Gå til innhold

Spør en autist!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hengt her inne en stund, og jeg ser det er ganske mange som mener og tror, synser og lurer på ting rundt autisme. Det er mange tråder om barn med autisme og asperger, og det er mange som går rundt og tror fryktelig mye rart. 

Tenkte derfor det kunne være nyttig/gøy med en tråd som dette. 

Jeg er voksen autist, og jeg svarer på alt. 

(Selvfølgelig kan jeg ikke snakke for alle autister med alt her, for vi er også individer, men noen likhetstrekk har vi jo gjerne)

Anonymkode: 21521...831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Føler du at du kommer bedre overens med  andre autister enn ikke-autister?

Anonymkode: bc8ea...37b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Føler du at du kommer bedre overens med  andre autister enn ikke-autister?

Anonymkode: bc8ea...37b

Ikke nødvendigvis, nei. Det kommer helt ann på individet. Noen ting kan man få litt mer forståelse for av andre autister, som opplevelser av sanseinntrykk ol., men forutenom det så vil jeg si at jeg kommer like dårlig overens med alle :fnise:

Anonymkode: 21521...831

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva opplever du som din største utfordring..💗

Anonymkode: c8093...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre om du er kvinne eller mann?

Anonymkode: a1824...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva opplever du som din største utfordring..💗

Anonymkode: c8093...139

For meg personlig så er det at jeg virkelig trenger rutinene mine, selektiv mutisme, også sliter jeg med forsterkede sanseinntrykk. Den minste lille forandring i en plan jeg har lagt kan sette meg ut. Lyder, lys, lukter, berøring osv. er noe jeg er veldig var på, og det kan gjøre det vanskelig å forholde seg til helt hverdagslige ting som å ta bussen, eller handle. Hvis jeg er under press, mister jeg evnen til å snakke. 

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre om du er kvinne eller mann?

Anonymkode: a1824...0c5

Jeg er kvinne.

Anonymkode: 21521...831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir du fornærmet om folk blir usikre på sin egen oppførselen rundt deg? 

Altså hos noen er det litt tydeligere at de har en eller annen diagnose. Og merker selv at jeg blir usikker på meg selv og min oppførsel av og til. Begynner å tenke mye over alt jeg gjør og sier, hvor øynene mine går hen. For jeg ønsker ikke å forskjellbehandle på en måte, men kanskje jeg overkompenserer og egentlig ender opp med å drite meg ut allikevell 😅 

Anonymkode: dc39e...406

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må alle få være oss selv uansett autist eller ei.alle mennesker har vel sine utfordringer i livet av et eller annet slag 💗

Anonymkode: c8093...139

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du gå på date og få kjæreste? Hva skjer hvis kjæresten slår opp? Er du skilsmissebarn? Hvis ja. Hvordan taklet du det?

Anonymkode: 1dcdf...1a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir du fornærmet om folk blir usikre på sin egen oppførselen rundt deg? 

Altså hos noen er det litt tydeligere at de har en eller annen diagnose. Og merker selv at jeg blir usikker på meg selv og min oppførsel av og til. Begynner å tenke mye over alt jeg gjør og sier, hvor øynene mine går hen. For jeg ønsker ikke å forskjellbehandle på en måte, men kanskje jeg overkompenserer og egentlig ender opp med å drite meg ut allikevell 😅 

Anonymkode: dc39e...406

Det er jo en ting som er litt kjekt med autisme, vi er generelt sett ikke så gode på å plukke opp sånt :laugh:

Når jeg er i en sosial situasjon har jeg som regel mer enn nok med å prøve å følge reglene selv, så kan ikke si jeg personlig tar meg nær av, eller engang enser slikt. Kanskje noen andre kan komme med input her, har sett et par andre på spektrumet her inne også :)

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi må alle få være oss selv uansett autist eller ei.alle mennesker har vel sine utfordringer i livet av et eller annet slag 💗

Anonymkode: c8093...139

Det er helt sant, vi har alle slikt å stri med, og vi har alle en verdi uansett ❤

Anonymkode: 21521...831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du gå på date og få kjæreste? Hva skjer hvis kjæresten slår opp? Er du skilsmissebarn? Hvis ja. Hvordan taklet du det?

Anonymkode: 1dcdf...1a4

Jeg har vært på date, uten at det var en større suksess, men jeg har også noen forhold bak meg. Forholdene har stortsett startet med at vi har møttes via felles interesser. Det er dog ganske utfordrende, vanlig sosialisering er vanskelig nok, kurtisering har et helt annet sett med regler jeg syns er vrient. Hint tar jeg ikke så lett, og berøring kan jeg slite litt med, så det går litt trått noen ganger. Det er også vanlig å slite med å kunne identifisere følelser, og å utrykke dem, noe som naturlig nok gjør at det blir noen rimelig keitete kjærlighetserklæringer. Jeg er også dårlig på å se faretegn på uheldig oppførsel, så har gått på et par limpinner der.

