Gå til innhold

Fastlegen nekter å henvise meg til CT av magen. Jeg er vist for ung. Jeg er 24 år!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ble operert for blindtarmbetennelse i 2009. Var da 16 år gammel. Har hatt veldig vondt inni magen der ene arret etter kikkhulleoperasjonen. 

Var på time hos fastlegen i går og hun sendte henvisning til gastrokirurg.

MEN nekter å sendte meg til noe CT av magen pga at jeg bare er 24 år å for ung til å skulle kunne ha noe evt brokk.

Hvorfor skal jeg alltid få høre at jeg er for ung til å ha noe som helst. Jan da vell ha brokk selvom jeg er 24.

Tenk om det er brokk jeg har også blir det ikke oppdaget på CT fordi fastlegen synes jeg er for ung... Opplever stadig å få høre "Du er for ung" til det ene å det andre.

Anonymkode: aa7a3...b70

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så det du er irritert for er at fastlegen din sier du er for ung? eller for at fastlegen din ikke vil sette igang tester utenfor det at du skal til gastrokirurg? 

Slik jeg ser det så har fastlegen din gjort alt riktig her. Du har smerter i magen, og fastlege velger å henvise deg til spesialist. Da vil spesialisten utrede deg og kjøre de testene som er nødvendige... Det er jo så utrolig unødvendig av fastlege å sende deg til CT, for fastlege kan ikke utrede hva som er galt.

Anonymkode: 959a0...158

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje kan  gastrokirurgen kunne vurdere om du trenger flere bildeundersøkelser? 

Tenker at det er bra du fikk en henvisning til en som kan gjøre en skikkelig vurdering av deg. ( regner med det er derfor du er henvist) og så kan du legge bort tanken på ct ei lita stund. 

Om kirurgen ikke finner ut av det kan du heller gå til annen lege og få ny vurdering. 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om gastrokirurgen mener det er nødvendig så sender h*n deg videre.

Etter bukoperasjoner så er det dessverre vanlig å få arrvev som kan være svært smertefullt. Det heter adheranser. Og de kan også komme etter kikkehulloperasjoner. 

Anonymkode: f3825...070

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gastrokirurgen vil vel sørge for å ta CT av deg hvis han finner det nødvendig? Han er jo spesialist på området og vil sørge for at du får de undersøkelsene du trenger. Er ikke noen vits i at både fastlege og gastrokirurgen skal behandle deg hver for seg på samme tid.

Når det er sagt er du ikke for gammel til å få brokk. Broren min på 18 har allerede blitt operert for det 2ganger. 

Endret av heipådegsann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uendelig med ressurser i helsenorge og fastlegen må bruke sin dømmekraft og ikke sende pasienter på kjempedyre undersøkelser han/hun ikke mener at er nødvendig. 

Hvis du på død og liv vil ha CT av magen er det jo mulig å ta den privat

Anonymkode: 56920...d4e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig å bli henvist til vurdering i spesialisthelsetjenesten før eventuelt bildediagnostikk iverksettes. Gastrokirurgen er den som skal vurdere indikasjonen for CT, ikke fastlegen din, så her har alt gått helt etter boka. En erfaren gas.kir kan, utfra en grundig anamnese og objektiv undersøkelse vurdere om det er relevant med bildediagnostikk, og i så fall hvilken modalitet, eventuelt om det skal utføres andre undersøkelser først. 

Her jeg jobber kan ikke fastleger henvise til CT abdomen, man kan kun henvises fra spesialisthelsetjenesten. Husk også at CT ikke er en risikofri undersøkelse, med en betydelig stråledosis som på sikt kan medføre kreft hos 1/1000 pasienter. Man skal ikke hodeløst henvise unge pasienter til utredning med CT før man har en klar indikasjon, og en formening om hva det kan være, og det er det gastrokirurgen skal avgjøre. 

Anonymkode: 30a6e...a91

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke uendelig med ressurser i helsenorge og fastlegen må bruke sin dømmekraft og ikke sende pasienter på kjempedyre undersøkelser han/hun ikke mener at er nødvendig. 

