Gå til innhold

Er det sannsynlig at jeg har den alvorligste formen av EDS?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den vaskulære altså, jeg har allerede litt helseangst, men er litt usikker, fordi jeg har plattfot, Raynauds fenomen, hyperpigmentering(dette er pga kviser dog).

Det som gjør at mistanken minsker er at jeg ikke er blek, har en ganske fin tæn, blir veldig fort brun i sola, sjeldent rød. Har hypermobile ledd i både bein, armer/albue og fingre, og ikke bare fingre. Får ikke veldig ofte blåmerker, samme med sår. Har ingen famililær historie med dette(50% av de som har dette arver det).

Anonymkode: ed34b...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, AnonymBruker said:

Den vaskulære altså, jeg har allerede litt helseangst, men er litt usikker, fordi jeg har plattfot, Raynauds fenomen, hyperpigmentering(dette er pga kviser dog).

Det som gjør at mistanken minsker er at jeg ikke er blek, har en ganske fin tæn, blir veldig fort brun i sola, sjeldent rød. Har hypermobile ledd i både bein, armer/albue og fingre, og ikke bare fingre. Får ikke veldig ofte blåmerker, samme med sår. Har ingen famililær historie med dette(50% av de som har dette arver det).

Anonymkode: ed34b...296

Dette kan ingen svare på her, selv ikke om man er lege. Imidlertid skriver du ikke noe som sannsynliggjør Ehlers-Danlos.

Snakk med legen din.

Anonymkode: 765da...b53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette kan ingen svare på her, selv ikke om man er lege. Imidlertid skriver du ikke noe som sannsynliggjør Ehlers-Danlos.

Snakk med legen din.

Anonymkode: 765da...b53

Jeg har jo hypermobile ledd og plattfot, er vel vanlig hos EDS?

Anonymkode: ed34b...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jo hypermobile ledd og plattfot, er vel vanlig hos EDS?

Anonymkode: ed34b...296

Det er veldig vanlig hos dem som ikke har eds og. 

Anonymkode: ed8b5...d98

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig vanlig hos dem som ikke har eds og. 

Anonymkode: ed8b5...d98

Men nå snakker jeg om den alvorligste formen, altså der man har veldig tynn hun med synlige blodrer og ekstremt lett for å få blåmerker. Jeg har ingen av delene dog.

Anonymkode: ed34b...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tanker? Tenker at du er hypokonder og må finne noen sunne interesser. Livet løper fra oss med eller uten sykdom. Samme om man har ditt eller datt så lenge livskvaliteten er bra. Dauer gjør vi tilslutt uansett.

Anonymkode: 1a1e7...343

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tanker? Tenker at du er hypokonder og må finne noen sunne interesser. Livet løper fra oss med eller uten sykdom. Samme om man har ditt eller datt så lenge livskvaliteten er bra. Dauer gjør vi tilslutt uansett.

Anonymkode: 1a1e7...343

Vet du hva jeg snakker om? Har du hørt om EDS?

Anonymkode: ed34b...296

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier det jo selv, at eds har visse kjennetegn, du har noen, men langt ifra alle. Dermed er det ikke så sannsynlig at du har den typen. 

Du får slå opp diagnoskriteriene. De finner du hvis du googler ehler danlos diagnostic criteria. 

Eller så kan du snakke med legen din (om helseangsten din), så får du svar som er tilpasset deg og din situasjon. 

Anonymkode: ed8b5...d98

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sier det jo selv, at eds har visse kjennetegn, du har noen, men langt ifra alle. Dermed er det ikke så sannsynlig at du har den typen. 

Du får slå opp diagnoskriteriene. De finner du hvis du googler ehler danlos diagnostic criteria. 

Eller så kan du snakke med legen din (om helseangsten din), så får du svar som er tilpasset deg og din situasjon. 

Anonymkode: ed8b5...d98

The signs and symptoms of vascular Ehlers-Danlos syndrome vary but may include:[2][1]

Fragile tissues (including arteries, muscles and internal organs) that are prone to rupture

Thin, translucent skin

Characteristic facial appearance (thin lips, small chin, thin nose, large eyes)

Acrogeria (premature aging of the skin of the hands and feet)

Hypermobility of small joints (i.e. fingers and toes)

Early-onset varicose veins

Pneumothorax

Easy bruising

Joint dislocations and subluxations (partial dislocations)

Congenital dislocation of the hips

Congenital clubfoot

Receding gums

Har en av dem og det er hypermobilitet og øyne.

Anonymkode: ed34b...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en med tidligere helseangst: be om en henvisning til hypokonderklinikken til ingvard Wilhelmsen ved Haukeland sykehus i Bergen. Dette er åpenbar helseangst, jeg kjenner det igjen. Og det er ikke noe greit å leve med. 

Evt kan du lese den første boken hans, den er gul og heter noe ala «hypokondri og kognitiv terapi» og er mer en fagbok enn en populærvitenskapelig bok, slik de siste bøkene hans er. 

Anonymkode: 28398...3c7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som en med tidligere helseangst: be om en henvisning til hypokonderklinikken til ingvard Wilhelmsen ved Haukeland sykehus i Bergen. Dette er åpenbar helseangst, jeg kjenner det igjen. Og det er ikke noe greit å leve med. 

Evt kan du lese den første boken hans, den er gul og heter noe ala «hypokondri og kognitiv terapi» og er mer en fagbok enn en populærvitenskapelig bok, slik de siste bøkene hans er. 

Anonymkode: 28398...3c7

Men hva har dette med trådtittelen min å gjøre?

Anonymkode: ed34b...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva har dette med trådtittelen min å gjøre?

Anonymkode: ed34b...296

Du trenger hjelp, og det hjelper deg ikke psykisk at folk svarer om de tror du har denne sykdommen eller ikke. 

Anonymkode: 8a9c3...7ef

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du så enkel? Vel. Nei-det er ikke sandynlig at du har en alvorlig grad av EDS. Men det er SVÆRT sansynlig at du er hypokonder. Skaff deg hjelp for det.

Anonymkode: 1a1e7...343

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du så enkel? Vel. Nei-det er ikke sandynlig at du har en alvorlig grad av EDS. Men det er SVÆRT sansynlig at du er hypokonder. Skaff deg hjelp for det.

Anonymkode: 1a1e7...343

På bakgrunn av? Mine symptomer på sykdommen?

Anonymkode: ed34b...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes folk her kan slutte å være så frekke. 

Hvor gammel er du Ts?

Anonymkode: 160a8...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes folk her kan slutte å være så frekke. 

Hvor gammel er du Ts?

Anonymkode: 160a8...ebd

Ossen det?

Anonymkode: ed34b...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...