Gå til innhold

Arv og fratakelse av arv, håpløs situasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Løgn! Jeg ønsker det, men har ikke råd til å bruke titusenvis på advokat. 

Anonymkode: 14c9a...bf0

Delvis løgn da, husker ikke alt jeg har lest. Men det stemmer altså at du ikke har råd. 

Men om du ønsker å finne mer ut av sitasjonen så må du skaffe deg advokat og ikke minst en oversikt over alt som har skjedd etter at din far døde. 

Anonymkode: 0d66a...8a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Løgn! Jeg ønsker det, men har ikke råd til å bruke titusenvis på advokat. 

Anonymkode: 14c9a...bf0

Det var da ikke noe galt med det vedkommende skrev. Ingen grunn til å være spiss og kalle hen løgner. 

Anonymkode: ae6c2...774

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Løgn! Jeg ønsker det, men har ikke råd til å bruke titusenvis på advokat. 

Anonymkode: 14c9a...bf0

Da har du ikke råd til å overta gården heller. Så enkelt er det faktisk!

Anonymkode: 27ff0...58d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Delvis løgn da, husker ikke alt jeg har lest. Men det stemmer altså at du ikke har råd. 

Men om du ønsker å finne mer ut av sitasjonen så må du skaffe deg advokat og ikke minst en oversikt over alt som har skjedd etter at din far døde. 

Anonymkode: 0d66a...8a4

Nei, det er du som lyver her gitt. Så ekkelt. Selvsagt ønsker jeg å bruke advokat, men har ikke titusener av kroner til overs å bruke på advokat. 

Du tror visst at alle er millionærer, men sånn er ikke virkeligheten.

Anonymkode: 14c9a...bf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da har du ikke råd til å overta gården heller. Så enkelt er det faktisk!

Anonymkode: 27ff0...58d

Haha, selvsagt ikke. Du kan ikke være gammel, evt. leve et veldig beskyttet liv uten kunnskap om boliglån og regler for dette. Min bror og jeg har til sammen mulighet til ta opp lån på. ca. 5 millioner, altså omtrent dobbelt så mye som det vårt halvsøsken kjøpte gården for.

Problemet er at vårt halvsøsken ikke vil selge, og om det skal selges påstås det at takst nå er på 6-8 millioner. Det er vanvittig, og hører ingen steds hjemme.

Anonymkode: 14c9a...bf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var da ikke noe galt med det vedkommende skrev. Ingen grunn til å være spiss og kalle hen løgner. 

Anonymkode: ae6c2...774

Les det på nytt du. At du synes det er greit og ikke noe galt i å regelrett lyve på forumet, så sier det vel sitt om deg.

Anonymkode: 14c9a...bf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okei, TS. Nå skal jeg være ubehagelig ærlig. Du virker som et ekstremt lite reflektert, ubehagelig og kranglete vesen. 

Du eier ikke forumskikk - og du lytter åpenbart ikke til de mange gode rådene du får her i tråden. Istedetfor å ta de til etterretning, henger du deg opp i de svarene du ikke er enig i - og går attpåtil til angrep på de som gir svarene. 

At det er konflikter i din familie - og at moren din har valgt å fordele sine verdier (ja - inntil hun stryker med er det HENNES verdier) til fordel for andre unger enn deg, virker mer og mer forståelig. 

Nå kjenner jeg kun din side av saken, men du fremstår som grådig, påståelig, passiv-aggressiv og smålig. 

Rett og urett i jussen er forøvrig ikke alltid sammenfallende med rett og urett i den følelsesmessige sfæren. Juss og moral er ikke det samme - og den eneste som kan vurdere hvorvidt juridisk urett er begått i dette tilfellet er en jurist med inngående kjennskap til arv og odel. Kun der vil du få et skikkelig svar (hvorvidt det er svaret du ønsker derimot - det er en annen sak). 

Håper du klarer å innse at det er du som må finne ut hva som er mest viktig for deg: Å ha «rett» eller å få et svar og en avslutning. Det er nemlig ikke sikkert de to alternativene er forenelige. 

Uansett; lykke til. 

Anonymkode: dccad...b26

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at TS blander sammen begrepene. Gården gikk konkurs og måtte derfor selges for å kunne drive inn kapital til kreditorer. Det virker som om TS tror at odelen har blitt forbigått i denne prosessen, men sannheten er at halvsøsken har kjøpt gården slik at mor skal kunne betale tilbake skyld. For at salget skulle kunne skje måtte TS si i fra seg odelen, men her var det dessverre ikke mye valg. Pengene måtte inn. TS må slutte å føle seg urettferdig behandlet. Det eneste som er gjort "galt" her er det at mor ikke klarte å styre gården med overskudd. Dette kan jo også ha vært etterslep fra tiden far levde eller det at mor ikke har drevet gård før. Er det fradelt tomter til stesøsken kan kanskje dette være en sak å se på? Spørsmålet er jo om dette også er gjort i et forsøk på å drive inn kapital. 

