Gå til innhold

Dagens småbarnsforeldre - superegoister?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da får du ta permisjon uten lønn. DU har selv satt deg i denne situasjonen, så da får du ta konsekvensen av det selv og ikke dytte det over på kollegene og arbeidsplassen.

Anonymkode: 43fba...d17

Eller så kan folk være voksne. 

Anonymkode: 9a5cf...422

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 hours ago, AnonymBruker said:

Mine svar i denne skriften ovenfor.

Anonymkode: e60ee...1d1

Buhu. En av fordelene med å være forelder er at man har vært barnløs men nå har luksusen å se saken fra begge sider. Jeg personlig var enormt mye mer egoistisk før jeg fikk barn. Da var det meg, meg og meg. Jeg kjenner igjen det samme hos mange av dere som er barnløse nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får du ta permisjon uten lønn. DU har selv satt deg i denne situasjonen, så da får du ta konsekvensen av det selv og ikke dytte det over på kollegene og arbeidsplassen.

Anonymkode: 43fba...d17

På hvilken måte blir det bedre for kollegene og arbeidsplassen at vedkommende tar permisjon uten lønn? Fraværet må dekkes av øvrige ansatte uansett fraværsårsak. Det man oppnår med dette, er at det blir dobbelt med tid å dekke opp- både ulønnet permisjon, OG ferie. Kjempefint!

Det kan selvsagt føles verdt det bare for å være jævlig mot de håpløse småbarnsforeldrene. Kjennes sikkert godt å være prinsipprytter!

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg, at jeg ville heller dra på ferie i september, når der MYE billigere enn i juli, men kan ikke pga barn. 

Det er ikke jeg som bestemmer at barnehagen og AKS er stengt i juli. Om barnehage og AKS ville være åpent hele året - da kan JEG velge når jeg vil dra på ferie: sluten av juni, juli eller august (eller hvis en har bare barnehagebarn: september, oktober osv). 


Så det ikke er sånn at alle foreldre bestemmer plutselig at de ønsker seg å ta ferie i juli, men kommuner ved å stenge barnehager og AKS :P 

Endret av evelynn
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Neinøff skrev:

Kjenner meg ikke igjen i det du skriver her. Angående ferier, så er jeg helt enig - småbarnsforeldre bør få ferie når barnehagen er stengt. Du kan ikke la en 2-åring være alene hjemme, så alternativet? Vel, det er permisjon uten lønn. 

 

Ka, eller betale for dagmamma!

Anonymkode: 8740f...cdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får du ta permisjon uten lønn. DU har selv satt deg i denne situasjonen, så da får du ta konsekvensen av det selv og ikke dytte det over på kollegene og arbeidsplassen.

Anonymkode: 43fba...d17

Okke som forsvinner arbeidstakeren de ukene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest N-Nøff
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ka, eller betale for dagmamma!

Anonymkode: 8740f...cdd

Ja, og dagmammaer finner du bare du knipser, ikke sant? Å overlate en 2-åring til en vilt fremmed er jo noe som ligger helt naturlig for alle foreldre! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Neinøff skrev:

Ja, og dagmammaer finner du bare du knipser, ikke sant? Å overlate en 2-åring til en vilt fremmed er jo noe som ligger helt naturlig for alle foreldre! 

Må man, så må man!

Anonymkode: 8740f...cdd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Må man, så må man!

Anonymkode: 8740f...cdd

Hvis alternativet er enten ulønnet permisjon, eller å overlate babyen din i hendene på en vilt fremmed, så tror jeg alle fornuftige foreldre velger førstnevnte. Og da kunne jo arb.giver like gjerne gitt deg ferie, da. 

Ingen MÅ være på jobben, skjønner du. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som skriker opp om at barnehage og SFO er stengt hele juli, tror dere ikke det var sånn for 20 - 30 år siden, da dere selv var små? Vi måtte da organisere sommeren sånn at barna ble ivaretatt mens vi jobbet. Det er fullt mulig å finne barnevakt, enten ved at flere foreldre går sammen og passer hverandres barn, bruke ungdom som dagmamma i en kort periode, familie der har mulighet til å passe barna innimellom. Vi klarte det, hvorfor er det så mye værre for dagens småbarnsforeldre å klare det samme? Det er bare viljen det står på, og dagens foreldre forventer å få lagt alt i hendene og tilrettelagt for nettopp dem. 

