Gå til innhold

Høyesterett: Straffbart å si "jævla neger" i en krangel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rasisme er grunnen til å la være. Du kan vel bare heller si afrikaner.

Anonymkode: fe105...714

Afrikanere kan være hvite.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du bodd under en stein? Har du virkelig ikke lest grundig nok argumentasjon mot dette enda, etter så mange debatter. 

Vel, du får komme diltende etter om noen år, da. Da du og en håndfull andre sitter igjen som de eneste utskuddene som hevder sin rett på å bruke utdaterte ord. 

Jeg vet det finnes en del på gamlehjem som fortsatt hevder homofile er perverse, barn født utenfor ekteskap er løsunger og funksjonshemmede er krøplinger. Det er blant disse du snart befinner deg. 

Anonymkode: 6dbb4...737

Jeg mener ingenting OM negere, jeg bruker bare betegnelsen neger. Det er en merkelig sammenligning.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vedder på at pipa hadde hatt en helt annen lyd dersom du selv hadde noe i nærheten av den hudtonen.

 

Anonymkode: 8d4d6...3ed

Hvem har sagt jeg ikke har det?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
6 minutter siden, Peaches skrev:

Jeg synes vi skal uskadeliggjøre ordet.

Du synes? Kan jeg kalle deg hore fordi jeg synes det er ok? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt poenget i at skjellsord under fyllekrangling skal straffes med fengsel.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rasisme er grunnen til å la være. Du kan vel bare heller si afrikaner.

Anonymkode: fe105...714

Nei det er rasistisk. 

Anonymkode: c08c2...f90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Dævendøtte said:

Du synes? Kan jeg kalle deg hore fordi jeg synes det er ok? 

Kan jeg kalle deg fitte fordi jegt syntes det er ok? Eller mener du det er opp til den som hører noe å bestemme om det er ok eller ikke? Hva om du kaller megidiot og jeg syntes dette ikke er greit, er det da opp til meg eller deg å bestemme om jeg er støtt nok til at du skal i fengsel for det?

Anonymkode: 24d2b...c55

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er forbannet er man sjeldent ved sine fulle fem, man sier utrolig mye man tenker så nøye gjennom først. Om det skulle være feit, hore, stygg, potet, whitetrash eller neger så er vel det like usmakelig uansett?  

Men man burde jo ikke straffes for det, utover at man rent sosialt eventuelt blir sett ned på.

Anonymkode: 7c75d...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Du synes? Kan jeg kalle deg hore fordi jeg synes det er ok? 

Tydeligvis ingen lov som stopper deg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Peaches skrev:

...men er hore straffbart? Hvorfor skille mellom ord? Skjellsord mot hvite wr helt greit, men neger er plutselig straffbart? Jeg driter en lang kabel i om det har vært raseskille og slaver i Amerika, det samme skjedde mot hvite i Afrika. Så hvorfor forskjellen?

Det bør også nevnes at neger er et relativt vanlig begrep for svarte innad i deres omgangskretser. Faktisk ikke bare deres, har hørt mange pakistanere slenge fra seg ordet. Men det er greit, ikke sant? 

Kan ikke huske å ha lest/hørt om at svarte eller afrikanere solgte og brukte hvite som redskap og arbeidskraft på lik linje med trekkdyr som hest og okse, og gjennom en slik maktdemonstrasjon dannet seg en institusjonalisert kollektivistisk  undertrykkende tradisjon om at mennesker av annen hudtone er seg selv underlegen, :ac: 

Ifølge din logikk bør vi i dagligtalen omtale homofile/lesbiske/jøder som "homsen", "lesba" og "jøden" i stedet for Truls, Trine og Levi? :klappe:

Anonymkode: 8d4d6...3ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg kalle deg fitte fordi jegt syntes det er ok? Eller mener du det er opp til den som hører noe å bestemme om det er ok eller ikke? Hva om du kaller megidiot og jeg syntes dette ikke er greit, er det da opp til meg eller deg å bestemme om jeg er støtt nok til at du skal i fengsel for det?