Anonymkode: 95c0a...4fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Okei, TS. Nå skal jeg være ubehagelig ærlig. Du virker som et ekstremt lite reflektert, ubehagelig og kranglete vesen. 

Dette passer vel bedre på deg, med tanke på hvordan du oppfører deg.

Du eier ikke forumskikk - og du lytter åpenbart ikke til de mange gode rådene du får her i tråden. Istedetfor å ta de til etterretning, henger du deg opp i de svarene du ikke er enig i - og går attpåtil til angrep på de som gir svarene. 

Nei, jeg går ikke "til angrep" på de som gir svar. Men jeg forbeholder meg retten til å gi svar på tiltale til frekke folk som prøver å sabotere tråden. Hvorfor folk holder på med dette; sabotere og sjikanere i en tråd for å være ekle, ja, det er vel et spørsmål psykologer kan gi dere svar på. Folk som driver på sånn, har nok ingen sunn psyke.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

At det er konflikter i din familie - og at moren din har valgt å fordele sine verdier (ja - inntil hun stryker med er det HENNES verdier) til fordel for andre unger enn deg, virker mer og mer forståelig. 

Du mener det er helt ok at halvsøsken uten slektskap til min far, ender opp med hele arven, fordi du misliker meg i forumet. LOL, snakk om å være lite reflektert.

Nå kjenner jeg kun din side av saken, men du fremstår som grådig, påståelig, passiv-aggressiv og smålig. 

Problemet mitt er nettopp at jeg ikke ha vært grådig, passiv-aggressiv og smålig nok. 

Rett og urett i jussen er forøvrig ikke alltid sammenfallende med rett og urett i den følelsesmessige sfæren. Juss og moral er ikke det samme - og den eneste som kan vurdere hvorvidt juridisk urett er begått i dette tilfellet er en jurist med inngående kjennskap til arv og odel. Kun der vil du få et skikkelig svar (hvorvidt det er svaret du ønsker derimot - det er en annen sak). 

At følelser og juss er forskjellige ting, vet vel alle. Velkommen, captain obvious. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Håper du klarer å innse at det er du som må finne ut hva som er mest viktig for deg: Å ha «rett» eller å få et svar og en avslutning. Det er nemlig ikke sikkert de to alternativene er forenelige. 

Uansett; lykke til. 

Anonymkode: dccad...b26

Lykke til etter å ha spydd ut av deg det ekle innlegget. LOL, whatever.

Anonymkode: 14c9a...bf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror at TS blander sammen begrepene. Gården gikk konkurs og måtte derfor selges for å kunne drive inn kapital til kreditorer. Det virker som om TS tror at odelen har blitt forbigått i denne prosessen, men sannheten er at halvsøsken har kjøpt gården slik at mor skal kunne betale tilbake skyld. For at salget skulle kunne skje måtte TS si i fra seg odelen, men her var det dessverre ikke mye valg. Pengene måtte inn. TS må slutte å føle seg urettferdig behandlet. Det eneste som er gjort "galt" her er det at mor ikke klarte å styre gården med overskudd. Dette kan jo også ha vært etterslep fra tiden far levde eller det at mor ikke har drevet gård før. Er det fradelt tomter til stesøsken kan kanskje dette være en sak å se på? Spørsmålet er jo om dette også er gjort i et forsøk på å drive inn kapital. 

Anonymkode: 95c0a...4fc

Ja, gården gikk konkurs, og jeg og min helbror ble fortalt at om vi ikke sa fra oss odel til fordel for vårt halvsøsken, ville gården bli solgt på tvangssalg. Men vi sa ikke fra oss odelen på generelt grunnlag, kun til fordel for vårt halvsøsken.

Tomtefradeling har skjedd i flere omganger, og mamma solgte også et hus som tilhørte gården, mot vår vilje, pengene fra dette salget gikk til samboeren hennes.

Anonymkode: 14c9a...bf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, gården gikk konkurs, og jeg og min helbror ble fortalt at om vi ikke sa fra oss odel til fordel for vårt halvsøsken, ville gården bli solgt på tvangssalg. Men vi sa ikke fra oss odelen på generelt grunnlag, kun til fordel for vårt halvsøsken.

Tomtefradeling har skjedd i flere omganger, og mamma solgte også et hus som tilhørte gården, mot vår vilje, pengene fra dette salget gikk til samboeren hennes.