Anonymkode: 3fed1...829

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så glad jeg var student når min gikk i barnehagen, da slapp vi nettopp feriekabalen. Den kom når han begynte på skolen, men vi løste det takket være begge hadde gode sjefer som forsto at en familie også må få ferie sammen. Vi hadde stort sett 2 uker sammen, og det holdt det. Jeg har hatt både tidlig og sent ferie, men jeg har fått tilrettelagt slik at den passer sammen med mannens. 

Norge trenger barn som fremtidige skattebetalere og da må man tilrettelegge. At barnløse skal hyle opp, javel vær så god. De aller fleste sjefer forstår dette. 

Er vel få som er så egoistiske som barnløse og de er ikke redde for å nettopp si det høyt. Og det er greit det. Vi har forskjellige behov. Men et barns behov går faktisk først.

Jeg er ikke en dritt som tror jeg er mer verdt fordi jeg har barn og jeg forventer ingenting. Men heldigvis så har jeg hatt sjefer som forstår og prøver så godt de kan å tilrettelegge og sånn er det med alle andre på jobb også. De fleste jeg har jobbet med har jo hatt barn. 

Jeg har jobbet, julaften, nyttårsaften, hele romjula og syttende mai. Mange ganger. Er det min tur så er det min tur. Men når det kommer til sommerferien så er det litt mer kinkig, ja vi deler den opp så godt det lar seg gjøre, men det er ikke alltid det er så lett. 

Anonymkode: 148dd...a09

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere som skriker opp om at barnehage og SFO er stengt hele juli, tror dere ikke det var sånn for 20 - 30 år siden, da dere selv var små? Vi måtte da organisere sommeren sånn at barna ble ivaretatt mens vi jobbet. Det er fullt mulig å finne barnevakt, enten ved at flere foreldre går sammen og passer hverandres barn, bruke ungdom som dagmamma i en kort periode, familie der har mulighet til å passe barna innimellom. Vi klarte det, hvorfor er det så mye værre for dagens småbarnsforeldre å klare det samme? Det er bare viljen det står på, og dagens foreldre forventer å få lagt alt i hendene og tilrettelagt for nettopp dem. 

Anonymkode: 3fed1...829

Vel... om du går enda lengre tilbake i tiden, ser du at folk klarte seg uten strøm. Og nå plutselig forventer alle å ha strøm i huset, men det er mange forsklielige alternativer som å tenne en bål.

Endret av evelynn
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er selvfølgelig ikke greit. Og du vet like godt som meg at slike hendelser er unntak og ikke regel. Man blir ikke automatisk mer drittsekk når man får unge og man blir heller ikke mindre drittsekk av det. Vedkommende var npk ikke så årleit før ungen kom heller. 

Anonymkode: 9a5cf...422

Det vi vet enda bedre enn deg er at oppførselne  til dem som dytter barnevogner er regelen ikke unntaket med hensyn til hensynsløs oppførsel. 

Det denne tråden gjerne også er et godt eksempel på er manglende innsikt i egen oppførsel fra nettopp "barnevognsmafiaen", skyldes dette hormoner og ammetåke som aldri letter? Alternativt på sikt utvikler seg til meg og mott barn gjør aldri noe hensynsløst overfor andre? 

Det værste som finnes er når disse barnevognstrillerne parkerer sine barnevogmer inne i butikker, mellom reoler eller i gangsonen slik at andre ikke har nubbesjangs til å komme frem eller forbi. Sier man noe til dem så får man et hormonubalanseutbrudd av de skjeldne, fordi deres verden er bare meg og mitt og det må da alle andre forstå? Men bevares, de er så langt inne i tåka, at når vi ser til svarene i denne tråden så verken husker de eller tenker de å innrømme at de har vært eller er verdens største superegoister i et av verdens rikeste land. 

 

Anonymkode: a5664...b94

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som skriker opp om at barnehage og SFO er stengt hele juli, tror dere ikke det var sånn for 20 - 30 år siden, da dere selv var små? Vi måtte da organisere sommeren sånn at barna ble ivaretatt mens vi jobbet. Det er fullt mulig å finne barnevakt, enten ved at flere foreldre går sammen og passer hverandres barn, bruke ungdom som dagmamma i en kort periode, familie der har mulighet til å passe barna innimellom. Vi klarte det, hvorfor er det så mye værre for dagens småbarnsforeldre å klare det samme? Det er bare viljen det står på, og dagens foreldre forventer å få lagt alt i hendene og tilrettelagt for nettopp dem. 

Anonymkode: 3fed1...829

Kanskje fordi verden går videre og man innser at måten man gjorde det på før ikke var god nok? Synd du ikke fulgte med.

