Gå til innhold

Hva er forskjellen på Ortodokse og "vanlige" kristne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser forøvrig ikke noe positivt i økumenikk mht å "samkjøre" trossyn for det ser jeg på som et forsøk fra den katolske kirka å påvirke andres livssyn, la oss ta et utrykk som er populært i dag: diversity is strength. Vi har bibelen, og det holder. Men om det er samarbeid kirker imellom f.eks for å redde kristne i midtøsten, så synes jeg det bare er bra.

Endret av den1m
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor denne øredøvende stillheten om disse grusomhetene mot kristne brødre i midtøsten fra paven og ledende norske biskoper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan
4 minutter siden, den1m skrev:

Hvorfor denne øredøvende stillheten om disse grusomhetene mot kristne brødre i midtøsten fra paven og ledende norske biskoper?

Fordi det ikke har noe med tråden å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, padawan skrev:

Fordi det ikke har noe med tråden å gjøre?

Sikker på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er trist at protestanter ikke gjengjelder den respekt jeg har for deres konfesjon. Det er mye protestantisk jeg synes er problematisk og dårlig teologi, men jeg innrømmer dem deres rett til å utøve sin tro. Jeg tror verden hadde vært bedre om det var gjensidig.

Hilsen katolikk.

 

Anonymkode: 291f2...4a3

Kan ikke få understreket nok hvor enig jeg er i dette. Noen av deltakerene i denne tråden hadde ikke hatt vondt av å reflektere litt rundt dette temaet.

Anonymkode: 0b939...d93

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 4/17/2018 at 1:31 PM, AnonymBruker said:

Nei når jeg skrev "vanlige" kristne, så tenkte jeg på f.eks pinsemenigheten, der er det jo ikke så mange regler annet enn de 10 bud. 

Anonymkode: b3321...50e

Pinsemeningheten har et ganske konservativt syn på homofile (syndige) og de taler i tunger med Gud. Ikke som "vanlige" kristne mao.

Anonymkode: 51453...9ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, den1m skrev:

Hvorfor denne øredøvende stillheten om disse grusomhetene mot kristne brødre i midtøsten fra paven og ledende norske biskoper?

Fordi grusomhetene utføres av en minoritet "ekstremister" og ikke av muslimer generelt, som ikke har et anstrengt forhold til kristne arabere.

Det finnes også anstrengt forhold mellom kristne og jøder i Israel, men ikke glem at Midtøsten er et polarisert konfliktområde.

Dette har ikke noe med denne tråden. Så kanskje du burde opprette en slik tråd.

Anonymkode: 7c798...770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, GauteS skrev:

Kristendommen eksisterte både før og etter at Bibelen ble samlet. Rettesnoren var den kristne tradisjonen, hva ellers?
Du vet hva tradisjon er, håper jeg? Kultur som overføres fra slektledd til slektledd, typisk IKKE ved bøkers hjelp. 
Så Bibelen har ingenting med dette å gjøre.

Tanken "Bibelen alene" er en ubibelsk forestilling som Luther og hans epigoner har opphøyd til "sannhet". Hvor han tok den tanken fra, vet jeg ikke. Ikke fra Bibelen i hvert fall, av åpenbare grunner. Så dermed er visst ikke Bibelen eneste kunnskapskilde likevel. Eller så stryker protestantene i logikk.

Selvfølgelig eksisterte kristendommen før Bibelen. Adam og Eva forklarte muntlig til sine barn om Guds lov og offersystemet.

Du sier at Luther kom med en ubibelsk forestilling om "Bibelen alene". Fortell meg - hvor har katolikkene barnedåpen fra? Vis meg bibelsk støtte for dette. Luthers "bibelen alene"-forestilling er i det minste forankret i Bibelen. Så igjen, fortell meg hvor katolikkene har barnedåpen fra.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi grusomhetene utføres av en minoritet "ekstremister" og ikke av muslimer generelt, som ikke har et anstrengt forhold til kristne arabere.

Det finnes også anstrengt forhold mellom kristne og jøder i Israel, men ikke glem at Midtøsten er et polarisert konfliktområde.

