Gå til innhold

Dagens småbarnsforeldre - superegoister?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som skriker opp om at barnehage og SFO er stengt hele juli, tror dere ikke det var sånn for 20 - 30 år siden, da dere selv var små? Vi måtte da organisere sommeren sånn at barna ble ivaretatt mens vi jobbet. Det er fullt mulig å finne barnevakt, enten ved at flere foreldre går sammen og passer hverandres barn, bruke ungdom som dagmamma i en kort periode, familie der har mulighet til å passe barna innimellom. Vi klarte det, hvorfor er det så mye værre for dagens småbarnsforeldre å klare det samme? Det er bare viljen det står på, og dagens foreldre forventer å få lagt alt i hendene og tilrettelagt for nettopp dem. 

Anonymkode: 3fed1...829

Jeg syns argumentet: "Ja, men før i tiden..." er et ganske trist argument å komme.
Ja, men før i tiden kunne ikke kvinner stemme eller arbeide. Skal vi spole tilbake til tiden der kvinner gikk hjemmeværende og ikke kunne være selvstendige?

Jeg jobbet med mange eldre mennesker før i tiden, i slutten av 50-årene, som forventet å få fri hele sommeren fordi at de hadde jobbet så mange ganger før. De ville ha fri fra siste uken i juni og ut hele august. Hvis sjefen ikke ga seg sin velsignelse så ble det skriking, hyling, banning og de viste fingeren. Skal vi si at det er en akseptabel oppførsel av mennesker i 50-årene og isåfall skal jeg generalisere for å si at 50-åringer er skikkelig egoistiske? 

Anonymkode: 347cd...f63

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Å ikke tenke lengre enn til egen nesetipp, har du hørt det uttrykket før? 

Faktisk for ikke så veldig mange år siden, måtte foreldre overlevere barna sine fra de var ganske små, noen måneder gamle, til dagmammaer eller praktikanter. Barnehage var et knapphetsgode for sosialt vanskeligstilte og barn med utforsringer. 

Permisjonstiden var bare noen få uker lang, ammefri eksisterte ikke osv. 

Anonymkode: a5664...b94

Ja, men før i tiden så var det også lov å slå barna sine og kjøre uten bilbelte. Kanskje vi skal begynne med det igjen? Siden gode, gamle dager er de beste. :klem1:

Anonymkode: 347cd...f63

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småbarnsforeldre MÅ ikke ha ferie samtidig.  BHG og SFO stengt i 4 uker i sommeren?  Da tar far 2 uker ferie og deretter 2 uker ferie.  Dere kan virkelig ikke forventer at dere får 4-5 uker, samtidig, hvert år frem til barnet kan være hjemme alene.  Da har dere da 2 uker dere kan ta sammen.  

 

Anonymkode: cdfea...855

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å ikke tenke lengre enn til egen nesetipp, har du hørt det uttrykket før? 

Faktisk for ikke så veldig mange år siden, måtte foreldre overlevere barna sine fra de var ganske små, noen måneder gamle, til dagmammaer eller praktikanter. Barnehage var et knapphetsgode for sosialt vanskeligstilte og barn med utforsringer. 

Permisjonstiden var bare noen få uker lang, ammefri eksisterte ikke osv. 

Men poenget er, både barn og voksne overlevde når barnet måtte overleveres til fremmede slik at mor fikk gå tilbake til jobb. 

Jøss, du er jammen synsk. Tenk å kunne se hvem som har og hvem som ikke har barn selv når vi bruker ab knappen?.

Kan du ikke lære oss hvordan du gjør det? :lur:

 

Anonymkode: a5664...b94

Den tiden du snakker om, var det noen ytterst få familier der både far og mor jobbet. Men stort sett var mor hjemmeværende.

Og dessuten: foreldrepermisjonsordningen er bygd ut nettopp fordi det er bred enighet om at barn har det best med far eller mor det første leveåret.

Anonymkode: b93da...116

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nesten le over hvor dårlig innsikt og manglende livserfaring de barnløse utviser i denne tråden.   Meg meeeeg meeeeg!!!! 

Anonymkode: b93da...116

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dere som skriker opp om at barnehage og SFO er stengt hele juli, tror dere ikke det var sånn for 20 - 30 år siden, da dere selv var små? Vi måtte da organisere sommeren sånn at barna ble ivaretatt mens vi jobbet. Det er fullt mulig å finne barnevakt, enten ved at flere foreldre går sammen og passer hverandres barn, bruke ungdom som dagmamma i en kort periode, familie der har mulighet til å passe barna innimellom. Vi klarte det, hvorfor er det så mye værre for dagens småbarnsforeldre å klare det samme? Det er bare viljen det står på, og dagens foreldre forventer å få lagt alt i hendene og tilrettelagt for nettopp dem. 

