Gå til innhold

Hva er forskjellen på Ortodokse og "vanlige" kristne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer litt på hva forskjellen er på f.eks Bulgarske ortodokse og "vanlige" kristne (kristne som ikke har noen regler eller noe slikt) 

Er det noe regler? kleskode? hva tror de ortodokse på? 

Kanskje litt dumt spørsmål eller feil måte å spørre på, men håper på svar :) 

Anonymkode: b3321...50e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De faster feks, dvs at de spiser vegansk. 

Anonymkode: d4d14...3ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer litt på hva forskjellen er på f.eks Bulgarske ortodokse og "vanlige" kristne (kristne som ikke har noen regler eller noe slikt) 

Er det noe regler? kleskode? hva tror de ortodokse på? 

Kanskje litt dumt spørsmål eller feil måte å spørre på, men håper på svar :) 

Anonymkode: b3321...50e

Å klassifisere noen som «vanlige» kristne bør du hvert fall droppe:p det som er vanlig for deg er ikke nødvendigvis vanlig for meg. Men jeg regner med at du mener protestanter? Det finnes regler der også. Det er tre hovedgrener innen kristendommen, nemlig den katolske kirke, den ortodokse og protestantismen. Det beste er egentlig å Google, og så komme tilbake hit om du har noen spørsmål:) 

Du kan jo begynne her: https://no.m.wikipedia.org/wiki/Den_ortodokse_kirke

Anonymkode: 0b939...d93

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ortodokse tilber og feirer også helgener, det gjør ikke protestanter. Tidspunktet for den ortodokse påsken regnes ut på en annen måte (i år var den en uke etter den "protestantiske"), påsken er en viktigere høytid enn julen, de faster (men ikke så mange følger den skikken lenger), søndagsgudstjenestene begynner tidlig søndag morgen, folk kan komme og gå som de vil, prestene messer istedet for å tale/preke, menigheten synger ikke salmer.

Anonymkode: 48f0a...7b5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen forklare hva de forskjellige er? Protestanter, ortodokse osv?

 

Anonymkode: b3321...50e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å klassifisere noen som «vanlige» kristne bør du hvert fall droppe:p det som er vanlig for deg er ikke nødvendigvis vanlig for meg. Men jeg regner med at du mener protestanter? Det finnes regler der også. Det er tre hovedgrener innen kristendommen, nemlig den katolske kirke, den ortodokse og protestantismen. Det beste er egentlig å Google, og så komme tilbake hit om du har noen spørsmål:) 

Du kan jo begynne her: https://no.m.wikipedia.org/wiki/Den_ortodokse_kirke

Anonymkode: 0b939...d93

Nei når jeg skrev "vanlige" kristne, så tenkte jeg på f.eks pinsemenigheten, der er det jo ikke så mange regler annet enn de 10 bud. 

Anonymkode: b3321...50e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest padawan

Innen kristendommen har du to store rettinger, protestantisme og katolisisme. I år 1054 skjedde det som heter Det store skisma hvor Den ortodokse tro og Den katolske tro gikk hver sin vei. Les mer i Wikipedia-artikkelen jeg lenket til for å lese om forskjeller og hvorfor.

Endret av padawan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er "vanlige kristne" kommer nok an på hvor i verden man befinner seg. Kristne kan grovt deles inn i katolikker, protestanter (med masse under-samfunn) og ortodokse (de største kirkesamfunnene er de gresk-ortodokse og russisk-ortodokse, men finnes flere andre ortodokse kirker, og den unerte kirke hører vel muligens også innunder den ortodokse). 

Alle tror på samme Gud og Jesus, men har ulike skikker, ritualer og dogmer. 

https://snl.no/den_ortodokse_kirke

Endret av Anonymus Notarius
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, padawan skrev:

Innen kristendommen har du to store rettinger, protestantisme og katolisisme. I år 1054 skjedde det som heter Det store skisma hvor Den ortodokse tro og Den protestantiske tro gikk hver sin vei. Les mer i Wikipedia-artikkelen jeg lenket til for å lese om forskjeller og hvorfor.