Anonymkode: 24d2b...c55

Hva snakker du om? Jeg kaller da ingen for noen de ikke vil bli kalt? Kunne ikke falle meg inn å bruke ordet neger om noen, ei heller andre støtende ord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Peaches skrev:

Det er for meg ingen grunn til å la være. Og ofte er det lettere å beskrive en ved hudfarge enn farge på klær.

At det er dypt krenkende er «ingen grunn»? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dævendøtte
9 minutter siden, Peaches skrev:

Tydeligvis ingen lov som stopper deg.

Nei, jeg kan selvsagt kalle deg hva jeg vil, så lenge jeg ikke blir rasistisk. Heldigvis er jeg sånn skapt at jeg ikke ønsker å bruke nedsettende ord om noen, uansett om det er neger, hore eller rasshøl. 

Rasisme er selvsagt noe helt annet, og det er lovbestemt at det ikke er lov med rasisme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg kalle deg fitte fordi jegt syntes det er ok? Eller mener du det er opp til den som hører noe å bestemme om det er ok eller ikke? Hva om du kaller megidiot og jeg syntes dette ikke er greit, er det da opp til meg eller deg å bestemme om jeg er støtt nok til at du skal i fengsel for det?

Anonymkode: 24d2b...c55

Ikke gjør deg dum. Det er ikke folk med mørk hud som har bestemt at dette er et nedsettende ord, det var det hvite som gjorde da de brukte det i flere hundre år for å trykke svarte ned.

Rasisme handler om noe litt større enn drittslenging, da det ligger mye makt bak det å bruke n-ordet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke huske å ha lest/hørt om at svarte eller afrikanere solgte og brukte hvite som redskap og arbeidskraft på lik linje med trekkdyr som hest og okse, og gjennom en slik maktdemonstrasjon dannet seg en institusjonalisert kollektivistisk  undertrykkende tradisjon om at mennesker av annen hudtone er seg selv underlegen, :ac: 

Ifølge din logikk bør vi i dagligtalen omtale homofile/lesbiske/jøder som "homsen", "lesba" og "jøden" i stedet for Truls, Trine og Levi? :klappe:

Anonymkode: 8d4d6...3ed

Du misforstår med vilje og legger ord i munnen min som jeg aldri har sagt. Les det jeg har skrevet igjen før du svarer.

Dessuten har det vært hvite slaver i Afrika. Hvite slaver i midtøsten også, for den saks skyld. Ikke undertrykkende nok for deg?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 minutter siden, justdrinkingmytea skrev:

At det er dypt krenkende er «ingen grunn»? 

Krenkelseshysteriet er ikke noe jeg støtter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, justdrinkingmytea skrev:

da det ligger mye makt bak det å bruke n-ordet. 

Ikke gjør deg selv dum. N-ordet er ikke for neger. N-ordet er for «NIGGER»/«NIGGA», som er sidestilt med «svarting» på norsk. 

Anonymkode: 32bb4...464

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Nei, jeg kan selvsagt kalle deg hva jeg vil, så lenge jeg ikke blir rasistisk. Heldigvis er jeg sånn skapt at jeg ikke ønsker å bruke nedsettende ord om noen, uansett om det er neger, hore eller rasshøl. 

Rasisme er selvsagt noe helt annet, og det er lovbestemt at det ikke er lov med rasisme. 

Så lenge det ikke er rasistisk ment, kommer det innunder betegnelser som beskriver en person. Hore er et yrke, og ikke noe som appellerer til meg. Rasshøl er noe man har. Neger betyr svart og er opprinnelig et nøytralt ord.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
2 minutter siden, Peaches skrev:

Så lenge det ikke er rasistisk ment, kommer det innunder betegnelser som beskriver en person. Hore er et yrke, og ikke noe som appellerer til meg. Rasshøl er noe man har. Neger betyr svart og er opprinnelig et nøytralt ord.

Trist...  Synd du ikke forstår bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...