Gå til innhold

Kutt i sykelønna - ramaskrik


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men da øker vel antallet henvendelser til fastlege slik at man får sykemelding?  Vi betaler jo egentlig bare egenandel der,  så dekker staten resten... Så er det så lønnsomt å kutte i sykedager? 

Folk som får sykemelding er også ofte lenger borte

Anonymkode: 8d3f1...77d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

43 minutter siden, Leifern skrev:

Innvandrere som ikke jobber yter nøyaktig like mye/lite som det du gjør når du ikke jobber.

Så du mener at det ikke har noe å si at jeg har jobbet i 35 år, mens innvandrere ikke har jobbet ett eneste minutt her i landet?

Ta deg ei bolle

Anonymkode: 52295...02e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Leifern skrev:

Du sier at de med dårligst råd sykemelder seg oftere enn de med god råd?

Om alle hadde fått en million i året og man plutselig hadde fjernet ordningen, ville det også gått ut over de med dårligst råd fra før. Sykelønnsordningen gjør at nordmenn er mest syke av alle, noe som går ut over landet, og dermed også de med dårligst råd på sikt.

Jeg tolker det heller slik at de som har større utgifter til legebesøk og medisiner (typiske kronikere), men som alikevel er i full jobb, ville fått belastninger midt i fleisen.

Et eksempel kan være en diabetespasient som en morgen våkner med et farlig lavt blodsukker og ikke hverken klarer å få gitt beskjed, eller kommet seg på jobb.

Anonymkode: d2510...29b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men da øker vel antallet henvendelser til fastlege slik at man får sykemelding?  Vi betaler jo egentlig bare egenandel der,  så dekker staten resten... Så er det så lønnsomt å kutte i sykedager? 

Folk som får sykemelding er også ofte lenger borte

Anonymkode: 8d3f1...77d

Hvorfor skulle lavere sykelønn føre til flere sykemeldinger? Folk vil være mer hjemme siden de får mindre betalt for å være hjemme?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener at det ikke har noe å si at jeg har jobbet i 35 år, mens innvandrere ikke har jobbet ett eneste minutt her i landet?

Ta deg ei bolle

Anonymkode: 52295...02e

Tror du må lese det jeg skrev en gang til. Om du ikke jobber, og får penger for å være hjemme, så bidrar du den dagen akkurat like lite som alle andre som får penger for å ikke gjøre noe. Om det så hadde vært 80 % av full lønn, så hadde det fremdeles vært meget sjenerøst.

Endret av Leifern
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt i sykelønna eller karensdager er noe man på et eller annet tidspunkt bare må innføre.  Norge ligger på verdenstoppen i sykelønnsutbetalinger sammenlignet med folketallet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tolker det heller slik at de som har større utgifter til legebesøk og medisiner (typiske kronikere), men som alikevel er i full jobb, ville fått belastninger midt i fleisen.

Et eksempel kan være en diabetespasient som en morgen våkner med et farlig lavt blodsukker og ikke hverken klarer å få gitt beskjed, eller kommet seg på jobb.

Anonymkode: d2510...29b

Og mange i den kategorien ender opp med å bli uføre. Da får man rundt 66 % av den lønnen man hadde. Hvorfor er da 80 % i sykelønnsperioden så forferdelig? Hele poenget er at det må lønne seg å jobbe, i hvert fall litt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal kutte i sykelønna uten å ramme de som tåler det minst, finnes det bare 1-en-eneste løsning. Og det er å ha helt lik ordning som den vi har i dag, men redusere taket på sykepengegrunnlaget fra 6G, til eksempelvis 4G. 

Fulle sykepenger inn til 400.000,-, ikke nesten 600.000,- som i dag. 

Hvorfor er ikke det et alternativ det snakkes om? 

Da kan ALLE ha råd til å være syk 😊

Anonymkode: 328f4...c88

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Druid skrev:

Å kutte sykelønna, er ett verktøy som er en relativt tungt angrep mot velferdsstaten på flere områder og som KAN får uønskede konsekvenser. 

Det er fundert i en påstand som ikke har noen faktuell underbygging, unntatt ett generelt konsensus om at det høres troverdig ut. 

Og sykelønna er den velferdskosten som er absolutt minst problematisk på ett nasjonaløkonomisk plan. 