Hvis du på død og liv vil ha CT av magen er det jo mulig å ta den privat

Anonymkode: 56920...d4e

Men fastleger henviser gjerne privat? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vanlig at fastleger henviser til ct, det er det spesialist som gjør. Mest sannsynlig blir det MR på deg, hvis det ikke anses som noe akutt. Ct innebærer stråling. 

Anonymkode: 20654...c0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mest irritert av å høre at jeg er for ung til det ene å det andre. Men okei. Nå har jeg fått med meg at spesialisten avgjør om det blir nødvendig med MR eller CT etc..

Takk for svar alle..

Anonymkode: aa7a3...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er mest irritert av å høre at jeg er for ung til det ene å det andre. Men okei. Nå har jeg fått med meg at spesialisten avgjør om det blir nødvendig med MR eller CT etc..

Takk for svar alle..

Anonymkode: aa7a3...b70

Leger Sier dumne  ting av og til 😊 jeg forstår jo egentlig du syns det var litt unødvendig sagt. 

Jeg hadde f eks  en fastlege som mente jeg var for gammel til å få klamydia, så det var ikke vits i å ta den testen 😂😂😂 jeg var 30 år. 

Endret av spektralkatt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, spektralkatt skrev:

Leger Sier dumne  ting av og til 😊 jeg forstår jo egentlig du syns det var litt unødvendig sagt. 

Jeg hadde f eks  en fastlege som mente jeg var for gammel til å få klamydia, så det var ikke vits i å ta den testen 😂😂😂 jeg var 30 år. 

Herregud. Må du være snill. 30 år er jo absolutt ikke før gammel.:)

Får heller ikke lov å ta celleprøve fordi jeg er for ung. 

Andre venner av meg som tilogmed er yngre enn 24 blir bedt om å ta prøven. Ene venninna mi på 20 fikk påvist livmorhalskreft...

Anonymkode: aa7a3...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Herregud. Må du være snill. 30 år er jo absolutt ikke før gammel.:)

Får heller ikke lov å ta celleprøve fordi jeg er for ung. 

Andre venner av meg som tilogmed er yngre enn 24 blir bedt om å ta prøven. Ene venninna mi på 20 fikk påvist livmorhalskreft...

Anonymkode: aa7a3...b70

Bytt lege!

Datteren min fikk celleforandringer i en alder av 25 år, går jo ikke an å ha en sånn holdning! 

Jeg var 26 år da jeg tok konisering av livmorhalsen eller hva det heter ;) Hadde også celleforandringer. 

Endret av Dævendøtte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er henvist spesialist, som er helt riktig fremfor å ta masse undersøkelser på måfå fordi du tror det er best. Det er ikke nødvendig med CT for å utelukke brokk, det kan gjøres klinisk eller med ultralyd. CT av magen gir en veldig høy stråledose mot et sensitivt område og skal ikke tas uten god indikasjon, hvilket "vondt i det ene arret" ikke er uten andre undersøkelser først. Det høres som en annen skriver over mer ut som arrdannelse. 

Anonymkode: 5f480...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Herregud. Må du være snill. 30 år er jo absolutt ikke før gammel.:)

Får heller ikke lov å ta celleprøve fordi jeg er for ung. 

Andre venner av meg som tilogmed er yngre enn 24 blir bedt om å ta prøven. Ene venninna mi på 20 fikk påvist livmorhalskreft...

Anonymkode: aa7a3...b70

Viste seg å være noe mindre eksotisk, en kjedelig urinveisinfeksjon, som ventet, for ei gammal kjærring, 😂😂

 Men jeg skiftet fastlege etter den timen da. Syntes det var en merkelig vurdering. 

Tror jeg hadde gått til noen annen Om jeg ønsket celleprøve,  og legen ikke ville ta det. Nå eg ikke jeg ekspert, men trodde alle voksne burde ta det hvert 3 år? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...