Dette har ikke noe med denne tråden. Så kanskje du burde opprette en slik tråd.

Anonymkode: 7c798...770

Tanken slo meg nemlig at dette her kanskje er det mest relevante som er tatt opp i denne tråden her. Det kommer sikkert en sånn tråd senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

2011 inneholder svært problematiske oversettelser for DKK (som jeg vil anta vil bli revidert når utgaven med apokryfene kommer), se for eksempel Ef. 4:9. Når det gjelder bruk av grunntekst tror jeg nok den ligger nærmere 78/85 (den katolikkene bruker) enn 88/07 (som er populær blandt konservative protestanter). Alle tre utelater både det ene og det andre om en sammenligner med TR oversettelsene, men i 2011 har de til tider inkludert «annen lesning» i fotnotene. 

Anonymkode: ec0a3...cab

Hvilke problematiske oversettelser?

Det er riktig at den norske bibelen som baserer seg på Textus Receptus (som protestanter bruker) også inneholder feil og korrupsjoner som vi også finner i de moderne biblene. Den engelske er mye bedre, men siden det er begrenset gode norske bibler så må det dessverre bare bli sånn. Det er allikevel etter min oppfatning mye bedre å bruke den bibelen som er mest korrekt, selv om den ikke er perfekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan
2 minutter siden, den1m skrev:

Tanken slo meg nemlig at dette her kanskje er det mest relevante som er tatt opp i denne tråden her. Det kommer sikkert en sånn tråd senere.

Det du tar opp har absolutt ingen ting å gjøre med TS sin nysjerrighet om de forskjellige retningene innen kristendommen men lag gjerne en egen tråd om det og slutt med off topic i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, LuxLucet skrev:

Hvilke problematiske oversettelser?

Det er riktig at den norske bibelen som baserer seg på Textus Receptus (som protestanter bruker) også inneholder feil og korrupsjoner som vi også finner i de moderne biblene. Den engelske er mye bedre, men siden det er begrenset gode norske bibler så må det dessverre bare bli sånn. Det er allikevel etter min oppfatning mye bedre å bruke den bibelen som er mest korrekt, selv om den ikke er perfekt.

Ja på norsk har vi bare «Guds Ord» (BF/Hermon) som er oversatt fra TR, men 1 Kor. 4:4 beholder den typisk norske oversettelsen. Så det er TR i Norsk tradisjon får en vel si. Ef. 4:9 i 2011 er endret slik at Jesus ikke lenger for ned til dødsriket men til jorden (fra himmelen), det vitner om en liberalteologi som ikke er forenelig med den katolske katekismus. Er det forresten så mange større kirkesamfunn som bruker bibelforlagets oversettelse (Guds Ord)?

Anonymkode: ec0a3...cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi katolikker har ikke "laget vår egen Bibel." Akkurat som man i diverse konsiler i oldkirken vedtok hvilke bøker som skulle høre til Bibelen, har protestantene etter reformasjonen vedtatt hva de selv innlemmer, og forskjellene er ikke store. Hva i all verden mener du med at den katolske Bibelen nedgraderer Jesus? Det er da vitterlig protestantene som gir så mye rom til Paulus at man tidvis kunne tro det var han som ble korsfestet......

Om du sammenligner de forskjellige versjonene, så finner du fort ut at Jesu guddomm er utelatt, og det er skapt rom for tvil/tolkning hvorvidt navnet "Gud" viser til Jesus eller noen annen gud.
I tillegg åpner den katolske bibelen for å gjøre egne gjerninger. Se på denne:
(KJV) "Mens det ennå er dag, må Jeg gjøre Hans gjerninger..."(Joh. 9:4).
(1988) "Vi må alle gjøre det Gud ber oss om å gjøre."
(2011) "Så lenge det er dag, må vi gjøre hans gjerninger."

Så tydeligvis trenger ikke Jesus å gjøre Guds gjerninger, for det er visst vi mennesker som skal gjøre det - ifølge de moderne biblene.
 