Anonymkode: b47be...f0a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, evelynn said:

Vel... om du går enda lengre tilbake i tid, ser du at folk klarte seg uten strøm. Og nå plutselig forventer alle å ha strøm i huset, men det er mange forsklielige alternativer som å tenne en bål.

Og ja, noen må jobbe sommer, helger, natter for at folk ha strøm i hus

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ka, eller betale for dagmamma!

Anonymkode: 8740f...cdd

Ja for seriøse dagmammaer er det så mange av og er så lette å oppdrive. 

Du vet att kollegaer må dekke opp både ulønnet permisjon og ferier sant?

Anonymkode: 9a5cf...422

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kjenner meg ikke igjen. Jeg var mye mer med mine besteforeldre da jeg var liten enn mine har vært med sine besteforeldre. Både mormor og farmor var enker, og hadde oss så gjerne i ferier og når foreldrene mine jobbet. Mine foreldre har ikke hatt samme tid og anledning, og det har jeg aldri klaget på. Tvert imot oppfordrer jeg og min søster våre foreldre til å reise mye og nyte livet så lenge de har helse til det. 

At småbarnsforeldre trenger ferie i fellesferien, mens andre bare har lyst til å ha ferie da, det synes jeg er to ulike ting, og det er dem som ikke trenger, men bare har lyst, som er egoistisk. Nå er mine barn tenåringer, og nå trenger ikke jeg å tenke på barnepass lenger, og da lar jeg med glede småbarnsforeldre ta ferie når de trenger det, og så tar jeg ferie i august. Det er en vinn vinn situasjon, for jeg får da jobbe roligste tiden på året, og jeg får ferietur billigere enn i fellesferien, og de får fri når de trenger det. Jeg kunne også tatt ferie i juni. No stress! 

Høytider er det eneste jeg synes skal fordeles rettferdig. Det gjelder imidlertid kun dem som jobber turnus, med arbeidet også i høytider. For svært mange er det ikke aktuelt, og mange av dem som jobber turnus har en partner som ikke gjør det, og besteforeldre er ofte også tilgjengelig i høytider. 

De fleste foreldre jeg kjenner ER engasjert i barnas aktiviteter, og stiller opp. At noen av og til ikke kan går på omgang, og en foreldregruppe er som regel stor nok til at det går fint. Jeg har aldri opplevd at noen alltid uteblir. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det denne tråden gjerne også er et godt eksempel på er manglende innsikt i egen oppførsel fra nettopp "barnevognsmafiaen",

 

Anonymkode: a5664...b94

Det var virkelig dagens morsomste innlegg. Snakk om å kaste stein i glasshus! :ler::ler::ler:  Den eneste manglende innsikten i denne tråden kommer fra de uten barn, der er det meg meg meg hele veien.

Anonymkode: b47be...f0a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må man, så må man!

Anonymkode: 8740f...cdd

Har du prøvd å få tak i en dagmamma selv? Jeg bare lurer. Du fremlegger det på en måte som om det er bare å knipse med fingrene også står det en kø med dagmammaer utenfor huset ditt. :) Min personlig erfaring med det er at de er alle fullbooket for flere år frem i tid, og i juli så tar de ferie selv med egne barn fordi at barnehager tar også ferie i juli. 

Anonymkode: 347cd...f63

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Neinøff skrev:

Ja, og dagmammaer finner du bare du knipser, ikke sant? Å overlate en 2-åring til en vilt fremmed er jo noe som ligger helt naturlig for alle foreldre! 

Å ikke tenke lengre enn til egen nesetipp, har du hørt det uttrykket før? 

Faktisk for ikke så veldig mange år siden, måtte foreldre overlevere barna sine fra de var ganske små, noen måneder gamle, til dagmammaer eller praktikanter. Barnehage var et knapphetsgode for sosialt vanskeligstilte og barn med utforsringer. 

Permisjonstiden var bare noen få uker lang, ammefri eksisterte ikke osv. 

Men poenget er, både barn og voksne overlevde når barnet måtte overleveres til fremmede slik at mor fikk gå tilbake til jobb. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var virkelig dagens morsomste innlegg. Snakk om å kaste stein i glasshus! :ler::ler::ler:  Den eneste manglende innsikten i denne tråden kommer fra de uten barn, der er det meg meg meg hele veien.

Anonymkode: b47be...f0a

Jøss, du er jammen synsk. Tenk å kunne se hvem som har og hvem som ikke har barn selv når vi bruker ab knappen?.

Kan du ikke lære oss hvordan du gjør det? :lur:

 

Anonymkode: a5664...b94

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...