Gå til innhold

Kan noen forklare HVA angst er


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg sliter med det men er ikke sikker. Har snakket med lege og alt så er på god vei til hjelp. Lurer bare på HVORDAN det føles inne i dere? Hos meg er det sånn at det kommer av og til i sosiale settinger, da blir jeg helt fjern, greier ikke fokusere, kjenner et ubehag i brystet og får en sånn svak pipelyd i ørene. Blir kvalm. Men greier å holde meg fattet noen ganger til jeg kommer hjem. Eller til en plass jeg kan være alene da. Så når jeg får kommet meg fra situasjonen begynner jeg og gråte og brekke meg og sliter med å puste. Etter hvert går det greit for jeg har ikke energi igjenn og sovner. 

Dette kommer også av og til når jeg er alene. Det kommer hvis jeg feks tenker på ting som jeg oppfatter som truende. Som at jeg har lite familie å støtte meg på(fikk sinnsykt mye kjeft i barndommen og hadde ikke kontakt med far), få venner, føler meg litt alene, generelt redd for å være alene da. Og da kommer det igjenn. Høy puls, kvalme, blir varm, klam, klomp i brystet. Vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. 

Er ikke redd for å dø som mange beskriver når de har angst, jeg vil heller bare dø i disse øyeblikkene for jeg får ikke rømt fra de. Dette jeg tror er angst for meg, kommer også ofte opp i kjærlighetsrelasjoner for jeg er redd for å bli sviktet. Er det noen antydninger til svik (opplevd mye utroskap før) kommer disse fysiske reaksjonene igjenn. 

Høres dette kjent ut for noen med angst, eller er det noe helt annet som er angst?

Anonymkode: 0268a...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Angst er jo egentlig bare en ubegrunnet frykt, ubegrunnet fordi du ikke er i noen reell fare. Jeg begynner å svette, klam i henda, pulsen går opp og jeg får litt panikk i noen situasjoner, hvor jeg bare har lyst til å komme meg langt unna. Det svirrer med tanker i hodet som jeg ikke klarer å få styr på. Synes det er vanskelig å forklare, annet enn at jeg blir ganske redd og får reaksjoner som når jeg blir redd av en mer reell fare. 

Anonymkode: 8899a...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres presist beskrevet ut som angst. 

(Jeg er utredet og har angst/panikkangst)

Anonymkode: 8e1d8...78f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har barnet alene bestemt av retten. Jeg er livredd postkasse og mail. Jeg vet det ikke er farlig, men er redd pga historiķk. Har en nabo som henter og åpner når jeg ikke klarer.

Anonymkode: 5cd09...ffa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som angst. Jeg har ikke vert redd for å dø når jeg har hatt mine anfall men jeg har av og til vert redd for at det skulle feile meg noe mere som ikke blir oppdaget pga alt henges på angst-knaggen.  Tanken på å slite seg gjennom livet med en sykdom man kunne blitt frisk fra, det har skremt meg. 

Anonymkode: 7c5e6...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som panikkanfall i tillegg, denne filmen viser litt hvordan kroppen reagerer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Angst er samlebetegnelse for flere ulike angstlidelser. Angsten utarter seg ulikt fra person til person, og situasjoner. 
Men fellestrekkene mange nevner er kvalme, svimmelhet, økt puls, trykk i brystet, skjelving og svetting. 
Filmen som @Mokkilokki postet forklarer veldig godt hva som skjer ved angstanfall. 

Generelt kan man vel si at angst gir ett ubehag i kroppen, i en situasjon som ikke burde ha gitt disse reaksjonene. En sterkere reaksjon enn hva situasjonen tilsier. Noen ganger kjenner man på alle kroppslige reaksjoner på en gang, andre ganger kjenner man kanskje bare noen. En veldig sterk angst og/eller panikkangst vil ofte være så kraftig at man må ut av situasjonen, mens andre ganger kan man ha mye angst og likevel fungere i situasjonen. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare generelt angst, aldri hatt angstanfall, og det føles ikke helt som du beskriver. For meg er det en konstant uro, klarer ikke slappe av og er rastløs og stresset. Overtenker og grubler også. 

Så angst kan være ganske ulikt fra person til person selv om det har noen fellestrekk. 

Anonymkode: 1f332...4b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...