Gå til innhold

Celleforandringer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har fått påvist lavgradige celleforandringer, men en hissig type. Altså, det ser ut som det går tilbake av seg selv på færre som har den typen jeg har enn av andre typer... 

Jeg skal ta ny celleprøve om 12 mnd.

Jeg er ikke så redd eller opptatt av det, men det hender jo jeg tenker litt på det. Kjipt å gå i et år og lure på om det går ene eller andre veien, samtidig føler jeg det er hysterisk å snakke om det da de som faktisk har alvorlige celleforandringer/kreft åpenbart har det mye verre... Nevnte det for en i familien og hun bare lo det bort og sa det var helt hysteri å ta prøven, så føler ikke jeg kan snakke med noen om det egentlig... Mamma tar det dødsalvorlig da hun har hatt livmorshalskreft selv og operert to ganger (konisert heter det kanskje? dette var jo lenge siden, så vet ikke om det var samme prosedyre som idag), så orker ikke hennes dommedag-profetier heller...

Er det noen andre som har vært i samme situasjon? Syns dere også det var litt sånn småstress eller bare ga dere helt faen liksom? Og gikk det tilbake av seg selv eller ble det "verre"? 

Det verste er at jeg har vært i fast forhold i 7 år og ANER IKKE hvordan jeg har fått HPV... Er vaksinert også. 
Hadde en del sex før jeg kom i fast forhold (og før jeg tok vaksinen), men han har ikke ligget med andre enn meg og jeg føler meg 99,99% sikker på at han ikke har vært utro (spesielt fordi han er steike forbanna for at han mener at jeg har vært det siden jeg nå har celleforandringer, regner med han ikke hadde spilt så bra sint om han ikke faktisk var oppriktig redd for at jeg har vært utro). 

Også håper jeg denne drittkroppen som ikke duger til noe som helst nå duger til å kvitte seg med driten. Jeg er litt redd for det med barn hvis jeg må koniseres... Så det var økt risiko for senabort og for tidlig fødsel, og er allerede i risikosone for det pga annen sykdom i tillegg til at jeg har cyster i underlivet som kan gjøre det ufordrende med barn også.

Ja, ville vel egentlig lufte tanker og høre om noen andre hadde erfaringer... 
(Har lest om det på kreftforeningen.no og lest statisikkene der, som jo er gode odds føler jeg, men litt kjipt at jeg hadde en hissig type da)

Anonymkode: 695ef...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har selv hatt celleforandringer (grad2) og konisering, og jeg fikk umiddelbar innkallelse til operasjon (les 2-3 mnd), og deretter fikk jeg en ny kontroll 6 måneder etter koniseringen. Så det at du ikke får ny test/inkallelse først om 12 måneder så ville jeg ikke bekymret meg noe særlig.

6mnd etter konisering var jeg 100% fri fra viruset, og jeg hadde to typer hpv-virus samtidig! ... som ifølge legen var «godt gjort».

Jeg har hatt ganske få sex-partnere, så det å ha hpv betyr ikke at man trenger å ligge rundt, en uheldig partner er alt som trengs.

Når det kommer til kjæresten din, så kan jeg skjønne at han er engstelig, slike tanker er det første som kommer, men her så tilsier det jo at du har hatt viruset i kroppen før du tok sprøyten, og dessuten så bruker hpv flere år (alt fra 1 til 10-15 år) på å utvikle seg, så dette er ikke noe som har skjedd over natten. Jeg selv fant ut av min celleforandring etter et 5 år langt forhold, der jeg også er ganske sikker på at ingen av oss var utro. Så her også har mine celleforandringer brukt mange år på å utvikle seg.

Anonymkode: 13c48...d21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv hatt celleforandringer (grad2) og konisering, og jeg fikk umiddelbar innkallelse til operasjon (les 2-3 mnd), og deretter fikk jeg en ny kontroll 6 måneder etter koniseringen. Så det at du ikke får ny test/inkallelse først om 12 måneder så ville jeg ikke bekymret meg noe særlig.

6mnd etter konisering var jeg 100% fri fra viruset, og jeg hadde to typer hpv-virus samtidig! ... som ifølge legen var «godt gjort».

Jeg har hatt ganske få sex-partnere, så det å ha hpv betyr ikke at man trenger å ligge rundt, en uheldig partner er alt som trengs.

Når det kommer til kjæresten din, så kan jeg skjønne at han er engstelig, slike tanker er det første som kommer, men her så tilsier det jo at du har hatt viruset i kroppen før du tok sprøyten, og dessuten så bruker hpv flere år (alt fra 1 til 10-15 år) på å utvikle seg, så dette er ikke noe som har skjedd over natten. Jeg selv fant ut av min celleforandring etter et 5 år langt forhold, der jeg også er ganske sikker på at ingen av oss var utro. Så her også har mine celleforandringer brukt mange år på å utvikle seg.

Anonymkode: 13c48...d21

Ja, jeg vet at det ikke er så alvorlig, det var lavgradige forandringer, men jeg forstod det slik at den typen forandringer jeg hadde sjeldnere gikk tilbake enn andre typer... Er ikke så god på sånne ting, men prøvde å google det som stod i brevet fra legen.

Så bra du var heldig! Glad for at det gikk bra med deg :) Var konisering vondt? Kan jo være greit å vite om det skulle gå den veien, hehe.

Ah ok, da så. Det var betryggende å høre! Tusen takk for svar :) 

Anonymkode: 695ef...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...