Det er jo alltid tungt når et forhold tar slutt, og for meg så er vel kanskje det vanskeligste å håndtere i hverdagen at rutinene forandres. Det tar meg litt tid å komme inn i en rutine uten det mennesket jeg hadde blitt så vant til. Blir også ganske uggen og sliten, for jeg føler utrolig mye, jeg er bare alltid så usikker på hva det er jeg faktisk føler. 

Jeg er skillsmissebarn, ja. Det gikk rimelig fint når vi fikk rutinene på plass, føler ikke at det har skapt så mye problemer i livet mitt forutenom når det var nytt og skummelt. Det verste var at pappa flyttet en del, så ble litt opprivende sånn sett, men det syns jeg selv er litt separat fra selve skillsmissen.

Anonymkode: 21521...831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en ekstrem stor interesse for noe og har veldig mye kunnskap om det? I så fall hva?

Spør bare fordi jeg har en venn som er autist og han er helt opphengt i et par ting og kan alt om det! Lurer på om det er sånt typisk trekk?

Hvordan takler du alle spørsmålene her? 

Anonymkode: 74588...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du en ekstrem stor interesse for noe og har veldig mye kunnskap om det? I så fall hva?

Spør bare fordi jeg har en venn som er autist og han er helt opphengt i et par ting og kan alt om det! Lurer på om det er sånt typisk trekk?

Hvordan takler du alle spørsmålene her? 

Anonymkode: 74588...c18

Jeg har opptil flere interesser jeg er helt opphengt i, kan Harry Potter bøkene utenatt på flere språk, kan nesten alt om Tolkien og jeg er svært opphengt i edderkopper. Det er veldig vanlig å bli opphengt, ja. Noen har ett felt hele livet, noen skifter felt ofte, og kan alt om dem. De fleste av oss setter oss bok over gjennomsnittet inn i det meste vi fatter noe som helst interesse for. 

Jeg syns det er gøy med spørsmål. Ofte så er folk litt redde for å spørre, så det er mye jeg ikke har tenkt på engang som kommer opp når folk får spørre som de vil. Jeg gjorde noe lignende når jeg var student, og opplevde at både jeg og de rundt meg fikk mye ut av det. Det gjør det litt mindre skummelt :)

Anonymkode: 21521...831

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har opptil flere interesser jeg er helt opphengt i, kan Harry Potter bøkene utenatt på flere språk, kan nesten alt om Tolkien og jeg er svært opphengt i edderkopper. Det er veldig vanlig å bli opphengt, ja. Noen har ett felt hele livet, noen skifter felt ofte, og kan alt om dem. De fleste av oss setter oss bok over gjennomsnittet inn i det meste vi fatter noe som helst interesse for. 

Anonymkode: 21521...831

Syns du har flotte interesser! :laugh: Skikkelig brukbart, sant?

Digger nemlig HP og Tolkien sjæl! Sånn litt over gjennomsnittet. I tillegg til at jeg er helt opphengt i fantasy, og da spesielt D&D. Lager galakser osv. Sykt morro, nada bruksområder, annet enn å skremme vekk alle andre mennesker enn mannen min. 

Hvordan opplever du lyder i hverdagen? F.eks å være på kjøpesenter. 

Anonymkode: aa2a1...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan takler du diskusjoner? Er det lettere på nett enn i virkeligheten i så fall?

Anonymkode: 74588...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Syns du har flotte interesser! :laugh: Skikkelig brukbart, sant?

Digger nemlig HP og Tolkien sjæl! Sånn litt over gjennomsnittet. I tillegg til at jeg er helt opphengt i fantasy, og da spesielt D&D. Lager galakser osv. Sykt morro, nada bruksområder, annet enn å skremme vekk alle andre mennesker enn mannen min. 

Hvordan opplever du lyder i hverdagen? F.eks å være på kjøpesenter. 

Anonymkode: aa2a1...965

Så gøy! Ja, fantasy generelt er kjempegøy, elsker også D&D, og faktisk også historien bak World of Warcraft. Jeg spiller det ikke så mye, men det er masse bra, klassisk fantasy i loren rundt det 😁

Lyder er noe av det verste. Den beste investeringen jeg har gjort var støydempende høretelefoner, det har forandret livet mitt totalt. Går sjeldent ut p handler lenger, nå som jeg har netthandel, men må jo på jobb og slikt, og det er utrolig deilig å slippe å være utslitt og på randen til sammenbrudd før man i det hele tatt starter dagen. Før var det helt krise, endte opp med å gå yrkesfag på VGS, bare fordi skolen var innen gangavstand 😜

Anonymkode: 21521...831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan takler du diskusjoner? Er det lettere på nett enn i virkeligheten i så fall?

Anonymkode: 74588...c18

Denne er litt tricky. Jeg sliter med å klare å engasjere meg i noe jeg ikke har interesse for, så hvis noen prøver å starte en diskusjon om noe utenfor interessefeltene mine, er jeg meldt ut før det begynner. 