Før jeg ser en kutt i sykelønna, ønsker jeg å se ett klarere forskningsbilde av HVORFOR vi har høyere sykefravær i Norge enn i sammenlignbare nasjoner. Når vi har ett klart bilde av dette, kan vi begynne å se på verktøy.

Men før det, er det ett farlig og risikofylt håndgrep å ta. 

Om du skuer til bla Sverige så er korttidsfraværet gått kraftig ned etter innføring av karensdag 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tolker det heller slik at de som har større utgifter til legebesøk og medisiner (typiske kronikere), men som alikevel er i full jobb, ville fått belastninger midt i fleisen.

Et eksempel kan være en diabetespasient som en morgen våkner med et farlig lavt blodsukker og ikke hverken klarer å få gitt beskjed, eller kommet seg på jobb.

Anonymkode: d2510...29b

Det går ann å gjøre unntak for kronisk syke, slik det allerede finnes i dagens regelverk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Om du skuer til bla Sverige så er korttidsfraværet gått kraftig ned etter innføring av karensdag 

Er usikker, men jeg husker å ha sett at korttidsfraværet er relativt likt mellom Norge og Sverige, (det nivået det var høyere er statistisk sammenfallende med at befolkningen er mye mindre, og det har konsekvenser). Det er stort sett langtidssykefraværet som treffer oss, og noen har påpekt at vi har KPI problemer, altså at måten vi måler fraværet på kunstig øker fraværet. 

Jeg vet fra arbeid med en pasient organisasjon at vi har medisinske områder som diagnosteres sent og behandles lemfeldig, så man kan mistenke at det spiller inn også. Og jeg leste nettopp en sosialhelse talsmann som i praksis ga en forklaring.

Det er lett å få resultater ved å ta vekk penger, problemet er at det ikke nødvendigvis løser noe. Derfor vil jeg at vi skal være 100% sikker på at problemet er latskap før vi går sånn til verks.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Fru Uperfekt said:

Om du skuer til bla Sverige så er korttidsfraværet gått kraftig ned etter innføring av karensdag 

 

Men har den totale produktiviteten økt tilsvarende? Jeg tviler sterkt på det. Karensdagen gjør at folk drar på jobb, selv om de helsemessig burde holdt seg hjemme, med det til følge at de hangler i fjorten dager, med redusert arbeidsinnsats, i stedet for å "legge seg syk" under dyna i en dag eller to, og så være nesten helt bra igjen.

En følge av karensdag(er) vil også gjøre at kvinner kommer enda dårligere ut lønnsmessig (og pensjonsmessig)  enn i dag, fordi det oftest er de som blir hjemme med sykt barn. Barn er, som kjent for de fleste, en del syke.

En effekt av 80% sykelønn vil være at de som er mye syke, og på sikt blir uføre, vil ha et dårlig grunnlag for trygdenivået, siden dette er basert på tidligere inntekt. Spesielt for personer i et lavtlønnsyrke vil det bety veldig mye i praksis.

Endret av T-Rex
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, T-Rex skrev:

Men har den totale produktiviteten økt tilsvarende? Jeg tviler sterkt på det. Karensdagen gjør at folk drar på jobb, selv om de helsemssig burde holdt seg hjemme, med det til følge at de hangler i fjorten dager, med redusert arbeidsinnsats, i stedet for å "legge seg syk" under dyna i en dag eller to, og så være nesten helt bra igjen.

En følge av karensdag(er) vil også gjøre at kvinner kommer enda dårligere ut lønnsmessig (og pensjonsmessig)  enn i dag, fordi det oftest er de som blir hjemme med sykt barn. Barn er, som kjent for de fleste, en del syke.

En effekt av 80% sykelønn vil være at de som er mye syke, og på sikt blir uføre, vil ha et dårlig grunnlag for trygdenivået, siden dette er basert på tidligere inntekt. Spesielt for personer i et lavtlønnsyrke vil det bety veldig mye i praksis.

Det er da er valg man kan ta, ikke noe problem å definere tidligere inntekt uten å ta hensyn til lavere utbetaling pga. sykefravær.

At de som jobber minst også får minst betalt er da et greit prinsipp, for øvrig.

