og når navnet hans først har blitt gjort kjent for dem, vil de selvsagt gjøre livet hans på fotballbanen surt (slik de skal). Molde FK fortjener også kred for å ha forholdt seg til grunnleggende rettsprinsipper, i stedet for å forsøke å score noen billige PK-poeng ved å kaste en ikke-dømt ansatt under bussen.

Endret av PeleWasShite
Måtte legge til litt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Reagerer ikke så mye på supporterne. Mer den støtten de garantert har fra kvinner, som syns det er helt innenfor at en voldtektsanklaget spiller for eksempel ikke skal få lov å spille. 

Anonymkode: 67596...5c5

Altså, hvordan kan du reagere på at noen støtter noe, men ikke reagere på det de støtter?!

Anonymkode: 9942d...fb5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke greit at noen som ikke er dømt blir straffet ved å bli hengt ut med navn og eventuelt trakassert. Vi vet at han er tiltalt, men vi må ha i hodet at det er ikke dermed sagt at han er skyldig.

Vi vil alle gjerne tro på offer, og spesielt når det gjelder grov vold som voldtekt bla er. Ingen liker grov vold, eller vold overhodet. Samtidig vet vi at en del blir frikjent, og vi vet at noen anmelder falskt. Det er ikke noe vi liker å tenke på, men vi vet at det skjer. Jeg syns falske anmeldelser bør bli straffet hardt pga at det går ut over virkelige ofre og uskyldige mistenkte. 

Dere som unnskylder dette med at sånt må en regne med på en fotballkamp : nei, det må man ikke! Som at rasisme blir slått ned på, så bør også annen grov trakassering bli slått ned på. 

Det er en uting at navn blir offentligjort uten at det foreligger som i saker. Men jeg vil si at det har vært så mye rykter og skriverier om så veldig mye uten at noen tar bladet fra munnen, så legger litt skyld på de som ikke snakker ut om hva som egentlig skjedde. Blant annet politikere som stikker hodet i sanden og lar folk sitte igjen med å være forvirret og ikke vite hva en skal mene og tenke. Det skaper så mye unødige dilemmaer for oss som faktisk er engasjert i ting.

Uansett. Det er feil å tro at tiltale er det samme som dom. Dermed er det også feil å behandle et så langt uskyldig menneske som om vedkommende var dømt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, FactsOverFeelings skrev:

De som lekket navnet hans til media, og media som spredte dette burde saksøkes og straffes.
Man er uskyldig til det motsatte er bevist, men dette hjelper lite når navn blir spredd (inter)nasjonalt av media.

Akkurat nå, PeleWasShite skrev:

Enig i dette. Det hviler et ansvar på de som først lekket navnet hans, men kun på dem.

Hva mener dere egentlig de kan straffes for, når dere først bruker akkurat ordet straff? Straff forutsetter at det er begått en forbrytelse, og hvilken forbrytelse er begått her? Det man har kalt ærekrenkelser er ikke straffbart, og tiltalte i straffesaker her til lands navngis jevnt og trutt. Det er ikke ulovlig å "lekke navn" på tiltalte.

Spilleren kan anlegge et sivilt erstatningssøksmål, men å bli erstatningspliktig er som kjent ikke straff, på samme måte som det ikke er straff om du taper en sivil tvistesak om veirett. Hva er det dere eventuelt vet som selv ikke spillerens advokat vet?

Anonymkode: 5a79c...5cb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er han jo faktisk ikke tiltalt for voldtekt (per definisjon), så sånn sett var ikke det banneret rettet mot ham heller. 

Anonymkode: 9942d...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, FactsOverFeelings skrev:

De som lekket navnet hans til media, og media som spredte dette burde saksøkes og straffes.
Man er uskyldig til det motsatte er bevist, men dette hjelper lite når navn blir spredd (inter)nasjonalt av media.

Er da mange som navngis i media lenge før man er domfelt. Svært mange.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå er han jo faktisk ikke tiltalt for voldtekt (per definisjon), så sånn sett var ikke det banneret rettet mot ham heller. 

Anonymkode: 9942d...fb5

Det er han jo. Han er tiltalt etter straffeloven § 291 bokstav b. Den bestemmelsen heter ordrett "Voldtekt". Det er ikke noe som heter "sovevoldtekt" i loven, om det er det du tenker på, det er bare en betegnelse på voldtekter begått mot en som var ute av stand til å motsette seg den seksuelle omgangen fremfor seksuell omgang oppnådd ved vold eller truende atferd. Samme paragraf, samme strafferamme, bare ulik bokstav.

Anonymkode: 5a79c...5cb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er han jo. Han er tiltalt etter straffeloven § 291 bokstav b. Den bestemmelsen heter ordrett "Voldtekt". Det er ikke noe som heter "sovevoldtekt" i loven, om det er det du tenker på, det er bare en betegnelse på voldtekter begått mot en som var ute av stand til å motsette seg den seksuelle omgangen fremfor seksuell omgang oppnådd ved vold eller truende atferd. Samme paragraf, samme strafferamme, bare ulik bokstav.