Sitat

Hva du mener med "å røpe pavedømmets hensikter og ubinelske tradisjoner" er ikke lett å forstå, men det har ikke noe med virkeligheten å gjøre. Jeg synes det er trist at protestanter ikke gjengjelder den respekt jeg har for deres konfesjon. Det er mye protestantisk jeg synes er problematisk og dårlig teologi, men jeg innrømmer dem deres rett til å utøve sin tro. Jeg tror verden hadde vært bedre om det var gjensidig.

Jeg vet det ikke er lett å høre harde ord mot en kirke man elsker, men Jesus har sagt at vi skal røpe Skjøgens ugjerninger slik at alle og enhver kan ta et valg på hvem de vil følge. Den katolske kirke oppfyller alle kjennetegnene på Skjøgen i Åpenbaringen og Antikrist, og dette støttes også av verdenshistorien, og det er en hel haug med kilder for å støtte denne påstanden.

Det handler ikke om at jeg ikke respekterer katolikker - det gjør jeg, hvis ikke hadde jeg vært voldelig og forfulgt dem. Det dette handler om å er stå opp for Guds Ord og dele sannheten, og avkle DKK for hennes gjerninger gjennom tidene.
De fleste har allerede glemt den ondskapsfulle forfølgelsen hun gjorde i den mørke middelalder. Folk har allerede glemt hvilken rolle pavedømmet hadde under 2. verdenskrig.
Om du ønsker å høre dette selv fra en eks-katolikk, så les "50 years in the Church of Rome".
Vil du vite hva DKK gjorde under 2. verdenskrig? Les Smokescreens.
Vil du vite hvordan DKK adopterte hedenske skikker? Les Babylon Religion - how a Babylonian goddess became the Virgin Mary".

Vil du ikke lese i det hele tatt, så søk opp Walter Veith og se feks forbindelsen mellom katolisismen og islam - the islamic connection.

Jeg beklager hvis du føler deg truffet. Dette er ikke personlig ment mot deg, det er ment mot katolisismen.

 

Endret av LuxLucet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja på norsk har vi bare «Guds Ord» (BF/Hermon) som er oversatt fra TR, men 1 Kor. 4:4 beholder den typisk norske oversettelsen. Så det er TR i Norsk tradisjon får en vel si. Ef. 4:9 i 2011 er endret slik at Jesus ikke lenger for ned til dødsriket men til jorden (fra himmelen), det vitner om en liberalteologi som ikke er forenelig med den katolske katekismus. Er det forresten så mange større kirkesamfunn som bruker bibelforlagets oversettelse (Guds Ord)?

Anonymkode: ec0a3...cab

Nå husker jeg ikke nøyaktig hva feks 1.Kor.4:4 sier, men jeg er enig i at denne norske utgaven ikke alltid er korrekt. Feks gir den Satan betegnelsen/navnet "Morgenstjernen" i Jesasja, en tittel som hører alene til Jesus.

Nå er det vel kanskje ikke så mange kirkesamfunn som forholder seg til protestantismen lenger, men såvidt meg bekjent er SDA de som har forholdt seg nærmest til Bibelske sannheter, selv om dette kirkesamfunnet nå i nyere tid har bøyet av og fulgt med den økumeniske bevegelsen. Personlig tror jeg ikke det finnes en eneste menighet i Norge som forholder seg helt og holdent til Bibelen samtidig som de får en eller annen form for statlig støtte. Men Bibelen sier at frafallet først må komme, så vi burde ikke bli overrasket.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 4/17/2018 den 13.13, AnonymBruker skrev:

Lurer litt på hva forskjellen er på f.eks Bulgarske ortodokse og "vanlige" kristne (kristne som ikke har noen regler eller noe slikt) 

Er det noe regler? kleskode? hva tror de ortodokse på? 

Kanskje litt dumt spørsmål eller feil måte å spørre på, men håper på svar :) 

Anonymkode: b3321...50e

Dette https://no.wikipedia.org/wiki/Kristendom er mye lettere enn å spørre her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, LuxLucet said:

Om du sammenligner de forskjellige versjonene, så finner du fort ut at Jesu guddomm er utelatt, og det er skapt rom for tvil/tolkning hvorvidt navnet "Gud" viser til Jesus eller noen annen gud.
I tillegg åpner den katolske bibelen for å gjøre egne gjerninger. Se på denne:
(KJV) "Mens det ennå er dag, må Jeg gjøre Hans gjerninger..."(Joh. 9:4).
(1988) "Vi må alle gjøre det Gud ber oss om å gjøre."
(2011) "Så lenge det er dag, må vi gjøre hans gjerninger."