Anonymkode: 14c9a...bf0

Gjenlevende ektefelle som sitter i uskiftet bo, har full råderett over verdiene fra felleseie med avdød ektefelle. Jeg kan heller ikke se at fradeling av tomter og salg av hus er dødsdisposisjoner, da dette skjedde for lenge siden og din mor ikke hadde grunn til å tro at hun kom til å dø med det første.

Det at dere kun har fraveket odel for søsken, vil kun ha noen innvirkning dersom deres søsken ønsker å selge gården. Da har dere rett til å få kjøpe gården til landbrukstakst eller noe slikt (odelsjus er komplisert).

Anonymkode: 5d8dc...e84

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Les det på nytt du. At du synes det er greit og ikke noe galt i å regelrett lyve på forumet, så sier det vel sitt om deg.

Anonymkode: 14c9a...bf0

Jeg har lest, og det var ikke «løgn». Hvis hele familien din oppfører seg som deg, skjønner jeg at relasjonene mellom dere er som de er. 

 

Anonymkode: ae6c2...774

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Les det på nytt du. At du synes det er greit og ikke noe galt i å regelrett lyve på forumet, så sier det vel sitt om deg.

Anonymkode: 14c9a...bf0

Slapp nå litt av. Jeg husket ikke ordrett årsaken til at du ikke kontakter advokat. Som regel er det to årsaker til det, enten at man ikke vil, av ulike årsaker, eller at man ikke har økonomi til det. Jeg tror på noen måte at alle er millionærer (her er det jo du som lyver om jeg skal bruke samme mynt på deg). Jeg er i den situasjonen at jeg har overtatt en gård fra min far, det vil si at jeg måtte kjøpe den for noen millioner. Det ble finansiert av lån og noen sparte penger, og nei jeg er ikke millionær. De første årene var gårdovertakelsen et rent tap, bare forsikringer koster med 30 000 i året. Det er vedlikehold av driftsbygninger og utstyr til flere tusen kroner i måneden. 

Hadde jeg ikke hatt muligheten til å overta gården, så hadde det vært kjipt. Da hadde jeg mistet barndomshjemmet, hytta og tilknytningen til hjemstedet. Men dersom situasjonen hadde vært annerledes og jeg ikke hadde hatt mulighet, så måtte jeg ha godtatt det. Ellers hadde det tatt liv av meg til slutt. 

Du trenger noen som kan hjelpe deg, i alle fall juridisk om det er slik at du ønsker å få gården kjøpt/overdratt til deg. Da kommer du nok ikke utenom å kontakte advokat. Og det koster selvsagt. Da må du ta noen valg for å finne ut om du i framtiden kan ha mulighet til å betale for advokat. Har du i det hele tatt økonomi til å beholde en gård? 

Anonymkode: 0d66a...8a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, gården gikk konkurs, og jeg og min helbror ble fortalt at om vi ikke sa fra oss odel til fordel for vårt halvsøsken, ville gården bli solgt på tvangssalg. Men vi sa ikke fra oss odelen på generelt grunnlag, kun til fordel for vårt halvsøsken.

Tomtefradeling har skjedd i flere omganger, og mamma solgte også et hus som tilhørte gården, mot vår vilje, pengene fra dette salget gikk til samboeren hennes.

Anonymkode: 14c9a...bf0

Hva mener du med at dere ikke sa fra dere odelen på generelt grunnlag, men kun til fordel for halvsøsken? Gården ble solgt uansett, men dersom halvsøsken vil selge, så kan neste ledd, dere dersom halvsøsken sine barn ikke ønsker å kjøpe gården, få mulighet til å kjøpe den tilbake. 

Anonymkode: 0d66a...8a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er du som lyver her gitt. Så ekkelt. Selvsagt ønsker jeg å bruke advokat, men har ikke titusener av kroner til overs å bruke på advokat. 

Du tror visst at alle er millionærer, men sånn er ikke virkeligheten.

Anonymkode: 14c9a...bf0

Men om du og din bror kan få lån på til sammen 5 millioner, så har dere vel også mulighet til få tak i penger til et par timer med advokat for å få noen svar?

Anonymkode: 0d66a...8a4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, jeg anbefaler at du sterkt vurderer å finne en ordning for å finansiere advokat. Hvis du har mulighet til å få lån betyr det at du ikke er helt tom for penger, du har tydeligvis egenkapital? 