Anonymkode: 3fed1...829

Ikke for å ødelegge illusjonene dine om at du er så mye bedre enn alle andre, men jeg vet at mine besteforeldre hadde det likt som småbarnsforeldre har det i dag, for 50 år siden.. 

Bortsett fra at det da var MYE mer vanlig at mor var hjemmeværende, men det er vel slike ting du selektivt ikke husker :)

 

Anonymkode: 0fb0e...116

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som skriker opp om at barnehage og SFO er stengt hele juli, tror dere ikke det var sånn for 20 - 30 år siden, da dere selv var små? Vi måtte da organisere sommeren sånn at barna ble ivaretatt mens vi jobbet. Det er fullt mulig å finne barnevakt, enten ved at flere foreldre går sammen og passer hverandres barn, bruke ungdom som dagmamma i en kort periode, familie der har mulighet til å passe barna innimellom. Vi klarte det, hvorfor er det så mye værre for dagens småbarnsforeldre å klare det samme? Det er bare viljen det står på, og dagens foreldre forventer å få lagt alt i hendene og tilrettelagt for nettopp dem. 

Anonymkode: 3fed1...829

For 30 år siden gikk bare noen få prosent av ettåringene i barnehage. Nå er det bare et fåtall som ikke gjør det. 

Det var mange flere kvinner som var hjemmeværende eller jobbet deltid med små barn og førskolebarn. I tillegg var den generasjonens bestemødre langt mindre yrkesaktive, og hjalp til ved behov.

Det betyr at det var barn å leke med i nabolagene, man kjente naboene, og man kunne alliere seg med andre familier der en var hjemme eller besteforeldre eller for å få kabalen til å gå opp når det var nødvendig. Jeg var ikke i barnehage i det hele tatt før jeg var 6, og da var det kun deltidsplass for å bli litt vant og kjent med flere av dem jeg ville begynne på skole med. 

Det var ikke slik at familier flest ikke fikk ha noe ferie sammen fordi de passet barn på skift. 

Tro det eller ei, men mange sider av familielivet har faktisk blitt vanskeligere for dagens foreldre enn for en generasjon og to tilbake.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må nesten le over hvor dårlig innsikt og manglende livserfaring de barnløse utviser i denne tråden.   Meg meeeeg meeeeg!!!! 

Anonymkode: b93da...116

Ja for man blir jo automatisk så klok og får så masse livserfaring av å presse ut en unge! Idioter får også barn. 

Forøvrig er jeg glad for at min arbeidsplass deler oppp juli - vi får enten de to første eller to siste ukene i juli. Ingen får hele. 

Anonymkode: 80e4d...bab

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

JA TIL ALT. 

Vil tilføye en ting, barnevognkjørere forventer at de har forkjørsrett overalt, alle skal ta hensyn til dem, og de er første prioritet uansett hvor eller hva.  :raven::raven:

Anonymkode: a5664...b94

Det er for krevende for deg å gå RUNDT vogna? Tøffe tider gitt. 

Anonymkode: 3fd2d...be3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må nesten le over hvor dårlig innsikt og manglende livserfaring de barnløse utviser i denne tråden.   Meg meeeeg meeeeg!!!! 

Anonymkode: b93da...116

Helt enig!

Når dere får barn folkens, får dere nok et litt annet syn på dette. Da må dere sette noen andre først. Det kan bli tøft for dere gitt. 

Anonymkode: 3fd2d...be3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, hind skrev:

Buhu. En av fordelene med å være forelder er at man har vært barnløs men nå har luksusen å se saken fra begge sider. Jeg personlig var enormt mye mer egoistisk før jeg fikk barn. Da var det meg, meg og meg. Jeg kjenner igjen det samme hos mange av dere som er barnløse nå.

Dette er jeg helt enig i! Jeg kjenner meg igjen i mye av adferden til mine yngre og barnløse kollegaer. Der er det mye egoisme og vansker med å se lenger enn sin egen navle. Jeg husker at jeg hadde mye av den samme tankegangen før jeg fikk barn. 

Jeg opplever også at jeg kan strekke meg mye lenger nå enn før jeg fikk barn. Jeg takler større belastning og mer press. Jeg ser saker fra flere sider. 

Og før jeg fikk barn så stilte jeg mye ekstra opp på jobb for at de med små barn skulle få fri osv. Nå har mange av dem tenåringer eller voksne barn, og nå er det de som stiller opp for meg. Småbarnsperioden er jo bare noen få år, som man går gjennom etter tur. 

Når dette er sagt så mener jeg ikke at barnløse alltid skal ofre seg for de med små barn. Men noen ganger kan man faktisk ta hensyn. Kanskje blir det deres tur til å være småbarnsforeldre om noen år. 