Hvis noen derimot er så uheldige å åpne opp for diskusjon om noe jeg interesserer meg for derimot, da er jeg nok et mareritt å ha med å gjøre. Som nevnt tidligere hamstrer vi gjerne informasjon om emner som fenger oss, så hvis det er noe jeg er engasjert i så er jeg som et maskingevær. Jeg har også stortsett rett når det kommer til detaljer, og gir meg aldri. 

Hvis det er diskusjoner om mellommenneskelige ting går rullgardinen ned ganske hurtig, det er ofte veldig lite saklig og faktabasert, og veldig mye emosjoner, og det er noe jeg sliter med å forholde meg til. Jeg liker ikke ting jeg ikke kan finne en fasitt på, og da blir jeg satt ut og trekker meg veldig fort.

Anonymkode: 21521...831

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Denne er litt tricky. Jeg sliter med å klare å engasjere meg i noe jeg ikke har interesse for, så hvis noen prøver å starte en diskusjon om noe utenfor interessefeltene mine, er jeg meldt ut før det begynner. 

Hvis noen derimot er så uheldige å åpne opp for diskusjon om noe jeg interesserer meg for derimot, da er jeg nok et mareritt å ha med å gjøre. Som nevnt tidligere hamstrer vi gjerne informasjon om emner som fenger oss, så hvis det er noe jeg er engasjert i så er jeg som et maskingevær. Jeg har også stortsett rett når det kommer til detaljer, og gir meg aldri. 

Hvis det er diskusjoner om mellommenneskelige ting går rullgardinen ned ganske hurtig, det er ofte veldig lite saklig og faktabasert, og veldig mye emosjoner, og det er noe jeg sliter med å forholde meg til. Jeg liker ikke ting jeg ikke kan finne en fasitt på, og da blir jeg satt ut og trekker meg veldig fort.

Anonymkode: 21521...831

Glemte å svare på det med nett. Både ja og nei, jeg har tid til å få formulert meg sånn jeg vil, det kan bli vanskelig face to face noen ganger, fordi jeg blir satt ut, eller engasjert og alt bare ramler ut. Samtidig er det nok for lett å bare lukke hele greia hvis det utfordrer meg, så får jeg ikke blitt noe bedre på det heller.

Anonymkode: 21521...831

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så gøy! Ja, fantasy generelt er kjempegøy, elsker også D&D, og faktisk også historien bak World of Warcraft. Jeg spiller det ikke så mye, men det er masse bra, klassisk fantasy i loren rundt det 😁

Lyder er noe av det verste. Den beste investeringen jeg har gjort var støydempende høretelefoner, det har forandret livet mitt totalt. Går sjeldent ut p handler lenger, nå som jeg har netthandel, men må jo på jobb og slikt, og det er utrolig deilig å slippe å være utslitt og på randen til sammenbrudd før man i det hele tatt starter dagen. Før var det helt krise, endte opp med å gå yrkesfag på VGS, bare fordi skolen var innen gangavstand 😜

Anonymkode: 21521...831

Ikke meninga at den andre skulle bli anonym da.. 

Er selv ikke så opphengt i wow. Spiller det en del, men falt aldri helt for loren. 

Sant, det klassiske er absolutt best! D&D er fantastisk. Og det beste er at det aldri slutter, for tar en historie slutt, lager man bare en annen. 

Så fint du fant slike ørepropper! Bruker slike selv når jeg er sliten og må stenge alt ute, eller har migrene. 

Hvordan blir du når du blir overstimulert? Bare sliten, eller reagerer du med aggresjon også? En av mine beste venner er autist, og han blitt rett og slett mannevond stakkar. Også får han sinnsykt dårlig samvittighet etterpå. Har du det noe likt? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sinsiew skrev:

Ikke meninga at den andre skulle bli anonym da.. 

Er selv ikke så opphengt i wow. Spiller det en del, men falt aldri helt for loren. 

Sant, det klassiske er absolutt best! D&D er fantastisk. Og det beste er at det aldri slutter, for tar en historie slutt, lager man bare en annen. 

Så fint du fant slike ørepropper! Bruker slike selv når jeg er sliten og må stenge alt ute, eller har migrene. 

Hvordan blir du når du blir overstimulert? Bare sliten, eller reagerer du med aggresjon også? En av mine beste venner er autist, og han blitt rett og slett mannevond stakkar. Også får han sinnsykt dårlig samvittighet etterpå. Har du det noe likt? 

 

Det kommer litt ann på. Hvis det er noe jeg vet kommer, som jeg kan forberede meg litt på er det som regel bare at jeg blir sliten. Kommer det noe uforutsett på toppen, eller at det går over lang tid så kan jeg bli helt grusom. I fjor pusset naboen opp hele underetasjen i ferien min, dag ut og inn med maskiner og tramping og rare lukter og nye mennesker gjorde at jeg hadde en ganske miserabel sommer. Kjeftet på alt og alle, fikk ikke handlet, huset ble en svinesti, alt gikk bare i stå. Var litt sånn som kattedamen i Simpsons. 

Anonymkode: 21521...831

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...