Protestanter eksisterte ikke i 1054. Det store skisma var splittelsen mellom den vestlige (katolske) og østlige (ortodokse) kristendommen. Protestantismen er en ny retning som sprang utfra katolisismen under reformasjonen på 1500-tallet. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei når jeg skrev "vanlige" kristne, så tenkte jeg på f.eks pinsemenigheten, der er det jo ikke så mange regler annet enn de 10 bud. 

Anonymkode: b3321...50e

Regner du pinsemenigheten som vanlige? Det gjør ikke jeg. De driver jo med tungetale og er svært opptatt av lovprising og sånt. 

Det mest naturlige ville vel være å regne den norske kirke som "vanlig"? 

Anonymkode: d4d14...3ee

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan
Akkurat nå, Anonymus Notarius skrev:

Protestanter eksisterte ikke i 1054. Det store skisma var splittelsen mellom den vestlige (katolske) og østlige (ortodokse) kristendommen.

Skrev selvfølgelig feil. Er den katolske og ortodokse kirken som delte seg som du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei når jeg skrev "vanlige" kristne, så tenkte jeg på f.eks pinsemenigheten, der er det jo ikke så mange regler annet enn de 10 bud. 

Anonymkode: b3321...50e

Der ser du hvorfor du ikke kan snakke om «vanlige» kristne. Jeg tok det for gitt at du snakket om det største trossamfunnet i Norge, ikke en frikirkelig bevegelse. Og jo, potensielt så er det nok like mange regler å forholde seg til i nesten alle trossamfunn,

Anonymkode: 0b939...d93

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha faktaopplysninger, hvorfor ikke gå til et leksikon eller wikipedia? Mye mer utfyllende og pålitelig enn randoms på et forum. (Selv om svarene så langt i tråden er ok.)

www.snl.no - store norske leksikon

Anonymkode: 67ffc...d7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De ortodokse tilber og feirer også helgener, det gjør ikke protestanter. Tidspunktet for den ortodokse påsken regnes ut på en annen måte (i år var den en uke etter den "protestantiske"), påsken er en viktigere høytid enn julen, de faster (men ikke så mange følger den skikken lenger), søndagsgudstjenestene begynner tidlig søndag morgen, folk kan komme og gå som de vil, prestene messer istedet for å tale/preke, menigheten synger ikke salmer.

Anonymkode: 48f0a...7b5

Hverken katolikker eller ortodokse tilber helgener, det er en veldig utbredt misforståelse.. Ber til - ja, tilber - nei.

Anonymkode: 0b939...d93

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Regner du pinsemenigheten som vanlige? Det gjør ikke jeg. De driver jo med tungetale og er svært opptatt av lovprising og sånt. 

Det mest naturlige ville vel være å regne den norske kirke som "vanlig"? 

Anonymkode: d4d14...3ee

Åndsgaver ja ...

Jeg har da sett og opplevd overnaturlig helberedelse selv, og det tror jeg er ifra Gud. Tungetale driver ikke jeg med, men en "rar" ting vi i de mer "spirituelle" kristne miljøene observerer er hvordan Gud eller djevelen kan snakke igjennom andre, at bibelteksten eller pastoren "snakker" inn i livet vårt osv. Altså en veldig aktiv overnaturlig virkelighet som vi har med oss i vårt daglige liv, spesielt i begynnelsen. Jeg endte opp der fordi det var i utgangspunktet veldig spirituelle opplevelser jeg hadde som var det siste "bevis" jeg trengte for å skjønne "noe" prøvde å få min oppmerksomhet.

Men jeg ble mao. ikke kristen pga kristne foreldre, eller bare fordi jeg "følte det sånn", men en leting etter svar over flere tiår som kuliminerte i noe som er fullstendig over min fatteevne. Ikke alt dette her er hyggelig, men jeg må antageligvis leve med det for jeg har hatt dette i flere år nå. Bibelen har en del å si om dette, og at det kristne livet har sine mindre lyse sider, men det oppveies av andre gode ting som følger med. Jeg er ivertfall ikke redd evigheten/etterlivet mer, å glede seg til å dø høres kanskje ikke så oppløftende ut, men for meg er det faktisk sånn, uten at jeg er suicidal, jeg føler bare at det er deilig. Noe av det jeg har opplevd, er ivertfall ifra Gud som ønsket meg "velkommen", og det beste ordet jeg kan komme på er: fantastisk. Det negative (angrepene fra satan) er ubetydelig i forhold mot det jeg vet venter meg i slutten på det livet her.