Anonymkode: ce361...141

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Småbarnsforeldre MÅ ikke ha ferie samtidig.  BHG og SFO stengt i 4 uker i sommeren?  Da tar far 2 uker ferie og deretter 2 uker ferie.  Dere kan virkelig ikke forventer at dere får 4-5 uker, samtidig, hvert år frem til barnet kan være hjemme alene.  Da har dere da 2 uker dere kan ta sammen.  

 

Anonymkode: cdfea...855

HVA?? Vil virkelig mor, far og barn være sammen hverandre i feriene også?? Fy skam! 

 

Anonymkode: 3fd2d...be3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

HVA?? Vil virkelig mor, far og barn være sammen hverandre i feriene også?? Fy skam! 

 

Anonymkode: 3fd2d...be3

Ja har du hørt på maken til kravstore folk?! :fnise:

De som mener dette skal få seg et sjokk når de får barn selv en dag! 

Anonymkode: ce361...141

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste jeg vet er å være sammen familien min. Vi lever én gang og derfor vil jeg være så mye som mulig sammen mannen og barna mine. 

Anonymkode: 3fd2d...be3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, hind skrev:

 En av fordelene med å være forelder er at man har vært barnløs men nå har luksusen å se saken fra begge sider. 

Godt poeng!

 

Når det gjelder ferier mener jeg at det eneste rettferdige er å dele likt helt uavhengig av om man har barn. Veldig mange jobber steder hvor de får akkurat den ferien de vil uansett, men der noen MÅ være på jobb også om sommeren er det bare rett og rimelig at denne byrden deles på. Det kan gjøres på flere måter, f.eks. kan alle sette opp de ukene de helst vil ha ferie og de som får ønskeferien i år kommer sist i rekke neste år eller ved at juli deles i to og halvparten får ferie de to første og halvparten de to siste og så byttes det annethvert år. Ofte er det noen ansatte som gjerne ikke vil ha i juli fordi de ikke har barn og derfor heller vil benytte muligheten til å reise når det er verst vær i Norge og billigere ferie slik at det dermed er færre som helst vil ha ferie i juli.

Jeg synes forøvrig det er merkelig at ikke alle, også barnløse, forstår at foreldre faktisk ønsker å tilbringe mest mulig ferie sammen med hele familien, både partner og barn, det er faktisk ikke et veldig merkelig ønske og krever ikke spesielt høy intelligens for å skjønne. At man ikke alltid kan få det slik og at man blir litt lei seg for det betyr ikke at man mener at alle barnløse skal ofre seg for barnefamilier.

Endret av Arkana
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jeg helt enig i! Jeg kjenner meg igjen i mye av adferden til mine yngre og barnløse kollegaer. Der er det mye egoisme og vansker med å se lenger enn sin egen navle. Jeg husker at jeg hadde mye av den samme tankegangen før jeg fikk barn. 

Jeg opplever også at jeg kan strekke meg mye lenger nå enn før jeg fikk barn. Jeg takler større belastning og mer press. Jeg ser saker fra flere sider. 

Og før jeg fikk barn så stilte jeg mye ekstra opp på jobb for at de med små barn skulle få fri osv. Nå har mange av dem tenåringer eller voksne barn, og nå er det de som stiller opp for meg. Småbarnsperioden er jo bare noen få år, som man går gjennom etter tur. 

Når dette er sagt så mener jeg ikke at barnløse alltid skal ofre seg for de med små barn. Men noen ganger kan man faktisk ta hensyn. Kanskje blir det deres tur til å være småbarnsforeldre om noen år. 

Anonymkode: ce361...141

Hva med de som aldri skal ha barn da? Må de alltid ofre seg for småbarnsforeldrene? Hva med å være rettferdige å la det gå på omgang? Jeg har ikke barn, men jeg har gamle besteforeldre som bor langt unna og som kanskje ikke lever om få år og som jeg gjerne vil tilbringe en julaften med en gang i blandt. Synes alle som har valgt en jobb som innebærer jobb i høytidene på ta sin tur. 

Anonymkode: 80e4d...bab

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke rart det blir mange egoister i verden når barna blir lært til at de alltid skal gå foran alle andre.

Anonymkode: 80e4d...bab

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke rart det blir mange egoister i verden når barna blir lært til at de alltid skal gå foran alle andre.

Anonymkode: 80e4d...bab

Jada jada, alle foreldre er skikkelige egoister totalt blottet for innsikt og empati mens barnløse er selvoppofrende engler som bare vil det beste for alle. :roll: 

Anonymkode: b47be...f0a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jada jada, alle foreldre er skikkelige egoister totalt blottet for innsikt og empati mens barnløse er selvoppofrende engler som bare vil det beste for alle. :roll: 

Anonymkode: b47be...f0a

Hihi, I love you!!

Anonymkode: 3fd2d...be3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...