Gå til innhold

Høyesterett: Straffbart å si "jævla neger" i en krangel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg ble oppvokst med å si neger, og vil fortsette å si neger. Det er synonymt med svart, og ment som en beskrivelse av hudfarge fra min side. Ikke noe mer. Tøysete hele greia.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Peaches said:

Jeg ble oppvokst med å si neger, og vil fortsette å si neger. Det er synonymt med svart, og ment som en beskrivelse av hudfarge fra min side. Ikke noe mer. Tøysete hele greia.

Lov å si neger, det er bare ikke lov å bruke det som et skjellsord. 

Anonymkode: 545cd...a26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ikke si det ordet. Problemet løst. Fatter ikke hvorfor enkelte engasjerer seg så sterkt for å "få lov til å si" ord og begreper som er sårende, krekende eller ulovlige. Hvorfor er det så viktig for dere?

Anonymkode: 2b27b...625

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
1 minutt siden, Peaches skrev:

Jeg ble oppvokst med å si neger, og vil fortsette å si neger. Det er synonymt med svart, og ment som en beskrivelse av hudfarge fra min side. Ikke noe mer. Tøysete hele greia.

Respekt for andre er det mangelvare på hos deg, skjønner jeg. Hvorfor skal du kalle folk for noe de virkelig ikke ønsker å bli kalt? 

Hvorfor er det så viktig for deg å bruke dette ordet? 

Har flere venner med mørk hudfarge, ville aldri slengt neger, guling eller pakkis etter noen av de. De yngste har riktignok et annet forhold til ordet neger enn de eldste av mine venner, men jeg ville aldri kalt de neger uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Peaches skrev:

Jeg ble oppvokst med å si neger, og vil fortsette å si neger. Det er synonymt med svart, og ment som en beskrivelse av hudfarge fra min side. Ikke noe mer. Tøysete hele greia.

Så fint at samfunnet kan gå fremover, da. Du kan jo kanskje bare si fargen på huden til noen hvis hudfarge skulle være relevant? Min opplevelse er at det sjeldent er det. En person er mer enn hudfargen sin, så hva med å beskrive andre mer relevante ting ved dem?

«Neger» har noen veldig ubehagelige konnotasjoner ved seg, og det koster meg veldig lite å la være å bruke det. Det kalles folkeskikk.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Peaches skrev:

Jeg ble oppvokst med å si neger, og vil fortsette å si neger. Det er synonymt med svart, og ment som en beskrivelse av hudfarge fra min side. Ikke noe mer. Tøysete hele greia.

Selvfølgelig er jo ordet neger synonymt med svart, er jo derfor de ønsker å gi straff til de som uttrykker sinne i rasisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, synes det er helt i orden.

Jeg regner med (og ser forsåvidt allerede) at noen vil ta dette til inntekt for at det liksom ikke er lov å si "neger" i det hele tatt, men slik er det altså ikke. Det er ikke straffbart å si "neger" som en nøytralt ment betegnelse på folk av afrikansk opphav, selv om jeg ikke gjør det selv. Å si "Jævla neger!" til en fyr du er sint på, når grunnen til at du bruker det ordet som skjellsord er at han er svart, er derimot straffbart. Det synes jeg er greit.

Anonymkode: f4918...7b8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Respekt for andre er det mangelvare på hos deg, skjønner jeg. Hvorfor skal du kalle folk for noe de virkelig ikke ønsker å bli kalt? 

Hvorfor er det så viktig for deg å bruke dette ordet? 

Har flere venner med mørk hudfarge, ville aldri slengt neger, guling eller pakkis etter noen av de. De yngste har riktignok et annet forhold til ordet neger enn de eldste av mine venner, men jeg ville aldri kalt de neger uansett. 

Fordi det ikke er et skjellsord for meg, det er ikke noe styggere enn å kalle noen for svart. Samme betydning. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, justdrinkingmytea skrev:

Så fint at samfunnet kan gå fremover, da. Du kan jo kanskje bare si fargen på huden til noen hvis hudfarge skulle være relevant? Min opplevelse er at det sjeldent er det. En person er mer enn hudfargen sin, så hva med å beskrive andre mer relevante ting ved dem?

«Neger» har noen veldig ubehagelige konnotasjoner ved seg, og det koster meg veldig lite å la være å bruke det. Det kalles folkeskikk.

Det er for meg ingen grunn til å la være. Og ofte er det lettere å beskrive en ved hudfarge enn farge på klær.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Peaches skrev:

Jeg ble oppvokst med å si neger, og vil fortsette å si neger. Det er synonymt med svart, og ment som en beskrivelse av hudfarge fra min side. Ikke noe mer. Tøysete hele greia.