Så tydeligvis trenger ikke Jesus å gjøre Guds gjerninger, for det er visst vi mennesker som skal gjøre det - ifølge de moderne biblene.
 

Jeg vet det ikke er lett å høre harde ord mot en kirke man elsker, men Jesus har sagt at vi skal røpe Skjøgens ugjerninger slik at alle og enhver kan ta et valg på hvem de vil følge. Den katolske kirke oppfyller alle kjennetegnene på Skjøgen i Åpenbaringen og Antikrist, og dette støttes også av verdenshistorien, og det er en hel haug med kilder for å støtte denne påstanden.

Det handler ikke om at jeg ikke respekterer katolikker - det gjør jeg, hvis ikke hadde jeg vært voldelig og forfulgt dem. Det dette handler om å er stå opp for Guds Ord og dele sannheten, og avkle DKK for hennes gjerninger gjennom tidene.
De fleste har allerede glemt den ondskapsfulle forfølgelsen hun gjorde i den mørke middelalder. Folk har allerede glemt hvilken rolle pavedømmet hadde under 2. verdenskrig.
Om du ønsker å høre dette selv fra en eks-katolikk, så les "50 years in the Church of Rome".
Vil du vite hva DKK gjorde under 2. verdenskrig? Les Smokescreens.
Vil du vite hvordan DKK adopterte hedenske skikker? Les Babylon Religion - how a Babylonian goddess became the Virgin Mary".

Vil du ikke lese i det hele tatt, så søk opp Walter Veith og se feks forbindelsen mellom katolisismen og islam - the islamic connection.

Jeg beklager hvis du føler deg truffet. Dette er ikke personlig ment mot deg, det er ment mot katolisismen.

 

Jeg føler meg ikke truffet. Jeg hadde tenkt å skrive et fornuftig og saklig svar til deg, men nå du kommer med dette konspiratoriske oppgulpet, gidder jeg ikke. Slike innlegg og påstander forholder jeg meg ikke til, da de er løsrevet fra virkeligheten og en hver mulig fortolkning av den.

Dette er ikke en seriøs debatt.

Anonymkode: 291f2...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler meg ikke truffet. Jeg hadde tenkt å skrive et fornuftig og saklig svar til deg, men nå du kommer med dette konspiratoriske oppgulpet, gidder jeg ikke. Slike innlegg og påstander forholder jeg meg ikke til, da de er løsrevet fra virkeligheten og en hver mulig fortolkning av den.

Dette er ikke en seriøs debatt.

Anonymkode: 291f2...4a3

Det er synd at du ikke tar steget og faktisk studerer og sjekker opp dette selv, for dokumentasjonene er så lett tilgjengelige at alle kan finne dem. Det er ethvert menneskes ansvar å søke sannheten, og dersom du ikke vil det så får det bli en sak mellom deg og Herren.
Konspirasjonsteorier forholder jeg meg ikke til, jeg forholder meg til Bibelen, og det er noe enhver som påstår å være en Jesu etterfølger burde gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, LuxLucet skrev:


Vil du ikke lese i det hele tatt, så søk opp Walter Veith og se feks forbindelsen mellom katolisismen og islam - the islamic connection.

Jeg beklager hvis du føler deg truffet. Dette er ikke personlig ment mot deg, det er ment mot katolisismen

Hei LuxLucet,

Hva mener du her?

Kristendommen absolutt avgudsdyrkelse og spesielt katolisme ifølge islamske skrifter og teologi. Den som dør og deler Guds guddom er evig og foreviget i helvetet. Så hvordan kan du påstå dette? Det er jo en helt absurd påstand. Islam fornekter kristen definisjon av Gud. Så hvordan kan du påstå dette? 

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...