Endret av den1m
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, den1m skrev:

Åndsgaver ja ...

Jeg har da sett og opplevd overnaturlig helberedelse selv, og det tror jeg er ifra Gud. Tungetale driver ikke jeg med, men en "rar" ting vi i de mer "spirituelle" kristne miljøene observerer er hvordan Gud eller djevelen kan snakke igjennom andre, at bibelteksten eller pastoren "snakker" inn i livet vårt osv. Altså en veldig aktiv overnaturlig virkelighet som vi har med oss i vårt daglige liv, spesielt i begynnelsen. Jeg endte opp der fordi det var i utgangspunktet veldig spirituelle opplevelser jeg hadde som var det siste "bevis" jeg trengte for å skjønne "noe" prøvde å få min oppmerksomhet.

Men jeg ble mao. ikke kristen pga kristne foreldre, eller bare fordi jeg "følte det sånn", men en leting etter svar over flere tiår som kuliminerte i noe som er fullstendig over min fatteevne. Ikke alt dette her er hyggelig, men jeg må antageligvis leve med det for jeg har hatt dette i flere år nå. Bibelen har en del å si om dette, og at det kristne livet har sine mindre lyse sider, men det oppveies av andre gode ting som følger med. Jeg er ivertfall ikke redd evigheten/etterlivet mer, å glede seg til å dø høres kanskje ikke så oppløftende ut, men for meg er det faktisk sånn, uten at jeg er suicidal, jeg føler bare at det er deiling. Noe av det jeg har opplevd, er ivertfall ifra Gud som ønsket meg "velkommen", og det beste ordet jeg kan komme på er: fantastisk.

Så fint at du deler din religiøse historie. På hvilken måte er det relevant for trådens tema? 

Anonymkode: d4d14...3ee

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så fint at du deler din religiøse historie. På hvilken måte er det relevant for trådens tema? 

Anonymkode: d4d14...3ee

bruk google

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er som katolikker bare at de ikke har en pave. De er forresten like vanlige kristne som protestanter og katolikker.

 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

De ortodokse tilber og feirer også helgener, det gjør ikke protestanter. 

Anonymkode: 48f0a...7b5

Nei. Katolikker tilber ikke helgener, og ingen katolikk med god kjennskap til det norske språk ville ordlegge seg slik.

(Derimot kan det nok tenkes at innvandrede katolikker ikke behersker språkets nyanser. På mange språk oppstår ikke misforståelsen så lett. På engelsk er problemet enda mer påtagelig, på grunn av språkutviklingen. Ordet pray betød før rett og slett be om; etterhvert kom forståelsen av uttrykket mere eksklusivt inn i den religiøse sfære, uten at de troendes språkbruk dermed alltid fulgte like godt med i utviklingen.)

Å si "å be til de hellige", "bønn til de hellige", er på norsk dårlig språkbruk. Det dekkende er å si "be helgenene om deres forbønn" (evt. om deres hjelp, dvs. ved deres forbønn). Det er dette som er "bønn til de hellige".

En slik "bønn" er helt klart ikke å forveksle med en bønn og hyllest som bare tilkommer Gud. Det er ikke en tilbedende bønn. Ingen katolikk forveksler denne vesentlige forskjellen. Det er en helt påtagelig forskjell mellom å si: "Hellige Olav, be for Oss!" og det å si: "Å min Gud, du er i sannhet vår Frelser og Gud, som vi tilber".

http://www.katolsk.no/praksis/bonn/artikler/be_til_h

Anonymkode: f14d7...cd9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

De er som katolikker bare at de ikke har en pave. De er forresten like vanlige kristne som protestanter og katolikker.