Ikke at jeg tror at advokat nødvendigvis vil være lønnsomt. Men å betale noen titusen for å få SVAR, det kan det være verdt, uansett utfall. Så slipper du å dvele ved dette resten av livet. Få hjelp til å finne ut hva som har hendt og lovligheten i det, så kan du gå videre i livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg går ikke "til angrep" på de som gir svar. Men jeg forbeholder meg retten til å gi svar på tiltale til frekke folk som prøver å sabotere tråden. Hvorfor folk holder på med dette; sabotere og sjikanere i en tråd for å være ekle, ja, det er vel et spørsmål psykologer kan gi dere svar på. Folk som driver på sånn, har nok ingen sunn psyke.

At følelser og juss er forskjellige ting, vet vel alle. Velkommen, captain obvious. 

Lykke til etter å ha spydd ut av deg det ekle innlegget. LOL, whatever.

Anonymkode: 14c9a...bf0

Oi. På tide å logge seg av nå, tror jeg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha, selvsagt ikke. Du kan ikke være gammel, evt. leve et veldig beskyttet liv uten kunnskap om boliglån og regler for dette. Min bror og jeg har til sammen mulighet til ta opp lån på. ca. 5 millioner, altså omtrent dobbelt så mye som det vårt halvsøsken kjøpte gården for.

Problemet er at vårt halvsøsken ikke vil selge, og om det skal selges påstås det at takst nå er på 6-8 millioner. Det er vanvittig, og hører ingen steds hjemme.

Anonymkode: 14c9a...bf0

Det er faktisk slik at eiendommer som går på tvangssalg eller selges som her i forbindelse med konkurs ofte selges lavere enn virkelig verdi, Her har nok ditt halv søsken gjort en bra deal, og det er ikke umulig at gården faktisk er verdt det vedkommende sier. Uansett så kan eier av gården forlange hva vedkommende ønsker, og her misstenker jeg at han/henne ikke ønsker å selge,.

Jeg var med på å kjøpe en gård, vi kjøpte til arvetakst og betalte langt mindre enn den virkelige verdien på gården,

Anonymkode: af93c...618

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha, selvsagt ikke. Du kan ikke være gammel, evt. leve et veldig beskyttet liv uten kunnskap om boliglån og regler for dette. Min bror og jeg har til sammen mulighet til ta opp lån på. ca. 5 millioner, altså omtrent dobbelt så mye som det vårt halvsøsken kjøpte gården for.

Problemet er at vårt halvsøsken ikke vil selge, og om det skal selges påstås det at takst nå er på 6-8 millioner. Det er vanvittig, og hører ingen steds hjemme.

Anonymkode: 14c9a...bf0

Det går nok ikke å få et lån på 5 millioner uten egenkapital, og siden du ikke har råd til advokat så sliter de fleste av oss med å tro at det er slik at dere får det til.
På et lån på 5 millioner kreves det at dere har 1 million selv i egenkapital, ca 20% av kjøpesummen, hvis jeg ikke husker feil, Og hvis du og ditt helsøsken har 1 million kr, så er advokatregningen som småpenger å regne i den sammenhengen.

Jeg tror ikke du har noen mulighet til å komme utenom advokat hvis du skal få svarene du søker, og finne ut om alt har gått riktig for seg. Så da er mulighetene du har 1, ta opp lå for å dekke advokat. 2, la det ligge og godta at det har blitt slik.

Jeg tror dessverre ikke at tangssalget kan gjøres noe som helst med, Dette mye på grunn av at det offentlige har vært med i bildet da gården gikk til tvangssalg, Hvis din mor ikke hadde hatt myndighet til å 1. rote bort penger og gård, hadde det blitt oppdaget når gården gikk konkurs. Så den biten må du nok innse gikk tapt, og du og ditt helsøsken hadde ikke penger til å kjøpe da gården gikk konkurs. Summen gården ble kjøpt for ble som jeg tidligere nevnte så lav eller høy som kreditorene godtok for å få sitt dekket. Dette tror jeg... Men advokat kan svare deg bedre.

Jeg har full forståelse for at dette er vanskelig for deg og må føles sårt. 
 

Anonymkode: af93c...618

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/21/2018 den 22.39, AnonymBruker skrev:

Haha, selvsagt ikke. Du kan ikke være gammel, evt. leve et veldig beskyttet liv uten kunnskap om boliglån og regler for dette. Min bror og jeg har til sammen mulighet til ta opp lån på. ca. 5 millioner, altså omtrent dobbelt så mye som det vårt halvsøsken kjøpte gården for.

Problemet er at vårt halvsøsken ikke vil selge, og om det skal selges påstås det at takst nå er på 6-8 millioner. Det er vanvittig, og hører ingen steds hjemme.

Anonymkode: 14c9a...bf0

Da må dere ta ny takst selv, og forholde dere til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...