Men dette gjaldt karensdag, forslaget her var 80 % sykelønn fra første dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde en kollega som var livredd for å miste ulempetilleggene hvis han var borte pga sykdom. Så han gikk på jobb smittet oss andre, ble enda sykere og borte en uke eller mer. Det hadde vært bedre om han var borte 1-3 dager i stede for tyne helsen. Et kutt i sykepenger vil få sånne som han til vente for lenge med å sykemelde seg. Noe som ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomt. 

Det er et spesielt tilfelle men min erfaring er at folk venter for lenge med å sykemelde seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de som jobber i helsesektor, med barn og mat? Skal vi komme på jobb med smittsom omgangssyke og smitte absolutt alle? Jeg kommer på jobb om jeg er syk om jeg ikke får betalt. :) Skal se samfunnet sparer mye penger på det.

Men er for karensdag så lenge det er mulig å skaffe legeerklæring og få betalt 100% fra dag 1. Viss ikke kommer jeg gjerne på jobb med spysyken. 

Anonymkode: c5ec0...10d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 timer siden, Leifern skrev:

Det er jo en viss liten mulighet for at dette henger sammen med at man ikke taper noe som helst på sykefravær. Man får betalt som om man var på jobb, og slipper ev. reiseutgifter, så mange vil faktisk tjene på å være hjemme.

Og vips, så sparte man penger til forskning. Next: "Forskere prøver å finne ut om 2+2 virkelig er 4, 20 millioner bevilges".

Vi som pendler med offentlig transport har månedskort uansett så det er ingenting å tjene på å være syk 3 dager.

Anonymkode: 516a2...5af

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, T-Rex skrev:

Men har den totale produktiviteten økt tilsvarende? Jeg tviler sterkt på det. Karensdagen gjør at folk drar på jobb, selv om de helsemssig burde holdt seg hjemme, med det til følge at de hangler i fjorten dager, med redusert arbeidsinnsats, i stedet for å "legge seg syk" under dyna i en dag eller to, og så være nesten helt bra igjen.

En følge av karensdag(er) vil også gjøre at kvinner kommer enda dårligere ut lønnsmessig (og pensjonsmessig)  enn i dag, fordi det oftest er de som blir hjemme med sykt barn. Barn er, som kjent for de fleste, en del syke.

En effekt av 80% sykelønn vil være at de som er mye syke, og på sikt blir uføre, vil ha et dårlig grunnlag for trygdenivået, siden dette er basert på tidligere inntekt. Spesielt for personer i et lavtlønnsyrke vil det bety veldig mye i praksis.

Vi hadde karensdager i Norge frem til 1977

 

Etter hva jeg kan huske så halverte det korttidsfraværet. Ellers er det og slik at de har 80% lønn etter karensdagen.

Vet det var oppe til drøfting i Norge, rundt årtusenskiftet, men vi fikk istedenfor IA.

IA funger OK i det private og ikke OK i det offentlige... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Druid skrev:

Er usikker, men jeg husker å ha sett at korttidsfraværet er relativt likt mellom Norge og Sverige, (det nivået det var høyere er statistisk sammenfallende med at befolkningen er mye mindre, og det har konsekvenser). Det er stort sett langtidssykefraværet som treffer oss, og noen har påpekt at vi har KPI problemer, altså at måten vi måler fraværet på kunstig øker fraværet. 

Jeg vet fra arbeid med en pasient organisasjon at vi har medisinske områder som diagnosteres sent og behandles lemfeldig, så man kan mistenke at det spiller inn også. Og jeg leste nettopp en sosialhelse talsmann som i praksis ga en forklaring.

Det er lett å få resultater ved å ta vekk penger, problemet er at det ikke nødvendigvis løser noe. Derfor vil jeg at vi skal være 100% sikker på at problemet er latskap før vi går sånn til verks.

Det var likt før de innførte ny ordning om jeg ikke erindrer feil.

Så om husken min er rett så er da Sverige sitt nå langt lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi som pendler med offentlig transport har månedskort uansett så det er ingenting å tjene på å være syk 3 dager.

Anonymkode: 516a2...5af

Men det er nok av oss som ikke har den muligheten.... Ikke alle bor i sentrale strøk med buss/båt avganger som fungerer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...