 

Nei. Katolikker tilber ikke helgener, og ingen katolikk med god kjennskap til det norske språk ville ordlegge seg slik.

(Derimot kan det nok tenkes at innvandrede katolikker ikke behersker språkets nyanser. På mange språk oppstår ikke misforståelsen så lett. På engelsk er problemet enda mer påtagelig, på grunn av språkutviklingen. Ordet pray betød før rett og slett be om; etterhvert kom forståelsen av uttrykket mere eksklusivt inn i den religiøse sfære, uten at de troendes språkbruk dermed alltid fulgte like godt med i utviklingen.)

Å si "å be til de hellige", "bønn til de hellige", er på norsk dårlig språkbruk. Det dekkende er å si "be helgenene om deres forbønn" (evt. om deres hjelp, dvs. ved deres forbønn). Det er dette som er "bønn til de hellige".

En slik "bønn" er helt klart ikke å forveksle med en bønn og hyllest som bare tilkommer Gud. Det er ikke en tilbedende bønn. Ingen katolikk forveksler denne vesentlige forskjellen. Det er en helt påtagelig forskjell mellom å si: "Hellige Olav, be for Oss!" og det å si: "Å min Gud, du er i sannhet vår Frelser og Gud, som vi tilber".

http://www.katolsk.no/praksis/bonn/artikler/be_til_h

Anonymkode: f14d7...cd9

Uansett er ikke deres bønne-praksis bibelsk forankret, så dette er noe de har funnet på selv. Ingen steder i Bibelen gir grunnlag for å be om en forbønn fra helgener. Derimot sier den at alle mennesker som har sovnet inn venter på oppstandelsen, enten til liv eller fortapelse. Sanne protestanter kan ikke sammenlignes med katolikker og motsatt. Protestanter forholder seg til Guds Ord som den eneste autoritet og kilden til sannhet, mens katolisismen har overført og fortsatt med hedenske skikker, deriblant endret Guds Ord og lagd sin egen bibel som nedgraderer Jesus. Bibel 2011 er et lett tilgjengelig og godt eksempel.
Ikke rart paven har fordømt fundamentalisme, som nå i vår tid forbindes mest med radikale islamister, men som selvfølgelig også dekker bibeltro kristne - selv om bibeltro kristne ikke er en fare for andre, foruten å forkynne sannheten og røpe pavedømmets hensikter og ubibelske tradisjoner, som sevfølgelig mange blir sinte over.

Dette var ikke "hate speech".
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, LuxLucet skrev:

Uansett er ikke deres bønne-praksis bibelsk forankret, så dette er noe de har funnet på selv. Ingen steder i Bibelen gir grunnlag for å be om en forbønn fra helgener. Derimot sier den at alle mennesker som har sovnet inn venter på oppstandelsen, enten til liv eller fortapelse. Sanne protestanter kan ikke sammenlignes med katolikker og motsatt. Protestanter forholder seg til Guds Ord som den eneste autoritet og kilden til sannhet, mens katolisismen har overført og fortsatt med hedenske skikker, deriblant endret Guds Ord og lagd sin egen bibel som nedgraderer Jesus. Bibel 2011 er et lett tilgjengelig og godt eksempel.
Ikke rart paven har fordømt fundamentalisme, som nå i vår tid forbindes mest med radikale islamister, men som selvfølgelig også dekker bibeltro kristne - selv om bibeltro kristne ikke er en fare for andre, foruten å forkynne sannheten og røpe pavedømmets hensikter og ubibelske tradisjoner, som sevfølgelig mange blir sinte over.

Dette var ikke "hate speech".
 

Er ikke det en form for avgudsdyrkelse, det å tilbe Gud indirekte, som i forbønn? 

Ut ifra hva du skriver så har den protestanter teologien samme tilnærming til teksten som sunnimuslimer og katolisisme som Shia med deres 12 imamer. 

Er noe synd i kristendommen å innovere ny lære enn det som ifølge bibelen er Jesus lære? Og hvem ga katolimsmen rett til å innovere i tilnærmig til Gud?

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...