Anonymkode: 5a79c...5cb

Men altså, ordet voldtekt sier jo i seg selv at en eller annen form for vold må ha foregått, og det har det jo ikke. 

Anonymkode: 9942d...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva mener dere egentlig de kan straffes for, når dere først bruker akkurat ordet straff? Straff forutsetter at det er begått en forbrytelse, og hvilken forbrytelse er begått her? Det man har kalt ærekrenkelser er ikke straffbart, og tiltalte i straffesaker her til lands navngis jevnt og trutt. Det er ikke ulovlig å "lekke navn" på tiltalte.

Spilleren kan anlegge et sivilt erstatningssøksmål, men å bli erstatningspliktig er som kjent ikke straff, på samme måte som det ikke er straff om du taper en sivil tvistesak om veirett. Hva er det dere eventuelt vet som selv ikke spillerens advokat vet?

Anonymkode: 5a79c...5cb

Jeg vet ikke, jeg mener det burde være straffbart med sånn ryktespredning uten at man er bevist skyldig.
Var derfor jeg brukte ordet "burde" og ikke "må".

1 minutt siden, Leifern said:

Er da mange som navngis i media lenge før man er domfelt. Svært mange.

Ja, og det er ekstremt uheldig og burde endres. Man blir regelrett behandlet som om man er skyldig før man er dømt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Men altså, ordet voldtekt sier jo i seg selv at en eller annen form for vold må ha foregått, og det har det jo ikke. 

Anonymkode: 9942d...fb5

Nei!

Les her: https://snl.no/voldtekt

Anonymkode: 073b7...ece

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, FactsOverFeelings skrev:

Jeg vet ikke, jeg mener det burde være straffbart med sånn ryktespredning uten at man er bevist skyldig.
Var derfor jeg brukte ordet "burde" og ikke "må".

Slik ment. Tenkte du mente det var rett fremgangsmåte for spilleren her, og det blir det jo ikke all den tid det å navngi tiltalte (og forsåvidt også det som før var straffbart som ærekrenkelser) ikke er straffbart. Men å mene det burde vært straffbart er selvfølgelig helt fair. Nettopp Northug ble jo faktisk navngitt selv etter fyllekjøringen, og han var bare siktet. 

Anonymkode: 5a79c...5cb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo, det gjør det. 

Anonymkode: 9942d...fb5

Leste du det som står i linken?

Anonymkode: 073b7...ece

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Leste du det som står i linken?

Anonymkode: 073b7...ece

Selvsagt ikke, den ikkeholder jo fakta.

Anonymkode: ec14c...9ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest PeleWasShite
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener dere egentlig de kan straffes for, når dere først bruker akkurat ordet straff? Straff forutsetter at det er begått en forbrytelse, og hvilken forbrytelse er begått her? Det man har kalt ærekrenkelser er ikke straffbart, og tiltalte i straffesaker her til lands navngis jevnt og trutt. Det er ikke ulovlig å "lekke navn" på tiltalte.

Anonymkode: 5a79c...5cb

Det er vel bare du som nevner "ærekrenkelser" her. Det er fortsatt straffbart for mange yrkesgrupper å lekke informasjon til allmuen, deriblant politifolk, advokater, helsepersonell, ymse offentlig ansatte o.s.v., selv om dette da kommer under andre paragrafer enn de som hadde med ærekrenkelser å gjøre. I tillegg kan det jo diskuteres om det var riktig å fjerne "ærekrenkelser" fra straffeloven. Jeg mener fortsatt det ikke bør være fritt fram for meg å f.eks. henge opp lapper i ditt nærmiljø hvor jeg navngir deg og påstår du er pedofil (med mindre påstanden er bekreftet av en legitim rettsprosess).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, PeleWasShite skrev:

Han får jo spille? Molde FK har håndtert dette akkurat slik de bør, ved å ikke sanksjonere mot en spiller som enda ikke er dømt. Så jeg skjønner ikke hva du klager for i dette tilfellet. Eller d.v.s. jeg skjønner hvor du vil hen, og det er et reelt problem du sikter til, men denne saken er ikke et eksempel på det.

Om jeg ikke tar helt feil så er normen å sette spilleren ut av laget i påvente.

Når M ikke gjør det mot **** så er det pga at han er en for viktig del av laget, så de prioriterer poengene fremfor normalen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Om jeg ikke tar helt feil så er normen å sette spilleren ut av laget i påvente.

Når M ikke gjør det mot **** så er det pga at han er en for viktig del av laget, så de prioriterer poengene fremfor normalen 

Molde har gjort alt juridisk riktig, etisk kan diskuteres.

Anonymkode: 00d19...182

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sin plass! Siden rettssystemet ikke alltid får dømt noen selvom de har gjort noe galt så er det viktig at samfunnet deltar i å vise at det er uakseptabelt. Sosial utstøting og uthenging er en god og effektiv straff

Anonymkode: 8c5fe...30a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...