Saken som mange ikke skjønner er at for mørkhudede så er og blir neger et skjellsord, og det bør vi respektere når de selv ser på det sånn, og greie å bruke andre ord enn neger, selvom man personlig ikke mener noe slemt med det.

Vet ikke helt hva jeg kan sammenligne det med for at det skal bli forståelig for alle hvite, men for eksempel ordet hore eller bitch kan noen jenter si på "tull" uten noe slemt til venninder, men om en mann sier det, enten som et skjellsord eller baresom en betegnelse for en kvinne så er det nedsettende og kvinneundertrykkende. På samme måte blir ordet neger nedsettende rasisme når en hvit person sier det til en farget, selvom intensjonen til den hvite er å bare bruke det som en betegnelse og ikke nødvendigvis et skjellsord. Vis respekt og slutt med det!

 

Anonymkode: fe105...714

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det kvalifiserer til straff for de som sier jævla homo også? 🤔

Anonymkode: 70a5f...2e5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dævendøtte
2 minutter siden, Peaches skrev:

Fordi det ikke er et skjellsord for meg, det er ikke noe styggere enn å kalle noen for svart. Samme betydning. 

Men det er et skjellsord for de du kaller neger, hvorfor vil du bruke det ordet da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare ikke si det ordet. Problemet løst. Fatter ikke hvorfor enkelte engasjerer seg så sterkt for å "få lov til å si" ord og begreper som er sårende, krekende eller ulovlige. Hvorfor er det så viktig for dere?

Anonymkode: 2b27b...625


Enig signerer dette.

Anonymkode: fe105...714

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Peaches skrev:

Jeg ble oppvokst med å si neger, og vil fortsette å si neger. Det er synonymt med svart, og ment som en beskrivelse av hudfarge fra min side. Ikke noe mer. Tøysete hele greia.

Vedder på at pipa hadde hatt en helt annen lyd dersom du selv hadde noe i nærheten av den hudtonen.

 

Anonymkode: 8d4d6...3ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 minutter siden, Peaches skrev:

Jeg ble oppvokst med å si neger, og vil fortsette å si neger. Det er synonymt med svart, og ment som en beskrivelse av hudfarge fra min side. Ikke noe mer. Tøysete hele greia.

Har du bodd under en stein? Har du virkelig ikke lest grundig nok argumentasjon mot dette enda, etter så mange debatter. 

Vel, du får komme diltende etter om noen år, da. Da du og en håndfull andre sitter igjen som de eneste utskuddene som hevder sin rett på å bruke utdaterte ord. 

Jeg vet det finnes en del på gamlehjem som fortsatt hevder homofile er perverse, barn født utenfor ekteskap er løsunger og funksjonshemmede er krøplinger. Det er blant disse du snart befinner deg. 

Anonymkode: 6dbb4...737

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Peaches skrev:

Det er for meg ingen grunn til å la være. Og ofte er det lettere å beskrive en ved hudfarge enn farge på klær.

Rasisme er grunnen til å la være. Du kan vel bare heller si afrikaner.

Anonymkode: fe105...714

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:


Saken som mange ikke skjønner er at for mørkhudede så er og blir neger et skjellsord, og det bør vi respektere når de selv ser på det sånn, og greie å bruke andre ord enn neger, selvom man personlig ikke mener noe slemt med det.

Vet ikke helt hva jeg kan sammenligne det med for at det skal bli forståelig for alle hvite, men for eksempel ordet hore eller bitch kan noen jenter si på "tull" uten noe slemt til venninder, men om en mann sier det, enten som et skjellsord eller baresom en betegnelse for en kvinne så er det nedsettende og kvinneundertrykkende. På samme måte blir ordet neger nedsettende rasisme når en hvit person sier det til en farget, selvom intensjonen til den hvite er å bare bruke det som en betegnelse og ikke nødvendigvis et skjellsord. Vis respekt og slutt med det!

 

Anonymkode: fe105...714

...men er hore straffbart? Hvorfor skille mellom ord? Skjellsord mot hvite wr helt greit, men neger er plutselig straffbart? Jeg driter en lang kabel i om det har vært raseskille og slaver i Amerika, det samme skjedde mot hvite i Afrika. Så hvorfor forskjellen?

Det bør også nevnes at neger er et relativt vanlig begrep for svarte innad i deres omgangskretser. Faktisk ikke bare deres, har hørt mange pakistanere slenge fra seg ordet. Men det er greit, ikke sant? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Men det er et skjellsord for de du kaller neger, hvorfor vil du bruke det ordet da? 

Jeg synes vi skal uskadeliggjøre ordet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...